کد خبر: ۵۲۶۲۴
تاریخ انتشار: ۲۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۳:۰۲
معرفی مناطق/3
دَبِّ حَردان؛ جنگل و روستايي است واقع در 15 كيلومتري جنوب‌غربي اهواز، كه لشكر 5 مكانيزه عراق با عبور از مرز و رسيدن به جاده اهواز- خرمشهر در روز هفتم جنگ با ده‌ها تانک و نفربر آن را به اشغال موقت خود درآورد و با اجراي مستقیم آتش بر روی اهواز، خسارات قابل توجهي به بار آورد.
مشرق - خوزستان هر ساله پذیرای میلیون ها زائر می شود که می خواهند یاد شهدا و ایثارگران را گرامی بدارند. اما در خوزستان، مناطقی هست که نامشان کمتر مطرح شده و کمی مهجور مانده اند. لذا تا پایان اسفندماه که اوج اعزام کاروان های راهیان نور است، ان شاء الله هر روز یک منطقه کمتر شناخته شده را برایتان معرفی خواهیم کرد.
  کربلای خوزستان در طول جنگ تحمیلی بیشترین نقش را ایفا کرد و بیشترین ضربات را تحمل کرد.

حالا این استان هر ساله پذیرای میلیون ها زائر می شود که می خواهند یاد شهدا و ایثارگران را گرامی بدارند. اما در خوزستان، مناطقی هست که نامشان کمتر مطرح شده و کمی مهجور مانده اند. لذا تا پایان اسفندماه که اوج اعزام کاروان های راهیان نور است، ان شاء الله هر روز یک منطقه کمتر شناخته شده را برایتان معرفی خواهیم کرد.
***

* دَبِّ حَردان؛ جنگل و روستايي است واقع در 15 كيلومتري جنوب‌غربي اهواز، كه لشكر 5 مكانيزه عراق با عبور از مرز و رسيدن به جاده اهواز- خرمشهر در روز هفتم جنگ با ده‌ها تانک و نفربر آن را به اشغال موقت خود درآورد و با اجراي مستقیم آتش بر روی اهواز، خسارات قابل توجهي به بار آورد. 
 دب حردان
* اما این لشکر با مقاومت مدافعان مجبور به عقب‌نشيني تا امام‌زاده سيد‌طاهر شد و به این ترتیب اولین جبهه دفاع از اهواز در این منطقه سازماندهی شد. 

* در پي اجرای موفق عملیات غیور‌اصلی و عقب‌نشيني نيروهاي عراقي از سوسنگرد و بستان، بخشی از نيروهاي زرهي باقي‌مانده دشمن با عبور از رودخانه كرخه‌نور، توسط 3 دهانه پل شناور نظامي، در روز دوازدهم جنگ از كنار روستاهاي سيار، احمدآباد و حمودي عبوركرده‌ و برای تقویت این جبهه، خود را به 2 کیلومتری دب‌حردان رساندند و تا اجرای مرحله دوم عملیات بیت‌المقدس در این منطقه توسط قرارگاه قدس همچنان اهواز را گلوله‌باران می‌کردند. 

* پس از غرقاب کردن مواضع دشمن در حوالی روستای دب‌حردان از طریق پمپاژ آب رودخانه کرخه‌نور، دشمن با شکافتن جاده اهواز- خرمشهر و هدایت مجدد آب به شرق جاده توانست در برابر جنگ آب رزمندگان تا حدی مقاومت نماید. 

* اکنون در نزدیکی دب‌حردان و در شرق جاده اهواز- خرمشهر نماد يادبودي قراردارد که یادآور حد‌ نهايي تجاوز ارتش عراق به خوزستان است.

مطالب مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر: