جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
berooz
۰۴:۳۹:۱۳
کد خبر: ۶۱۷۳۲
تاریخ انتشار: ۰۷ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۹
در نشست خبری با ظریف
فابیوس در نشست خبری با ظریف گفت: حامل پیام دعوت فرانسوا اولاند، رییس‌جمهور کشورم از حسن روحانی، رییس‌جمهور ایران برا ی سفر به فرانسه در ماه نوامبر هستم.

به گزارش خبرنگار سیاسی خارجی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، لوران فابیوس، وزیر خارجه فرانسه و محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان پس از دیدار با یکدیگر در نشست خبری مشترک شرکت کردند.

فابیوس در ابتدای سخنان خود با تشکر از ظریف به خاطر دعوت جهت انجام این دیدار و سفر به برخی از برنامه‌های خود در جریان سفر ی‌کروزه به تهران اشاره کرد و گفت: قرار است دیداری با آقای رئیس جمهور داشته باشم. سپس با آقای ظریف ناهار خواهیم خورد و با تعدادی از وزرای ایرانی از جمله وزرای اقتصادی دیدار خواهم کرد. سفر امروز ما به تهران کوتاه ولی فشرده خواهد بود.

وی با اشاره به موضوع احترام متقابل در روابط دو کشور، گفت: این دو کشور روابط دیرینه‌ای داشتند و برای هم احترام قائل هستند. ایران و فرانسه دو کشوری بزرگ هستند و فرانسه به فرهنگ، به تاریخ، تمدن و زیبایی شهرهای ایران و... احترام می‌گذارد.

فابیوس خطاب به ظریف گفت: ما به دردهای مردم ایران در زمان جنگ ایران و عراق که شما در مذاکرات طولانی در ارتباط با مسائل هسته‌ای بارها به آن اشاره کردید احترام می‌گذاریم.

وی با اشاره به سوابق تاریخی و فرهنگی فرانسه در بخشی از سخنان خود به موضوع توافق وین اشاره کرد و گفت: در کنار احترام و اجرای تعهداتی که با یکدیگر داریم این توافق اجازه می‌دهد که روابط دو کشور گسترش پیدا کند و ما همکاری‌هایمان را یکبار دیگر از سر بگیریم که این همکاری در زمینه‌های مختلفی می‌تواند باشد.

فابیوس با بیان این‌که من حامل دعوت رئیس جمهور فرانسه به آقای روحانی جهت سفر به تهران در ماه نوامبر هستم، ادامه داد: امیدواریم که شاهد ازسرگیری دوباره روابط سیاسی و اقتصادی دو کشور باشیم. گرچه همان‌طور که اشاره کردم دو کشور دارای روابط تاریخی هستند و اکنون با توجه به وضعیت جدید و برداشت تحریم‌ها قصد داریم که اگر ایران مایل باشد این همکاری‌ها را در زمینه‌های مختلف با شرکت‌های فرانسوی که در سطح جهانی معتبر و معروف هستند گسترش دهیم.

وی محیط زیست، کشاورزی، صنعت و... را از جمله عرصه هایی دانست که می‌تواند روابط دو کشور گسترش پیدا کند و گفت: من می‌دانم توریست‌های زیادی از ایران علاقه‌مند هستند که به فرانسه بیایند و همچنین از فرانسه توریست‌هایی علاقه‌مند به سفر به ایران هستند.

فابیوس همچنین به اهمیت ازسرگیری روابط دو کشور در ارتباط با موضوعات منطقه‌ای و بین‌المللی اشاره کرد و گفت: امروز که با آقای رئیس جمهور دیدار می‌کنم و با آقای ظریف ناهار می‌خورم بیشتر در این ارتباط صحبت می‌کنیم چرا که فرانسه و ایران هر دو جایگاه مهم و بانفوذی در منطقه دارند و دو کشور در ارتباط با مبارزه با تروریسم و افراطی‌گری دارای علایق مشترکی هستند.

وی همچنین به علاقه دو کشور به ایجاد صلح و ثبات در منطقه اشاره کرد و گفت: فراموش نکنیم که معنای توافق هسته‌ای یک توافق برای صلح و ثبات است و فقط یک توافق فنی نیست بلکه زمینه‌ساز گسترش صلح و ثبات در منطقه و جهان است.

فابیوس در ادامه نشست مطبوعاتی خود با رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان در پاسخ به سوال یک خبرنگار ایرانی مبنی بر این‌که در بین افکار عمومی ملت ایران ذهنیت‌هایی در ارتباط با فرانسه وجود دارد و شما چه اقدامی برای برطرف کردن این ذهنیت‌ها انجام خواهید داد، گفت: می‌گویند یک ذهنیت در افکار عمومی ایران نسبت به فرانسه وجود دارد. من برای اولین بار است که به ایران می‌آیم بنابراین در بهترین جایگاه نیستم که بخواهم نسبت به این ذهنیت داوری داشته باشم.

این دیپلمات فرانسوی که سفرش به تهران این روزها با حاشیه‌های متعددی روبرو بوده است، ادامه داد: با همتای ایرانی خود صحبت کردم و اطلاعاتی دارم. فکر می‌کنم در این قضیه احساساتی است که با هم تلاقی دارد. ایرانیان برای تاریخ فرانسه ارزش قائل هستند. ما از گذشته روابط خوبی با ایران داشته‌ایم. دو کشور دارای تمدنی بزرگ هستند.

وی در این ارتباط ادامه داد: فرانسه یکی از 5 کشور عضو شورای امنیت سازمان ملل است. همانطور که گفتم مردان و زنان ایرانی این احساس را در قلب خود دارند؛ چرا که در فرانسه انقلاب کبیر رخ داده و ما میراث آزادی و برابری هستیم و در عرصه تاریخ جهانی نیز فرانسه نقش مهمی داشته است و این امر واضح است.

وزیر امور خارجه فرانسه گفت: اگر منظور از این صحبت‌ها بحث مذاکرات هسته‌ای است،‌ باید در اینجا به صورت روشن بگویم که ما با هیأت ایرانی ساعت‌های طولانی مذاکره کردیم، ساعت‌های طولانی را با هم بودیم و با هم گذراندیم. گفته شده که در جریان این مذاکرات فرانسه نسبت به دیگر اعضای گروه 1+5 سرسختی بیشتری می‌کند من باید بگویم ما در مواضع خود محکم و مستحکم بودیم و استحکام مواضع داشتیم. چرا که بحث موضوع هسته‌ای مطرح بود و هسته‌ای شوخی نیست.

فابیوس با بیان این‌که ما از اول فرمول آقای روحانی را مدنظر قرار دادیم، ادامه داد: ما معتقد بودیم و هستیم که فناوری هسته‌ای غیرنظامی بله و بمب هسته‌ای نه و چون صحبت از بمب هسته‌ای بود باید به صورت فنی و دقیق به مسائل می‌پرداختیم.

این دیپلمات فرانسوی به نقش علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی در جریان مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1+5 اشاره کرد و افزود: آقای صالحی نقش مهمی در مذاکرات داشتند. فرانسه نیز دارای کارشناسان ماهری در این زمینه است و ما در این زمینه دقیق و محکم بودیم.

وی با بیان این‌که این مواضع محکم و سازنده به خاطر حساسیت موضوع بود،‌ ادامه داد: موضوع دیگری که در این زمینه مهم بود این بود که ما می‌خواستیم علیه اشاعه سلاح‌های هسته‌ای نیز مبارزه کنیم. در واقع می‌خواستیم به یک توافقی برسیم که برای همه مفید باشد.

فابیوس با تأکید بر مفید دانستن توافق وین برای ملت ایران، گفت: این توافق باعث می‌شود که ملت ایران از مجازات‌ها و تحریم‌ها خلاص شود و این موضوع نباید از دید پنهان بماند.

وی با بیان این‌که در بحث اشاعه فقط بحث ایران مطرح نبود، ادامه داد: اگر ما می‌خواستیم به صورت دقیق مانع اشاعه شویم باید به توافقی محکم می‌رسیدیم تا هیچ کس به ذهنش خطور نکند که به دنبال بمب هسته‌ای برود. اگر ما به توافقی نسیه و با چانه‌زنی‌های متعدد می رسیدیم ممکن بود دیگر کشورها بگویند که ما اعتقادی به این توافق نداریم و به دنبال اشاعه بروند.

وزیر امور خارجه تأکید کرد: روش فرانسه در این مذاکرات این بود که به یک توافق محکم و غیرقابل اعتراض برسیم. چرا که موضوع بحث جدی است و ما به دنبال مواضع محکم و سازنده برای مبارزه با اشاعه سلاح‌های هسته‌ای بودیم.

فابیوس در همین ارتباط ادامه داد: اگر چنین احساسی در بین مردم ایران وجود داشته باشد که فرانسه به دنبال یک روش محدود کننده برای توافق بوده است این درست نیست. بلکه مواضع فرانسه سازنده بود. باید این توافق را اجرا کنیم چرا که این توافق دارای ابعاد تاریخی است. ما 13 سال بود که مذاکره می‌کردیم و به لطف همکاری‌های همه این توافق حاصل شده است و باید زمینه‌های مختلف آن ایجاد شود.

نام:
ایمیل:
* نظر: