آخرین اخبار
کد خبر: ۶۰۶۱۲
تاریخ انتشار: ۲۳ تير ۱۳۹۴ - ۱۵:۳۳
رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور:
سردار جلالی گفت: تکلیف این است که در صحنه حضور داشته و خطوط قرمز را دقیق بشناسیم.
 به گزارش تنویر به نقل از تسنیم، سردار غلامرضا جلالی رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور در همایش فرماندهان بسیج دستگاه‌های اجرایی تهران بزرگ که در محل این سازمان تشکیل شد، ضمن گرامیداشت یاد شهدا و روح ملکوتی حضرت امام و آرزوی قبولی طاعات و عبادات در این ماه مبارک و آرزوی کسب معنویات و خودسازی، گفت: خوشحالم که در جمع دوستان و عزیزان بسیجی در مراکز تابع استان تهران هستیم که وظایف خودشان را در این شرایط به نحو احسن انجام می دهند.

وی گفت: واژه بسیجی و ارتباط با بسیج تعریف معنوی و عمیقی ایجاد کرد که در ذات خود مستتر است و آن دفاع از انقلاب اسلامی است، دفاع وحضور در همه صحنه ها، آماده بودن و به تعبیری سر پست خوابمان نبرد و اتفاقی بیفتد.

سردار جلالی ادامه داد: مقام معظم رهبری تأکید دارند که در شرایط خاصی هستیم و آن را به یک دغدغه یا یک «پیچ حساس» تعبیر می کنند، اکنون به حساس ترین جای گردنه رسیدیم و بسیار اهمیت دارد که شرایط را بفهمیم.

وی تصریح کرد: در اطراف ما چند موضوع بسیار مهم در حال اتفاق افتادن است، یکی تحولات منطقه ای است که در حال شکل گیری است، دیگری شرایط جاری است، در شرایط جاری مسأله ای که حساسیت آن بالاست، مسأله هسته ای است که نمایندگان جمهوری اسلامی در حال مذاکره با کشورهای اروپایی و آمریکا هستند.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور اظهار داشت: مقام معظم رهبری در چند وقت اخیر، هر هفته و یا هر ده روز یکبار نکاتی راجع به موضوعات هسته ای پیگیری و به نوعی تکلیف کردند و به دنبال این بودند که افکار عمومی و مردم را نسبت به این مسأله آگاه کنند. ایشان بر خطوط قرمز تأکید داشته و دارند، یعنی چهارچوب هایی که باید حتما مورد توجه قرار بگیرد.

وی تأکیدات مقام معظم رهبری را حول 3 مخاطب کلی بیان داشت و گفت: مخاطب اول رقبا یا حریفان، همان 1+5 هستند که در واقع از بیان و کلام عالیترین سطح سیاسی کشور موضوع مربوط به موضع گیری های جمهوری اسلامی با آنها صحبت می‌کنند، وقتی خطوط قرمز را بیان و تأکید می کنند که اجازه نخواهیم داد دانشمندان ما مورد مصاحبه یا بازجویی قرار بگیرند یا موضوع PMD یا حتی زمان تعلیق در فعالیت ها، در واقع یک بخشی از خطابشان آمریکایی ها و اروپایی ها هستند.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور افزود: مخاطب دوم مردم هستند، زیرا مذاکرات موضوع مهمی است و ما متکی به قدرت نرم مردمی هستیم و اینکه رهبر معظم همواره اساسی ترین موضوعات را با مردم در میان می گذارد، طرح مسأله رفراندوم در موضوع هسته ای یعنی اینکه مردم را در مقابل رهبری قرار دهند.

وی ادامه داد: مخاطب سوم تیم هسته ای است که بایستی آگاهانه و هوشیارانه نسبت به مواضع و خط قرمزهای نظام آگاه بوده و عزم مصمم رهبری را نسبت به دفاع از خطوط بدانند، این جریان یک جریان تاریخی برای کشور است و افرادی که بتواند یک توافق خوب و برد–برد را برای کشور تنظیم کنند مایه افتخار خواهند بود و این یک موضوع بسیار مهم است.

سردار جلالی گفت: تکلیف این است که در صحنه حضور داشته و خطوط قرمز را دقیق بشناسیم، در اینجا 2 نقش متفاوت داریم؛ نقش اول حمایت از تیم هسته ای به این اعتبار که مقام معظم رهبری 4 ویژگی برتر را برای آن بر شماری می کند و می فرمایند؛ مورد اعتماد و انقلابی هستند، شجاعت دارند و امین هستند. در واقع ما از این ویژگی حمایت می کنیم و پشت گرمی و اعتبار و عمق پشتوانه مردمی این تیم را نشان می دهیم.

وی اظهار داشت: نقش دوم این است که باید از دولت و تیم مذاکره کننده، خطوط قرمزی را که مقام معظم رهبری گفتند، مطالبه کنیم، اینها باید طوری در درون مردم و بسیج منعکس شود که نشان دهد این یک مطالبه عمومی و مطالبه 70 میلیونی است نه یک گروه و قشر خاص، در واقع حمایت از رهبری می شود، پس نقش ما، هم حمایت و پشتیبانی از تیم مذاکره کننده است و هم مطالبه مفاهیم کلی منافع ملی در مذاکرات و خطوط قرمزی که توسط رهبری تعیین شده است.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور خاطرنشان کرد: الان شرایط بسیار مهم و اثرگذاری است، هر چند اهمیت مسأله نباید طوری بشود که فکر کنیم که همه حیات و ممات این کشور در قالب این توافق خواهد بود، بلکه بایستی برای سناریوهای عدم توافق هم برنامه داشته باشیم و حتی فکر نکنیم که اگر توافق اتفاق افتاد همه چیز حل خواهد شد و دیگر هیچ مشکلی با غرب نخواهیم داشت، باید در ابعاد مختلف بعد از توافق بتوانیم برنامه داشته باشیم، اگر توافق انجام شد چه باید کرد و در صورت عدم توافق چه تمهیدی اندیشید؟

جلالی تاکید کرد: کما فی السابق استراتژی ما در حوزه اقتصاد ، اقتصاد مقاومتی است که صحنه اصلی جنگ و درگیری با دشمن است، نکته بعدی برمی گردد به تحولات منطقه ای، تحولات منطقه ای جزء مباحثی است که بایستی حتما بسیج نسبت به آنها آگاه باشد، آمریکایی ها به عنوان مشخص ترین دشمن به دنبال جنگ نیابتی که حضور آمریکایی ها را در چهارچوب جدیدی شکل دهد، هستند، خودشان پشت صحنه هستند و دیگری را به صورت؛ تقویت هم پیمانان منطقه ای مثل اسرائیل و عربستان، کمک مستشاری، اطلاعاتی و لجستیکی، ایجاد ائتلاف سیاسی و حمایت از ائتلاف، جلو می فرستند، پرهیز از حضور مستقیم ارتش آمریکا در این 4 محور کلی به نام استراتژی جنگ نیابتی معروف است.

وی گفت: اولین صحنه این رویکرد در واقع حوزه یمن است، تغییر جدی در عربستان اتفاق افتاد، حکام جدیدی که افرادی نسبتا خام هستند روی کار آمدند، آمریکایی ها سلاح ها و تجهیزات بسیار زیادی به عربستان فروخته اند، یک مجله معتبر نظامی می گوید این سلاح ها چیزی به اندازه ارتش چین است، مدل حمله‌ای که عربستان بر علیه یمن انجام می‌دهد به لحاظ تکنیکی از مدل های مستشاری آمریکایی ها و اسرائیلی ها استفاده می کنند که در مباحث نظامی به «جنگ زیر ساختی» معروف است که در واقع زیر ساخت های یک کشور را منهدم کرده تا توان اداره و مقابله آن کشور را در برابر خودشان از بین ببرند.

سردار جلالی ادامه داد: عربستان با محوریت چند کشور عربی از حوزه رقیب منطقه ای تبدیل شده به دشمن مستقل منطقه ای به شکلی که سفیر آنها در انگلستان ایران را تهدید کرده، می گوید در مقابل ایران همه گزینه ها را روی میز نگه می داریم، درگیری و رقابت شدید بین ما و عربستان تنها در حوزه نظامی نیست، یکی از حوزه‌های جدی، حوزه های مذهبی است، تفکر مذهبی به نام سلفی و تکفیری‌گری با محوریت عربستان در جهان اسلام در حال شکل گیری است که مورد حمایت شدید آمریکایی ها قرار گرفته است، این طرف یک تفکر به نام تفکر اسلام ناب وجود دارد، فلسطین، لبنان، سوریه، عراق و یمن در واقع صحنه های درگیری ایران و عربستان است.

وی ادامه داد: حوزه دیگر درگیری ما با عربستان حوزه اقتصادی است، عربستانی ها موفق شدند قیمت نفت را به نصف کاهش دهند و به نوعی ما را از دستیابی به 50 درصد از منافع اقتصادی که با فروش نفت قرار بود ایجاد شود محروم کردند. ضمن اینکه در بازارهای منطقه خلیج فارس و عربستان هم ممانعت ها و مزاحمت هایی برای محصولات کشاورزی و سایر فعالیت ها اتفاق افتاد.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور گفت: حوزه مهم دیگر، حوزه سایبری است، این حوزه لایه های مختلفی دارد، برای جنگ با عربستان در حوزه سایبری یک لایه جدی داریم و آن این است که عرب ها با بکارگیری ظرفیت های سایبری و تولید شبکه های اجتماعی، تلاش می کنند که حوادث امنیتی کشور را رصد کرده و تلاش به برهم زدن امنیت داخلی کشور دارند. نمونه آن حادثه مهاباد است.

وی تصریح کرد: اینجاست که نقش بسیج پررنگ می شود، یکی از مأموریت های بسیج حفظ انسجام ملی است، یعنی مأموریت اصلی بسیج این است که انسجام مردم را با کشور، با حکومت و با مفاهیم دینی حفظ کند، این حفظ انسجام نیازمند ابزار است که بخشی از آن مساجد و کانون های بسیج و امثالهم و بخش دیگر از این ابزار شبکه های اجتماعی هستند که در قشر جوان در حال شکل گیری است و لذا باید بسیج به این حوزه بیشتر توجه کرده ،ساز و کار برای آن درست شود که بتوانیم فضای عمومی مردم را در فضای مجازی شبکه های اجتماعی ببینیم و اجازه ندهیم دشمنان از آن سوء استفاده کنند.

سردار جلالی افزود: مقام معظم رهبری در بیاناتی که به فرماندهان ارتش داشتند، فرمودند که همه دستگاه ها و نیروهای مسلح باید خود را آماده کنند، سپس فرمودند این آمادگی از دو بعد است، یکی بعد تجهیزات مادی مثل سلاح و مهمات، بعد دوم، بعد روحی و معنوی است، این دستورالعمل رسمی برای همه دستگاه ها است، آمادگی یعنی اینکه خودمان تجهیز کرده، سازماندهی کنیم، آموزش داده تمرین و مانور انجام دهیم تا چنانچه در شرایطی لازم شد عکس العمل به خرج داده آماده باشیم، برای هر حوزه باید یک طرح خاص داشته باشیم.

وی ادامه داد: یک بعد کار آمادگی است، بعد دیگر کاهش آسیب پذیری زیر ساخت های اساسی کشور است، زیرا مدل جنگی که عربستان در یمن پیش گرفته مدل جنگ بر علیه زیر ساخت ها است، لذا زیر ساخت هایی که آسیب پذیر باشند موجب می شود که تعادل ملی و اداره کشور به هم بریزد.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور گفت: تکلیف جدی برای این شرایط، توسعه زیر ساختی پدافند غیر عامل است. یعنی کاهش آسیب پذیری زیرساخت ها و ارتقای ضریب ایمنی آن ها به شکلی که اگر در شرایط جنگی قرار گرفتیم آسیب پذیری به حداقل برسد.

وی در پایان اظهار داشت: امیدوارم بتوانیم در این شرایط بسیار حساس تهدیدات را شناخته، صحبت ها و هدایت های رهبری را تشخیص داده و تکلیف خودمان را به عنوان یک بسیجی تشخیص و به آن ها عمل کنیم. خوشبختانه مقام معظم رهبری تکالیف را خیلی صریح و مشخص بیان می کنند. امیدوار هستیم که خداوند این توفیق را دهد که بتوانیم به تکلیفمان به نحو احسن عمل کنیم.
مطالب مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر: