آخرین اخبار
کد خبر: ۶۲۴۰۳
تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۵
دبير كنگره سرداران و 15 هزار شهيد استان فارس:
سردار مینایی گفت: امسال 12 عنوان کتاب با موضوع شهدای فارس تالیف و چاپ خواهند شد.
به گزارش تنویر، همزمان با نزدیک شدن به روزهای پایانی اولین جشنواره رسانه و دفاع مقدس، نشست های صمیمی با یادگاران دفاع مقدس در شیراز برگزار می گردند. مهمان این نشست صمیمی با خبرنگاران، سردار مینایی دبير كنگره سرداران و 15 هزار شهيد استان فارس بوده است.



سردار مجتبی مینایی دبير كنگره سرداران و 15 هزار شهيد استان فارس در ابتدای این نشست با طرح سوالاتی نظیر اینکه چرا باید از جنگ با عنوان دفاع مقدس یاد کنیم؟، چرا باید یادواره برگزار کنیم؟ و نماد بسازیم؟ گفت: این ها سوالاتی است که در ذهن بعضی وجود دارند، چرا این واقعه باید زنده نگه داشته شود؟ پاسخ های زیادی هست یکی اینکه از صدر اسلام تاکنون هیچ حکومتی نتوانسته است مثل انقلاب اسلامی بر اساس اسلام به‌وجود بیاید و با وجود تمام توطئه های دشمنان رشد کند، با رشادت و جانبازی جوانان این درخت رشد کرد، باید بدانیم با چه قیمتی این درخت به بار نشست، امروز انقلاب اسلامی سرآمد کشورهاست، دوم اینکه با وجود این همه خانواده های شهید و جانباز که در کشور داریم به جامعه و خودمان یادآوری کنیم که در عین اینکه عده بسیاری در رفاه و آسایش بودند و هستند عده ای هم جوان هایشان را فدای انقلاب اسلامی نمودند، سوم اینکه بدانیم چه گذشته ای داشته ایم همان طور که می گویند تاریخ معلم انسان هاست، البته تمام این کارها به فرموده رهبر معظم انقلاب باید آغشته به هنر باشند تا ماندگاری این کارها بالا برود؛



وی درباره برگزاری اولین جشنواره رسانه و دفاع مقدس در استان فارس گفت: این طرح ابتکاری جشنواره مطبوعات و دفاع مقدس می تواند محور استخراج گنج های دفاع مقدس باشد. از روزنه پرداختن به تاریخ انقلاب و دفاع مقدس می توانیم پاسخگوی جوانان باشیم، این یادآوری غیرتمندی و اقتدار نظام در برابر هجمه های دشمن هم خواهد بود؛

سردار مینایی با اشاره به تحولات منطقه و جهان گفت: ما با موج بیداری اسلامی روبرو هستیم و دست نیاز کشورها به سوی ایران که توانسته از تلاطمات و توطئه های دشمنان و استکبار جهانی عبور کند، دراز شده است؛ الان رزمندگان در سوریه  با قوارۀ دفاع مقدسی آشنا شده اند و بواسطه جمعی با عنوان ارتش مردمی معادلات جهانی را در این منطقه تغییر داده اند و مقاومت در غزه هم همینطور؛

دبير كنگره سرداران و 15 هزار شهيد استان فارس در ادامه صحبت هایش با اشاره به این مطلب که بچه های فارس در فصل تابستان عملیات های بزرگی انجام داده اند، گفت: حدود 15 عملیات بزرگ در این فصل انجام شده است، جبهه ای که بچه های فارس در آن جنگیده اند معمولا جبهه خوزستان بوده است، الان هم می بینیم با چه گرمایی روبرو بوده اند، همان موقع هم این بحث ریزگردها وجود داشت، آسمان در لحظه ای سیاه و غبارآلود می شد، البته خشکسالی، امروز بر شدت آن افزوده است، مثال آن هم در عملیات قدس در منطقه دهلران که با حضور رزمندگان فارس انجام شد و شدت گرما بسیار زیاد بود.

وی با اشاره به روزهای ابتدایی جنگ گفت: ما نزدیک به 19 شهید قبل از آغاز جنگ داریم، تعدادی از بچه های سیدان فارس هستند، بچه های جهاد فارس هم پیش از آغاز جنگ در آبادان حضور داشتند، در محاصره خرمشهر هم اولین روحانی شهید که دوشادوش شهید جهان آرا جنگید، شهید شریف قنوتی از سپیدان فارس است؛ پس از سقوط خرمشهر و محاصره آبادان، جاده آبادان به ماهشهر در صحرای ذوالفقاری توسط بچه های فارس احداث شد، این جاده ای است که از سقوط آبادان جلوگیری نمود.



سردار مینایی در ادامه صحبت هایش به نقش رزمندگان فارس در عملیات ثامن الائمه پرداخت و گفت: آن زمان هم تحریم بودیم اما تعدادی از کشورها تحریم را شکستند از جمله سوریه، شاید یکی از دلایل کمک امروز ما به این کشور همین موضوع باشد؛ در ابتدای دفاع مقدس حتی کنسرو هم به ما نمی فروختند یادم هست در عملیات ثامن الائمه نان خشک بوانات را می خوردیم، علاوه بر تحریم های نظامی تحریم های اقتصادی هم بود؛

وی گفت: عملیات قدس 3 در منطقه عمومی دهلران در زمان تجهیز ارتش عراق و با طراحی مجید سپاسی انجام شد، آن حادثه معروف که صدای آن هم موجود است، شهید جاویدی در این عملیات به شهادت رسید. نمونه ای از رشادت های این شهید بزرگوار را حتما شنیده اید آنجا که در موقعیتی، شهید صیاد شیرازی به مرتضی جاودی می گوید: دستور است که برگردی، شهید جاویدی می گوید: سلام من را به امام برسانید و بگویید ما نمی گذاریم اُحد تکرا بشود؛ خیلی کم به اینچنین موضوعاتی پرداخته شده است وقتی ایشان را نزد امام می برند، در دفاع مقدس هیچ جا ندیده ایم، امام پیشانی این شهید را می بوسند. ولی نوری، مجید رشیدی، یوسف راسخ، مهدی نظیری، مصظفی اسداللهی شهدای شاخص فارس در عملیات قدس 3 هستند.

سردار مینایی افزود: اسرا و شهدای این عملیات با هم به شیراز رسیدند، مردم رفتار خوبی با اسرا داشتند. ما مثل دشمن عمل نمی کردیم، بازدیدی از اردوگاه اسرا در تهران داشتم، دیدم اسرا کارتکس دارند، پرسیدم این ها برای چیست؟ گفتند: حقوق اسیران است، به ایشان خیاطی یاد داده ایم برای کارشان حقوق می گیرند.

دبير كنگره سرداران و 15 هزار شهيد استان فارس در ادامه صحبت هایش گفت: ما دو بانوی آزاده هم در شیراز داریم، اغلب به ایشان توجه لازم صورت نگرفته است، در تاریخ و فرهنگمان برای این ها چه کار کرده ایم؟ مادران و پدران سه-چهار شهیدی هم در فارس داریم.

سردار مینایی خاطرنشان کرد: اولین شهید غواص هم از استان فارس است، سال 1364 شهید احمد مهدی حنابی از عشایر خوزستان که در جنگ، همراه با گروه بچه های فارس بود، ایشان زمانی که می گفتند عبور از اروند ناممکن است، داوطلب شد آمد و هزاران نفر را آموزش داد.

سردار مینایی در بخش از صحبت هایش با اشاره به اینکه 15 غواص شهید همزمان با شهادت امام صادق (ع) در فارس تشییع خواهند شد، گفت: شهدای غواص استان فارس در سخت ترین مناطق حضور داشتند.



دبير كنگره سرداران و 15 هزار شهيد استان فارس همچنین گفت: امسال 12 عنوان کتاب با موضوع شعدای فارس رونمایی شده است، مجموعه شعر "برگ عبور"، "دیوان حق و باطل" شهید شیرعلی سلطانی پس از 35 سال از دست نوشته های ایشان بدست آمده است، " سیزده، بیست و یک" که به زندگی شهید عارف می پردازد، ایشان 13 رجب به دنیا آمده و بیست و یک رمضان به شهادت رسیده است، " همسایه آفتاب " که به زندگی شهید دست بالا می پردازد، چرا همسایه آفتاب؟ چون منزل ایشان در کنار حرم شاهچراغ (ع) است، " از عشیره آفتاب" که به زندگی شهیدان اسلامی می پردازد، " سرو مجنون بدر " که به زندگی شهید جلال کوشا می پردازد، " کاکا علی " که به زندگی شهید عبدالعلی ناظم پور می پردازد، وی فرمانده گردان تخریب لشکر المهدی بود و در عملیات تخریب پل روی رودخانه دجله و فراط حضور داشته است، " و کتاب از آن همه مرد " که به زندگی شهید مجید رشیدی می پردازد.
مطالب مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر: