پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳
berooz
۲۲:۴۳:۱۸
گزارش
گزارشی از منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان مرودشت
boletآبخیزداری و منابع طبیعی مرودشت
کد خبر: ۶۳۶۶۶
تاریخ انتشار: ۰۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۳:۵۱
حسینچاری گفت: نقد کتاب «آن ۲۳ نفر» با حضور احمد یوسف‌زاده و یکی از آن ۲۳ نفر آزاده هفتم مهرماه در دانشگاه شیراز برگزار می‌شود.
به گزارش بسیج مهندسین فارس به نقل از شیرازه، معاون فرهنگی اجتماعی دانشگاه شیراز گفت: دو تشکل سیاسی دانشجویی جدید از دو طیف فکری مختلف از اول مهرماه ۹۴ در این دانشگاه فعال می‌شوند و با احتساب آن‌ها شمار تشکل‌های سیاسی این دانشگاه به عدد ۱۰ خواهد رسید.

مسعود حسینچاری در نشست خبری به مناسبت هفته دولت اظهار کرد: تشکل‌های دانشجویی «آرمان» با گرایش اصولگرایی و «وفاق و توسعه» با گرایش اصلاح‌طلبی مراحل تصویب اساسنامه را سپری کرده‌اند و با آغاز سال تحصیلی، به هشت تشکل سیاسی فعال این دانشگاه می‌پیوندند.

وی با اشاره به فعالیت ۸۰ انجمن علمی و ۱۵ کانون فرهنگی، هنری و ادبی در دانشگاه شیراز، برپایی جشنواره‌های ملی حرکت ویژه انجمن‌های علمی و جشنواره رویش ویژه کانون‌های فرهنگی، هنری و ادبی با حضور نمایندگان همه دانشگاه‌های زیرمجموعه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در دانشگاه شیراز را از مهم‌ترین فعالیت‌ها در این حوزه بیان کرد.

این مقام مسئول بیان کرد: برگزاری جشنواره‌های درون دانشگاهی حرکت و رویش برای نیمه نخست مهرماه ۹۴ پیش بینی شده است.

معاون فرهنگی دانشگاه شیراز گفت: دانشجویان این دانشگاه با در اختیار داشتن ۲۰۰ مجوز انتشار نشریه دانشجویی پس از دانشگاه تهران، دومین دانشگاه کشور از نظر شمار نشریات دانشجویی هستند و در سال تحصیلی ۹۴ ۹۳، حدود ۸۰ عنوان از این نشریات فعال بودند.

وی درخصوص نظارت بر محتوای نشریات تصریح کرد: بنا نداریم سانسور کنیم و هیچ نظارت قبل از چاپ وجود ندارد اما اگر تخلفی انجام شود سر دبیر و مدیرمسئول نشریه تخلف را برعهده می‌گیرد.

حسینچاری در ادامه سخنان خود با بیان اینکه معاونت فرهنگی دانشگاه شیراز با همکاری بسیج هنرمندان استان فارس، حوزه هنری و اداره کل ارشاد فارس ششم تا نهم مهرماه ۹۴ جشنواره فرهنگی دفاع مقدس را برگزار می‌کند، خاطرنشان کرد: دانشگاه شیراز به عنوان دانشگاه جامع و مرجع فارس در سال تحصیلی آینده میزبان دبیرخانه دائمی کنگره بزرگداشت شهدای دانشجوی استان خواهد بود و سالانه دو نشست در این زمینه برگزار می‌کند.

معاون فرهنگی اجتماعی دانشگاه شیراز نقد کتاب با حضور نویسندگان را یکی از برنامه‌های گرامیداشت هفته دفاع مقدس عنوان و اظهار کرد: نقد کتاب «آن ۲۳ نفر» با حضور احمد یوسف‌زاده، نویسنده کتاب و یکی از آن ۲۳ نفر آزاده که شخصیت‌های اصلی داستان هستند، هفتم مهرماه در دانشگاه شیراز برگزار می‌شود.

معاون فرهنگی دانشگاه شیراز همچنین گفت: این دانشگاه مهرماه ۹۴ حدود چهار هزار دانشجوی جدید پذیرش می‌کند و برای نخستین بار در کشور طرحی را برای این دانشجویان با عنوان «خانه تا دانشگاه» اجرا می‌کند.

وی با بیان اینکه طرح خانه تا دانشگاه همراه با برگزاری کارگاه‌ها و اردوهای دانشجویی خواهد بود، اظهار کرد: این طرح که با پیشنهاد مشاور امور بانوان دانشگاه شیراز تهیه شده، به دلیل پختگی و جامعیت قرار است برای همه دانشجویان دختر و پسر ورودی جدید دانشگاه در نیمسال اول تحصیلی اجرا شود.

حسینچاری هدف از اجرای این طرح را اینگونه بیان کرد که چون دانشجویان نیمسال اول از خانواده جدا می‌شوند، باید از پوشش‌های حمایتی بیشتری برخوردار شوند تا کمتر در معرض آسیب‌ها قرار گیرند.

معاون فرهنگی دانشگاه شیراز در پاسخ به پرسش خبرنگار خبرگزاری دانشجو درباره وضعیت حجاب و عفاف در این دانشگاه گفت: در این زمینه فضای استاندارد و قابل قبولی در این دانشگاه وجود دارد و نباید از خاطر برد که جوان‌ترین افراد و برگزیدگان جامعه در دانشگاه مشغول تحصیل هستند و گستره زیادی از سلایق و فرهنگ‌ها را شامل می‌شوند و از طرفی در سن تغییر هویت و جوانی هستند.

حسینچاری گفت: به دنبال ابلاغ آیین نامه پوشش دانشگاهیان از سوی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، کمیته حجاب و عفاف در دانشگاه شیراز تشکیل شده و اقداماتی برای فرهنگسازی داشته است.

معاون فرهنگی دانشگاه شیراز اظهار کرد: اگر دانشجویی آیین نامه پوشش دانشگاه را رعایت نکرد، در فرآیندی مهربانانه و مبتنی بر اصول تعلیم و تربیت به سمت و سوی رعایت این آیین نامه هدایت می‌شود.

وی تشریح کرد: در نخستین گام، پیامی محرمانه از دانشگاه که ضمیمه آن آیین نامه پوشش دانشگاه است از طریق سامانه اتوماسیون آموزشی به دانشجو ارسال می‌شود، این اقدام تا کنون تقریبا ۹۰ درصد بی‌توجهی‌ها را کاهش داده است و به مرحله تذکر دوم نمی‌رسد.

حسینچاری با تاکید بر اینکه کار ما مبتنی بر شیوه تربیت است، ادامه داد: اگر عدم رعایت اصول پوشش از سوی دانشجو ادامه یافت، پیام دوم به او ارسال و سپس دانشجو به برخی از استادان پیشکسوت معرفی می‌شود و در فضایی پدر و فرزندی به دانشجو یادآوری می‌شود که در دانشگاه اصول پوشش را رعایت کند اما در صورتی که دانشجو پس از این مرحله رویه قبلی را در پیش گیرد، مصداق تخلف دانشگاهی محسوب می‌شود.

به گفته وی، از ۶۰۰ نفری که در طول سال تحصیلی گذشته بخاطر عدم رعایت آیین نامه پوششی دانشگاه تذکر گرفتند ۶ نفر به مرحله سوم که تخلف است، رسیدند.

معاون فرهنگی دانشگاه شیراز در پاسخ به پرسش خبرنگار روزنامه عصر مردم درباره دادگاه رسیدگی به اتهامات مهاجمان به علی مطهری که در هجدهم اسفندماه ۹۳ و در سفر این نماینده مجلس به شیراز رخ داد، گفت: آنچه اتفاق افتاد برای شیراز، کشور و نظام واقعه‌ای ناگوار بود و به نظر می‌رسد که کمی تامل و تدبیر می‌توانست از این واقعه پیشگیری کند.

حسینچاری با اشاره به اینکه دادگاه مربوطه تاکنون دو جلسه را به صورت غیرعلنی برگزار کرده است و هنوز ادامه دارد و مسئولان دانشگاه شیراز هم به جلسه این دادگاه فراخوانده شده‌اند، گفت: هجدهم اسفندماه ۹۳ به این دانشگاه توصیه شده بود که جلسه سخنرانی علی مطهری برگزار نشود و ما هنوز آنرا یک توصیه می‌دانیم درحالی که سایر دوستان آن را دستور تلقی کرده بودند.

دبیر شورای نظارت بر تشکل‌های دانشجویی دانشگاه شیراز در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری ایرنا درباره نظر این شورا درمورد تشکل سیاسی دانشجویی که خرداد ۹۴ مجوز سخنرانی در مسجد دانشگاه گرفته بود اما برنامه را در قالب تحصن در آن مکان پیگیری کرد، گفت: این اقدام بر خلاف مجوز شورای نظارت دانشگاه بود و با این تشکل برخورد شد.

وی اظهار کرد: در ارتباط با تخلف‌های دانشجویی، برخوردهایی همچون تذکر، کسر کمک هزینه فعالیت‌ها و‌گاه تعطیلی فعالیت‌ها پیش بینی شده است اما دیدگاه ما این است که اعضای تشکل‌های دانشجویی جوان هستند و باید به آن‌ها اجازه داد، تجربه کسب کنند اگرچه ممکن است اشتباهی هم انجام دهند.

معاون فرهنگی اجتماعی دانشگاه شیراز در بخش دیگری از سخنان خود فرهنگ و رسانه را دو عنصر درهم گره خورده و غیرقابل تفکیک توصیف کرد وافزود: خبرنگاران به عنوان بخشی از ساز و کار فرهنگی جامعه ایفای نقش می‌کنند.

مطالب مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر: