آخرین اخبار
کد خبر: ۶۳۹۲
تاریخ انتشار: ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۱ - ۱۳:۵۸
رييس سازمان وظيفه عمومي ناجا با بيان اينكه طبق قانون جديد آن دسته از سربازان غايب و فراري كه تا سوم خرداد 91 وضعيت خدمتي خود را مشخص كنند، دستگير نخواهند شد. گفت:مشمولان متاهل در صورتي كه وضعيت خدمتي خود را در موعد مقرر مشخص كنند، اضافه خدمت آنان بخشيده خواهد مي‌شود.

سردار سيد حميد صدرالسادات در نشست خبري صبح يكشنبه درباره سربازان فراري و مشمولان غايب گفت: بر اساس قانون آن دسته از مشمولاني كه بيش از يك سال غيبت داشته باشند. علاوه بر اينكه شش‌ماه اضافه خدمت به آنان تعلق مي‌گيرد. سرباز فراري محسوب شده و مطابق قانون به دادگاه اعزام و محاكمه مي‌شوند.

به گفته رييس سازمان وظيفه عمومي ناجا، آن دسته از مشمولان غايب و فراري كه تا 3 خرداد سال‌جاري وضعيت خدمتي خود را مشخص كنند، دستگير نشده و به سيستم قضايي معرفي نمي‌شوند.

بخشش اضافه خدمت سربازان متاهل

افزايش حقوق سربازان نيازمند تامين اعتبار از سوي دولت است

صدرالسادات همچنين درباره مشمولان متاهل گفت: مشمولان متاهل در صورتي كه وضعيت خدمتي خود را در موعد مقرر مشخص كنند، اضافه خدمت آنان بخشيده خواهد شد.

وي همچنين درباره حقوق سربازان خاطر نشان كرد: در قانون جديد پيش‌بيني شده كه ميانگين حقوق سربازان افزايش يابد كه اين موضوع نيازمند تامين اعتبار از سوي دولت است كه البته پيگيري‌هاي آن نيز بر عهده جاي ديگري است.

رييس سازمان وظيفه عمومي ناجا با بيان اينكه در قانون جديد مزايا و افزايش حقوق خوبي براي سربازان پيش‌بيني شده است، گفت: اين امر در صورتي كه اعتباراتش از سوي دولت تامين شود، ميسر خواهد شد.

سردار صدرالسادات

خريد و فروش سربازي نداريم و نخواهيم شد

وي همچنين در مورد خريد و فروش خدمت سربازي در داخل كشور اظهاركرد: خريد و فروش سربازي وجود ندارد و هر صحبتي كه در اين زمينه مطرح شود، شايعه و كذب است.

به گفته صدرالسادات در آينده نيز امكان خريد و فروش خدمت سربازي وجود نخواهد داشت.

تامين نيروهاي مرزباني از استان‌هاي حاشيه مرز

به گزارش ايسنا، رييس سازمان وظيفه عمومي ناجا با اشاره به بومي گزيني سربازان خاطرنشان كرد: تلاش بر اين است كه سربازان در استان يا استان همجوار محل سكونت خود به كار گرفته شوند. البته بايد به اين نكته نيز توجه كرد كه همه استان‌ها ظرفيت تامين نيروي مورد نياز خود را ندارند.

صدرالسادات درباره به سربازاني كه در مرزباني فعاليت مي‌كنند، اظهاركرد: به عنوان مثال در حوزه مرزباني به نيروهاي زيادي احتياج داريم كه همه اين افراد را نمي‌توان از استان‌هاي مرزي تامين كرد.البته تلاشمان اين است كه نيروهاي مرزباني را از استان‌هاي مرزي يا استان‌هاي حاشيه مرزي تامين كنيم.

وي همچنين در خصوص تسهيلات ارائه شده از سوي سازمان وظيفه عمومي به مشمولان دانشگاهي خاطر نشان كرد: در قانون قديم به اين صورت بود كه مشمولان در صورتي كه از طريق آزمون ورودي در دانشگاه‌ پذيرفته شوند معافيت تحصيلي مي‌گيرند. اما در قانون جديد دانشجويان دانشگاه‌هاي پيام نور، علمي كاربردي و ساير دانشگاه‌هايي كه پذيرش در آنها بدون كنكور است، مي‌توانند در دانشگاه ثبت‌نام و معافيت تحصيلي بگيرند.

رييس سازمان وظيفه عمومي ناجا با بيان اينكه در قانون جديد مهلت تعيين تكليف فارغ‌التحصيلان از شش ماه به يك سال افزايش پيدا كرده است گفت: مشمولاني كه ديپلم گرفته‌اند يك سال فرصت دارند تا وضعيت سربازي خود را مشخص كنند.

به گفته صدر السادات علاوه بر اين موارد، امكان انصراف از تحصيل براي يك بار نيز به دانشجويان ذكوري كه به سربازي اعزام نشده‌اند، فراهم شد.

رييس سازمان وظيفه عمومي ناجا همچنين درباره اقدامات صورت گرفته در اين سازمان درباره كاهش مراجعات حضوري به دفاتر و رده‌هاي وظيفه عمومي در تهران و سراسر كشور خاطر نشان كرد: بنا بر تاكيدات فرمانده ناجا قرار بر اين شد كه از ابتداي سال 90 در روش‌هاي خدمت‌رساني به گونه‌اي عمل شود كه تعداد مراجعات كاهش و سرعت و دقت نيز در رسيدگي به درخواست‌ها افزايش پيدا كند. كه خوشبختانه در سال جاري نسبت به سال 89 به جرات مي‌توان اين ادعا را كرد كه حدود 80 درصد از مراجعات به سازمان وظيفه عمومي ناجا كاهش پيدا كرده چرا كه در سال 89 روزانه بين 4000 تا 4500 نفر تنها به سازمان وظيفه عمومي ناجا در تهران مراجعه مي‌كردند اما اين رقم در سال جاري چيزي در حدود 750 تا 800 نفر رسيده است.

صدرالسادات با بيان اينكه در تلاشيم اين مقدار نيز كاهش پيدا كند گفت: سعي مي‌كنيم به گونه‌اي برنامه‌ريزي شود كه تنها افراد براي رسيدگي به مواردي نظير شركت در شوراي پزشكي براي معافيت پزشكي، دريافت معافيت كفالت و ... به سازمان مراجعه كنند و ساير موارد را از طريق ارتباط با سايت، سامانه پيامك و تماس تلفني برطرف كنند.

به گفته صدرالسادات در حال حاضر در محيط سازمان وظيفه عمومي ناجا نيز شرايطي فراهم آمده تا از مراجعه‌كنندگان در محيطي نسبتا آرام و مناسب پذيرايي و به نيازهايشان رسيدگي شود در حالي كه در گذشته اينچنين نبود.

وي يكي ديگر از اقدامات انجام گرفته در سازمان وظيفه‌عمومي ناجا درباره خدمت‌رساني بهتر به شهروندان و مشمولان را كاهش زمان ثبت اطلاعات و پاسخ‌گويي اعلام كرد و گفت: به طوري كه در گذشته مشمولان پس از ثبت درخواست‌هاي خود چيزي در حدود هفت الي هشت ماه معطل مي‌شدند اما امروزه اين مدت به 48 ساعت كاهش يافته است.

صدرالسادات يكي ديگر از خدمات را برقراري ارتباط مكانيزه با مجموعه سپاه پاسداران، ارتش جمهوري اسلامي، ستاد كل نيروهاي مسلح و وزارت دفاع اعلام كرد و گفت: در يكي دو سال پيش انجام كارهاي اداري بين سازمان وظيفه عمومي و اين نهادها فرضا بين پنج تا شش ماه زمان مي‌برد اما در حال حاضر با ارتباط مكانيزه‌اي كه برقرار شده بسياري از مسيرها حذف شده و ظرف يكي دو روز به چنين درخواست‌هايي ترتيب اثر داده مي‌شود.

مراجعه بيش از نيم ميليون نفر براي تعويض كارت معافيت هوشمند

به گزارش ايسنا، رييس سازمان وظيفه عمومي ناجا درباره اجراي طرح تعويض كارت‌هاي معافيت كاغذي با كارت هوشمند خاطر نشان كرد: از دي‌ماه كه اين طرح آغاز شده تاكنون بيش از 520 هزار نفر براي تعويض كارت‌هاي معافيت كاغذي خود با كارت هوشمند به دفاتر پليس + 10 مراجعه كرده‌اند.

وي با بيان اينكه در دفاتر پليس +10 در سطح كشور روزانه در حدود 12 تا 13 هزار نفر براي تعويض كارت معافيت خود مراجعه مي‌كنند اظهاركرد: روند كار خوب است اما از شهروندان مي‌خواهم هرچه سريعتر نسبت به تعويض كارت‌هاي خود اقدام و زمان آن را به روزهاي آخر موكول نكنند چرا كه احتمال تمديد مجدد اين طرح وجود ندارد و مهلت فعلي تا ابتداي تيرماه است.

رييس سازمان وظيفه عمومي ناجا همچنين در خصوص برخي مشكلات در دفاتر پليس + 10 كه به دليل ازدحام جمعيت رخ داده، گفت: در صورتي كه شهروندان زمان‌بندي را رعايت و مطابق همان برنامه‌اي كه از سوي سازمان وظيفه‌عمومي ناجا اعلام شده بود، رفتار مي‌كردند، قطعا چنين اتفاقاتي نيز رخ نمي‌داد.

اجراي طرح تعويض كارت‌هاي پايان خدمت از اواسط تيرماه

به گزارش ايسنا، صدرالسادات با بيان اينكه مشكلي براي ثبت درخواست شهروندن در دفاتر پليس + 10 وجود ندارد گفت: اجراي طرح تعويض كارت‌هاي پايان خدمت نيز از اواسط تيرماه در دفاتر پليس + 10 آغاز خواهد شد اما زمان‌بندي دقيق آن در آينده از سوي سازمان وظيفه عمومي اعلام مي‌شود.

انهدام 10 باند جعل و جازني كارت‌هاي پايان خدمت و معافيت

به گزارش ايسنا، رييس سازمان وظيفه عمومي ناجا با اعلام خبر انهدام 10 باند جعل و جازني كارت‌هاي پايان خدمت و معافيت در سال گذشته خاطر نشان كرد: در همين راستا 111 نفر نيز دستگير شدند.

وي افزود: البته در بعضي از اين موارد اين افراد اقدام به جعل كارت نكرده بودند بلكه اقدامات مجرمانه آنان مربوط به فرايندي بود كه در مسير ثبت درخواست معافيت اعمال مي‌شد. به عنوان مثال اين افراد در موضوعاتي نظير معافيت‌هاي پزشكي يا جازني كارت‌هاي پايان خدمت اقدام به جعل مي‌كردند.

رييس سازمان وظيفه عمومي ناجا همچنين درباره ثبت درخواست تعويض كارت‌هاي معافيت يا پايان خدمت كاغذي با هوشمند براي افراد خارج از كشور خاطر نشان كرد: اين افراد نيز مي‌توانند به سفارت جمهوري اسلامي در كشورهايشان مراجعه يا به افرادي وكالت بدهند تا كارهاي آنان را داخل كشور پيگيري كنند.

استقبال بي نظير از بخشودگي‌هاي اضافه خدمت

رييس سازمان وظيفه عمومي ناجا استقبال شهروندان از بخشودگي‌هاي اضافه خدمت را بسيار عالي ارزيابي كرد و گفت: خودمان نيز پيش‌بيني نمي‌كرديم كه چنين استقبالي از طرح بخشودگي‌هاي اضافه خدمت كه مهلت آن تا سوم خرداد سال جاري است به عمل آيد چرا كه پيش‌بيني‌هاي ما بر اين بود كه در ماه‌هاي اوليه امسال با توجه به قانون جديد وظيفه عمومي با كاهش نيرو مواجه شويم.

وي همچنين در مورد درجه‌بندي سربازان خاطر نشان كرد: سربازان متناسب با مدرك تحصيلي و نيازي كه وجود دارد درجه‌بندي مي‌شوند.

تنها 25 درصد مشمولان اعزامي داراي مدرك دانشگاهي هستند

رييس سازمان وظيفه عمومي ناجا درباره اينكه با برداشتن كسر خدمت ممكن است استقبال از سربازي كم شود، گفت: اين موضوع چنان محسوس نيست چرا كه از ميان افرادي كه به خدمت اعزام مي‌شوند بين 24 تا 25 درصد آنان داراي مدرك فوق ديپلم به بالا هستند.

وي با بيان اينكه از سال 88 كارت‌هاي معافيت و پايان خدمت به طور متمركز تنها از سازمان وظيفه عمومي ناجا صادر مي‌شوند گفت: كارت‌هاي معافيت از سال 89 و كارت‌هاي پايان خدمت از ابتداي سال 90 به صورت الكترونيك صادر مي‌شود.

رييس سازمان وظيفه عمومي ناجا با بيان اينكه در اين كارت اطلاعات مورد نياز افراد ضبط مي‌شود گفت: جنس اين كارت‌ها نيز به گونه‌اي است كه از لحاظ ايمني و حفاظتي بهتر است.

كاهش زمان رسيدگي به انواع معافيت‌ها

صدرالسادات از كاهش زمان رسيدگي به انواع معافيت‌ها نظير معافيت‌هاي كفالت، معافيت مددجويان،‌ معافيت پزشكي و ... خبر داد و گفت: البته در بخش عمده‌اي از اين رسيدگي‌ها بايد از اداراتي نظير ثبت استعلام مي‌كرديم همين امر به دليل نبود امكانات بين سه تا چهار ماه طول مي‌كشيد. اما خوشبختانه تصميم بر آن شده تا در آينده‌اي نزديك ميان سازمان وظيفه عمومي ناجا و ادارات ثبت احوال نيز ارتباط مكانيزه برقرار شود.

به گفته رييس سازمان وظيفه عمومي ناجا در مجموع در حدود 28 درصد از زمان رسيدگي به انواع درخواست‌ها كاهش پيدا كرده است.

هيچ نوع معافيتي به جز معافيت سه برادري حذف نشده است

به گزارش ايسنا، وي با اشاره به قانون جديد خدمت وظيفه عمومي و برداشتن كسرخدمت‌ها در سال جاري خاطرنشان كرد: در قانون جديد نه تنها هيچ نوع معافيتي به جز معافيت سه‌برادري حذف نشده بلكه حتي به دايره معافيت‌ها نيز مواردي اضافه شده است.

وي با اشاره به موضوع كسرخدمت خاطرنشان كرد: كسر خدمت‌ها هيچ‌گاه به عنوان يك قانون تصويب نشده بود، بلكه در زمان‌هاي مختلف به عنوان يكسري امتياز محسوب مي‌شد كه از سوي ستاد كل به سربازان تعلق مي‌گرفت اما در حال حاضر هيچ‌گونه كسر خدمتي به جز احتساب دوران خدمت بسيجيان به عنوان خدمت سربازي و كسر آن از دوران 21 ماهه سربازي به عنوان كسر خدمت وجود ندارد.

به گفته صدر السادات در حوزه مددجويان نيز معافيت‌هاي بهتر و گسترده‌تري اعمال شده است.

نام:
ایمیل:
* نظر: