آخرین اخبار
کد خبر: ۶۴۲۹۸
تاریخ انتشار: ۱۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۱
مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس فارس:
سردار ابراهیمی گفت: به دلیل اینکه جزیره‌ای عمل می‌کنیم، تاکنون موفق نشده‌ایم نقش رزمندگان فارس را به خوبی تبیین کنیم.
به گزارش تنویر، سردارخداداد ابراهیمی، مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس فارس با بیان اینکه متأسفانه نقش رزمندگان فارس در دوران دفاع مقدس بسیار کم تبیین شده است، گفت: رزمندگان استان فارس در بسیاری از عملیات‌های دوران دفاع مقدس نقش‌های بسیار کلیدی را ایفا نمودند به عنوان مثال لشکر 19 فجر بود که عملیات کربلای 5 را ساخت زیرا تمام تجربه‌های عملیات کربلای 4 باعث شد که کربلای 5 به وجود آید آن هم ظرف 15 روز؛

وی ضمن اشاره به یگان‌های رزمندگان استان فارس در دوران دفاع مقدس گفت: لشکر 19 فجر، لشکر المهدی، تیپ امام حسن (ع)، تیپ الهادی، ناو تیپ کوثر، توپخانه 56 یونس و ... یگان‌هایی از استان فارس بودند که سرنوشت عملیات کربلای 5 را رقم زدند و تمام رزمندگان اسلام از معابری که رزمندگان فارس شناسایی کردند، عبور نمودند.

ابراهیمی افزود: آن زمان، تمام فرماندهان با بررسی‌هایی که انجام دادند متوجه شدند که از طریق معابری که رزمندگان استان فارس ایجاد و شناسایی نموده اند می‌توانند کربلای 5 را به وجود آورند؛ در عملیات کربلای 5 موفق شدیم تا پشت دروازه بصره برویم، به همین دلیل این عملیات سرنوشت جنگ را تغییر داد و بعد از این عملیات بود که آمریکایی‌ها مستقیم با ما وارد جنگ شدند و دنیا به این نتیجه رسید که نمی‌تواند حریف ایران شود به‌همین دلیل قطعنامه 598 بعد از این عملیات قطعی شد.

وی خاطرنشان کرد:‌ در حقیقت این هنر و شاهکار رزمندگان فارس اعم از لشکر فجر، المهدی، امام حسن (ع)، تیپ 55 هوابرد و 37 زرهی شیراز بود اما ما این مباحث را جایی بیان نمی‌کنیم که به خاطر آن جشن بگیریم و بسیار سطحی از عملیات‌های کربلای 4 و 5 می‌گذریم.

ابراهیمی خاطرنشان کرد: از همین‌جا از خبرنگاران خواهش می‌کنم که هر فرمانده و یا رزمنده‌ای از دوران دفاع مقدس را دیدند بپرسند که نقش لشکر 19 فجر در عملیات والفجر 8 و کربلای 4 و 5 چه بود و آن‌ها نیز به خوبی این مطالب را بیان می‌کنند.

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس فارس گفت: خبرنگاران می‌توانند از تمام رزمندگان دفاع مقدس بپرسند که چرا پرچم امام رضا (ع) را به دست لشکر 19 فجر دادند تا در 5 ضلعی شلمچه نصب کند؟ در کربلای 5 نقش رزمندگان استان فارس به حدی بود که رادیو عراق نام شهدای شیراز و فارس را می‌آورد.

وی با یادآوری اینکه ما بزرگترین فرماندهان استان فارس را در کربلای 5 از دست دادیم، گفت: شهدای بزرگی نظیر شهید اسلامی‌نسب، برادران ظل‌انوار، امان‌الله عباسی و ... را در این عملیات از دست دادیم.

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس فارس عملیات‌های کربلای 4 و 5 را افتخار ایران و استان فارس دانست و افزود: رزمندگان استان فارس اولین آموزش‌های غواصی را داشتند و اولین شناسایی البیک و الامیه در عمق خلیج فارس را رزمندگان استان فارس و حاج عبدالله رودکی انجام دادند، در عرصه تبیین نقش رزمندگان فارس در دفاع مقدس غفلت شده است و نقش آنان در عملیات‌ها و لحظه‌های حساس جنگ تبیین نشده است.

ابراهیمی اظهار کرد: ما به دلیل اینکه در جمع‌آوری و تبیین نقش رزمندگان استان فارس در دوران دفاع مقدس جزیره‌ای عمل می‌کنیم و محور این کار مشخص نیست، تاکنون موفق نشده‌ایم که به خوبی ادای دین کنیم؛ این مسئله به حدی است که از ما می‌پرسند چرا تنها نام شهدای استان‌های دیگر برده می‌شود اما نامی از شهدای استان فارس به میان نمی‌آید و این به دلیل آن است که خود ما از شهدایمان در جایی سخن نگفته‌ایم لذا باید قلم به دست بگیریم و نقش آنان را بنویسم و یادآوری کنیم.

وی ضمن برشمردن برخی از افتخارات رزمندگان استان فارس گفت: تنها شهیدی که امام راحل پیشانی آن را بوسید، شهید مرتضی جاویدی یکی از رزمندگان فارس بود اما ما این‌ها را کجا گفتیم و نوشتیم و چه کسی از ما سوال پرسید؟
مطالب مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر: