کد خبر: ۷۹۲۵۸
تاریخ انتشار: ۱۳ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۸:۳۲
سومین همایش بین‌المللی تحجر و اسلام آمریکایی
میزگرد تخصصی نقش تفرقه‌افکنان شیعه و سنی در جلوگیری از گسترش اسلام ناب در سومین همایش بین‌المللی تحجر و اسلام آمریکایی برگزار شد.
بسیج مداحان فارس - میزگرد تخصصی نقش تفرقه‌افکنان شیعه و سنی در جلوگیری از گسترش  اسلام ناب با حضور محمدحسن رجبی دوانی تاریخ پژوه، مرتضی عطایی، همرزم میرزا جواد آقا تهرانی، هادی وکیلی عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد و حجت الاسلام براتی رئیس روابط بین الملل خاتم الاوصیا در سومین همایش بین‌المللی تحجر و اسلام آمریکایی برگزار شد.


اسلام آمریکایی همواره مورد سوء استفاده استکبار قرار می‌گیرد

مرتضی عطائی یکی از همرزمان میرزاجوادآقای تهرانی در ابتدای این میزگرد به خاطره‌ای از این عالم ربانی پرداخت و گفت: میرزا جوادآقا شخصیت عالمانه‌ای داشتند و باید عالمانه شخصیت ایشان بررسی شود.

وی در ادامه به معرفی کتابی که به شخصیت این فقیه بصیر می‌پردازد اشاره کرد و گفت: در حال حاضر تنها کتابی که به شخصیت میرزا جواد آقا پرداخته این کتاب است.

در ادامه رجبی دوانی به ویژگی‌های مجاهدانه میرزا جواد آقا تهرانی اشاره کرد و گفت: از زمانی که استعمار وارد ایران شده است همیشه با هوشیاری و مقاومت علما مواجه شده است. در جریان جنگ‌های ایران و روس وقتی علما متوجه شدند که حکومت نمی‌تواند جلوی ظلم را بگیرد، علمای شیعه فتوا دادند که مردم به مبارزه با دشمنان ایران بروند. در زمان حمله انگلستان به بوشهر تمام علمای شیعه برای مبارزه با انگلیس فتوا داده‌اند و حتی از دور‌ترین نقطه کشور برای مبارزه و جهاد آمدند.

حجت الاسلام براتی در پاسخ به سوالی گفت: استکبار در یک برهه زمانی از نابود کردن حوزه‌های علمیه مایوس شد چرا که مردم حامی علما بودند. نفوذی‌هایی در حوزه ماموریت داشتند بین مردم و حوزه فاصله بیاندازند و یکی از برنامه‌هایشان این بود که روحانیت چون مقدس است و باید به مسائل دینی بپردازد وارد سیاست نشود و با این شیوه این شبهات را وارد جامعه می‌کردند.

هادی وکیلی در پاسخ به سوال «آیا می‌توان برای اسلام آمریکایی در تاریخ اسلام مصداقی پیدا کرد؟»، گفت: در تاریخ اسلام و تاریخ تشیع یکی از معضلات جدی ورود جریانات انحرافی فکری است که این‌ها در ابتدا با عنوان دشمن آمدند و زمانی که دستشان برای مسلمین رو شد تغییر رویه دادند. جریان انحرافی مثل یهود تا زمانی که توانست مقابل اسلام ایستاد و زمانی که شکست خورد تغییر مسیر داد و اینبار شد مسلمان و شد راوی احادیث نبوی و این‌ها با نام مسلمان ادبیات اسرائیل را منتشر کردند.

وی افزود: در مقابل این جریان برخورد زیادی نشده است زیرا این‌ها با نفوذ توانسته بود ذهنیت مردم را نسبت به خودشان مثبت نشان دهند. سلمان رشدی وقتی آیات شیطانی رو می‌نویسد از همین روش استفاده می‌کند و با استفاده از منابع اسلامی برداشت متفاوتی می‌کند. این نفوذ از 1400 سال پیش شروع شده است.

وکیلی ادامه داد: جریان دیگری که به مضمون اسلام آمریکایی نزدیک‌تر است و در شیعه رشد می‌کند و هزاران فرسنگ با شیعه فاصله دارد،جریان تصوف است. این‌ها معتقدند که سعادت را در درون بجویید و در گوشه خانقاه به کار خود بپردازید. این جریان تصوف یکی از مصادیق اسلام آمریکایی است که مورد استفاده حکومت‌های ظالم قرار گرفت.

رجبی دوانی در ادامه این میزگرد به گروه بندی‌های ایجاد شده در جریان تحجر و اسلام آمریکایی اشاره کرد و افزود: استعمار سعی می‌کند با استفاده از آراء منتقدان جریان‌های مختلف را در مقابل هم قرار دهد. شگرد دیگر استعمار با ترور شخصیت و حتی ترور فیزیکی است تا آنها را از سر راه بردارد.

وی ادامه داد: در تاریخ سیره ائمه هیچ وقت این را نداریم که ائمه به عایشه توهین کنند و یا لعنی رخ دهد. بنده در جمع علمای اهل سنت گفتم در تاریخ خوانده ایم که امام صادق (ع) و ابوحنیفه با هم ساعتها مناظره می کردند و درگیری رخ نمیداد و این اصل تشیع است. و افرادی که قصد اختلاف انگیزی بین شیعه و سنی را دارند باید بدانند که مشی ائمه توهین نبوده است.

نام:
ایمیل:
* نظر: