کد خبر: ۷۶۹۷۴
تاریخ انتشار: ۱۳ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۶
شبکه های اول با جشنواره فیلم های سینمایی، دوم با برنامه "جشن ملت ایران"، سه با مستند "معجره انقلاب"، چهار با مستند "بیداری اسلامی"، پنج با مستند "عصر خمینی"، افق با مستند "بسته ۵۷" و مستند با مستند "برای آزادی" به خانه مردم ایران می‌آیند.

شبکه اول سیما، با جشنواره فیلم های سینمایی در شروع ایام دهه مبارک فجر هر روز ساعت 16 با پخش فیلم های انقلابی به استقبال این ایام می رود. همچنین مستند ویژه «سراج» با موضوع فرهنگ و انقلاب و نقش نیروی هوایی در پیروزی انقلاب، بعد از خبرساعت 21 شبکه یک سیما در سه برنامه 20 دقیقه ای پخش خواهد شد.

از دیگر برنامه های شبکه یک سیما می توان به پخش مستندهای برگزیده جشنواره ها همچون جشنواره عمار در قالب مستندهای ویژه صبح ها به مدت 30 دقیقه پخش خواهد شد اشاره کرد. همچنین برنامه ترکیبی «سیمرغ 34 » با هدف پوشش جشنواره فجر، کاری از تأمین برنامه در ایام برگزاری جشنواره یک روز در میان به مدت 20 دقیقه پخش خواهد شد.

پخش میان برنامه های «بر بال اندیشه»، «پلاک یک» و مجموعه نمایشی «معمای شاه» با ژانر تاریخی به کارگردانی محمدرضا ورزی که پخش آن مدتی است از شبکه یک سیما شروع شده، جمعه شب ها ساعت 22 پخش خواهد شد.

شبکه دو سیما نیز در فجر امسال شبکه دو سیما با «جشن ملت ایران» به استقبال جشن انقلاب می رود.

ویژه برنامه های «سازهایی که برای وطن کوک شد»، مستند گزارشی «انقلاب اسلامی در آن سوی مرزها»، برنامه گفت و گو محور «بیست ودو»، مستندهای فجر با موضوع انقلاب و«حماسه مردم (کارستان)» در این ایام روی آنتن می رود.

مستند گزارشی «نمادو» و «زنده باد زندگی» از تولیدات گروه نهادهای اجتماعی، «عصر خانواده» و «تا همیشه» با روایت گنجینه‌ای از خاطرات قدیمی برای مخاطبان پخش می شود.

شبکه سه سیما نیز در آستانه سی و هفتمین جشن پیروزی انقلاب، برنامه زنده «من ایرانی هستم» به تهیه کنندگی علی زاهدی در 30 قسمت 60 دقیقه ای، 10 نقطه محروم کشور که پس از انقلاب رونق یافته اند، به تصویر می کشد.

همچنین مستند «معجزه انقلاب» نگاهی نو به رشادت های رزمندگان در انقلاب، دفاع مقدس و دانشمندان جوان کشور که در سنگر علمی حضور دارند و به مبحث " جهاد" ختم نشده است، بلکه شکل آن تغییر کرده است، می پردازد. این برنامه در 10 قسمت 45 دقیقه ای به تهیه کنندگی حمید امامی در گروه اجتماعی شبکه سه سیما تهیه شده است.

گفتنی است مجموعه «در میان شقایق ها» در10 قسمت 30 دقیقه ای به تهیه کنندگی محمد قنبری در گروه اجتماعی شبکه سه سیما تولید شده است. این برنامه به معرفی 10 بانوی ایرانی که در عرصه های مختلف اجتماعی، فرهنگی و سیاسی حضور موثر داشته اند، می پردازد. مجموعه «در میان شقایق ها» نقش زنان را در عرصه های مختلف اجتماعی پس از انقلاب به تصویر می کشد. گزارشی از زنان جانباز و شهید در دوران انقلاب از بخش های دیگر این مجموعه است.

از دیگر برنامه های شبکه سه سیما برای ایام دهه مبارک فجر می توان به مستند گزارشی «یادها» به کارگردانی غلامرضا حیدری و تهیه کنندگی سعید عباسی اشاره کرد. این مستند از 10تا 20 بهمن ساعت 15 با خاطره آفرینان انقلابی گفتگو خواهد کرد.

همچنین شبکه سه سیما برای این ایام مستند های ویژه ای با موضوع روایت تاریخ انقلاب اسلامی، از 10تا 24 بهمن ساعت 9:30 پخش می کند. در ضمن فیلم های سینمای با موضوع انقلاب اسلامی از دیگر تدارک تامین برنامه شبکه سه سیماست که از 10تا 24 بهمن ساعت 9:45 و 14:30 برای بینندگان پخش خواهد شد.

شبکه چهار نیز همانند دیگر شبکه های تلویزیونی مستند «بیداری اسلامی» به کارگردانی مهدی کاظمیان با موضوع نظریه پروفسور خورشید احمد، محقق پاکستانی در مورد چگونگی شکل گیری انقلاب و جنبش های سیاسی با اشاره به پیروزی انقلاب اسلامی را پخش خواهد کرد.

همچنین مستند «آیین بیداری» به بیان خاطرات خبرنگاران وروزنامه نگاران اروپایی از حضور امام خمینی (ره) در فرانسه و ورود ایشان به ایران و همچنین اساتید علمی پاکستان در مورد شخصیت امام (ره) می پردازد.

مستند «حماسه شعور» مستند دیگری است که به کارگردانی هادی محمدنیا با موضوع سخنرانی شهید مطهری با موضوع انقلاب ایران و تفاوت با دیگرانقلاب های دنیا از شبکه چهارسیما روی آنتن می رود. همچنین مستند «سرای امید» مروری کوتاه به وابستگی ایران به بیگانگان در دوره حکومت پهلوی، روشنگری های مردم توسط امام (ره) و ماجرای تبعید امام(ره) به عراق و زندگی ایشان در نجف و خاطرات مردم از امام (ره) در این شهر و سخنرانی های امام (ره) در نجف و خانه ساده ایشان خواهد داشت.

مستند«تاثیرات جهانی انقلاب» با سیاستمداران و نخبگان آفریقای جنوبی همچون ماکس سیسو لو رئیس مجلس آفریقای جنوبی و دکتر نعیم جنه رئیس مرکز مطالعات آفریقا و خاورمیانه، در مورد تاثیر انقلاب ایران در دنیا و بیداری اسلامی در منطقه مصاحبه شده است.

در مستند «انقلاب اسلامی در آیینه شرق» با خانم عزیزان بهار الدین استاد دانشگاه مالایا در مالزی با موضوع ریشه های قیام کشورهای اسلامی و سابقه بیداری اسلام در میان مردم منطقه گفتو گو شده است.

همچنین مستند «یار مهربان» نیز به معرفی کتاب تاریخی انقلاب اسلامی در یزد با نام نویسنده و انتشارات آن خواهد پرداخت. برنامه دیگر مستند«کاکتوس های بی شخصیت» با موضوع طنز اجتماعی در موضوعات مختلف انقلاب اسلامی روی آنتن خواهد رفت.

مستند «کاریکاتوریست انقلاب» کاری از تامین برنامه شبکه چهار سیماست که در آن مخاطبان با هنرمندان و کاریکاتوریست ها و کاریکاتورهای انقلاب اسلامی آشنایی خواهند شد. در ضمن مستند «پرتو خورشید» به کارگردانی سید محمود رضا حسین از شبکه چهار سیما پخش می شود.

گفتنی است صدور انقلاب ایران به سایر ممالک اسلامی، حکومت اسلامی و اهمیت ولایت فقیه از نظر امام خمینی (ره) موضوع مستند «پرتو خورشید» است. همچنین فیلم سینمایی «شنا در زمستان» به کاگردانی محمد کاسبی و با بازی مجید مجیدی، یحیی دیوانی، مسعود رحمانی وداود قنبری 22 بهمن از شبکه چهارسیما پخش می شود.

در خلاصه داستان فیلم محصول سال 1368 آمده است: علی مرتضایی نسب از معلمان آموزش و پرورش جهت تدریس به یکی از مدارس محروم کشور منتقل می شود تا اینکه...

شبکه پنج سیما نیز همانند سایر شبکه ها برنامه هایی را برای پخش از تلویزیون تدارک دیده است. یکی از این برنامه ها مستند «عصر خمینی» به بیان دیدگاه، تفکرات و نظرات امام خمینی (ره) می پردازد. این مستند در 14 قسمت 25 دقیقه ای در ایام دهه فجر ساعت 14:50 روی آنتن می رود.

همچنین مستند «قصه‌های انقلاب»به قیام خونین 19 دی ماه 57 مردم قم می‌پردازد. این مستند در 7 قسمت 30 دقیقه ای ساعت 21:15 دقیقه برای مخاطبان پخش می شود.

شبکه افق نیز که عمر جندانی از آغاز به کار ان نمی گذرد برای دهه مبارک فجر مستند گفت وگو محور «از نزدیک با» به تهیه کنندگی و کارگردانی روح الله رحیمی، در 10 قسمت خاطرات افراد گوناگون از دوران مبارزات انقلاب اسلامی ایران را بیان می‌کند.

همچنین مجموعه هفت قسمتی مستند گرافیک «قصه های انقلاب» 13،14 و17 تا21 بهمن ساعت 19 و 23 از شبکه افق پخش می شود. این مستند وقایع مربوط به مقاطع گوناگون انقلاب اسلامی همچون قیام 19 دی مردم قم، قیام مردم تبریز، فرار شاه، ارتش ایران، قضیه سینما رکس و ... را به تهیه کنندگی و کارگردانی مهدی شاه محمدی بررسی می‌کند.

مستند «بسته 57» به چگونگی تهیه پیش نویس قانون اساسی ایران می پردازد. پخش تصاویر آرشیوی و مصاحبه با مرحوم صادق طباطبایی، حجت الاسلام ناطق نوری، محسن رفیقدوست و حجت الاسلام محمود دعایی بخش هایی از این مستند است.

برنامه دیگر شبکه افق، مستند «آن روزها بزرگ شدیم» به تهیه کنندگی مهدی مطهر و کارگردانی عطا پناهی، در 3 قسمت به صورت فیلر (کار کوتاه) در مورد خاطرات انقلاب اسلامی پخش خواهد شد. این مجموعه 29 قسمتی مستند «قاب های ماندگار» به تهیه کنندگی و کارگردانی حسین همایونفر در ایام دهه فجر از شبکه افق پخش می شود.

از برنامه های دیگر شبکه افق، مستند تک قسمتی «آیت الله» به مرور نهضت امام خمینی(ره) و بررسی شرایط و زمینه های شکل گیری قیام ایشان و همچنین تحلیل روند تحولات ایران تا مقطع کنونی خواهد پرداخت. موضوع اصلی مستند به تهیه کنندگی و کارگردانی محمدرضا محمدی نجات «آیت الله» است؛ در طول فیلم کارشناسانی غیر ایرانی و عرب، به تحلیل و بررسی انقلاب ایران می پردازند.

مستند تک قسمتی «آشنای دور» نیز دیگر برنامه ای است که از این شبکه پخش شده است. عمر عبدالله جوان کنیایی، به کودکان روستا قرآن می‏آموزد. او از روی ارادت به انقلاب اسلامی، فرزندان خود را روح‏الله خمینی، علی خامنه‏ای، مرتضی مطهری و حسین بهشتی نام گذاشته است.

کار دیگری که از این شبکه نمایش داده خواهد شد فیلم مستند «بانوی مبارز» به تهیه کنندگی و کارگردانی پناه بر خدا رضایی است. مربوط به فعالیت های سیاسی و مبارزاتی مرضیه حدیدچی است؛ او در دوران پس از انقلاب هم توانست در مسئولیت های مهمی، به تکلیف انقلابی خویش عمل کند که از جمله آنها می توان به فرماندهی سپاه همدان، مسئولیت زندان زنان و نمایندگی مجلس اشاره کرد.

انیمیشن تک قسمتی «دم جنبونک ها» به تهیه کنندگی حمید آقایی و کارگردانی محمد خیراندیش نیز دیگر کاری است که با موضوع مبارزات انقلابی از شبکه افق روی آنتن می رود. همچنین مستند تک قسمتی «خاطرات روزهای داغ» به تهیه کنندگی و کارگردانی عباس صالح مدرسه ای، یکشنبه 11 بهمن ساعت 19 و 23 از شبکه افق پخش می شود.

شبکه مستند نیز همانند سایر شبکه های تلویزیون ویژه برنامه هایی را برای استقبال از دهه مبارک فجر تدارک دیده است. بر این اساس مستند «برای آزادی» به تهیه کنندگی و کارگردانی محمد حسین آئینه، دوشنبه 12 بهمن ساعت 21 از شبکه مستندسیما روی آنتن می رود.

برنامه دیگری این شبکه مستند«خاطرات عمارت قصر» به کارگردانی و تهیه کنندگی روح الله رضایی است که روز جمعه 16 بهمن ساعت 17:30 پخش می شود. این فیلم سرگذشت عمارت قصر را مرور می کند و در خلال آن شرایط سیاسی و اجتماعی دوران های مختلف به خصوص سال های بعد از کودتای 28 مرداد تا پیروزی انقلاب اسلامی را بررسی می کند.

از دیگر برنامه های اشبکه مستند می توان به مستندی از تصاویر بکر و دیده نشده از گنجینه آرشیو متعلق به انقلاب سال 57 با عنوان «سیمرغ» اشاره کرد که با هدف نمایش تصاویر وحدت آمیز از نقاط مختلف ایران در پیروزی انقلاب، روزانه از شبکه مستند پخش می شود.

مستند «بالا می رویم» به تهیه کنندگی و کارگردانی مریم السادات مومن زاده، با عناوین «نشان ملی وجام جم فصلی دیگر»، به ترتیب 16 بهمن ساعت 14 و 18 بهمن ساعت 23 از شبکه مستند سیما پخش خواهد شد. این مجموعه با به تصویر کشیدن موضوعاتی مرتبط با انقلاب سعی دارد تلاش عده ای را در بازه زمانی روزهای ابتدایی انقلاب نشان دهد.

همچنین مستند «دیوارها شهادت خواهند داد» به کارگردانی وتهیه کنندگی حنیف شهپر راد، یکشنبه 18 بهمن ساعت 20 روی آنتن شبکه می رود. این مستند روایتی از شکنجه شدگان و شاهدان عینی دوران پهلوی در موزه عبرت است که در آن زمان یکی از بدنام ترین زندان های ایران بوده است.

کار دیگر این شبکه، مستند «پرده آخر (انقلاب 57) » به کارگردانی و تهیه کنندگی حسین افشار، سه شنبه 20 بهمن ساعت 17 از شبکه مستند سیما پخش می شود. در این برنامه با بازخوانی حوادث سال‌های آخر حکومت رژیم پهلوی توسط کار‌شناسان غربی و سیاستمداران خارجی که در سال‌های نزدیک به انقلاب در ایران حضور داشتند روبرو می شویم. در این مستند به بخشی از عواملی که منجر به وقوع انقلاب اسلامی در ایران شده پرداخته می شود.

مستند «گفتگو با انقلاب » به کارگردانی و تهیه کنندگی پیروز کلانتری مستند دیگری است که به مسائل و وقایع و مردم دوران انقلاب با استفاده از تصاویر آرشیوی، 12و 19 بهمن ساعت 17 در پرداخته خواهد شد.

برنامه دیگر این شبکه مستند «انقلاب به روایت مستند سازان» به کارگردانی و تهیه کنندگی محمدرضا دزفولی، 17و22 بهمن ساعت 8 صبح از شبکه مستند سیما پخش خواهد شد. انقلاب و حوادث روزهای انقلاب به روایت مستند سازان در این مستند با بیان خاطرات، نحوه کار و فیلمبرداری آنها در آن زمان و اینکه چه اتفاقاتی در حوزه تهیه فیلم و گزارش و ... افتاده بود و این کار در آن زمان به چه شکل هایی بوده است، برای مخاطبان روایت می شود.
مطالب مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر: