به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بسیج فرهنگیان فارس، حسین رنجبر یکی دیگر از فرهنگیان بسیجی استان فارس هستند که هم اکنون مدیر کانون فرهنگی و تربیتی آموزش و پرورش استهبان می باشند در ادامه گفت و گوی خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی بسیج فرهنگیان فارس با ایشان را می خوانیم.
لطفا خودتان را معرفي كنيد و بفرمائيد از چه زماني وارد مجموعه آموزش وپرورش شديد ؟
اينجانب حسين رنجبر متولد 1353 روستاي ماهفرخان ، با توكل بر خداوند متعال از سال 1372 با سمت مربي امور تربيتي وارد مجموعه ي آموزش وپرورش شدم .
اولين روز مدرسه را چگونه شروع مي كنيد ؟
پرانرژي و همراه با عشق
رفتار شما نسبت به دانش آموزان و نحوه برقراري ارتباط با آنها چگونه است ؟
رفتاري پدرگونه ، به نحوي كه همه دانش آموزان را دوست دارم و خيلي زود با هاشون صميمي مي شوم .
شما در تدريس خود از چه روش و شيوه ها استفاده مي كنيد كه تفاوت ايجاد مي كند ؟
از شيوه هاي تدريس نوين ، البته در اين زمينه به روز بودن و مطالعه مستمر را اساس كار خود قرار داده ام ، هرجا هم كه با مشكلي مواجه مي شوم از اساتيد صاحب تجربه ام كمك مي گيرم .
تفاوت شيوه تربيتي معلمان ديروز و امروز در چيست ؟
شيوه تربيتي در گذشته (ديروز) بر مبناي خشونت بود، اما امروز مبناي كار بر اساس محبت است .
اهل مطالعه هستيد؟ چه كتابهايي را مطالعه مي كنيد؟
بلي ،مطالعه با زندگي من عجين شده است ، صاحب كتابخانه شخصي بوده ، به طوري كه ماهانه بخشي از حقوقم را به خريد كتاب اختصاص مي دهم . بيشترين كتبي كه مورد مطالعه قرار مي دهم عبارتند از : تفسير قرآن و متب مذهبي ، همچنين كتابها و مقالاتي در خصوص ادبيات عرب (كه رشته اصلي اينجانب مي باشد )
خلاقيت چه رابطه ايي با معلمي دارد ؟
راس هرم يا قله ي حرفه ي معلمي را خلاقيت تشكيل مي دهد .
تا كنون پيش آمده كه از تدريس و معلمي خسته شويد ؟
به ندرت اما زماني كه با مديران كج سليقه و كج فهم مواجه شوم ، دچار اين احساس مي گردم .
فكر مي كنيد سهم جامعه در كنار معلمين در خصوص تربيت نسل فردا چيست ؟
جامعه ي پويا در كنار معلم نسبت به تربيت نسل فردا سهم به سزايي دارد .که متاسفانه اين موضوع مانند خيلي از مسائل ديگر در حد شعار باقي مانده است .
10- نقش مشاركت والدين در امر تدريس شما چگونه بوده است ؟
حقيقتا در مدارسي كه اوليا با مدرسه در تعامل باشند ، تاثير زيادي در تدريس مطلوب معلم دارد .
عدالت آموزشي در نگاه يك معلم يعني چه ؟
عدالت آموزشي يعني تهيه تدارك كليه امكانات اعم از مالي ، انساني، فيزيكي ، و .... براي همه دانش آموزان (چه روستايي و عشايري و چه شهري)
چه كساني را در كنار معلم موثر در تربيت مي دانيد ؟
خانواده ، جامعه ، رسانه هاي جمعي (تلويزيون، اينترنت ، ماهواره ، موبايل )
مدرسه ايده آل از نظر شما در خصوص تربيتي و آموزشي چه مدرسه اي است ؟
مدرسه اي كه در آن جو صميميت و يكرنگي بين مدير و معلم و دانش آموز حكمفرما باشد.
به نظر شما يك معلم خوب داراي چه ويژگي هايي است ؟
آراسته به ادب قرآني ، خوش فرم و خوش لباس ، متفكر ،صميمي با همه ي دانش آموزان .
در صورت رخ دادن يك اشتباه از سوي دانش آموزان چگونه او را متوجه رفتار نادرستش مي كنيد ؟
با فروبردن خشم و حلم و بردباري و عدم تصميم عجولانه .
نحوه تشويق وايجاد انگيزه در دانش آموزان ضعيف چگونه است ؟
همراه با مدارا و صبر و شكيبايي .
تعامل مديريت مدرسه با معلمين چگونه بايد باشد؟
تعامل دوستانه خارج از مرتبه ي رئيس و مرئوسي .
در امر آموزش چه مسائلي مي تواند مانع پيشرفت تحصيلي دانش آموزان گردد ؟
مشكلات مالي و ناهنجاريها ي خانوادگي از عمده موانع پيشرفت تحصيلي دانش آموزان مي باشند .
براي ساير همكاران چه توصيه ايي داريد تا در كار تدريس و ارتباط با دانش آموزان موفق باشند؟
اول اينكه اهل مطالعه باشند ، دوم اينكه با دانش آموزان دوست باشند .
بهترين خاطره اي كه از كلاس درس داريد ، چيست ؟
در اين خصوص بايد يك كتاب به نگارش در آورد. (لحظه به لحظه معلمي همراه با خاطره است ).
سخني پاياني ؟
معلمي كه اهل مطالعه و پژوهش نباشد ، مرده اي است در ميان زندگان .
/انتهای پیام/224224