یادداشت و گفتگو
قنوت سرخ
یادداشت/حسین قدیانی
boletقنوت سرخ
خطر جنگ، واقعی یا ساختگی؟
یادداشت/ دکتر شعبانعلی رمضانیان
boletخطر جنگ، واقعی یا ساختگی؟
می‌گفت هیچ وقت بسیج را رها نکنید
شهید مدافع حرم حسین معزغلامی؛
boletمی‌گفت هیچ وقت بسیج را رها نکنید
کد خبر: ۷۴۷۷۳
تاریخ انتشار: ۱۶ دی ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۴
جان کربی:
سخنگوی وزارت خارجۀ امریکا می‌گوید این وزارتخانه در حال گفت‌وگو با دیگر سازمان‌های امریکایی برای اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران بر سر برنامۀ موشکی تهران است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، جان کربی شامگاه سه‌شنبه گفت: «ما به طور کامل برای اعمال تحریم در مورد آزمایش اخیر موشک بالستیک (در ایران) آماده بوده (و) هنوز در حال کار بر روی مسائل فنی آن هستیم.»

 

وی افزود: «همچنان بحث شدید بین سازمانی در مورد افزایش تحریم‌ها (علیه ایران) وجود دارد.»

 

کربی این سخنان را در واکنش به گزارشی بیان کرد که براساس آن وزارت خارجۀ امریکا با توجه به مخالفت ایران اعمال تحریم‌های جدید علیه تهران را به تاخیر انداخته است.

 

وی گفت: «ما در مورد اعمال تحریم، از ایران یا هر کشور دیگری مشاوره یا راهنمایی نمی‌گیریم.»

 

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در تاریخ 19 مهر موشک دوربرد عماد، نسل جدید موشک‌های بالستیک را با موفقیت آزمایش کرد.

 

واشنگتن این آزمایش موشکی را محکوم و ادعا کرد این راکت قادر به حمل کلاهک هسته‌ای است. امریکا همچنین اعلام کرد که در واکنش به این آزمایش، تحریم‌های جدیدی علیه ایران اعمال خواهد کرد.

 

سردار سرتیپ حسین دهقان، وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح ایران در مقابل تاکید کرد که موشک عماد قابلیت حمل کلاهک هسته‎ای ندارد.

 

رسانه‌های ایران روز سه‌شنبه (15 دی) ویدئویی از مراسم رونمایی دومین شهر موشکی نیروی هوافضای سپاه پاسداران منتشر کردند. در مهرماه سال جاری سپاه پاسداران از نخستین شهر موشکی سپاه رونمایی کرده بود. 

 

تصمیم هفتۀ گذشتۀ باراک اوباما، رئیس جمهور امریکا در به تاخیر انداختن تحریم‌های جدید علیه ایران، موجب خشم نمایندگان کنگرۀ ایالات متحده از جمله حامیان توافق هسته‌ای با ایران شد.

 

آن‌ها مدعی شدند که چنین اقدامی قدرت امریکا را برای اجرای برنامۀ جامع اقدام مشترک (برجام) که در تاریخ 23 تیر ماه سال جاری میان مقامات ایران و کشورهای گروه 1+5 در وینِ اتریش به تصویب رسید، تضعیف می‌کند.

 

مقامات ارشد ایالات متحده به کنگره اعلام کردند تاخیر در اعمال تحریم‌های جدید به دلیل «فعالیت‌ دیپلماتیک در حال تحول» میان واشنگتن و تهران است.

 

حسن روحانی، رئیس جمهور ایران در تاریخ 10 دی طی نامه ای از سرتیپ دهقان خواست تا تلاش برای توسعۀ برنامه موشکی ایران را به منظور افزایش توان دفاعی کشور، هر چه بیشتر افزایش یابد.

 

در همین رابطه محمد جواد ظریف، وزیر امورخارجه ایران ضمن محکوم کردن تحریم احتمالی علیه ایران گفت این طرح نقض توافقنامه به دست آمده بین ایران و گروه 1+5 در وین خواهد بود.

 

ظریف در تاریخ 27 آذر 94 با اشاره به این‌که هیچ کدام از موشک‌های ایرانی قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای ندارند، از حق ایران برای اجرای آزمایش‌های موشکی در راستای اهداف دفاعی، حمایت کرده بود.

 

شورای امنیت سازمان ملل متحد در تاریخ 29 تیر ماه سال جاری با تصویب قطعنامۀ 2231 ایران را از توسعۀ برنامۀ موشکی در ارتباط با موشک‌هایی که «برای حمل کلاهک هسته‌ای طراحی شده‌اند» منع کرد.

 

مقامات ایرانی بارها تاکید کرده‌اند که برنامۀ موشکی تهران از جمله موشک‌های بالستیک ایران برای حمل کلاهک هسته‌ای طراحی نشده و ناقض قطعنامۀ 2231 نیستند.

نام:
ایمیل:
* نظر: