آخرین اخبار
کد خبر: ۵۳۵۵۳
تاریخ انتشار: ۱۸ فروردين ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۴
سخنگوی کمیته بین‌المللی صلیب سرخ:
آماری درباره تعداد زخمیان و کشته‌شدگان در دست نداریم، اما آن‌چه می‌دانیم این است که بیمارستان‌های یمن مملو از زخمی‌هاست و هر ساعت، ده‌ها مجروح را برای مداوا به بیمارستان‌ها می‌برند.
به گزارش تنویر به نقل از مشرق، آمار قربانیان حمله عربستان سعودی و ائتلاف عربی به رهبری این کشور به مردم یمن، لحظه به لحظه بیش‌تر می‌شود. نهادهای بشردوستانه بین‌المللی نظیر صلیب سرخ و هلال احمر به خاطر سنگ‌اندازی‌های عربستان، در روند کمک‌رسانی به مردم یمن دچار مشکل شده‌اند. هلال احمر یمن تا کنون سه داوطلب را بر اثر شلیک مستقیم گلوله از دست داده و درخواست آتش‌بس 24 ساعته نیز تا کنون به جایی نرسیده است.

- هر ساعت، ده‌ها مجروح را به بیمارستان‌های یمن می‌برند

- بیمارستان‌ها با کمبود امکانات پزشکی مواجه هستند

- طبق قوانین بین‌المللی، همه حق برخورداری از کمک‌های پزشکی را دارند

- از ائتلاف مجوز ارسال یک محموله پزشکی به یمن را گرفته‌ایم

- خطوط هوایی معدودی امکان یا اجازه پرواز به یمن را دارند

- درگیری‌های شدید در یمن به معنای لغو ارسال کمک به این کشور نیست

مصاحبه با سیتارا جابین
ملک سلمان نیمه‌شب 6 فروردین به وقت ریاض، دستور حمله به یمن را صادر کرد

ملک سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان سعودی نیمه شب پنج‌شنبه 6 فروردین، دستور حمله به حوثی‌های یمن را صادر کرد و از آن روز تا کنون، ائتلافی شامل این کشور و 10 کشور از جمله برخی کشورهای خلیج فارس، عملیات موسوم به "طوفان کوبنده" را علیه یمن آغاز و آسمان این کشور را منطقه ممنوعه اعلام کرده‌اند. اکنون و با گذشت بیش از 10 روز از این حمله نظامی به خاک یمن، آمار تلفات غیرنظامیان در این کشور لحظه به لحظه بالاتر می‌رود. سازمان‌هایی نظیر صلیب سرخ و هلال احمر نیز از مشکلات فراوان در مسیر امدادرسانی به قربانیان یمنی خبر می‌دهند. "سیتارا جابین" سخنگوی خاورمیانه‌ای کمیته بین‌المللی صلیب سرخ روز دوشنبه (17 فروردین) تأکید کرد: "ما مجوز لازم را برای ارسال یک فروند هواپیمای حامل دارو و تجهیزات پزشکی به یمن دریافت کرده‌ایم، اما این هواپیما برای نشستن در فرودگاه صنعا مشکل دارد و شرایط برای فرود هواپیماها در این فرودگاه روز به روز دشوارتر می شود."

خبرنگار مشرق در همین خصوص با خانم جابین مصاحبه کرده است. متن مصاحبه مشرق با سخنگوی کمیته صلیب سرخ به شرح زیر است.

سؤال:: عربستان بیش از 10 روز است که به یمن حمله می‌کند. آیا هلال احمر و صلیب سرخ آماری در زمینه تعداد تلفات در این درگیری دارید؟ همچنین آیا سازمان شما تا کنون توانسته کمکی به مردم یمن بکند؟

ما آماری درباره تعداد زخمیان و کشته‌شدگان در دست نداریم، اما آن‌چه می‌دانیم این است که بیمارستان‌های یمن مملو از زخمی‌هاست و هر ساعت، ده‌ها مجروح را برای مداوا به بیمارستان‌ها می‌برند. وضعیت در سرتاسر یمن بسیار بحرانی است، اما بدترین وضعیت را در عدن شاهد هستیم.

تیم‌های ما و سایر گروه‌های انسان‌دوستانه چندین روز است که محموله‌های بشردوستانه را به بیمارستان‌های یمنی می‌رسانند. با این حال، و به‌رغم کمک‌های پزشکی به مناطق مختلف در یمن از جمله صعده، صنعا و عدن، هنوز هم بیمارستان‌ها پر از مجروح است و با کمبود دارو و امکانات پزشکی مواجه هستند. برای آن‌که بتوانند جوابگوی حجم بالای مجروحین باشند، باید هنوز هم کمک‌های بشردوستانه و پزشکی به آن‌ها برسانیم.

سؤال:: عربستان سعودی اعلام کرده که تنها در صورتی اجازه رسیدن کمک‌های انسان‌دوستانه به یمن را می‌دهد که این کمک‌ها به دست حوثی‌ها نرسد. آیا این کشور می‌تواند برای گروه‌های بشردوستانه چنین شروطی بگذارد؟

تا جایی که به هلال احمر مربوط است، ما تحت قوانین بشردوستانه کار می‌کنیم و طبق این قوانین، همه کس اجازه بهره‌برداری از کمک‌های پزشکی را دارد. به همین خاطر هم هرگونه کمک پزشکی که به یمن برسد، میان افرادی که به آن نیاز دارند توزیع خواهد شد. این کمک‌ها بر اساس نیاز بیمارستان‌ها توزیع می‌شود و هرکس به بیمارستان‌ها مراجعه کند، می‌تواند از این کمک‌ها بهره‌مند شود. طبق قوانین بین‌المللی هیچ‌کس نمی‌تواند جلوی رسیدن کمک‌های بشردوستانه به یک عده خاص را بگیرد. هیچ کشوری، به خصوص عربستان، نمی‌تواند برای ما شرط تعیین کند.

ما بارها این را به صراحت گفته‌ایم و اکنون هم می‌گوییم که رویکرد ما درباره یمن همان رویکردی است که درباره بقیه کشورها در گذشته اتخاذ کرده‌ایم. هر کمکی که به یمن ارسال شود، به دست افرادی خواهد رسید که بیش‌ترین نیاز را به آن دارند. ما بر اساس نژاد یا دین یا کشور، هیچ تبعیضی میان افراد قائل نخواهیم شد.

مصاحبه با سیتارا جابین
اکثر قربانیان حمله ائتلاف عربی به یمن، از غیرنظامیان هستند

سؤال:: در خبرها آمده بود که سازمان شما اجازه رفتن به یمن و ارزیابی موقعیت و سپس ارسال کمک‌های بشردوستانه به این کشور را دریافت کرده است. چه کمک‌هایی به یمن ارسال خواهد شد و مردم این کشور به چه نوع امکاناتی بیش از همه نیاز دارند؟

ما از ائتلاف مجوز گرفته‌ایم تا یک محموله پزشکی هوایی بشردوستانه را به یمن بفرستیم. در حال حاضر، مردم این کشور بیش از هر چیز دیگری نیاز به کمک‌های پزشکی دارند و تلاش ما هم برطرف کردن همین نیازها است. مشکلی که داریم این است که تعداد خطوط هوایی که اجازه داشته باشند، بتوانند یا بخواهند وارد آسمان یمن شوند، در حال حاضر بسیار اندک هستند.

ما اکنون به دنبال هواپیمایی هستیم که بتواند محموله‌مان را وارد یمن کند. امکانات پزشکی که جمع‌آوری کرده‌ایم در اردن و سوئیس قرار دارند. یک تیم جراحی هم در جیبوتی مستقر داریم و می‌خواهیم این‌ها را به یمن بفرستیم. البته این در صورتی است که وضعیت کنونی تغییر کند، چون در حال حاضر، نیروهای امدادرسان ما در یمن زمین‌گیر شده‌اند.

سؤال:: آیا برای ارسال این محموله هوایی، آتش‌بس موقت هم اعلام می‌شود یا داوطلبین شما باید خطر وارد شدن به مناطق جنگی را به جان بخرند؟

ما در هر صورت، این محموله را خواهیم فرستاد. البته تقاضای آتش‌بس 24 ساعته کرده‌ایم، هم از نیروهای یمنی و هم از ائتلاف عربی، اما این درخواست ما هنوز پاسخی دریافت نکرده است. وضعیت منطقه‌ای در یمن الآن بسیار وخیم است. درگیری‌های شدید به خصوص در عدن وجود دارد و حملات هوایی هم هنوز ادامه دارد، اما این به آن معنا نیست که ما ارسال کمک به یمن را متوقف می‌کنیم. به محض آن‌که هواپیمایی برای ارسال کمک‌ها پیدا کنیم، محموله خود را به احتمال زیاد از اردن، راهی صنعا می‌کنیم. سپس این محموله را از صنعا در میان بیمارستان‌های محلی توزیع می‌کنیم.

مصاحبه با سیتارا جابین
بیش‌تر حملات عربستان علیه مناطق مسکونی یمن صورت می‌گیرد

سؤال:: برخی گروه‌های حقوق بشری گفته‌اند که عربستان در حمله به یمن از سلاح‌های ممنوعه و غیرمتعارف استفاده می‌کند. آیا در صورتی که داوطلبین سازمان شما در یمن به مواردی برخورد کنند که این مسئله را ثابت کند، آیا هلال احمر یا صلیب سرخ این اقدام عربستان را گزارش می‌دهند یا خیر؟

گروه‌های ما در حال حاضر امکان جابه‌جایی در شهر را ندارند. به منطقه اعزام شده‌اند و در یمن حضور دارند، اما برای آن‌ها مقدور نیست که به نقاط دیگر بروند. اگر وضعیت به همین شکل ادامه داشته باشد، نمی‌توانیم گزارشی از وضعیت در یمن تهیه کنیم. هلال احمر یمن طی یک هفته، سه داوطلب خود را از دست داده است و هر سه آن‌ها در حالی که با مجروحین، عقب‌نشینی می‌کرده‌اند، مورد اصابت گلوله قرار گرفته و کشته شده‌اند. بنابراین ما تا کنون نتوانسته‌ایم اطلاعات لازم برای تهیه یک گزارش را به دست بیاوریم. وقتی این اطلاعات را به دست بیاوریم، آن‌ها را با مقامات مربوط در میان می‌گذاریم و درباره انتشار آن‌ها مشورت می‌کنیم. جزئیات این مشورت‌ها نیز علنی نیستند.

برچسب ها: هلال احمر ، یمن
نام:
ایمیل:
* نظر: