آخرین اخبار
کد خبر: ۵۹۷۸۰
تاریخ انتشار: ۱۴ تير ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۶
این رادار توسط سازمان جهاد خودکفایی نیروی هوا فضای سپاه طراحی و ساخته شده است.
به گزارش تنویر، دومین رادار برد بلند سه بعدی سپاه در کلاس «قدیر» با حضور امیر فرزاد اسماعیلی فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء (ص) و جمعی از فرماندهان پدافند سپاه و ارتش در سایت پدافند هوایی نیروی هوافضای سپاه در اهواز عملیاتی شد.

امیر اسماعیلی در حاشیه این مراسم با حضور در جمع خبرنگاران ضمن تبریک به نیروهای مسلح به ویژه سپاه پاسداران در طراحی، ساخت و عملیاتی کردن این رادار، اظهار داشت: رادار قدیر که از صفر تا صد آن به دست متخصصان توانمند جهاد خودکفایی نیروی هوافضای سپاه انجام شده، هزینه‌ای معادل یک پنجم نمونه خارجی خود دارد و با قرار گرفتن در زنجیره پدافند هوایی موجب بالا رفتن میزان امنیت به آسمان کشور می‌شود.

وی با بیان اینکه این رادار دارای توانمندی بالای دفاع الکترونیک در محیط جنگ الکترونیکی است، افزود: رادار قدیر امواجی دارد که رهگیری آن توسط گیرنده‌های دشمن بسیار سخت خواهد بود.

اسماعیلی تصریح کرد: کشف و شناسایی ریز پرنده‌ها با سطح مقطع راداری کم، یکی دیگر از ویژگی‌های رادار قدیر است که این تکنولوژی در لبه تکنولوژی‌های دنیا قرار دارد.

فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء(ص) گفت: از دیگر ویژگی‌های این رادار تفکیک در برد و زاویه است که می‌تواند تمام اهداف را در بردهای مختلف کشف و بدون اخلال آن‌ها را رهگیری کند.

اسماعیلی با بیان اینکه تمام قطعات این رادار داخلی است و هیچ گلوگاهی در تعمیر و نگهداری آن وجود ندارد، اظهار داشت: امنیت و آرامش با سامانه‌های دفاعی یک امر ضروری است و برای همین توانمندی‌های جمهوری اسلامی ایران است که سازمان ایکائو بر امن بودن هوا و فضای کشورمان تاکید می‌کند.

وی با بیان اینکه فاصله میان استقرار اولین نمونه رادار قدیر تا دومین نمونه آن حدود یک سال بود، گفت: در کمتر از یک سال آینده سومین رادار دوربرد سپاه در منطقه مورد نظر نصب و عملیاتی خواهد شد.

آغاز بهره برداری از رادار برد بلند سه بعدی سپاه در کلاس «قدیر»

 سامانه راداری "قدیر" جزء رادارهای سه بعدی برد بلند است که به همت سازمان جهاد خودکفایی نیروی هوافضای سپاه طراحی و ساخته شده است. این رادار توانایی کشف ریز پرنده ها و اهداف با سطح مقطع بسیار کم و کوچک از دوردست را دارا بوده و قادر است در خط دید مستقیم اهداف را در برد 1100 کیلومتر کشف کند.

همچنین رادار برد بلند "قدیر"، انواع هواپیماها را در برد 600 کیلومتر و موشک های بالستیک را تا برد 1100 و ارتفاع 100 کیلومتر آشکار می کند. گفتنی است نمونه اول این رادار در خردادماه 1393 رونمایی و در منطقه عمومی گرمسار عملیاتی گردید و رادار دوم نیز پس از شش ماه کارکرد آزمایشی وارد مدار عملیاتی پدافند هوایی کشور می شود؛ مراحل ساخت سومین رادار برد بلند نیز به پایان رسیده که با اتمام عملیات مهندسی در آینده نزدیک نصب و عملیاتی خواهد شد.
مطالب مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر: