کد خبر: ۸۱۸۷۲
تاریخ انتشار: ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۹
گفت و گو با رئیس اداره مراقبت در برابر آسیب های اجتماعی اداره کل آموزش و پرورش فارس:
غریب زارع رئیس اداره مراقبت در برابر آسیب های اجتماعی اداره کل آموزش و پرورش فارس در گفت و گو با خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی بسیج فرهنگیان فارس گفت: از جمله موارد مهمی که باید در هفته معلم به آن پرداخته شود تبیین و تشریح نقش الگویی معلم و ویژگی های یک معلم شایسته نیز از مواردی است که نیاز به کار کارشناسی و عمیق دارد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بسیج فرهنگیان فارس، همزمان با فرارسیدن هفته گرامیداشت مقام شامخ معلم و هفته بسیج فرهنگیان به سراغ فرهنگیان بسیجی استان رفته ایم تا طی گفت و گویی تا از نقطه نظرات و تجربیات ایشان بهره مند گردیم. در ادامه گفتگوی خبرنگار این پایگاه اطلاع رسانی با غریب زارع رئیس اداره مراقبت در برابر آسیب های اجتماعی اداره کل آموزش و پرورش فارس را با هم می خوانیم.


لطفا خودتان را معرفی کنید و بگوئید چگونه شد به آموزش و پرورش وارد شده و شغل شریف معلمی را برگزیدید؟

غریب زارع کارشناس ارشد روان شناسی تربیتی- دارای 30 سال سابقه خدمت در آموزش و پرورش -

اهمیت تعلیم و تربیت در اسلام عزیز و عشق و علاقه بنده به شغل مقدس معلمی باعث شد تا شغل شریف معلمی را انتخاب نمایم.

جایگاه و مقام شامخ شخص معلم در تولید گفتمان تفکر انقلاب اسلامی را در چه شاخص هایی می دانید؟

با توجه به اینکه کشور ما یک کشور مسلمان و شیعه است حاکمیت روح یکتاپرستی و پیروی از شریعت اسلام نام محمدی(ص) و تلاش در جهت زمینه سازی ظهور حضرت قائم آل محمد(ص) امام مهدی(عج) و پیروی از منویات مقام عظمای ولایت در این راستا برای تربیت نسلی شایسته و بایسته که در راستای تمهید مقدمات ظهور تلاش نماید از شاخص های این امر است.

تفاوت نیازمندی های تربیتی در دهه اول و چهارم انقلاب جهت دانش آموزان را دارای چه ویژگی هایی می دانید؟

متاسفانه در دهه چهارم انقلاب اسلامی هجمه فرهنگی در نهایت تنوع و با شیوه ای گوناگون به اوج خود رسیده و آسیب های اجتماعی به شدت جامعه و به ویژه نسل نوجوان و جوان ما را بالاخص درابعاد اعتقادی تهدید می کند.

در زمان کنونی نقشه راه آموزش و پرورش جهت تولید و پرورش انسان کامل در چیست؟

نقشه آموزش و پرورش از لحاظ نظری و در سند تحول بنیادین برای تولید و پرورش انسان کامل شاید قابل قبول باشد اما در عمل متاسفانه بعد مادیات غلبه نموده و عمده دغدغه عوامل در آموزش و پرورش به سمت و سوی آموزش رخنه و از بعد تربیتی بسیار فاصله گرفته است.

هم اکنون در بازتدوین کتب درسی جای چه سرفصل هایی را خالی میدانید؟

اول نکته اینکه توجه به کوریکولوم در کتب درسی آنگونه که با هنجارها و اعتقادات جامعه اسلامی سازگار باشد مورد غفلت قرار گرفته است.

مورد دوم اینکه هنوز بعضا مشاهده می شود که محتوای کتب درسی از مفاهیم عمیق تربیتی اسلامی دور بوده و نیاز به کار کارشناسی بیشتری دارد.

مورد دیگری که باید مدنظر داشت این است که مباحث فلسفه عاشورا و لزوم پرداختن به مبحث ظهور مورد غفلت قرار گرفته است.

و آخر اینکه آنطور که شایسته است به آموزش آموزه های دینی توجه نمی شود.

با توجه به اینکه در سال اقتصاد مقاومتی اقدام و عمل هستیم جایگاه آموزش و پرورش در فرهنگ سازی این مهم را در چه می دانید؟

جایگاه آموزش و پرورش در این راستا بی بدیل است ولی نمی توان آن را در یکسال محصور نمود چون کار آموزش و تربیت زمان بر است و بیش از هر چیز در این راستا نیاز به پرورش روحیه خلاقیت و نوآوری و ابتکار در دانش آموزان است.

چگونه است که تاکنون در مدیریت عالی آموزش و پرورش در موضوع اقتصاد مقاومتی برای خود مسئولیتی تعریف ننموده است ؟

قطعا بخش مهمی از این مسئله به ویژگی های شخصی، اعتقادی و سیاسی مدیران بر می گردد ولی به نظر بنده سرعت آمد و شد مدیران عالی آموزش و پرورش و اینکه دولت ها در جهت استفاده جناحی از آموزش و پرورش گام بر می دارند مزید بر علت شده و عملا وزرا فرصت و امنیت شغلی لازم برای برنامه ریزی شایسته در این خصوص را ندارند.

موارد مهمی که در هفته معلم باید به آن پرداخته شود؟

مورد اول اینکه تبیین تفکر انقلابی با استفاده از رهنمودهای مقام معظم رهبری و آثار شهید مطهری و امام بزرگوار و تاسی از سیره معصومین علیه السلام از عمده ترین مواردی است که می بایست به آن پرداخته شود.

مورد دیگر اینکه تبیین و تشریح نقش الگویی معلم و ویژگی های یک معلم شایسته نیز از مواردی است که نیاز به کار کارشناسی و عمیق دارد.

سخن پایانی:

سخت ترین گزینش ها می بایست در آموزش و پرورش اعمال شود تا سرنوشت و آینده کشور و انقلاب به دست نااهلان و غیر متعهد ها نیفتد.

اگر می خواهیم در جهت پرورش انسان کامل گام برداریم. می بایست آموزش و پرورش را دریابیم و این نیاز به تغییر نگرش و باور قلبی مدیران بلند پایه دارد که می بایست با پیروی از منویات مقام معظم رهبری و با روحیه ای انقلابی محقق شود.

/انتهای پیام/224224

نام:
ایمیل:
* نظر: