پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
berooz
۲۲:۱۰:۴۵
گزارش
گزارشی از منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان مرودشت
boletآبخیزداری و منابع طبیعی مرودشت
کد خبر: ۶۲۹۸۳
تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۲۵
یك روز مهندس به آن ها اخطار كرد كه اگر هنگام كار نماز بخوانند آخر ماه از حقوقشان كسر می‎شود. كسانی كه ایمان ضعیف و سست داشتند از ترس كم شدن حقوقشان نماز را به آخر وقت می‎گذاردند امّا عدّه ای بدون ترس از كم شدن حقوقشان همچنان در اوّل وقت، نماز ظهر و عصرشان را می‎خواندند.

 به گزارش بسیج مهندسین فارس  بر گرفته از گاهنامه امر به معروف و نهی از منکر ، كار كردن در يك كارگاه علمى، كارگاه آموزشى، مركز تحقيقات، فلان كلاس درس و فلان دانشگاه، هيچ منافاتى با اين ندارد كه انسان نمازش را اول وقت، با توجه و با احساس حضور در مقابل خداوند بجا آورد. اين، دل شما را شستشو ميدهد.

مورد اعتماد بودن نماز خوان

یك مهندس روسی تعدادی كارگر ایرانی را برای كار استخدام كرده بود، كارگران بنا به وظیفه شرعی وقت اذان كه می‎شد برای خواندن نماز دست از كار می‎كشیدند.

یك روز مهندس به آن ها اخطار كرد كه اگر هنگام كار نماز بخوانند آخر ماه از حقوقشان كسر می‎شود. كسانی كه ایمان ضعیف و سست داشتند از ترس كم شدن حقوقشان نماز را به آخر وقت می‎گذاردند امّا عدّه ای بدون ترس از كم شدن حقوقشان همچنان در اوّل وقت، نماز ظهر و عصرشان را می‎خواندند.

آخر ماه، مهندس به آن ها كه همچنان نمازشان را اوّل وقت خوانده بودند، بیشتر از حقوق عادّی (ماهیانه) پرداخت می‎كند كسانیكه نماز خود را به بعد از كار گذاشته بودند به مهندس اعتراض می‎كنند كه چرا حقوق آنها را زیاد داده است. مهندس می‎گوید:

اهمیّت دادن آن ها به نماز و صرفنظر كردن از كسر حقوق، نشانگر آن است كه ایمان آن ها بیشتر از شماست و این قبیل آدم ها هرگز در كار خیانت نمی كنند همچنانكه به نماز خود خیانت نكردند.

نماز اول وقت در مسابقه

او از همان سنین كودكى به نماز اول وقت اهمیت مى داد و فضیلت نماز اول وقت را با هیچ چیز دیگر عوض نمى كرد. در دوران جوانى كه به ورزشكشتى مى رفت روزى براى انجام مسابقات به اتفاق هم به سالن رفتیم . مسابقات فینال بود، در میان جمعیت به تماشا نشسته بودم كه چند نفر از رقیبان با هم مبارزه كردند. نوبت به عباس رسید. چند بار نام او را براى مبارزه خواندند، امّا او نبود و حاضر نشد، تا این كه دست رقیب او را به عنوان برنده مسابقه بالا بردند. نگران شدم به خودم مى گفتم : یعنى عباس كجا رفته ؟ در جستجوى او بودم نگاهم به او افتاد كه از درب سالن وارد مى شد. جلو رفتم و گفتم : كجا بودى ؟ اسمت را خواندند، نبودى ؟ گفت : وقت نماز بود، نماز از هر كارى برایم مهمتر است . رفته بودم نماز جماعت. عباس حاجى زاده بعدها در یكى از عملیاتها به فیض شهادت نائل آمد. (ستارگان خاكى ، ص 219)

استخوان بی‌نماز

شخصی به نزد پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله و سلم) آمد و از فقر و نداری شكایت كرد، حضرت فرمود: مگر نماز نمی‌خوانی عرض كرد من پنج وقت نماز را به شما اقتدا می‌كنم، حضرت فرمود: مگر روزه نمی‌گیری عرض كرد سه ماه روزه می‌گیرم. آن حضرت فرمود امر خدا را نهی و نهی خدا را امر می‌كنی یا به كدام معصیت گرفتاری عرض كرد یا رسول الله حاشا و كلّا كه من خلاف فرموده‌ی خدا را بكنم حضرت متفكرانه سر به جیب حیرت فرو برد ناگاه جبرئیل نازل شد عرض كرد یا رسول الله حق تعالی ترا سلام می‌رساند و می‌فرماید در همسایگی این شخص باغیست و در آن باغ گنجشكی آشیانه دارد و در آشیانه او استخوان بی‌نمازی می‌باشد به شومی آن استخوان از خانه‌ی این شخص بركت برداشته شده است و او را فقر گرفته است. حضرت به او فرمود برو آن استخوان را از آنجا بردار، بینداز دور. به فرموده‌ی آن حضرت عمل كرد بعد از آن توانگر شد.(انوار المجالس،محمدحسين شهرابي‌اردستاني)

نماز خوابیده

يكى از پزشكان قم چنين نقل می كند:

«هنگامى كه امام خمينى (قدّس سرّه) دچار ناراحتى قلبى شدند، خود را به بالين ايشان رسانده فشار خونشان را گرفتم. فشار ايشان عدد «5» را نشان می داد كه از نظر طبى بسيار خطرناك بود. كارهاى اوليه را انجام دادم. پس از دو ساعت كه قدرى وضع بهتر شده بود ولى قاعدتا حضرت امام نبايستى حركت می كردند، شاهد بودم كه ايشان آماده حركت شدند. عرض كردم: «آقاجان، چرا برخاستيد؟»، فرمودند: «نماز!»، عرض كردم: «آقا، شما در فقه مجتهدید و من در طب. حركت شما به فتواى طبى من حرام است.»

ايشان با احترام، نماز را خوابيده بجا آوردند.

دین بی نماز، دین بی خیر

سال نهم هجرت، رسول خدا صلّى اللّه عليه وآله و سلم در مدينه بودند. مردم گروه گروه به مدينه می آمدند و در محضر آن حضرت مسلمان می شدند. از جمله گروهى از طايفه «ثقيف»، ساكن طائف آمدند. پس از گفتگو، پيامبر صلّى اللّه عليه وآله به آنها فرمود: «يكى از دستورهاى اسلام نماز است و بايد نماز بخوانيد.»آنها گفتند: «ما خم نمى شويم، زيرا اين كار براى ما يك نوع ننگ و عار است.»پيامبر صلّى اللّه عليه وآله فرمودند:«لا خير فى دين ليس فيه ركوع و لا سجود».دينى كه در آن ركوع و سجود نباشد، خيرى ندارد.

به گفته بعضى از مفسّران آيه 48 سوره مرسلات در ردّ پيشنهاد آنها با اين تعبير نازل شد:«و اذا قيل لهم اركعوا لايركعون»و چون به آنها گويند ركوع كنيد، ركوع نكنند.

نماز، آخرین وصیت امام صادق(ع)

صفحه 2

لحظات آخر زندگی امام صادق علیه السلام بود.امام دقایق آخر عمر خود را طی می کرد.پلکها روی هم افتاده بود.ناگهان امام پلکها را از روی هم برداشت و فرمودند:

«همین الآن جمیع افراد خویشاوندان مرا حاضر کنید. »

مطلب عجیبی بود.در این وقت امام همچو دستوری داده بود. همه جمع شدند.کسی از خویشان و نزدیکان امام باقی نماند که آنجا حاضر نشده باشد.همه منتظر و آماده که امام در این لحظه حساس می خواهد چه بکند و چه بگوید.

«امام همینکه همه را حاضر دید،جمعیت را مخاطب قرار داده فرمود:شفاعت ما هرگز نصیب کسانی که نماز را سبک می شمارند نخواهد شد.»

سفارش امام زمان عجل اله تعالی فرجه الشریف به نماز

مرحوم كلينى و شيخ طوسى و طبرسى از زهرىنقل كرده اند كه گفت : مدّتهاى مديد در طلب حضرت مهدى عليه السّلام بودم و در اين راه اموال فراوانى (در راه خدا) خرج كردم اما به هدفنرسيدم تا اينكه به خدمت محمّد بن عثمان رسيدم و مدتى در خدمت او بودم تا روزى از او به التماس خواستم كه مرا به خدمت امام زمان عليه السّلام ببرد و...محمّد بن عثمان پاسخ منفى داد، ولى در مقابل تضرع بسيار من ، سرانجام لطف كرد و فرمود: فردا اول وقت بيا.فرداى آن روز، اول وقت به خدمت محمّد بن عثمان رفتم ، ديدم جوانى خوش سيما و خوشبوهمراهاوستوبهمناشارهكردكهايناستآنكس‍ كه در طلبش هستى .به خدمت امام زمان عليه السّلام رفتم و آنچه سؤ ال داشتم ، مطرح كردم .ايشان جواب مرا فرمود تا به خانه اى رسيديم و داخل خانه شد و ديگر حضرتش را نديدم .در اين ملاقات،ايشاندوباربهمنفرمودند:((از رحمت خدا بدور است كسى كه نماز صبح را چندان به تاءخير بيندازد تا ستاره هاديدهنشوندونمازمغربرابقدرىبهتاءخيربيندازدتاستارههانمايانشوند.))


مطالب مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر: