جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
berooz
۰۳:۲۷:۵۷
کد خبر: ۷۲۸۴۸
تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۲
ماموریت اصلی موشک محراب، مقابله با اهداف مهاجم هوایی اعم از بالگردها، پهپادها و جنگنده ها در فواصل میان برد و انهدام آنهاست.

به گزارش میزان، "محراب" سامانه موشکی سطح به هوای بسیار دقیق است که روی ناوها و ناوچه های ارتش نصب و در سال 90 برای نخستین بار رونمایی و با موفقیت، تست عملیاتی شد.
 
موشک محراب، یک موشک میان برد است که با بسیاری از سامانه های موشکی سطح به هوا، تفاوت اساسی دارد. از مهمترین ویژگی های این موشک، این است که محراب قادر است با جنگ الکترونیکی دشمن نیز مقابله کند.

در واقع، موشک محراب از یک سامانه "ضدسامانه‌های راداری" و البته هوشمند برخوردار است که در صورت تلاش دشمن برای ارسال سیگنال های اخلاگر و آغاز یک جنگ الکترونیکی برای منحرف کردن موشک، محراب هدف اولیه خود را رها کرده و با تشخیص و رهگیری مبدا ارسال کننده سیگنال های اخلالگر، به سوی آن تغییر مسیر داده و آن سامانه ها را هدف قرار می دهد.

در صورت عدم وجود سیگنال های اخلالگر، موشک محراب با استفاده از امواج بازتاب یافته از هدف که توسط رادار متعلق به نیروهای خودی ارسال شده و توسط موشک دریافت می شود، ضمن مبدأیابی امواج بازتاب یافته، به سمت هدف هدایت می شود تا آن را مورد اصابت قرار دهد. این موشک از سوخت جامد برای حرکت به سمت اهداف استفاده می کند.

محراب، از یک لانچر معروف و بسیار شبیه مدل آمریکایی موشک استاندارد بهره می برد البته علاوه بر این لانچر، محراب قادر است که از روی لانچرهای جعبه ای نیز شلیک شود.

این موشک تا کنون فقط روی ناوچه ها و ناوهای ارتش نصب و در رزمایش ها تست عملیاتی شده است و معلوم نیست که آیا، قرارگاه پدافند هوایی ارتش نیز به این موشک پدافندی مجهز هست یا خیر.

ماموریت اصلی موشک محراب، مقابله با اهداف مهاجم هوایی اعم از بالگردها، پهپادها و جنگنده ها در فواصل میان برد و انهدام آنهاست.


موشک محراب برخلاف مدل آمریکایی اش که فقط قادر است در قالب سطح به هوا یا بالعکس و یا زمین به زمین علیه اهداف مهاجم انجام وظیفه کند، ارتقا یافته و از قابلیت همزمان بکارگیری به عنوان یک موشک زمین به زمین یا زمین به هوا بهره می برد.

در واقع می توان موشک محراب را نمونه مشابه موشک صیاد 2 یا برادر کوچکتر این موشک دانست ولی بررسی تصاویر منتشره نشان می دهد که احتمالا، محراب نسبت به صیاد از وزن کمتر و حجم کوچکتری برخوردار است.

موشک میان‌برد سطح به هوا "محراب" که امروز در رزمایش ولایت ۹۰ توسط نیروی دریایی ارتش کشورمان با موفقیت شلیک شد در رسانه های جهان بازتاب گسترده ای داشت و اغلب رسانه های مکتوب اخبار مربوط به آن را در صدر اخبار خود مورد پوشش قرار دادند.

موشگ

پایگاه خبری بی بی سی با پوشش این خبر نوشت: این موشک که با آخرین تکنولوژی و سیستم‌های اطلاعاتی مجهز است در بحبوحه افزایش تحریم‌های غرب علیه ایران با موفقیت آزمایش شد.

پایگاه خبری العربیه در خبری با عنوان "ایران در رزمایش دریایی خود یک موشک دوربرد را آزمایش کرد"، نوشت: ایران موشک سطح به هوای خود را دو روز بعد از تهدید به بستن تنگه هرمز با موفقیت شلیک کرد. این پایگاه همچنین نوشت: ایران چندین نمونه از این موشک را در خلیج فارس شلیک و مورد آزمایش قرار داد.

خبرگزاری ریانووستی روسیه با پیشرفته توصیف نمودن این موشک نوشت: موشک میان برد سطح به هوا که امروز توسط ارتش ایران شلیک شد دارای سیستم تکنولوژی پیشرفته و گریز از رادار می‌باشد.

ریانووستی نوشت: ایران تهدید کرده است که توانایی بستن تنگه هرمز را دارد و به همین منظور این موشک را در نزدیکی این تنگه مورد آزمایش قرار داد.

روزنامه چاینا دیلی با اشاره به اینکه این موشک اولین بار توسط ایران شلیک می‌شود نوشت: موشک میان برد سطح به هوای ارتش ایران رادار گریز است و در داخل تولید شده است.

چاینا دیلی همچنین نوشت: ایران به غیر از شلیک این موشک میان برد، موشک‌های کوتاه برد و دور برد زمین به زمین و زمین به هوا را نیز در رزمایش دریایی خود مورد آزمایش قرار داده است.

موشگ

واشنگتن پست آمریکا با اشاره به اینکه ایران یک موشک سطح به دریا را با موفقیت شلیک کرد نوشت: این آزمایش موشکی در آبهای استراتژیک و در نزدیکی تنگه هرمز که یک ششم نفت جهان از آن عبور می‌کند مورد آزمایش قرار گرفت.

واشنگتن پست همچنین نوشت: این موشک رادارگریز است و توسط دانشمندان ایرانی طراحی و ساخته شده است و جدیدترین موشکی است که در اختیار نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران قرار گرفته است.

پایگاه اسرائیلی هاآرتص نیز با پوشش خبری این آزمایش موشکی به بررسی توان دریایی ایران و تهدید ایران به بستن تنگه هرمز پرداخت.

هاآرتص در خصوص ویژگی‌های سامانه موشکی سطح به هوای محراب نوشت: این سامانه موشکی در صورت ایجاد اختلال از سوی دشمن در هنگام شلیک می‌تواند بلافاصله منبع ارسال سیگنال‌های اخلال‌گر را شناسایی و به سمت آن تغییر جهت داده و سامانه مختل کننده را هدف قرار دهد.

همچنین خبرگزاری دولتی شینهوا، پایگاه خبری "دیلی ژورنال" و "ونکوور سان" کانادا نیز خبر آزمایش موشک سطح به دریای نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران را پوشش دادند و آن را آزمایشی موفق در اوج تنش غرب و ایران توصیف نمودند.

نام:
ایمیل:
* نظر: