یادداشت و گفتگو
قنوت سرخ
یادداشت/حسین قدیانی
boletقنوت سرخ
خطر جنگ، واقعی یا ساختگی؟
یادداشت/ دکتر شعبانعلی رمضانیان
boletخطر جنگ، واقعی یا ساختگی؟
می‌گفت هیچ وقت بسیج را رها نکنید
شهید مدافع حرم حسین معزغلامی؛
boletمی‌گفت هیچ وقت بسیج را رها نکنید
کد خبر: ۷۵۳۸۳
تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۳۹۴ - ۱۶:۵۰
روز گذشته برای چندمین بار تفنگداران متجاوز آمریکایی به آب‌های کشورمان، توسط نیروی دریایی سپاه پاسدارن انقلاب اسلامی بازداشت شدند.
روز گذشته برای چندمین بار تفنگداران متجاوز آمریکایی به آب‌های کشورمان، توسط نیروی دریایی سپاه پاسدارن انقلاب اسلامی بازداشت شدند.

روز گذشته نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی 2 شناور نظامی آمریکایی را که بصورت غیرقانونی وارد آبهای سرزمینی ایران شده بودند توقیف کرد.

در این عملیات که در اطراف جزیره فارسی صورت گرفته، 10 تفنگدار نیروی دریایی ارتش آمریکا که مجهز به سلاح‌های سبک و نیمه سنگین بودند بازداشت شدند.

به گفته دریادار فدوی، در هنگام توقیف این شناورها، ناو هواپیمابر ترومن امریکا در جنوب شرقی جزیره فارسی و در آب های بین المللی نزدیک محل توقیف شناور حضور داشته است و تحرکاتی در حدود 40 دقیقه برای آزادی این ملوانان داشته که با اقدام به موقع نیروی دریایی سپاه خنثی شده است.

تاریخچه درگیری مستقیم سپاه با نیروی دریایی آمریکا به سالها قبل یعنی در دوران دفاع مقدس برمی گردد که مهمترین آنها درگیری ناوگروه نیروی دریایی سپاه به فرماندهی شهید نادر مهدوی با آمریکایی‌ها بود که طی آن یک فروند بالگرد آمریکایی سرنگون و اکثر نیروهای رزمنده ایرانی نیز به شهادت رسیدند.

علاوه بر آن، سپاه پاسداران با استفاده از دیگر تجهیزات خود ازجمله انواع مین های دریایی چند کشتی جنگی و غیرجنگی متعلق به کشورهای خارجی ازجمله آمریکا را مورد اصابت قرار داد.

اما در سالهای بعد از جنگ هم این تقابل به نوعی دیگر ادامه داشت و سپاه -که حالا مسئول مستقیم تامین امنیت خلیج فارس است- تاکید می کند که هیچ کس حق ورود به آبهای ایران را ندارد و این را در عمل هم نشان داد که 2 مورد مهم آن در سالهای 82 و 86 اتفاق افتاد.

** دستگیری تفنگداران آمریکایی با یک کلاش

در سال 82 چهار نظامی آمریکایی و 2 کویتی با کلی تجهیزات نظامی و 2 فروند قایق قصد داشتند به اروند بیایند که نیروی دریایی سپاه آنها را بازداشت کرد. هرچند فیلم و تصویر آن هیچگاه بنا بر دلایل امنیتی پخش نشد.

دریادار تنگسیری جانشین فرمانده نیروی دریایی سپاه در گفتگو با فارس در این باره گفت: «آنها با دو قایق آمده بودند و نیروهای سپاه نیز با دو قایق به طرف آنها رفتند ولی تجهیزات آمریکایی‌ها خیلی بیشتر بود با این حال یکی از نیروهای سپاه با لباس پاسداری و یک اسلحه کلاش به داخل قایق آنها می‌رود و فقط می‌گوید الله اکبر و فرد کویتی به آمریکایی‌ها می‌گوید اینها پاسدار هستند و تسلیم می‌شوند.»

وی افزود: «به هر حال در سال 82 بنا بر وضع موجود سیاسی کشور، سپاه آن 4 آمریکایی را رها کرد. البته این افراد 4 روز در اختیار سپاه بودند و بعد آنها را رها کرد. همچنین شناورهای گروه آمریکایی به آنها داده‌ شد.»

 این درحالی بود که در مقطع فوق دولت اصلاحات در ایران بر سر کار قرار داشت.

** انگلیسی‌ها هم در تور سپاه افتادند

اما اتفاق دوم که بازتاب بسیار زیادی در سطح بین الملل پیدا کرد، بازداشت تفنگداران نیروی دریایی ارتش انگلیس در خلیج فارس بود.

روز جمعه سوم فروردین ‏1386‏ (‏23‏ مارس ‏2007‏)، ‏15‏ تفنگدار و ملوان ناو جنگی اچ ‏.‏ام ‏.‏اس ‏.‏کورنوال متعلق به نیروی دریایی انگلیس توسط نیروهای مرزی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در آبهای ساحلی ایران در شمال خلیج فارس دستگیر می شوند.؛ آن هم درحالی که گفته می شد متجاوزان به میزان زیادی هم وارد آبهای ایران نشده بودند.

تفنگداران بازداشت شده انگلیسی توسط سپاه

این چندمین بار بود که انگلیسی ها از زمان اشغال عراق به صورت غیرقانونی وارد حریم آبی جمهوری اسلامی می‌شدند و هر بار هم مقامات لندن با فرافکنی و ارائه تفسیرهای بی‌ربط از جمله ادعای دستگیری متجاوزان در حال بازرسی از یک کشتی تجاری در آب‌های منطقه‌ای عراق در پی توجیه اقدام خویش برآمدند.

در شرایطی که جمهوری اسلامی ایران بر اساس نقشه ها و اسناد و همچنین اعترافات دستگیرشدگان، ورود غیرقانونی این افراد به آبهای متعلق به ایران را نشان داده بود، دولت انگلیسی تاکید داشت که این عده در آبهای عراق بازداشت شده اند‏.‏

اما پس از گذشت مدتی، مقامات لندن رسما از ورود غیرقانونی ملوانان خود به حریم دریایی ایران عذرخواهی کردند و محمود احمدی‌‌نژاد رئیس جمهور وقت کشورمان هم در واکنش به این اقدام اعلام کرد: «ملت کریم ایران و نظام جمهوری اسلامی در عین اقتدار برای محاکمه نظامیان انگلیسی، این 15 نفر را مورد بخشش قرار می دهد. در همین راستا این نظامیان 16 فروردین ماه آزاد و به کشورشان بازگشتند.»

متجاوزان انگلیسی که هنگام خروج از تهران در گفت‎وگوهای تلویزیونی در مقابل دیدگان 70 میلیون ایرانی و افکار عمومی جهان به ورود غیرقانونی خود به آب‌های منطقه‌ای جمهوری اسلامی اعتراف کردند، در بدو ورود به کشورشان تحت‌تاثیر جوسازی‌ رسانه‌های غربی مدعی شدند آنچه در ایران گفته اند تحت فشار بوده و بعد از مدتی هم وزارت دفاع انگلیس با وضع قوانینی جدید، آنها را از انتشار خاطرات‌شان منع کرد.

نیروی دریایی سپاه تنها نظامیان انگلیسی را آزاد کرد و تجهیزات و شناور آنها در کشور باقی ماند.

بعدها سپاه پاسداران در نمایشگاه‌های خود برخی تجهیزات به غنیمت گرفته شده از متجاوزان، ازجمله قایق تفنگداران دریایی انگلیس را به نمایش گذاشت.

نام:
ایمیل:
* نظر: