آخرین اخبار
کد خبر: ۵۸۲۶۰
تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۲
عضو هیئت علمی دانشگاه تهران در جمع اساتید بسیجی فارس:
دکتر کوشکی گفت: داعش به طور حتم توسط آنچه ائتلاف بین المللی خوانده می‌شود شکست نخواهد خورد.

به گزارش تنویر به نقل از پایگاه اطلاع رسانی بسیج اساتید فارس، دکتر سعید کوشکی عضو هیئت علمی دانشگاه تهران در جمع اساتید عضو کمیته تحلیل و بررسی سازمان بسیج اساتید فارس گفت: تروریسم این روزها به یکی از مشکلات محوری منطقه خاورمیانه تبدیل شده است. امروز کمتر کشور عربی است که از این معضل رنج نبرد، در حالی‌که به راحتی می توان حضور سازمان های اطلاعاتی کشورهای مسلمان و غیر مسلمان را در سازماندهی و ترسیم خطوط کلی فعالیت های این گروه تروریستی مشاهده و لمس کرد؛ برهه کنونی را باید نقطه اوج یا حداقل بالاترین اوج گیری این فعالیت ها از تاریخ شکل گیری گروه های سلفی تکفیری توصیف کرد.

مهم‌ترین راهکار‌مقابله با داعش، افشای‌اهداف‌واقعی این گروه است

دکتر کوشکی افزود: امروز «داعش» میان گروه‌ها و جریان‌هایی که داعیه «اسلام گرایی» دارند، افراطی‌ترین آن ها شناخته می شود؛ گروهی که پایه و اساس آن اندیشه‌هایش «تکفیری - سلفی - جهادی» است و پدر روحی و معنوی آن «ابومصعب الزرقاوی» است که در دامان «القاعده» نشو و نما یافت.


استاد دانشگاه تهران با اشاره به این موضوع که تاریخ ظهور داعش به سال 2003 باز می‌گردد گفت: آن زمان «ابو مصعب الزرقاوی»، بنیانگذار گروه تروریستی «جماعت توحید و جهاد» در عراق با «اسامه بن لادن» رهبر گروه تروریستی «القاعده» بیعت کرد. در آن برهه، شاخه القاعده در عراق تحت رهبری الزرقاوی بود که عناصر خود را از میان اهل سنت عراق و دیگر کشورهای اسلامی منطقه جذب و تامین می‌کرد. پس از هلاکت الزرقاوی، ابوعمر البغدادی، در سال 2006 «امارت اسلامی در عراق» را تشکیل داد. ابوعمر البغدادی در سال 2010 به هلاکت می‌رسد و با مرگ وی، «ابوبکر البغدادی» رهبر جدید گروه و جانشین ابوعمر می‌شود تا این که نوبت به آغاز بحران سوریه در مارس 2011 می‌رسد. با آغاز بحران سوریه، «امارت اسلامی در عراق» فرصت را برای رشد و گسترش فعالیت‌هایش در این کشور مناسب می‌بیند و راهی این کشور می‌شود.

مهم‌ترین راهکار‌مقابله با داعش، افشای‌اهداف‌واقعی این گروه است

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران اضافه کرد: در سال 2012 «امارت اسلامی در عراق» مبارزه با دیگر گروه‌های هم مشرب، بویژه «جبهه النصره» را آغاز کرد تا گستره نفوذ خود را در سوریه توسعه دهد و از بیعت با القاعده امتناع کند، پس از این امتناع ابوبکر البغدادی ولادت «امارت اسلامی عراق و شام» که به اختصار «داعش» خوانده می‌شود، را در سوریه اعلام کرد، گرچه سیر تشکیل و پیدایش این گروه از چهار سال پیش آغاز شد اما مهم ترین گام خود را با اشغال شهر بسیار مهم موصل و ایجاد امتدادی جغرافیایی بین مناطق تحت سلطه خود در سوریه و این منطقه برداشت.


دکتر کوشکی درباره وضعیت و تعداد نیروهای داعش در عراق گفت: گرچه هر یک از منابع بر اساس مشرب های فکری خود ارقام ضد و نقیضی را در این رابطه منتشر می کنند، اما در مورد عراق می توان گفت شماری از نظامیان ارتش عراق به ویژه نظامیانی که پیش از سقوط صدام حسین در قالب نیروهای نظامی و امنیتی مشغول بودند و پس از آن در ارتش جدید عراق در موصل خدمت می کردند (جا ماندگان حزب بعث، فرماندهان ارتش صدام) به داعش پیوستند.


این استاد دانشگاه تهران ادامه داد: برخی از بُعد سیاسی سرمنشا داعش را در کشورهایی مانند عربستان و قطر جست‌ و جو می کنند و برخی دیگر نیز آن را زاده توطئه و فتنه‌ غربی به سرکردگی آمریکا و انگلیس می دانند، به عبارت دیگر داعش را توطئه‌ای صهیونیستی برای تغییر نظام «ژئوسیاسی» خاورمیانه به حساب می آورند. بی‌شک اقدام نظامی، آن هم اقدام نظامی هماهنگ بین کشورهای منطقه تنها بخشی از راه حل مقابله با گروه‌های تروریستی تکفیری از جمله داعش است، کشورهای منطقه باید به این درک برسند که امنیت همگان در مقابله با بحران فعلی داعش، به هم وابسته است و آتش تعصب و افراط‌گرایی، فردی و یک‌جانبه خاموش نمی‌شود.

مهم‌ترین راهکار‌مقابله با داعش، افشای‌اهداف‌واقعی این گروه است

دکتر کوشکی با تاکید بر این نکته که داعش به طور حتم توسط آنچه ائتلاف بین المللی خوانده می‌شود شکست نخواهد خورد گفت: داعش تهدیدی جهانی است و نیاز به پاسخی جهانی هم دارد. کشورهای منطقه باید به این باور برسند که تنها با یک گروه تروریستی مبارزه نمی‌کنند بلکه با یک ایدئولوژی مخرب رو به‌ رو هستند که باید جدای از عرصه نظامی، آن را در عرصه اندیشه و فکر نیز شکست داد، بویژه آنکه کارشناسان تاکید می‌کنند، «ایدئولوژی» بزرگترین خطری است که جهان در دهه آینده با آن رو به‌ رو است. بذرهای این خطر اکنون در اروپا، آمریکا، آسیا و مناطق دیگر درحال رشد است و داعش با استفاده از مذهب وارونه‌ای که ارائه می‌دهد و افزایش نفرت، توانایی جذب گروه‌های تروریستی و عناصر افراط‌ گرا از سراسر جهان را دارد؛ به همین دلیل نابودی گروه‌های تروریستی برای پایان دادن به این خطر کافی نیست، بلکه باید با ریشه‌های این ایدئولوژی خطرناک مقابله کرد تا نتواند بار دیگر در منطقه رشد کند.

مهم‌ترین راهکار‌مقابله با داعش، افشای‌اهداف‌واقعی این گروه است

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران افزود: ایجاد آگاهی و بیداری مردم در قبال داعش و افشای اهداف واقعی این گروه تروریستی و حامیان آن یکی از مهم ترین راهکارهای مقابله با داعش است،‌ اقدامی که مراجع عالی دینی عراق از جمله «آیت‌الله سیستانی» به آن پی برده و از مردم عراق چه شیعه و چه سنی خواست، برای مقابله با این دشمن بسیج شوند.


دکتر کوشکی با اشاره به این نکته که نمی توان از اقدامات ارزشمند جمهوری اسلامی ایران در راه مقابله با این خطر بزرگ به راحتی گذشت گفت: رهنمودهای مقام معظم رهبری درباره ماهیت واقعی داعش و ایادی خطرناک نهفته در پس آن و همچنین هوشیار نمودن مسلمانان منطقه نسبت به توطئه بزرگی که بدست آمریکا برای ملل منطقه تدارک دیده شده و در «جنگ شیعه و سنی» نمود پیدا می‌کند در کنار حمایت دولت ایران از دولت‌های عراق و سوریه که خط اول مبارزه با داعش در منطقه شمرده می‌شوند و حضور افرادی همچون «سردار سلیمانی» در جبهه‌های عملیاتی مبارزه با داعش در عراق نمونه‌های معدودی از اقدامات جمهوری اسلامی ایران جهت مقابله با این خطر بزرگ شمرده می‌شود.

مطالب مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر: