سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
berooz
۰۸:۳۷:۴۶
کد خبر: ۵۹۲۲۷
تاریخ انتشار: ۰۷ تير ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۵
/سفره‌ی الهی/
هرساله با حلول ماه مبارک رمضان بیش از یک و نیم میلیارد نفر مسلمان از کشورهای کوچک و بزرگ و اسلامی و غیر اسلامی، دور سفره ضیافت الهی گرد هم می‌آیند و هرکدام بر اساس فرهنگ و تاریخ خود، ماه میهمانی خدا را جشن می‌گیرند. خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در گزارش زیر نگاهی داشته به حال و هوای چند کشور در ماه میهمانی خدا:

در پاکستان با حلول ماه رمضان، شور و هیجان خاصی در خیابان‌ها برپا می‌شود و همه افراد در تب و تاب آماده کردن خود و مهیا کردن مواد غذایی و احتیاجات اساسی برای آغاز ماه مبارک هستند. مردها به مسجدها می‌روند و نماز "تراویح" به‌جای می‌آورند (تراویح به نمازهایی اطلاق می‌شود که مسلمانان اهل سنت در شب‌های ماه رمضان به جماعت می‌خوانند. این نماز 27 رکعت دارد) و زنان بیشتر وقت خود را برای آماده کردن وعده سحری صرف می‌کنند. همچنین هر روز قبل از سحر، مردی در محله‌ها می‌چرخد و با ضربه زدن روی یک حلبی خالی، مردم را برای صرف سحری و اقامه‌ی نمار بیدار می‌کند. مسجدها نیز با پخش نواهای اسلامی، مردم را بیدار می‌کنند و سپس به استقبال اذان صبح می‌روند. مغازه‌ها و رستوران‌ها نیز در هنگام سحر غالبا باز هستند. غذاهای محبوب پاکستانی و هندی برای افطار و سحر در ماه رمضان شامل "پاکوره" (خمیر و سبزی سرخ شده در روغن)، "داهی بالِی" (نوعی خمیر تند در ماست) و سمبوسه است.

از فنیکس تا سیاتل و از نیویورک تا هیوستون‌، مسلمان ایالات متحده‌ آمریکا همزمان با آغاز ماه رمضان برای صرف افطار و ادای نماز و نیایش به مراکز اسلامی نزدیک خود می‌روند. در آمریکا و سایر کشورهای غیر اسلامی مسجدها نقشی متفاوت با ملل اسلامی دارند و علاوه بر محلی برای نیایش و اقامه نماز جمعه به مرکز تجمعات جامعه اسلامی آن منطقه تبدیل شده است و به ویژه در رمضان میعادگاه دوستان روزه‌دار از مناطق دور و نزدیک می‌شود، بنابراین مسلمانان غالبا روزه خود را در مسجدها افطار می‌کنند. بسیاری از مسلمانان آمریکا از غیر مسلمانان برای حضور در مراسم افطار دعوت می‌کنند تا از این طریق آنها را با ماه رمضان و اسلام آشنا کنند. از ویژگی‌های سفره‌های افطار مسلمانان آمریکا این است که از آنجا که مسلمانان از مناطق گوناگون جهان در آنها جمع می‌شوند، یک سفره افطار بین‌المللی با انواع غذاهای آسیایی‌، هندی و عربی برای پذیرایی از روزه‌داران پهن می‌شود.

مسلمانان ایتالیا نیز همگام با سایر مسلمانان جهان هر ساله با حلول ماه مبارک رمضان خود را برای انجام فرایض این ماه آماده می‌کنند و در مجلس‌های سخنرانی مذهبی که توسط مراکز اسلامی برگزار می‌شود حضور می‌یابند. ماه رمضان چه برای مسلمانان ایتالیا و چه برای سایر ساکنین فرصت مناسبی برای تقویت روابط مسلمانان در جامعه ایتالیاست و بویژه مراسم افطار محفلی مناسب برای گردهم آمدن مسلمانان از مناطق گوناگون ایجاد می‌کند. جامعه مسلمانان ایتالیا غالبا در مسجد اصلی شهر رم حضور می‌یابند و زنان نیز غذاها و شیرینی‌های خود را برای پذیرایی از روزه‌داران درهنگام افطار به آنجا می‌آورند. همچنین فروشندگان غذاها و نوشیدنی‌های سنتی در اطراف مسجد با استقبال مردم غیر مسلمان ایتالیا نیز همراه می‌شود که به ارایه خرما، شیرینی‌های مختلف، غذاهای سنتی و نان‌های عربی می‌پردازند.

مسلمانان ترکیه اعتقاد راسخی به ماه رمضان و خیر برکتی دارند که این ماه مبارک برای آنها به ارمغان می‌آورد. آنها معتقدند حتی اگر در بدترین شرایط اقتصادی باشند، خداوند به یمن و برکت این ماه عزیز درهای خیر و نعمت خود را روی آنها می‌گشاید. مسلمانان این کشور قبل از شروع ماه رمضان با تزئین و چراغانی کردن خیابان‌ها و مسجدها به استقبال ماه مبارک رمضان می‌روند. سفره‌های افطاری مسلمانان این کشور شامل زیتون، پنیر، خرما، باقلوا و انواع سوپ و آش است که به آن شوربا گفته می‌شود. هنگام سحر نیز علاوه بر آوای مناجات مسجدها، افرادی براساس سنتی دیرینه و قدیمی به خیابان‌ها و کوچه‌ها می‌آیند و برای بیدار کردن مسلمانان برای خوردن سحری و اقامه نماز آواز سر می‌دهد و بعد از اقامه نماز صبح مسلمانان به قرائت قرآن می‌پردازند.

هنگامی که خورشید اولین روز ماه رمضان غروب می‌کند مسلمانان آفریقایی جنوبی در حالی که بهترین لباس‌های خود را به تن کرده‌اند، در گروه‌های بزرگ گرد یکدیگر جمع می‌شوند و افطار می‌کنند. از آنجایی که تعداد زیادی رستوران حلال در دوربان‌، کیپ‌تاون و ژوهانسبورگ وجود دارد اغلب مسلمانان می‌توانند روزه خود را خارج از خانه افطار کنند. بسیاری از مسلمانان آفریقای جنوبی دارای اصل و نسبی هندی هستند چراکه سال‌ها پیش هندی‌ها به عنوان نیروی کار برای کار در مزرعه‌ها به آفریقا جنوبی آورده شده بودند. آنها سال‌هاست در آفریقای جنوبی زندگی می‌کنند بنابراین افطار آنها تنها شامل غذاهای سنتی هند نیست، بلکه شامل غذاهای مختلف از پاستا و کاری تا براوانی و سوپ است.

جامعه‌ی مسلمانان آلمان که به‌صورت تخمینی حدود چهار میلیون نفر هستند، همچون سایر مسلمانان جهان به استقبال ماه رمضان می‌روند. آنها هر ساله خود را به گونه‌ای متفاوت با کشورهای اسلامی برای ماه مبارک آماده می کنند. هیچ نشانی از شروع رمضان در شهرهای آلمان دیده نمی‌شود و معمولا شرایط کاری اجازه افطار گروهی را به روزه‌داران نمی‌دهد. در آلمان نیز تعیین روز اول ماه رمضان دشوار است اما مهمترین دشواری ناتوانی در برگزاری مراسم‌های دعا و نیایش گروهی است که از ویژگی‌های اصلی این ماه محسوب می‌شود. اما مسلمان آلمان نیز هر یک بر اساس تفاوتهای فرهنگی، خود را برای ماه رمضان آماده می‌کنند و مواد لازم را برای پخت غذاهای سنتی و همچنین تزئین خانه می‌خرند. امسال ماه رمضان با فصل تابستان مصادف شده است و به همین دلیل فرصت خوبی برای مسلمانان مقیم آلمان فراهم شده است تا با بازگشت به کشورشان رمضان را در کنار خانواده‌شان سپری کنند.

ماه رمضان در کویت با آداب و رسوم خاص خود همراه است که مردم این کشور کوچک حاشیه خلیج فارس از دیرباز برخی از آنها را زنده نگه‌ داشته‌اند. یکی از سنت‌های کویتی‌ها این است که درست روز قبل از آغاز رمضان همه خانواده‌ها دور هم جمع می شوند و آخرین وعده غذایی پیش از رمضان را در کنار هم و با صرف انواع زیادی از غذاهای محلی و بومی جشن می‌گیرند. یکی از مهترین غذاهای مردم کویت در رمضان حلیم است که آن را با شکر و همچنین دارچین مصرف می‌کنند. یکی دیگر از غذاهای محبوب آنها در سفره افطار شامل نوعی نان به نام «التشارب» است که به قطعه‌های کوچک تقسیم شده است و همراه با آبگوشتی از کدو، سیب زمینی و لیموی خشک مصرف می‌شود. مردم کویت نیز همچون سایر ملل اسلامی شب‌های ماه مبارک رمضان را به عبادت در مساجد و خواندن نماز "تراویح" می‌پردازند.

اوباما در مراسم افطار کاخ سفید

ادای نماز روی سقف خودرو؛ مانیل/فیلیپین

افطاری در میدان تقسیم استانبول/ 2015

مسلمان قوم هوئی در چین
نام:
ایمیل:
* نظر: