آخرین اخبار
کد خبر: ۶۴۸۷۴
تاریخ انتشار: ۱۹ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۰:۳۵
بازخوانی بیانات رهبر انقلاب درباره شورای نگهبان:
شورای نگهبان مراقبت می‌کند که اگر به علت برخی کوتاهی‌ها، افراد بی‌صلاحیت، به‌عنوان نامزد وارد عرصه‌ی انتخابات شدند، جلویش را بگیرد و این حق قانونی، منطقی و عقلی شورا است.
به گزارش تنویر به نقل از پایگاه اطلاع رسانه ای دفتر حفظ و نشر آثار آیت الله العظمی خامنه ای، «حق‌الناس‌بودن‌ رأی‌مردم» یکی از مفاهیمی است که رهبر معظم‌ انقلاب پس از رأی‌دادن در روز ۲۴خرداد۹۲ به آن اشاره کردند. از سال ۸۸ تا امروز عده‌ای به دلایل و شیوه های مختلف زمینه‌ساز زیرسوال‌بردن انتخابات و سلامت آن در جمهوری اسلامی میشوند. رهبر معظم‌انقلاب در دیدار امروز اقشار مختلف مردم با اشاره به همان عبارت «حق الناس بودن رای مردم» به یکی از جلوه‌های آن اشاره کردند: «شورای نگهبان، چشم بینای نظام برای انتخابات است؛ و در همه‌ی دنیا، چنین نهادی با اسم‌ها و عناوین متفاوت وجود دارد... نظارت شورای نگهبان در انتخابات، استصوابی و مؤثر است و این نظارت این جزو حق‌النّاس است، این را باید رعایت کرد، این را باید حفظ کرد.... شورای نگهبان مراقبت می‌کند که اگر به علت برخی کوتاهی‌ها، افراد بی‌صلاحیت، به‌عنوان نامزد وارد عرصه‌ی انتخابات شدند، جلویش را بگیرد و این حق قانونی، منطقی و عقلی شورا است.»

پایگاه اطلاع‌رسانی KHAMENEI.IR به همین مناسبت، بازخوانی پاسخ رهبر معظم انقلاب به پرسش یکی از دانشجویان در جلسه پرسش و پاسخ دانشجویی با دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف در سال ۱۳۷۸ را منتشر می‌کند.

* پرسش دانشجو: آیا محروم شدن شهروندان از حق طبیعی انتخاب شدن به‌وسیله نظارت استصوابی، باعث بی‌اعتمادشدن مردم به پایه‌های نظام نمیشود؟

پاسخ رهبر انقلاب: جواب من این است که نه، نمیشود؛ چون نظارت استصوابی یک قانون است و نبایستی کسی از عمل به قانون گله‌ای داشته باشد. این نظارت شورای نگهبان، طبق قانون و متکی به قانون اساسی است. پایه‌ها و ریشه‌هایش در قانون اساسی است و در قانون عادی هم همان تأیید شده است و وجود دارد. این نظارت هم برای شهروندان عادی و معمولی نیست؛ این برای آن است که یک آدم ناباب، یک آدم مضر و یک آدم بد، به این مرکزِ حساس وارد نشود. این نظارت استصوابی مخصوص مجلس که نیست؛ در مورد ریاست جمهوری هم هست. حالا شما ببینید یک آدم حرافِ پشت‌هم‌اندازی که از خارج هم حمایت شود و پول فراوانی هم داشته باشد و خودش را به شکلهای گوناگونی بیاراید و این‌جا بیاید و کاندیدا شود و اکثریتی را هم ببرد و رئیس جمهور شود، تکلیف مملکت چه میشود؟! نظارت استصوابی برای همین است که جلوِ آدمهایی که بر طبق قوانین کشور، صلاحیت آمدن به این منصبِ حساس را ندارند - چه مجلس، چه ریاست جمهوری و چه در بقیه جاهایی که این نظارت وجود دارد؛ مثل مجلس خبرگان و دیگر جاها - گرفته شود و اینها نتوانند وارد این مراکز حساس شوند.

بیانات در پاسخ به پرسش‌های دانشجویان در دانشگاه صنعتی شریف ‌۱۳۷۸/۰۹/۰۱
نام:
ایمیل:
* نظر: