کد خبر: ۶۱۱۰۷
تاریخ انتشار: ۳۰ تير ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۷
بسیج عشایر:عضای فراکسیون عشایری مجلس شورای اسلامی پیرامون مسائل مختلف جامعه عشایری کشور به ویژه تبیین جایگاه جامعه عشایری در برنامه ششم و راهکارهای رفع مشکلات این جامعه به گفتگو و تبادل نظر پرداختند.

نمایندگان عضو فراکسیون عشایری مجلس شورای اسلامی با حضور در سازمان امور عشایر درباره جایگاه جامعه عشایری کشور در برنامه ششم توسعه با مدیران این سازمان به بحث و گفتگو پرداختند. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان امور عشایر ایران، در این نشست که  به دعوت سازمان امور عشایر برگزار شد، اعضای فراکسیون عشایری مجلس شورای اسلامی پیرامون مسائل مختلف جامعه عشایری کشور به ویژه تبیین جایگاه جامعه عشایری در برنامه ششم و راهکارهای رفع مشکلات این جامعه به گفتگو و تبادل نظر پرداختند.

رییس سازمان امور عشایر در این نشست با قدردانی از توجه ویژه مجلس به جامعه عشایری کشور، گفت: در سه سال گذشته در احکامی که هم در بودجه سنواتی و هم در قالب طرح الحاق آمده است، خیلی به جامعه عشایر کمک شده است و این جای تقدیر و تشکر دارد. کرمعلی قندالی اظهار داشت: جامعه عشایری دو درصد جمعیت کشور را تشکیل می دهند و اگر دو درصد منابع کشور را به عشایر اختصاص دهیم کفایت می‌کند. توقع ما هم مثل عشایر زیاد نیست و به همان حداقل‌ها هم راضی هستیم، هر چند که عشایر بیشتر از این شایستگی دارند و بیشتر از این هم باید برای آنان برنامه ریزی شود، اما متاسفانه بعضاً حتی این حداقل‌ها هم به عشایر اختصاص نمی‌یابد.

وی افزود: عشایر جامعه‌ و سیستمی است که به صورت خودکار فعالیت خود را انجام می‌دهند و بیشترین تولید و کمترین هزینه را دارند و حافظ امنیت، فرهنگ و عرصه ها کشور هستند.

قندالی خاطرنشان کرد: بحث اختصاص یک درصد از منابع صندوق توسعه ملی به پرواربندی دام عشایر با وجود همه سختی هایی که داشت خیلی موثر واقع شد و سال گذشته 124 میلیارد تومان از این طریق وارد جامعه عشایری شد که حدود 600هزار راس دام را از عرصه مراتع حذف کرد رییس سازمان امور عشایر با بیان اینکه این طرح با آموزش و ترویج وارد جامعه عشایری شده و به صورت دانش‌بنیان انجام می‌شود، ابراز داشت: در مناطقی که این طرح به صورت پایلوت انجام شد ما در هر واحد دامی حدود 22کیلوگرم افزایش وزن دام زنده و حدود 10 تا 12 کیلوگرم افزایش گوشت قرمز داشتیم. وی ادامه داد: طرح پرواربندی دام هم به نفع کشور در سطح ملی، هم به نفع عشایر و هم به نفع محیط زیست است، زیرا طوری طراحی شده است که دامی که قرار است پرواربندی شود را از مرتع جدا کنیم. قندالی با انتقاد از اینکه در طرح الحاق از بودجه در نظر گرفته شده برای این طرح به شدت کاسته شده است، گفت: بودجه امسال این طرح حدود  14 میلیارد تومان در نظر گرفته شده است که 20 درصد آن هم باید به کمیته امداد داده شود رییس سازمان امور عشایر تصریح کرد: این در حالی است که سال گذشته 330 میلیارد تومان اعتبار از این محل به جامعه عشایر کشور اختصاص داده شد که به دلیل مشکلاتی که وجود داشت، 124 میلیارد تومان آن تخصیص پیدا کرد. قندالی مساعدت نمایندگان مجلس را برای رفع این مشکلات خواستار شد و بیان داشت: اگر همان یک درصد که سالی 300 تا 400 میلیارد تومان می‌شود، برای این طرح منظور شود، هر سال می توانیم این پول را برای پرواربندی دام به جامعه عشایری تزریق کنیم و بهره وری داشته باشیم و مجددا به صندوق بازگردانیم. وی در ادامه با اشاره به تشکل های عشایری و قانون سازمان بازرسی کل کشور در خصوص اداره تشکل‌ها زیر نظر وزارت تعاون، گفت:  از سال 1360که تشکل های عشایری تشکیل شد سازمان امور عشایر این تشکل‌ها را حمایت، هدایت و نظارت کرده است و در حال حاضر این موضوع مورد اختلاف این سازمان و وزارت تعاون است و سازمان بازرسی هم همچنان حرف اول خودش را می زند. وی افزود: در استفساریه ای که در این خصوص به مجلس آمد و در واقع اصلاح قانون تعاون بود، آن بخشی که مربوط به وزارت جهاد کشاورزی بود، بنام تعاون روستایی آورده شد و ما درخواست مان این است که تعاونی‌های عشایری نیز مشمول این استفساریه شود، چون تعاونی های روستایی و عشایری مکمل هم هستند. در ادامه این نشست، نمایندگان مجلس دیدگاه ها و نظرهای خود را درباره مسائل مختلف مرتبط با عشایر کشور بیان داشتند


نام:
ایمیل:
* نظر: