یادداشت و گفتگو
قنوت سرخ
یادداشت/حسین قدیانی
boletقنوت سرخ
خطر جنگ، واقعی یا ساختگی؟
یادداشت/ دکتر شعبانعلی رمضانیان
boletخطر جنگ، واقعی یا ساختگی؟
می‌گفت هیچ وقت بسیج را رها نکنید
شهید مدافع حرم حسین معزغلامی؛
boletمی‌گفت هیچ وقت بسیج را رها نکنید
کد خبر: ۷۴۷۲۵
تاریخ انتشار: ۱۵ دی ۱۳۹۴ - ۲۳:۳۸
نوبخت در نشست خبری:
سخنگوی دولت در خصوص زمان بندی برنامه های دولت برای ارائه بودجه و برنامه ششم توسعه نیز گفت: یکشنبه یا سه شنبه آینده برنامه ششم توسعه و بودجه به مجلس شورای اسلامی تحویل داده خواهد شد.

محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت در نشست هفتگی خود با خبرنگاران و اصحاب رسانه صبح امروز (سه شنبه 15 دی) مستقیما و بدون هیچ مقدمه ای به سوالات خبرنگاران پاسخ گفت.

براساس این خبر وی در پاسخ به سوالی مبنی براینکه رفتارهای ضد ایرانی عربستان را تا چه حد سنگ اندازی در مسیر برجام می دانید گفت: برخی کشورهای منطقه در کنار رژیم صهیونیستی تلاش کردند تا برجام حتی در سطح توافق هم صورت نپذیرد و بعد هم اجرای آن را مخدوش کنند.

 

**اقدامات نسنجیده و ناپخته عربستان در رخدادهای اخیر بدون ارتباط با اجرای برجام نیست

 

نوبخت ادامه داد: خیلی ها اقدامات ناپخته و نسنجیده عربستان در رخدادهای اخیر را بدون ارتباط با موضوع برجام نمی دانند.

 

سخنگوی دولت افزود: با توجه به اینکه برجام سند محکمی است و طرفین با رعایت مسائل قانونی قصد اجرای آن را دارند امیدواریم ان شالله بخش دوم یعنی اجرای برجام نیز مثل بخش اول به نتیجه برسد.

 

**میزان عیدی کارمندان دولت نیازمند مصوبه هیئت وزیران است

وی هم چنین در خصوص عیدی کارکنان دولت نیز گفت: راجع به تعیین میزان عیدی نیاز به مصوبه هیئت وزیران است.

 

** وظیفه دولت در خصوص انتخابات تنها منوط به اقدامات وزارت کشور است

نوبخت هم چنین در خصوص اینکه برخی از نزدیکان دولت در جلسات حزبی شرکت می کنند آیا این نشان دهنده عملکرد حزبی دولت نیست گفت: دولت وظیفه ای در خصوص انتخابات دارد و آن اجرای قانون است این که کارمندان دولت در جلسه ای شرکت کنند متفاوت از آن است که دولت بخواهد وجهی حزبی را سیاسی دنبال کند وظیفه دولت در خصوص انتخابات تنها منوط به اقدامات وزارت کشور است.

 

**اوایل هفته آینده بودجه تقدیم مجلس می شود

سخنگوی دولت در خصوص زمان بندی برنامه های دولت برای ارائه بودجه و برنامه ششم توسعه نیز گفت: یکشنبه یا سه شنبه آینده برنامه ششم توسعه و بودجه به مجلس شورای اسلامی تحویل داده خواهد شد.

وی هم چنین در خصوص موضع رسمی دولت در قبال اقدامات اخیر عربستان نیز گفت: نخست محکومیت این اقدام بدوی و داعش گونه که در به شهادت رساندن شهید آیت الله نمر انجام شد و در حقیقت نشان از نوعی واکنش دولت عربستان به این موضوع است که این دولت بعد از شکست سیاسی در عراق و سوریه این اقدامات را انجام داد هم چنین دولت عربستان در گذشته نیز در کنار صدام قرار داشت و امروز در سوریه نیز به سمت گروه های تکفیری و تروریستی تمایل دارد و این کشور سیاست خود را در منطقه عربی و سوریه به شکست رسیده می بیند.  

 

**سیاست حمله به سفارت عربستان تعرضی است که می تواند به نفع این کشور تمام شود/ دست های پشت پرده برای تحت الشعاع قرار دادن اقدام عربستان باید شناسایی شود

نوبخت با تاکید براینکه این سیاست ها منجر به شکست و بن بست است ادامه داد: این دولت به کشتار مردم یمن می پردازد این در حالی است که همه آزادی خواهان جهان و مردم خودمان به این قبیل اقدامات واکنش نشان دادند اما متاسفانه عده ای با سیاست هایی که می تواند به نفع عربستان باشد به سفارت این کشور تعرض کردند که این اقدام از جهت شرعی قابل توجیح نیست و از نظر مدنی در شان ملت ایران نیست؛ لذا باید تحقیق شود که چه دست هایی پشت این پرده است که می خواهد اقدام عربستان را تحت الشعاع قرار دهد.

 

سخنگوی دولت ادامه داد: خوشبختانه در این راستا قوه قضاییه در حال پیگیری این مسئله است.

 

**عربستان متضرر اصلی در قطع رابطه با ایران خواهد بود

وی مسئله بعدی در این خصوص را ملاحظه ای دانست که در خصوص قطع ارتباط عربستان با کشورمان وجود دارد و گفت: در سی و چند سال پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی خیلی از قدرت های بزرگ این سیاست را تجربه کردند حالا کشور عربستان هم با توجه به اینکه نشان می دهد از یک مجموعه سیاست های ناپخته و کم تجربگی برخی از اقدامات را انجام می دهد در این رابطه نیز اوست که متضرر خواهد شد؛ هر چند دولتی بزرگی مثل دولت جی بوتی نیز بخواهد این سیاست را اجرا کند که این مطلب با خنده خبرنگاران همراه بود.

 

سخنگوی دولت همچنین درباره قطع ارتباط با عربستان گفت: ما در مرحله‌ای هستیم که در حال توسعه روابط با کشورهای زیادی هستیم. عربستان چه سهمی در این بین خواهد داشت؟ قطع رابطه عربستان و برخی از این کشورها که ریزه‌خوار عربستان هستند هیچ تاثیری برای ما ندارد. قطع رابطه کنند. ما اینقدر روابط گسترده‌ای داریم که این قطع رابطه هیچ تاثیری روی ما نخواهد داشت ولی باید مراقب تبلیغات آنها باشیم که بحث ناامنی در ایران را مطرح نکنند.

 

وی درباره اطلاعیه دولت عربستان در خصوص ادامه پذیرش حجاج ایرانی گفت: درباره حج تمتع نیز زمان مناسبی در پیش داریم که تصمیم متناسبی داشته باشیم. درباره سفر عمره نیز هنوز شرایط فراهم نیست. زائران ما باید از تعرض سعودی‌ها به عرض و جانشان در امان باشند. اگر عربستان به تعرض به ساختمان خود اینطور واکنش ناشیانه انجام می دهد، چقدر خویشتنداری ما قابل تقدیر است که در ارتباط با مسایل اخیر داشتیم. تا شرایط امن برای زائران ما فراهم نشود، حج عمره صورت نمی‌گیرد.

 

نوبخت در پاسخ به خبرنگاری گفت: درباره مورد اعدام شیخ نمر، نه تنها شیعیان، بلکه اهل سنت و همه آزادی‌خواهان جهان مخالفت خود را ابراز کردند. حتی سوییس سفیر عربستان را احضار کرد و نسبت به اعدام‌ها تذکر داد. این بحث، فراتر از موضوع بین ما و عربستان و شکاف فرقه‌ای است. برخی تلاش می‌کنند مسایل ایران و عربستان را در چهارچوب مسایل شیعه و سنی تعریف کنند که نشدنی است.

 

سخنگوی دولت تاکید کرد: ما تلاش داریم با همه کشورها، دارای روابط خوب باشیم. ولی این دست از کارهای نسنجیده عربستان که نشان از بی‌درایتی آنهاست، نشان از عدم ظرفیت این کشور برای بسط روابط دارد. هر زمان عربستان به این درک واقع بینانه رسید، جمهوری اسلامی ایران سیاست ثابتی درباره ارتباط با کشورهایی دارد که قابلیت و توان بسط روابط خود را اثبات می‌کنند.

 

نوبخت درباره پیش‌بینی حمله به سفارت عربستان گفت: در نامه ای که رئیس جمهور به وزیر کشور ابلاغ کردند، به همین مسئله تصریح شده. قوه قضاییه کسانی را که وظایف قانونی خود را انجام ندادند حتی در سطح نیروی پلیس، تحت تعقیب قرار می‌دهد و وزیر کشور به عنوان مسئول نیروی انتظامی وارد عمل می‌شود و گزارشی را تهیه می کند و با اشخاصی که از وظایف خود تخطی کرده اند، برخورد می شود. لایه های زیادی دارد که در حال انجام است. نباید اجازه داده می‌شد این اتفاق بیفتد. معمولا در همه کشورها، اعتراضات در مقابل سفارتخانه‌ها صورت می‌گیرد. ولی پلیس باید حلقه‌ای امنیتی ایجاد کند که جلوگیری از ورود خسارت به ساختمان‌ها شود. از این لحاظ کار پلیس بسیار حساس است و هر نوع تخطی همراه با عقوبت خواهد بود.

 

خبرنگاری درباره تکرار حادثه حمله به سفارت عربستان سوال کرد که نوبخت گفت: آنچه به دولت مربوط است، همین است که کانون اعتراضات را پیش بینی کند. پیشنهاد ما اعتراض در میدان فلسطین بود و جمع شدن معترضان در میدان امام حسین (ع) نیز شایسته بود. شورای عالی امنیت ملی نیز به موقع تصمیمات را اتخاذ و ابلاغ کرده است. اگر در اجرای موارد پیش‌بینی شده، پلیس نتوانست به موقع این تصمیمات را انجام دهد، با وجودی که نمی‌خواهیم لایه‌های این موضوع باز شود، با همه مقصران برخورد می شود. اشخاصی نیز بازداشت شده‌اند و در اختیار توضیح قوه قضاییه هستند.

 

سخنگوی دولت درباره اظهارات سخنگوی ناجا در خصوص توجیه عدم برخورد با مهاجمان به سفارت عربستان گفت: کسی از پلیس نخواسته مردم را بزنند. پلیس از ساز و کارهای مختلف برای صیانت از محدوده ای که برای او مقرر شده باید استفاده کند. مسایل مربوط به کسانی که در انجام وظایف خود قصور کرده اند در حال بررسی قوه قضاییه است.

 

نوبخت در خصوص برنامه دولت برای حفاظت از سفارتخانه‌ها گفت: قوانین متقنی داریم و نیاز نیست قانون جدید برای برخورد با کسانی که منافع ملی را به خطر می اندازند تصویب شود. به استناد این قوانین قوه قضاییه مسئله را دنبال می کند. به استناد همین قوانین نیروی آتش به اختیار تعقیب شده اند.

 

وی درباره وابستگی برخی از حمله‌کنندگان به عربستان خاطرنشان کرد: حتی می توان در بین این افراد وابستگان به اسرائیل را مشاهده کرد. من اطلاعی از اعترافات بازداشت شدگان ندارم. چون پرونده در حال بررسی است، پس از رسیدگی اطلاع رسانی می‌شود.

 

سخنگوی دولت، درباره مذاکرات تلفنی ظریف و کری تصریح کرد: برجام در مرحله اجرایی شدن است و طبیعی است برخی از ارتباطات بین وزیر خارجه ما و سایر وزرای 1+5 انجام شود تا تبادل نظر درباره تسریع در اجرای برجام صورت گیرد.

 

نوبخت در خصوص بررسی های صلاحیت و رد صلاحیت یک نماینده مجلس از حوزه دولت که اتهام زده بود مخالفان دولت رد صلاحیت شده اند، گفت: جز سندی که ایشان از وبلاگ شخصی شان اعلام شده، مستند دیگری در این باره نیست. هنوز سندی ارائه نشده و تردید و تشکیک کردن در بحث صلاحیت‌ها، این مسایل پیش داورانه است. دولت جز اجرای قانون موضوع دیگری ندارد.

 

سخنگوی دولت در خصوص عدم پخش مصاحبه وزیرخارجه با برنامه 90 و بحث دستورالعمل دولت در این باره گفت: دولت مصوبه ای در خصوص شرایط مصاحبه دولتمردان نداشته. از سوی صدا و سیما شنیدیم که متناسب با جایگاه مدعو، دعوت باید صورت گیرد.

 

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور گفت: درآمد نفت حدود 53 هزار میلیارد تومان است و تا پایان امسال 41 تا 42 هزار میلیارد تومان به صورت نقدی برای یارانه‌ها پرداخت می‌شود.

 

وی درباره عدم تحقق بودجه نیز گفت: بین دو واژه کسری بودجه و عدم تحقق، تفاوت معنی داری وجود دارد. میزان منابع ما با پیش‌بینی تفاوت دارد ولی ما کسر بودجه نداریم. سازمان مدیریت درآمد و هزینه را تنظیم می‌کند و باعث می‌شود کسری بودجه نداشته باشیم و مجبور شویم از جایی قرض کنیم. لذا ما هزینه‌ها را کم می‌کنیم. به خصوص در هزینه‌های جاری با کاهش و صرفه جویی زیادی روبرو هستیم.

 

سخنگوی دولت  درباره تهیه بودجه سال 95 و برنامه ششم توسعه خاطر نشان کرد: در ارتباط این لوایح با اقتصاد مقاومتی، ما 24 بند از سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و 86 بند از برنامه ششم توسعه را احصا و مقایسه کردیم و اثبات شد که برنامه و بودجه با توجه به سیاست‌های اقتصاد مقاومتی تهیه شده است.

 

نوبخت در خصوص تعیین نرخ سود سپرده‌ها گفت: بانک مرکزی مخیر است به صورت دستوری نرخ سود بانکی را تقلیل دهد یا با استفاده از ابزارهایی مانند نرخ سود بین بانکی استفاده کند تا هزینه استفاده از پول کاهش یابد. بانک مرکزی از روش دوم استفاده می‌کند تا پولی که در اختیار سرمایه‌گذاران قرار می‌گیرد با سود کمتری باشد.

 

وی درباره افزایش سرمایه‌گذاری ها در داخل و خارج گفت: با افزایش این سرمایه گذاری‌ها، فرصت‌های شغلی مناسبی ایجاد می‌شود و نیروی کار تحصیل کرده ما بازار کار پیدا می‌کنند. همچنین اعزام نیروی کار به خارج در دستور وزارت کار است. ضمن اینکه به حد کافی فرصت کار در داخل با توجه به سرمایه گذاری های جدید فراهم خواهد شد.

نام:
ایمیل:
* نظر: