کد خبر: ۵۸۵۸۳
تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۰
مراسم وداع با پیکر مطهر ۷۲ شهید دوران دفاع مقدس با عنوان «مدافعان عزت» به‌همت بسیج دانشجویی دانشگاه‌های تهران برپا شد.





  «۱۷۵ شهید غواص» برگ برنده دوران معاصر انقلاب
تابستان هوای شهر را گرم کرده و وسط هفته آخر ماه شعبان است. مراسم وداع با پیکر مطهر 72 شهید دوران دفاع مقدس با عنوان «مدافعان عزت» به‌همت بسیج دانشجویی دانشگاه‌های تهران برپا شد. اینها بخشی از تابوت شهدای گمنامی است که قرار است سه‌شنبه بعدازظهر از میدان بهارستان تا معراج الشهدا تشییع شوند.

همه آمده‌اند. دانشگاهیان و مسئولین کشوری و لشکری در این جمع حاضر شدند. بوی خوشایند اسپند و گلاب در محل نماز جمعه در دانشگاه تهران پیچیده است. تابوت شهدا که پرچم مقدس جمهوری اسلامی ایران روی آن کشیده شده‌اند سه به سه کنار هم قرار گرفتند. یک تابوت بدون پرچم هم در آن میان است. پیکر طلبه شهید مهدی مطلبی است که در حین مأموریت جهت روشنگری مباحث هسته‌ای در سانحه رانندگی درگذشته است.

هنوز یک ساعت دیگر به اذان مغرب مانده است. در ابتدای ورودی سه تابوت شهید قرار گرفتند. تعدادی از مسئولین دانشگاه به‌همراه غلامعلی حداد عادل و محمدرضا عارف داخل می‌آیند و کنار این تابوت‌ها می‌نشینند. دو رقیب انتخاباتی دو سال قبل، از دو جبهه متفاوت سیاسی، امروز کنار پرچم ایرانی که بر تابوت‌ها کشیده شدند می‌نشینند.

عکاس‌ها و دوربین‌های شبکه‌های مختلفی، جماعت مسئولین را دوره می‌کنند. بعد از اینکه فاتحه‌ها خوانده می‌شود، حدادعادل و محمدرضا عارف در جمع خبرنگاران به سوالات آنها پاسخ می‌دهند. سوال این است: مسئولان در قبال این شهیدان چه وظیفه‌ای دارند؟

حداد عادل: اگر در این مملکت کاره‌ای شدیم به‌برکت خون شهدا است

غلامعلی حدادعادل، نماینده مجلس شورای اسلامی در جمع خبرنگاران می‌گوید: اگر این جوان‌ها ایستادگی نمی‌کردند امروز کشوری در کار نبود. ثبات و امنیت حال حاضر کشور به‌خاطر فداکاری این شهدا است. این حضور یک پیام نمادینی دارد که پیامش همبستگی دانشگاهیان با انقلاب اسلامی، امام و رهبری است.

وی در پاسخ به اینکه مسئولین در مقابل این شهدا چه وظیفه‌ای دارند، گفت: مسئولان در مقابل این شهدا وظیفه دارند کشور را به‌گونه‌ای اداره کنند که آرمان‌های امام خمینی(ره) و نظر مقام معظم رهبری به دست بیاید. ما یادمان نرود اگر امروز وکیل، وزیر و کاره‌ای هستیم به‌برکت خون این شهداست.

حدادعادل در پایان با اشاره به موضوع این روزهای سیاست گفت: باید در مذاکرات از استقلال کشور دفاع کنیم تا بتوانیم تحریم‌های ظالمانه را برداریم.

  «۱۷۵ شهید غواص» برگ برنده دوران معاصر انقلاب

عارف: با بازگشت پیکر هر شهید به وطن، مسئولیت مردم و مسئولان بیشتر می‌شود

محمدرضا عارف عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام هم در جمع خبرنگاران گفت: حضور شهدا بین دانشگاهیان نشان دهنده آن است که مردم به ارزش‌ها، آرمان‌ها و انقلاب‌شان وفادارند و با داشتن این سرمایه‌های معنوی و رهبری مقام معظم رهبری راه را ادامه خواهند داد.

عارف همچنین در جواب اینکه مسئولان در قبال شهدا چه وظیفه‌ای دارند، گفت: وظیفه مردم و به‌خصوص مسئولان ادامه‌ دادن مسیر شهیدان است. با بازگشت پیکر هر شهید به وطن، مسئولیت مردم و مسئولان بیشتر می‌شود چون می‌بینند که چه سرمایه‌هایی و چه جوانانی در راه این انقلاب تقدیم شدند.

امشب کنار پیکر شهدا حال و هوای خاصی است. پرچم‌های قرمزرنگی که روی آن نوشته شده است: «هیهات منا الذلة»، «نه سازش نه تسلیم نبرد با آمریکا»، پرچم‌ها کنار تابوت‌ها و دست به دست زنان و مردان در هوا می‌چرخد. در جمع چهره‌های شاخصی سیاسی هم دیده می‌شوند. سعید جلیلی، محمدحسن صفارهرندی، سید محمد حسینی، مهدی چمران، سید ضیاء هاشمی، مرتضی بانک، حسام‌الدین آشنا، فرجی دانا و نیلی‌احمدآبادی از دیگر حاضران این مراسم بودند.

قاری قرآن می‌خواند و آیه شریفه «وَلاتَحسَبَنَّ الَّذینَ قُتِلوا فی سَبیلِ اللهِ اَمواتًا بَل اَحیآءٌ عِندَ رَبِّهِم یرزَقون» در گوش می‌پیچد. بالای سن روی پرچمی نوشته است: «به دست بسته شهیدان قسم. ملت ما نمی‌پذیرد ستم» اولین سخنران حاج حسین یکتا است.

حسین یکتا: دستهای این شهیدان بسته نیست؛ حاکمیت شهدا و امام بر قلبها در جای جای دنیا دیده می‌شود

حسین یکتا راوی دفاع مقدس در ابتدای سخنانش با اشاره به آیاتی که تلاوت شد، می‌گوید: هر موقع دیدی که روزی ما قطع می‌شود شهدا می‌آیند، ما را میهمان سفره خودشان می‌کنند. شهدا چگونه باید بگویند که ما را دوست دارند.

وی ادامه داد: سال‌ها باید بگذرد تا جایگاه شهیدان برای ما مشخص شود. هنوز باید پیکر این شهدا در بیابان‌ها آفتاب بخورد چرا که با دل خیلی‌ها در آینده کار دارند.

یکتا ادامه داد: امشب این دانشگاه دارالشفا است. این شهدا شفا می‌دهند، شهدایی که در هر دوره جلوه‌ای از خود را نشان می‌دهند و برای ما برکت دارند، برکت آنان بدین خاطر است که نظرکرده امام زمان‌شان هستند.

 راوی خاطرات دفاع مقدس با اشاره به گزارشش در مورد کاروان‌های راهیان نور که در ابتدای دولت نهم خدمت مقام معظم رهبری داده بود، گفت: مقام معظم رهبری در آن جلسه گفتند تحولی که امروز در کشور می‌بینیم به‌خاطر همین کاروان‌های راهیان نور و شهدای گمنام است.

وی با تأکید بر اینکه شهدا پای عهد و پیمان خود با امام‌شان ایستادند، افزود: دست‌های این شهیدان بسته نیست، این بعثی‌ها بودند که اسیر شهدای ما شدند. وضعیت بعثی‌ها و صدام را ببینید و حاکمیت امام و شهدای انقلاب اسلامی را هم ببینید. در جای جای دنیا امام و شهدا بر قلبها حکومت می‌کنند.

یکتا در ادامه گفت: انقلاب اسلامی ما به‌سرعت به ‌سمت تمدن نوین اسلامی پیش می‌رود و ما نباید در این راه از اصول و آرمان‌های امام کوتاه بیاییم تا خدای ناکرده سیلی بخوریم.

  «۱۷۵ شهید غواص» برگ برنده دوران معاصر انقلاب

وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش گفت: امروز دشمن هرچه دارد از جمله داعش، ماهواره‌ها و رسانه‌ها را به صحنه آورده است تا به انقلاب اسلامی ضربه بزند. این شهیدان هم آن‌چیزی است که انقلاب و امام زمان به صحنه آورده است.

میان جماعت بازماندگان جبهه هم هستند. آنهایی که صدای هق‌هق گریه‌شان بلند‌تر است و سر به تابوت گذاشتند و به حال و روز این روزها می‌گریند. یکی می‌گوید امشب حال و هوای شبهای عملیات در کربلای چهار و پنج را تداعی می‌کند، شبهایی که بچه‌های خط‌شکن همدیگر را در آغوش می‌کشیدند و با هم وداع می‌کردند. بوی خوشایند اسپند و گلاب در هوا پیچیده است. اذان مغرب نزدیک شده است و مناجات شعبانیه کنار تابوت شهید حال و هوای تو را خوش می‌کند.

نماز به‌جماعت خوانده می‌شود و سخنران بعدی مراسم سید احمد خاتمی امام جمعه موقت تهران است.

حال و هوای خوش میثاق و وداع تا بعداز ظهر سه‌شنبه 26 خردادماه ادامه دارد.

خاتمی: ملت عاشورایی تحقیرشدنی نیست و فریادش هیهات منا الذلة است

آیت‌الله سید احمد خاتمی در ابتدای سخنانش می‌گوید: این شهیدان برگزیدگان خداوند هستند. ویژگی مشترک این شهیدان عشق به خداوند است و بیعت با شهیدان بیعت با عزت و بیعت با ذلت‌ناپذیری است.

وی با اشاره به شهدای غواص هشت سال جنگ تحمیلی گفت: لباس غواصی در شب عملیات لباس شهادت بود، شهیدان غواص در زمان حیات‌شان به بهشت نزدیک‌تر از دیگر شهیدان بودند چون در خط مقدم جبهه راه شهادت را انتخاب می‌کردند.

امام جمعه موقت تهران  گفت: ویژگی دیگر شهدای غواص، مقاومت تا آخرین نفس بود. چون این شهیدان 15 کیلومتر از مرز گذشتند و مردانه مقاومت کردند ولی دشمن زبونانه دستانشان را بست و زنده به گورشان کرد. این شهدای غواص امشب نظاره‌گر ما هستند که ما با چه انگیزه‌ای آمده‌ایم.

عضو مجلس خبرگان رهبری در ادامه گفت: ما امشب آمده‌ایم به این شهیدان بگوییم که با شما بیعت می‌کنیم و راه شما را ادامه می‌دهیم. دشمن سخت در اشتباه است که ملت ما را تهدید می‌کند و می‌گوید گزینه نظامی روی میز است. ملتی را که مرگ را ترسانده است از چه می‌ترسانند؟ ملت عاشورایی تحقیر شدنی نیست و فریادش هیهات منا الذلة است.

در این جای سخنرانی بود که فریاد هیهات منا الذلة دانشگاه تهران را پر کرد و پرچم‌های سرخ در هوا می‌چرخید.

امام جمعه موقت تهران با اشاره به زیاده‌خواهی آمریکا در مذاکرات هسته‌ای گفت: مدام 1+5 و آمریکا تکرار می‌کنند که باید هر زمان که خواستند از مراکز نظامی ایران بازدید کنند. نادان‌ها نمی‌فهمند مراکز نظامی ناموس این ملت هستند و ملت غیور اجازه حضور نامحرم در حریم خودش را نمی‌دهد.

آیت‌الله خاتمی خاطرنشان کرد:‌ در گردنه حساس تاریخی، مردم ایران راه شهیدان را دنبال می‌کنند. گوش به فرمان رهبری هستیم و توافق خوب و توافق عزتمندانه را می‌پذیریم و هرگز زیر بار توافق‌ ذلت‌بار نمی‌رویم.

 

نام:
ایمیل:
* نظر: