آخرین اخبار
کد خبر: ۷۷۶۶۲
تاریخ انتشار: ۱۹ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۸:۰۷
گزارشی از فعالیت‌های انتخاباتی یک تشکل دانشجویی- ۱؛
پاتوق مطالبه دانشجویی فضایی به وجود آورده است که کاندیدای مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری در جواب پرسش‌های دانشجویان دیدگاه‌های خود را در زمینه‌های مختلف و اشخاص مختلف شفاف کنند.

«پاتوق مطالبه» اسمی که این روز ها همه گیر شده است و در استان فارس و استان های دیگر کشور استفاده می شود.


این نشست یا برنامه ای است که یک تسکل دانشجویی چندین ماه پیش جلسات هم اندیشی آن را برگزار می کرد تا به یک جمع بندی انتخاباتی برسد و نقش خود را در این برهه حساس در فضای سیاسی کشور ایفا کند.

 

در همین رابطه، عبدالله خسروانی، مسئول بررسی و تحلیل ناحیه دانشجویی استان فارس در گفت‌وگو با خبرگزاری دانشجو در حاشیه نشست هم اندیشی مسئولان بسیج دانشجویی فارس با اشاره به اهمیت انتخابات اسفند ماه آتی بدلیل منویات مقام معظم رهبری مبنی بر جلوگیری از نفوذ در مراکز تصمیم گیر و تصمیم ساز، گفت: با در نظر گرفتن شرایط منطقه ای و بین الملل و توافقات هسته ای، بسیج دانشجویی فارس رسالت خود را در قالب قرارگاه انتخاباتی بصیر عملیاتی می کند.
 

دبیر قرارگاه انتخاباتی بصیر بسیج دانشجویی استان فارس ادامه داد: این قرارگاه بر آن است تا بر حسب رسالت  با هدف بسترسازی جهت مشارکت حداکثری و برگزاری انتخابات با شکوه، افشا و مقابله با طراحی سناریوی دشمن و عوامل داخلی آن در خصوص انتخابات، کمک به افزایش بصیرت و آگاهی جامعه مخاطب، شناخت جریانات و گروه های سیاسی در کشور، استان و شهرستان  و ایجاد شور و نشاط سیاسی در محیط های دانشجویی و با اتخاذ راهبرد کلان «تبیین مجلس طراز انقلاب اسلامی» نقش آفرینی کند.


 
خسروانی اضافه کرد: قرارگاه بصیر با نصب العین قرار دادن منویات امام راحل(ره) و مقام معظم رهبری، ضمن تشکیل کمیته های مختلف، با تعیین گام های زمانبندی شده سه گانه «چیستی مجلس طراز انقلاب اسلامی»، «ویژگی های مجلس طراز انقلاب اسلامی» و «ویژگی های نماینده مجلس طراز انقلاب اسلامی» عمل خواهد کرد.


 
وی با بیان این که یکی از مهمترین فعالیت های بسیج دانشجویی دعوت از کاندیداهای شاخص در قالب پاتوق های مطالبه در دانشگاه هاست، تصریح کرد: این مجموعه بستر حضور کاندیداهای شاخص را فارغ از گرایشات و تعلقات سیاسی، با  رعایت عدالت و مساوات در دانشگاه ها فراهم و فضای بیان آرا، نظرات و دیدگاه های کسانی که قصد نمایندگی از مردم در خانه ملت دارند را مهیا می سازد.


 
مسئول بررسی و تحلیل بسیج دانشجویی استان فارس افزود: از دیگر برنامه های این قرارگاه می توان به برگزاری مناظرات دانشجویی با شرکت همه طیف های سیاسی، بوجود آوردن فضای پرسش و پاسخ دانشجویی، تریبون های آزاد، میزگردهای رسانه ای، چاپ و انتشار نشریات خبری-تحلیلی، راه اندازی گروه ها و کانال های مورد نیاز در شبکه های اجتماعی، فعالیت گسترده در فضای مجازی اشاره کرد.


اما در این گزارش ها سعی می کنیم دیدگاه هر کدام از کاندیدای مجلس شورای اسلامی از حوزه انتخابیه شیراز در مورد مسائل مهم را بررسی می کنیم تا انتخاب اصلح و تضارب دیدگاه برای انتخاب کاندیدای مورد نظر مخاطبان آسان تر شود.

 

حال اولین سئوال ما از جلسات نزدیک به چهار الی پنج ساعت این است که نامزدهای حوزه انتخابیه شیراز در مورد خواص چگونه می اندیشند؟

 

جعفر قادری، اولین کاندیدای مجلس شورای اسلامی از حوزه انتخابیه شیراز بود که به جمع فعالین بسیج دانشجویی شهر شیراز حاضر شد و در مورد مواضع هاشمی در مدت اخیر و نظر وی در مورد شورای رهبری گفت: هاشمی رفسنجانی با این مواضع بیشتر به خود ضربه می زند.

 


نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به حصر سران فتنه ادامه داد: حصر سران فتنه بزرگترین رافت نظام برای سران فتنه است و این بزرگترین کمک به سران فتنه است.

 


آیت الله علی شیخ موحد، نامزد مجلس خبرگان رهبری از حوزه انتخابیه فارس که قرابت و نزدیکی خاصی با هاشمی دارد و او در صحبت های خود در پاتوق مطالبه فعالین بسیج دانشجویی شیراز نیز اذعان می کند.


وی در پاسخ به سئوالی که نظر شما درباره شورای رهبری که آقای هاشمی مطرح کرده اند چیست و ارتباط شما با هاشمی و این سیاست های هاشمی چگونه است، گفت: من با شورای رهبری مخالفم و این اصلا درست نیست و من این را به هاشمی نیز گفته ام. ما با هم روابط نزدیکی به دلیل این که در دانشگاه آزاد بودم، داریم و هاشمی به من اظهار علاقه زیادی می کنند.


 
موحد ادامه داد: ما توقع داریم حرف هایی که آقای هاشمی می زند مفهوم داشته باشد. بنی صدر نابخرد در کل دورانش یک حرف درستی می زد و می گفت «شورا رهبری غلط و کشک است» و این حرف بسیار درست است.


 
کاندیدای مجلس خبرگان رهبری در حوزه انتخابیه شیراز بیان کرد: این مبحث شورای رهبری اصلا در قانون اساسی نیست اما اصلا شورا یعنی چه؟ یعنی رهبری ۱۲ خط دارد و در هر کدام یکی حرف آخر را بزند؟ اصلا مفهوم شورا یعنی چی؟
 


هاشمی به خوبی می داند که این حرف ها در ایران و روحانیت جواب نمی دهد
 
وی با اشاره به شورا در قرآن کریم و این که تصمیم گیر باید یک نفر باشد، تصریح کرد: این حرف های قبل پرده است و وقتی پرده پهن شد این حرف ها را نمی زنند و این را که مطرح می کنند، می دانند در ایران و روحانیت جواب نمی دهد. روحانیت وقتی تشخیص بدهد این حق است دیگر هیچ چیزی قبول نمی کنند و به هیچ عنوان حرفشان را تغییر نمی دهند.


به هاشمی رای نمی دهم/ هاشمی در خبرگان کاری نمی تواند بکند
 
کاندیدای مجلس خبرگان رهبری در حوزه انتخابیه شیراز در پاسخ به سئوال دیگری مبنی بر این که اگر شما و آقای هاشمی به مجلس خبرگان رهبری راه پیدا کنید و هاشمی کاندیدای ریاست خبرگان شود به وی رای می دهید یا خیر، گفت: اگر هاشمی به خبرگان راه پیدا بکند نمی تواند کار خاصی بکند چون همه روحانیت تصمیم های خودشان را دارند و زیر بار کسی دیگر نمی روند. اگر در این جایگاه فردی قوی تر باشد که بتواند مجلس را اداره کند، به هاشمی رای نمی دهم.

 


 هاشمی و سید حسن خمینی بسیار بسیار از جایگاه رهبری فاصله دارند
 
علی شیخ موحد در پاسخ به سوالی که آیا در مورد رهبر آینده فکری کرده اید و نظرتان راجع به هاشمی و سید حسن خمینی چیست، اظهار کرد: من راجع به رهبر آینده هیچ فکری نکردم و هیچ کسی در نظرم نیست. بارز ترین شرایط رهبر آینده یکی سابقه اش است که باید با امام باشد و بداند که خصوصیات امام چه بوده و انقلاب را درک کرده باشد.
 

وی ادامه داد: سید حسن خمینی از جایگاه رهبری و شرایط رهبری بسیار بسیار فاصله دارد و هاشمی رفسنجانی هم نمی تواند وارد این وادی بشود و فاصله اش با این جایگاه بسیار زیاد است.


کاری کنید که هاشمی در جامعه مخاطب نداشته باشد
 

وی در مورد این که آقای هاشمی با مواضع کنونی اش مورد رنج جریان انقلاب شده است و آب در آسیاب دشمن می ریزد، گفت: کاری کنید که هاشمی رفسنجانی در جامعه مخاطب نداشته باشد؛ اگر آدم سیاسی است و مخاطب نداشته باشد و جو جامعه را نگاه می کند و دیگر اثری نخواهد داشت.

 

علی احمدی، دیگر کاندیدای مجلس شورای اسلامی در حوزه انتخابیه شیراز درباره نقش هاشمی رفسنجانی در فتنه ۸۸ و آیا وی را می توان طراح فتنه دانست، گفت: من این را تفکیک می کنم و می گویم فتنه ۸۸ از ابتدای انقلاب شروع شده و این زمینه آماده شده است و عوامل دست به دست هم دادند تا در ۸۸ بیرون زد.


 


وی با بیان این که من از اول هاشمی را در مسیر طراحی فتنه نمی دانم، اضافه کرد: پایه فتنه را در گرایش به لیبرالیسم، غرب و آمریکا، فاصله گرفتن به ارزش ها و انقلاب می دانم. در دهه اول انقلاب حزب توده و غیره، افرادشان از بین نرفت و در بدنه نظام ایران رسوخ کردند و به تدریج پیوندی را با افرادی از داخل و با بیرون زدند و در فتنه ۸۸ این قضیه نمایان شد.


 
کاندیدای مجلس شورای اسلامی در حوزه انتخابیه شیراز بیان کرد: انتظار می رفت هاشمی از رهبر معظم انقلاب حمایت کند و به پایان فتنه کمک کنند، اما کمک نکرد؛ ولی من هاشمی را «طراح» فتنه نمی دانم.
 


احمدی اضافه کرد: مواضع هاشمی رفسنجانی در فتنه ۸۸ نه تنها به کمک نظام نبوده؛ بلکه مخربانه هم بوده است؛ وی در اظهارات و بیاناتش به فتنه گران کمک کرد و انتظار ما هاشمی سال ۶۰ بود.

 

وی در پاسخ به نقش سازنده هاشمی در فتنه ۸۸ گفت: ممکن است به لحاظ تحلیلی، ما و شما به یک نظر برسیم؛ اما تا مادامی که ولایت تصمیم نگرفته ما تحلیل های خود را می کنیم و وقتی ولایت تصمیم گرفت، حرمت بگذاریم؛ که در این مورد می توان به انتصاب مجدد هاشمی به عنوان ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام اشاره کرد.


هاشمی موضع کاملا انفعالی دارد و با هاشمی اول انقلاب فرق دارد

 

آیت الله علی اکبر کلانتری، کاندیدای مجلس خبرگان رهبری در حوزه انتخابیه فارس دیگر میهمان پاتوق مطالبه است که درباره خواص با بیان این که هاشمی فعلی با هاشمی دهه اول انقلاب کاملا فرق دارد، گفت:در ابتدای انقلاب ایشان در بین حزب الله دارای جایگاه مهمی بودند و خطبه های ایشان بسیار موثر بود.هاشمی رفسنجانی در موضع گیری ها فردی و میزان تبعیت از ولی امر جامعه تنزل داشته است.


 


وی با اشاره به این که هاشمی در ابتدای انقلاب موضع های محکم ضد استکباری داشتند و در خط امام و رهبری بودند، افزود: همان فردی که ضد استکباری،ضد آمریکایی بود و با رابطه با آمریکا مخالف بود، امروز موضعش چیزی دیگری است و مواضع امروز هاشمی کاملا انفعالی است.
 
 

موضع هاشمی در فتنه ۸۸ همراهی با فتنه گران بود
 

کلانتری با اشاره به نقش هاشمی رفسنجانی در فتنه ۸۸ ادامه داد: در ارتباط با جریان فتنه، رهبری بارها بر ساکت نبودن خواص تاکید کردند و این در بهترین و خوشبینانه ترین حالت هاشمی در این مورد سکوت کرد در صورتی که برخی موارد از فتنه گران نیز حمایت کردند. در بین خواص این سکوت هیچ توجیهی ندارد و سکوت خواص نشانه همراهی آن هاست.


 


کاندیدای مجلس خبرگان رهبری در حوزه انتخابیه فارس با بیان این که هاشمی رفسنجانی تا به حال یک بار کلمه فتنه را بر زبان نیاورده است، اضافه کرد: در مسئله پیروی از رهبری خیلی مهم است که در زبان مطرح می کنند اما در عمل به معنای واقعی کلمه، تبعیت ندارد. وقتی ولی امر مسلمین درباره فتنه موضع گیری می کنند، نباید ساکت باشند و باید موضع گیری کنند.
 
 

ورود سید سحن خمینی به صحنه خبرگان اشتباه بود
 

وی به نقش سید حسن خمینی در این انتخابات و مواضع وی اشاره کرد و تصریح کرد: سید حسن مصطفوی نیز با جریان فتنه مقابله نکرد و همراهی هم کرد؛ اوایل گاهی حمایت در کار بود و کم کم سکوت کرد و به نظر می آید که ایشان با فتنه ۸۸ همراهی کرده است. بنده با ورود وی به این انتخابات را صلاح نمی دانم و نباید ورود می کردند.
 

کلانتری در پاسخ به سئوالاتی در مورد مقابله با جریانی که به دنبال تحریف خط امام هستند، اظهار کرد: جریان نفاق و جریان فتنه، رویکرد جدید است و دو راه کوتاه مدت و دراز مدت را می توان تحلیل کرد. در کوتاه مدت باید در مقابل آن ها موضع گیری های علمی و منطقی توسط افراد موثر حوزه و دانشگاه داده شود.

 


خدا هاشمی را به راه راست هدایت کند
 

ابراهیم عزیزی، کاندیدای مجلس شورای اسلامی از حوزه انتخابیه شیراز نیز در مورد خواص در پاسخ به سئوالی مبنی بر فتنه ۸۸ و نقش هاشمی رفسنجانی گفت: خداوند هاشمی به راه راست هدایت کند. در فتنه ۸۸ در حق نظام، ارزش های انقلاب و نظام نامردی کردند و خدا ان شالله به خاطر این ظلمی که به نظام کردند نبخشیدشان.

 


لاریجانی را اصولگرا نمی دانم

 

وی با بیان این که من لاریجانی را اصولگرا نمی دانم و این را همه جا هم فریاد می زنم، گفت: معتقد هستم عملکرد نمایندگان فارس و بخصوص شیراز در شان و طراز مردم شیراز نبوده است و خیلی بهتر از این می تواند باشد.

 


علائدین کراماتی اولین کاندیدای طیف اصلاح طلب مجلس شورای اسلامی در حوزه انتخابیه شیراز بود که به پاتوق مطالبه آمد و نظرا وی در مورد اشخاص شنیدنی است.

 

وامدار و بنده هاشمی نیستم/تفکرم اصلاح طلب است

 

کراماتی با بیان این که من وامدار و بنده نه هاشمی و نه هیچکس دیگر نیستم، تصریح کرد: هاشمی نزدیک ترین فرد به امام بود، نزدیک ترین فرد به رهبری است و رئیس تشخیص مصلحت نظام است اما وقتی او دلش برای نظام نمی سوزد دیگر از چه کسی توقع می رود که دلسوزی کند؟

 

هیچگاه اندیشه های اقتصادی احمدی نژاد را قبول نداشتم

 

وی به اندیشه های احمدی نژاد اشاره و تصریح کرد: اندیشه های احمدی نژاد خصوصا اندیشه های اقتصادی دولت وی را هیچ گاه قبول نداشتم. احمدی نژاد به حرف اقتصاددان ها اهمیتی نمی داد. باید از ظرفیت اساتید اقتصادی استفاده می کرد.

کراماتی

 

 

با بیان این که به اجبار مسئولیت ستاد استقبال از رئیس جمهور در سفر به شیراز را پذیرفتم و این را اصلا قبول نداشتم، گفت: وقتی رئیس جمهور به شیراز آمد من رئیس استقبال بودم اما به اجبار این را پذیرفتم. در همان زمان مصاحبه ای کردم که گفتم بسیار متاسفم که هنوز ستاد استقبال از رئیس جمهور را داریم چرا که امام علی علیه السلام در سفرشان به ایران این کار را نکوهش کردند.
 
 

برخی اشخاص سیاسی را حتی مسلمان نمی دانم
 

کاندیدای مجلس شورای اسلامی از حوزه انتخابیه شیراز با اشاره به این که در در نهج البلاغه فرمایشات زیادی در مورد حکومت داری و رفتار با مردم است، افزود:کسی که امامت را زیر سوال ببرد، مسلمان نیست؛ من بعضی از اشخاص سیاسی را حتی مسلمان نمی دانم.
 

 

 

چرا رد و پای هاشمی در همه جای فتنه است؟/ انتقاد کراماتی از سکه های «م.ه»
 
کاندیدای مجلس شورای اسلامی از حوزه انتخابیه شیراز در پاسخ به سئوالاتی در مورد حصر سران فتنه و نقش هاشمی در فتنه ۸۸، افزود: من هر چه که به نفع نظام باشد را می پذیرم و حصر را هم می پذیرم. وقتی همه جا رده پای هاشمی در فتنه است، چرا رئیس تشخیص مصلحت نظام است؛ پسر هاشمی به زندان رفت چرا با خودش سکه برد قانون پسرش را به زندان برد خودش را هم به زندان ببرد مگر چه کسی است؟
 

وی ادامه داد: رهبری با کسی تعارف ندارد و همه چیز را طبق مصلحت انجام می دهند ایشان می خواهند فتنه را جمع کند و ما نباید به آن دامن بزنیم.
 
 

هر کسی مخالف نظام باشد باید با او برخورد شود خواه هاشمی خواه کس دیگری

 

کراماتی تصریح کرد: هر کسی که مخالف نظام باشد، باید شدیدا با او برخورد شود و فرقی هم نمی کند که چه کسی باشد؛ خواه هاشمی یا هر کس دیگری!

مسعود زارعی هفتمین نفری بود که بر صندلی داغ پاتوق مطالبه دانشجویی تکیه زد و این جلسه با سوالات چالشی دانشجویان داغ تر نیز شد!

 

 

اقدام لاریجانی در تصویب برجام اصلا خوب نبود
 

زارعی در پاسخ به سئوالی مبنی بر عملکرد علی لاریجانی در تصویب برجام، گفت: این اقدام اصلا خوب نبود و باید این طرح به کمسیون ها می رفت تا با دقت و توجه روی آن نظر داده شود. این گونه شرایط که هاشمی با برخی نقل قول ها فضا را خراب کند اساسا خوب نبود.من با توجه به این که این فضا روی رای گذاری تاثیر داشت اگر بودم با در نظر گرفتن بیانیه رهبری به جزئیات رای مثبت و به کلیات منفی می دادم.

 

لاریجانی در طراز انقلاب اسلامی نیست
 
وی در پاسخ به سئوالی در مورد اصولگرایی و نقد اشخاص اصولگرا بیان کرد: این جناح عملکردش قابل نقد است که دایه آن در ولایت مداری است آقای لاریجانی یک شبه به این شکل تبدیل به لاریجانی نشد. در بین اصولگرایان همگان باید به گونه ای احساس تکلیف کنند که لاریجانی ها ایجاد نشود. من منتقد آقای لاریجانی هستم و وی در طراز انقلاب اسلامی نیست.

 

 

هاشمی انسان فرصت طلبی است
 

نامزد دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در حوزه انتخابیه شیراز گفت: آقای هاشمی یک انسان فرصت طلبی است که متاسفانه در زمان امام و بعد از امام فرصت طلبی هایی داشته و در این فرصت طلبی به دنبال یک جایگاه ویژه بوده که خدا این فرصت را به او نداده است. البته شهدای ما رفتند که اساس این نظام بماند و اما شخصیت هاشمی اساس این نظام را دارد به خطر می اندازد.
 

وی افزود: لاریجانی می خواهد یک تئورسین جدید باشد در دایره اصول گرایی به قول شما جسور باشد و رندانه عمل کند؛ پس ضرورت دارد شفاف باشد که مردم بتواند تشخیص دهد. اینقدر در چالشی که بین احمدی نژاد و لاریجانی پیش امد بر خلق و خوی آقای لاریجانی تاثیر گذاشت که همین جور نگران است که مبادا احمدی نژاد دوباره بازگردد.
 

زارعی ادامه داد: حدادعادل یک فرد کاملا ولایت مدار چهره آن بیست بیست است.

 

هاشمی در فتنه ۸۸ با مواضع خود سهیم بود
 

وی به فتنه ۸۸ اشاره کردند و تصریح کرد:همه کسانی که قبل از انتخابات شبهه افکنی کردند، در فتنه دخیل بودند. قطعا آقای رفسنجانی هم که به دنبال کمیته صیانت از آرا بودند در این فتنه به دلیلی این که در بین عوام جامعه شبهه افکنی کردند و جوری وانمود کردند که انگار فتنه ای گسترده در راه است، دخیل هستند. بعضی از وزرای این دولت در ستاد آقای موسوی بودند و امثال ربیعی و غیره در یک قالب جریان فکری با آن ها بودند.


 
زارعی در پاسخ به سئوالی مبنی بر این که نظر شما درباره روحانی و احمدی نژاد چیست، بیان کرد: حقیقتا دولت نهم دولت خوبی بود، وزرا افراد خوبی بودند، طراز انقلاب در سیاست امور خارجه کاملا رعایت شد. همه هم رضایت دارند و در آرا هم مشخص بود؛ اما من نمی دانم این آدم یک دفعه چطور دارای توهم می شود که بخشی از دولت را واگذار می کند به آقای مشایی و اقداماتی که ایشان  انجام می دهد!

نام:
ایمیل:
* نظر: