آخرین اخبار
کد خبر: ۷۶۴۱۱
تاریخ انتشار: ۰۵ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۷
پاتوق مطالبه دانشجویان بسیجی شیراز4؛
کاندیدای مجلس خبرگان رهبری در حوزه انتخابیه فارس گفت: جایگاه مجلس خبرگان رهبری زمانی آشکار می شود که ما بفهمیم که منشا بسیاری از حرکات و اقدامات جامعه و عامل اصلی حفظ نظام، جامعه و احکام جامعه ولی فقیه است.

چهارمین برنامه پاتوق مطالبه دانشجویان بسیجی شهر شیراز با حضور آیت الله علی اکبر کلانتری، کاندیدای مجلس خبرگان رهبری در حوزه انتخابیه فارس در سالن جلسات بسیج دانشجویی این استان برگزار شد.

 

کلانتری در ابتدای این برنامه با اشاره به این که انقلابی و نظامی که حضرت امام (ره) بانی بود و به برکت خون شهدا و نیات خالصانه رهبر معظم انقلاب و همه ی خدمت گذاران صدیق نظام ایجاد شده و استقرار پیدا کرده است و بر مبنای تقوا و ایمان به مبدا الهی و اخلاص و کار برای خدا باشد شروع شده است، گفت: این انقلاب و نظام آن جا تداوم دارد که کماکان بر مبنای تقوا و اخلاص پیش برود.

 

وی با بیان این که اگر تقوا جاری و ساری باشد نظام با قدرت و بالندگی هر چه تمام تر می ماند، افزود: اگر در تار و پود جامعه ما تقوا نمایان شود، خدا محوری مستحکم باشد این نظام و انقلاب می ماند و نمایان می شود.

 

کاندیدای مجلس خبرگان رهبری در حوزه انتخابیه فارس ادامه داد: خیلی مراقب باشید که در تحلیل ها و موضع گیری ها دچار گناه نشویم. در کتاب شریف نهج البلاغه امام علی می فرمایند"همه گفتار ها حفظ می شود و از بین نمی رود"؛ اگر بنا باشد در عمر کوتاه حرف هایمان تحت کنترل نباشد و راحت بدون دقت کافی دیگران را نقادی بکنیم و موضع گیری داشته باشیم، تبعات و آثار بدی خواهد داشت.

 

کلانتری با اشاره به این که برخی دوستان از حوزه و دانشگاه که عمدتا جز مشایخ و بزرگان هستند، دعوت کردند که به عنوان یک جوان وارد میدان انتخابات خبرگان شوم، تصریح کرد: فکر کردم که مصلحت این است که مجلس خبرگان نو بشود و افراد دارای دیدگاه جدید وارد بشوند و هر کدام از ما برای حفظ نظام مسئولیت داریم؛ اگر کسی در خودش توانی می بیند، باید وارد شود و این ورود ادای دین به شهدا باشد.

 

کاندیدای مجلس خبرگان رهبری در حوزه انتخابیه فارس با بیان این که عمده علت ورود بنده دعوت علمای حوزه و دانشگاه بود، گفت: اما این امر طبیعی است که یک سری ضعف ها را در مجلس خبرگان ببینم و علت ورود بنده به این صحنه باشد.انگیزه های حضور، احساس کردم عمده نمایندگان فعلی در حوزه انتخابیه فارس،این نمایدگان در حوزه انتخابیه حضور ندارند. اگر نمایندگان خبرگان بین مردم حاضر باشد، منشا برکات می شود.

 

وی با اشاره به این که جایگاه مجلس خبرگان رهبری زمانی آشکار می شود که ما بفهمیم که منشا بسیاری از حرکات و اقدامات جامعه و عامل اصلی حفظ نظام، جامعه و احکام جامعه ولی فقیه است، بیان کرد: در شیراز یکی از روحانیون اعلام کردند هر فقیهی دارای ولایت است که این مطلب غلط است و خیلی خظرناک است. هر فقیهی فقاهت دارد و می تواند فتوا بدهد اما ولی امر فقط یک نفر است و اگر این گونه نباشد جامعه دچار هرج و مرج می شود.

 

کلانتری با اشاره به ویژگی های کاندیدای و عضو مجلس خبرگان رهبری، بیان کرد: عضو مجلس خبرگان رهبری باید دارای علم و آگاهی فراوان ، مجتهد، تحصیلات علم، مستقل، با مصالح زمان ، روابط پیچیده بین المللی، مناسبات دقیق جهانی آشنا و اهل بصیرت باشند.

 

کاندیدای مجلس خبرگان رهبری در حوزه انتخابیه فارس با بیان این که اگر نماینده خبرگان رهبری در مسائل علمی ملا باشند اما نسبت به مسائل جهانی آگاه نباشند، نمی تواند فرد موثری و از لحاظ تقوا در بالاترین درجه باشد، بیان کرد: نماینده مجلس خبرگان باید علاقه مند به دنیا و مسائل مادی نباشد و این خیلی مهم است که این نماینده زاهد و آراسته باشد و جز مرفعان بی درد و رفاه طلبان نباشند.

 

وی اضافه کرد: عقیده ام بر این است که برخی مقامات و مسئولین با مردم فاصله دارند و این یکی از مشکلات جامعه، اقتصاد، فرهنگ، سیاست و ارتباطات ما است.

 

کلانتری با اشاره به این که متعقدیم ولی فقیه هم همانند امام معصوم به لحاظ ولایت دارای مشروعیت الهی است، بیان کرد: خدای متعال در سلسه مراتبی به ولی فقیه مشروعیت می دهد.اگر مردم ولی فقیه انتخاب نکنند و همراهی نکنند دارای ولایت هست. همان طور که علی (ع) در خانه و حسین (ع) در کربلا با یاران کم دارای ولایت و مشروعیت بودند، ولی فقیه هم اگر مردم با او همراهی نکنند، مشروعیت و ولایت دارد. البته ما ادله های کافی داریم که ولی فقیه نیز مانند امام معصوم دارای مشروعیت و مقبولیت است. معتقدیم که رای مردم نقش مهمی ایفا می کند و به ولایت فقیه عینیت می بخشد و در اجرا ولی فقیه موفق تر است اما مشروعیت ولی فقیه از آن خداوند است.

 

کاندیدای مجلس خبرگان رهبری در حوزه انتخابیه فارس در پاسخ به سوالی که آیا در لیست جامعه مدرسین هستید و اگر نبودید، انصراف می دهید، اظهار کرد: احتمال قوی در لیست هستم اما اگر نباشم در میدان خواهم ماند. هدف ادای تلکیف بوده است و فعلا حضور داریم.

 

وی با بیان این که باید تعدد کاندیدا برای حوزه انتخابیه بیشتر باشد تا شور، نشاط و رقابتی سالم را شاهد باشیم، بیان کرد: از معدود کسانی هستم که در امتحان کتبی شورای نگهبان حضور پیدا کردم و 7 ساعت حضور داشتم؛ امتحان دشواری بود. در سال 76 جواز اجتهاد گرفته ام.

 

کلانتری در پاسخ به سوالی در مورد نظارت بر رهبری، شورای رهبری و کسانی که این موضوع را اعلام می کنند، گفت: نظارت بر رهبری به ذات مشکلی ندارد و به این معنا که مجموعه و نهادی تعیین بشوند که بر عمکرد رهبری نظارت داشته باشند.

 

کاندیدای مجلس خبرگان رهبری در حوزه انتخابیه فارس با اشاره به این که اعضای مجلس خبرگان بر شرایط رهبری نظارت دارند و پیگیری می کنند، افزود: به لحاظ فقهی و لحاظ مسائل علوم اسلامی نظارت بر عملکرد رهبری منعی ندارد و خود رهبری بارها فرمودند که بنده از نقد مستثنی نیستم. رهبر انقلاب در اوج پاکی و شرایط رهبری هستند ولی این بحث علمی است و بهتر است در این موضوع ادله ها و بحث های علمی مطرح بشود.

 

وی با بیان این که همیشه با شورای رهبری مخالف بودم، اضافه کرد: اگر رهبر واحد باشد، شرایط به رهبر جامعه اقتدار و نفوذ کلمه می دهد اما اگر شورای رهبری باشد هم در تصمیم گیری و هم به جایگاه خدشه وارد می شود. نظریه شورای رهبری از لحاظ عقل، شریعت و از دیدگاه عقلا هیچ جایگاهی ندارد اما گر چه مشورت در قرآن آمده است اما همین قرآن نیز می فرماید در تصمیم گیری به شخص توکل کنید. دیدگاه شورای رهبری وجاهت علمی و قانونی ندارد.

 

کلانتری در باب نفوذ در مجلس خبرگان رهبری با بیان این که شورای نگهبان معصوم نیست اما تلاش خود را انجام می دهد، تصریح کرد: اگر افرادی از این فیلتر رد شدند و معقول نبودند، در بالاترین نهاد رسمی کشور برای مردم و رهبری ایجاد مشکل می کنند. از شورای نگهبان می خواهم که دقت کامل را داشته باشد و اسیر جوسازی های رسانه ای نشود.

 

کاندیدای مجلس خبرگان رهبری در حوزه انتخابیه فارس در پاسخ به سوالی که شعار شما درباره تازه و جدید شدن مجلس خبرگان چیست، ادامه داد: طبیعی است که هر نهاد و ارگانی که بعد از چند مدت تازه و متنوع بشود قطعا مفید خواهد بود و باعث ایجاد نشاط و پویایی در جامعه می شود. خیلی از نمایندگان فعلی در چند دوره مجلس خبرگان حضور داشته اند و باید برای دیدگاه جدید، فضایی ایجاد بشود. فقیه و مجتهدی که دارای فکری جدید باشد، در مجلس خبرگان مفید است.

 

وی در ادامه به حکم حکومتی اشاره کرد و بیان کرد: حکم حکومتی پشتوانه شرعی دارد و دارای وجه شرعی است.

 

کلانتری در پاسخ به سوالی مبنی بر این که در شرایط رهبری، ایرانی بودن قید نشده است و آیا رهبر می تواند از کشوری دیگر باشد، اظهار کرد: این موضوع مطرح نشده است و باید بررسی شود اما اگر ولی فقیه انتخاب کنیم که پشتوانه مردم را نداشته و با چالش همراه شود، مصونیت ندارد. غیر ایرانی بودن ولی فقیه با حکم اولی مشکلی ندارد اما با حکم ثانوی مشکل دارد.



کاندیدای مجلس خبرگان رهبری در حوزه انتخابیه فارس با بیان این که هاشمی فعلی با هاشمی دهه اول انقلاب کاملا فرق دارد، گفت:در ابتدای انقلاب ایشان در بین حزب الله دارای جایگاه مهمی بودند و خطبه های ایشان بسیار موثر بود.هاشمی رفسنجانی در موضع گیری ها فردی و میزان تبعیت از ولی امر جامعه تنزل داشته است.

 

وی با اشاره به این که هاشمی در ابتدای انقلاب موضع های محکم ضد استکباری داشتند و در خط امام و رهبری بودند، افزود: همان فردی که ضد استکباری،ضد آمریکایی بود و با رابطه با آمریکا مخالف بود، امروز موضعش چیزی دیگری است و مواضع امروز هاشمی کاملا انفعالی است.

 

کلانتری با اشاره به نقش هاشمی رفسنجانی در فتنه 88 ادامه داد: در ارتباط با جریان فتنه، رهبری بار ها بر ساکت نبودن خواص تاکید کردند و این در بهترین و خوشبینانه ترین حالت هاشمی در این مورد سکوت کرد در صورتی که برخی موارد از فتنه گران نیز حمایت کردند. در بین خواص این سکوت هیچ توجیهی ندارد و سکوت خواص نشانه همراهی آن ها است.

 

کاندیدای مجلس خبرگان رهبری در حوزه انتخابیه فارس با بیان این که هاشمی رفسنجانی تا به حال یک بار کلمه فتنه را بر زبان نیاورده است، اضافه کرد: در مسئله پیروی از رهبری خیلی مهم است که در زبان مطرح می کنند اما در عمل به معنای واقعی کلمه، تبعیت ندارد. وقتی ولی امر مسلمین درباره فتنه موضع گیری می کنند، نباید ساکت باشند و باید موضع گیری کنند.

 

وی به نقش سید حسن خمینی در این انتخابات و مواضع وی اشاره کرد و تصریح کرد: سید حسن مصطفوی نیز با جریان فتنه مقابله نکرد و همراهی هم کرد؛ اوایل گاهی حمایت در کار بود و کم کم سکوت کرد و به نظر می آید که ایشان با فتنه 88 همراهی کرده است.بنده با ورود وی به این انتخابات را صلاح نمی دانم و نباید ورود می کردند.

 

کلانتری در پاسخ به سوالاتی در مورد مقابله با جریانی که به دنبال تحریف خط امام هستند، اظهار کرد: جریان نفاق و جریان فتنه، رویکرد جدید است و دو راه کوتاه مدت و دراز مدت را می توان تحلیل کرد. در کوتاه مدت باید در مقابل آن ها موضع گیری های علمی و منطقی توسط افراد موثر حوزه و دانشگاه داده شود.

 

کاندیدای مجلس خبرگان رهبری در حوزه انتخابیه فارس ادامه داد: در دراز مدت خبرگان و علمای جامعه باید در مقابل تحریف کنندکان خط امام و فتنه گران با تولیدات علمی و نوشتن کتاب پاسخ های منطقی و علمی زا لحاظ تاریخی و دینی بدهند.در ابتدای انقلاب گروه های منحرف مواضعی داشتند که شهید مطهری در آن زمان به خوبی با تولید کتاب ها و مقالات علمی پاسخ های مستحکم و موثری به این گروه ها دادند.

 

وی با بیان این که بنده هیچ تعاملی با جریان فتنه و نفاق ندارم، گفت: از سالی که آیت الله حائری به عنوان نماینده ولی فقیه وارد استان فارس شدند، موضع بنده روشن و شفاف است. هر کسی که نماینده ولی فقیه باشد و به استان بیاید، باید کمک و همراهی کنیم. هر کسی با رهبری موضع گیری می کند و مخالفت می کند از مصادیق فتنه است و هیچ توجیهی ندارد.انتقاد ها باید در جای خود مطرح شود و نباید کف جامعه داد بزنند.

 

کلانتری در پاسخ به سوالی در مورد تاثیرگذاری در حوزه انتخابیه با بیان این که به عنوان فرد حوزوی و دانشگاهی در عرصه فرهنگی و دفاع از دین می توانم نقش ایفا کنم، گفت: اگر در شهر چالش فرهنگی و شبه های دینی و فکر باشد می توانم به واسطه طلبه بودنم موثر باشم. در حال حاضر موضع شهر و دیار ما معضل فرهنگی، اشتغال و بیکاری مشهود است.

 

کاندیدای مجلس خبرگان رهبری در حوزه انتخابیه فارس با بیان این که در راستای بیین سومین حرم اهل بیت (ع) مقاله نوشته ام، افزود: ما در زمینه فرهنگی با استفاده از قالب های هنری نظیر فیلم و سریال کوتاهی کرده ایم.

 

وی در پاسخ به مواضع در قبال دیپلماسی دولت یازدهم، اضافه کرد: در جریان فاجعه دردناک منا دولت یادهم موضع قاطعانه ای نگرفت و حداقل باید یک کار عملی نظیر اخراج سفیر و یا ندابیر نظامی می شد که متاسفانه این را ندیدم.

 

کلانتری با بیان این بعد از امضای برجام نیز همچنان اقدامات خصمانه دشمن ادامه داد و تحریم ها مشهود است، ادامه داد: در مقابل این اتفاقات، موضع گیری های قانع و به جا باید باشد و موضع های عملی نه این که ابراز نگرانی کنیم. باید با آمریکا با زبان قاطع صحبت کرد.

 

کاندیدای مجلس خبرگان رهبری در حوزه انتخابیه فارس در پاسخ به سوالی که اگر نظر شما با رهبری فرق داشت چه واکنشی نشان می دهید، تصریح کرد: اگر با بررسی های دقیق و میدانی به این نتیجه برسند که رهبری شرایط لازم را ندارند باید مجلس خبرگان به فکر باشند. مادامی که ولی فقیه دارای شرایط باشد، تبعیت واجب است و قطعا از نظر رهبری تبعیت می کنم.

 

وی به فتنه آینده اشاره کرد و بیان کرد: فتنه بعدی خطرناک تر و پر چالش است. فتنه 88، وسیع، چند ضلعی و چند بعدی نبود و با بیانات رهبری مسئله حل شد و برخی ها برگشتند. اما در فتنه بعدی شاید برخی از کسانی که انتظار هم نمی رود در فتنه بازی کنند و برخی نیروهای ارزشی و ولایی هم جز فتنه گران باشند.

 

کلانتری در پاسخ به سوالی که چقدر حقوق می گیرد و چقدر برای انتخابات هزینه می کنید، اظهار کرد: بنده فقط از دانشگاه شیراز و به عنوان هیات علمی حقوق می گیرم. فی نفسه مبلغ آن چنانی ندارم و حدود 50 میلیون تومان با کمک خیرین و مقداری از خودم برای هزینه های انتخاباتی کنار گذاشته ایم.

 

کاندیدای مجلس خبرگان رهبری در حوزه انتخابیه فارس  در پایان صحبت های خود با اشاره به این که 53 سال سن دارم، گفت: در این عمر در موضع گیری ها صریح بودم و در تزلزل نبوده ام و ثابت قدم بوده ام.

انتهای پیام/

نام:
ایمیل:
* نظر: