کد خبر: ۸۱۹۸۸
تاریخ انتشار: ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۱
گفت و گو با کارشناس مسئول فرهنگی هنری آموزش و پرورش ناحیه یک شیراز/
پروین نعمت الهی کارشناس مسئول فرهنگی هنری آموزش و پرورش ناحیه یک شیراز با اشاره به جایگاه و مقام شامخ شخص معلم در تولید گفتمان تفکر انقلاب اسـلامی گفت: از مهم ترین و حساس ترین مواردی که معلم می تواند در این گفتمان نقش آفرینی کند آموزش تفکر استکبارستیزی و استقامت در اصول و مبانی انقلاب اسلامی است.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بسیج فرهنگیان فارس، در ادامه گفت و گو های ویژه هفته بزرگداشت مقام معلم و بسیج فرهنگیان به معرفی یکی دیگر از فرهنگیان بسیجی استان فارس می پردازیم. در ادامه گفت و گوی خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی بسیج فرهنگیان فارس با پروین نعمت الهی کارشناس مسئول فرهنگی هنری آموزش و پرورش ناحیه یک شیراز را با هم می خوانیم.

لطفاً خودتان را معرفی کنید و بفرمایید که چگونه شد به آموزش و پرورش وارد شده و شغل شریف معلمی را برگزیدید؟

با عرض سلام و ادب و احترام و گرامیداشت یاد و خاطره شهید بزرگوار عرصه علم و اخلاق آیت اله مطهری و تبریک روز و هفته معلم خدمت تمامی همکاران محترم. اینجانب پروین نعمت الهی کارشناسی ارشد تاریخ اسلام، از سال 1374 تاکنون در عرصه تعلیم و تربیت مشغول خدمت می باشم. علاقه وافر به حوزه تعلیم و تربیت و خدمت خالصانه به نسل جوان و نوجوان کشور عزیزمان از جمله انگیزه های بنده جهت حضور در کسوت معلمی و خدمت در آموزش و پرورش بود. لازم به ذکر است که هم اکنون در پست کارشناس مسئول فرهنگی هنری ناحیه یک شیراز مشغول خدمت می باشم.

جایگاه و مقام شامخ شخص معلم در تولید گفتمان تفکر انقلاب اسـلامی را در چـه شاخص هایی می دانید؟

با توجه به نقش مؤثر و خطیر معلم در حوزه های مختلف سیاسی، اجتماعی، تربیتی و غیره، جایگاه معلم در تولید گفتمان انقلاب اسلامی بر کسی پوشیده نیست. چرا که معلم به عنوان طلایه دار عرصه مبارزه با جهل، تباهی، خوی استکباری بیدادگران و ستمگران تاریخ توانسته و می تواند به عنوان تدوین کننده و مولد شاخص های تفکر انقلابی، آن هم تفکر انقلاب اسلامی نقش خود را به خوبی و شایستگی ایفا نماید. از مهم ترین و حساس ترین مواردی که معلم می تواند در این گفتمان نقش آفرینی کند آموزش تفکر استکبارستیزی و استقامت در اصول و مبانی انقلاب اسلامی است. معلم به عنوان عنصر فرهیخته اجتماع با بصیرت، علم، اخلاص و تهذیب نفس و عمل گرایی می تواند به عنوان سرلوحه و سرمشق دانش آموزان تفکر استکبارستیزی و مقابله با نظام سلطه را به ایشان آموزش دهد. و این مهم اتفاق نخواهد افتاد مگر اینکه همه در زیر چتر ولایت و رهبری گرد آمده و اصل مترقی ولایت فقیه و فرمانبرداری از آن را به عنوان تداوم خط سرخ تشیع علوی دنبال نمایند.

تفاوت نیازمندی های تربیتی در دهه اول و چهارم انقلاب جهت دانش آموزان را دارای چه ویژگی هایی می دانید؟

دهه های اول انقلاب اسلامی، دهه مبارزه رودررو با دشمن بود. در دهه های پنجاه و شصت دانش آموزان که بخشی از عمر خود را صرف مبارزه با نظام ستم شاهی کرده بودند، به فاصله کوتاهی پس از انقلاب درگیر 8 سال دفاع مقدس شدند که این خود فرصتی برای ایشان بوجود آورد که با مفاهیم ایثار، شهادت، حق طلبی و مبارزه رودررو با دشمن بیش از پیش آشنا شوند. نظام تعلیم و تربیت ما در آن سال­ها مفاهیم مقدس تعلیم و تهذیب را به صورت عملی از فضای عطرآگین ایثار و مقاومــت رزمنـدگان اسلام دریافت می کــرد و دانش آموزان آن برهه الگوی عملی را به عینه دریافت می کردند. اما اکنون در دهه چهارم انقلاب اسلامی با توجه به هجمه های دشمن در حوزه جنگ نرم و تحرکات خزنده آنها در زمینه سست نمودن بنیان های خانواده و تزلزل در ابعاد اعتقادی و مذهبی جوانان نظام تعلیم و تربیت را با چالش­های جدی روبرو نموده است. در این عرصه با توجه به جنگ رسانه ای دشمن، ایجاد شبهه در ارزش های نظام اسلامی و رسوخ در تفکر جوانان، نقش معلم را به مراتب پررنگ تر و حساس تر می کند. چرا که معلم با توجه به نیاز امروز جامعه هدف خود، می بایست خویشتن را مجهز به سلاح علم، اخلاق و بصیرت نموده و مبارزه ای نرم را با دشمن آگاه خود که قلب تپنده آینده انقلاب را نشانه گرفته است داشته باشد.

در زمان کنونی نقشه راه آموزش و پرورش جهت تولید و پرورش انسان کامل در چیست؟

در زمان کنونی نقشه راه آموزش و پرورش همان چیزی است که در شورای عالی انقلاب فرهنگی و در منویات مقام معظم رهبری تدوین و تبیین شده است. و آن چیزی نیست جز سند تحول بنیادین در آموزش و پرورش که اگر به درستی اجرا گردد و تمام مؤلفه های آن اعم از نیروی انسانی، فضاهای آموزشی و غیره مدنظر قرار گیرد و یک عزم ملی و مدیریت جهادی در تمام سطوح کشور برای اجرایی نمودن آن بسیج گردد، می تواند کودک 6 ساله آماده ورود به دبستان ما را به انسانی کامل بدل نماید که جمیع جهات انسانی و الهی را داشته باشد. پرورش چنین موجودی می تواند تمامی شاخص های گفتمان تفکر انقلاب اسلامی را به دنیا عرضه نموده و اسلام ناب محمدی (ص) را در جامعه جهانی متجلی نماید.

هم اکنون در باز تدوین کتب درسی جای چه سر فصل هایی را خالی می دانید؟

با توجه به مواردی که در سؤالات قبل پاسخ داده شد، هم اکنون در تدوین کتب درسی، سرفصل های خودشناسی، سبک زندگی اسلامی، اقتصاد مقاومتی و آموزش دوری از اسراف، تجمل گرایی، حقوق شهروندی و غیره... خالی است که می بایست با نگاهی موشکافانه و آسیب­شناسانه فرهیختگان و معلمان آن را به عنوان یک مطالبه درخواست نموده تا بتوانیم در سال های آتی در کتب درسی شاهد آموزش مستمر آن ها به نسل های آینده باشیم.

با توجه به اینکه در سال اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل هستیم، جایگاه آموزش و پرورش در فرهنگ سازی این مهم را در چه می دانید؟

اقتصاد مقاومتی به عنوان دغدغه اصلی مقام معظم رهبری می­بایست در تمام سطوح کلان و خرد جامعه مورد توجه قرار گیرد. اقتصاد مقاومتی یا استقلال اقتصادی رکن رکین ایستادگی و مقابله با استکبار است، چرا که اگر ملتی متکی به داشته های خود نباشد مجبور خواهد شد برای سرپا نگهداشتن اقتصاد خود از بعضی از اصول خود کوتاه بیاید.

آموزش و پرورش به عنوان متولی تعلیم و تربیت و بالندگی نسل جوان و آینده ساز ما می بایست با تدوین اصول اقتصاد اسلامی در کتب درسی تدوین دروس عملی و خارج نمودن مقطع تحصیلی متوسطه از حوزه نظر کامل و سوق دادن آن به حوزه عمل، نسل جوان ما را به سوی خودباوری، رشد و ترقی سوق داده و ایشان را به خودکفایی، ابداع، ابتکار و اختراع رهنمون سازد.

جامعه ای می تواند در مقابل دشمنان اعتقادی و بنیادین خود مقاومت کند که مسلح به سلاح ایمان، علم، دانش و عمل باشد و نسلی پویا و خلاق را برای روزهای سخت تربیت کرده باشد. در واقع باید توجه داشت که مکتب اقتصاد اسلامی در ذاتش عنصر مقاومت را دارد، پس اگر آموزش و پرورش اسلامی ما، دانش آموزی را بر مبنای سند تحول بنیادین تربیت کند که غایت تربیت در او تجلّی یابد (انسان کامل) او می تواند جمیع جهات اسلام حقیقی را که یکی از گزینه های آن اقتصاد مقاومتی یا اقتصاد اسلامی است را به جامعه خود هدیه نماید.

چگونه است که تاکنون در مدیریت عالی آموزش و پرورش در موضوع اقتصاد مقاومتی برای خود مسئولیتی تعریف ننموده است؟

اگر در آموزش و پرورش به سند تحول بنیادین به عنوان یک اصل مهم بیش از گذشته توجه شود و تمامی غایت نظام آموزشی و تربیتی کشور در جهت تحقق آن جهت گیری نماید، بالطبع نه تنها اقتصاد مقاومتی بلکه تمامی اصول و ارکان اسلام ناب و جامعه اسلامی به نحو شایسته و مطلوب تجلّی خواهد یافت. چرا که پرورش انسان کامل، حصول به جامعه مترقی اسلامی را که در منویات امام راحل (ره) و مقام معظم رهبری به آن اشاره شده است، تسریع می نماید. پس اگر تاکنون در حوزه اقتصاد مقاومتی در آموزش و پرورش گام­های اساسی برداشته نشده است، نتیجه مغفول ماندن سند تحول و اصول تربیتی آن است، که امید داریم با تلاش همه جانبه تمامی خادمین نظام تعلیم و تربیت این مهم تحقق یابد.

به نظر شما موارد مهمی که در هفته معلم باید به آن پرداخته شود چیست؟

ضمن تبریک مجدد به تمامی همکاران فرهنگی، اگر به هفته معلم به عنوان زمانی برای بازگشت به مفاهیم اساسی تعلیم و تربیت و مطالعه و دقت بیش از پیش به مسئولیت سنگین معلمی نگریسته شود شاید بتوان با نگاهی عمیق تر در جهت دستیابی به جامعه مترقی اسلامی گام برداشت. هفته معلم در واقع گرامیداشت هفته پاکی، نورانیت، صداقت، ایثار و از خودگذشتگی است. در هفته معلم علاوه بر تجلیل از معلمان و نقش سازنده ایشان در ارتقاء بیش از پیش جامعه اسلامی می بایست توجه این جامعه بزرگ را به منویات دیده­بان انقلاب اسلامی و مقام معظم رهبری بیش از گذشته معطوف داشت. چرا که تمامی آسیب های نظام تعلیم و تربیت در گفتمان سراسر بصیرت ایشان متجلی است. متولیان برگزاری هفته معلم باید برخود فرض بدانند که این هفته را به هفته بصیرت در نظام تعلیم و تربیت اسلامی، تبدیل نموده و جایگاه والای معلمی را که در احادیث و روایات ما با نقش انبیاء برابری می کند، تبیین نمایند. چرا که انبیاء در راه تبلیغ و ترویج اندیشه های الهی و تربیت جامعه انسانی از جمیع موانع و مشکلات درونی و بیرونی با اتکال به ذات اقدس پروردگار گذشته و لحظه ای از تربیت جامعه بشری دست برنداشتند.

معلمان جامعه کنونی ما نیز در سایه سار اسلام ناب و ولایت و رهبری تاکنون این نقش را به شایستگی ایفا نموده اند ولی باید به این نکته توجه داشت که در راه رسیدن به مدینه فاضله لحظه ای درنگ جایز نیست و معلمان ما نیز چون دیگر آحاد جامعه در این مبارزه می بایست مجهز به سلاح بصیرت و معنویت باشند. و این میسر نیست مگر با مطالعه، برنامه ریزی و استفاده از معارف والای دین و اندیشه های آسمانی علمای اسلام و نظام تعلیم و تربیت اسلامی که می بایست در هفته معلم به عنوان نماد گرامیداشت وارثان انبیاء بیش از گذشته به آن توجه شود.

سخن پایانی؟

در پایان مجدداً هفته گرامیداشت مقام معلم را به تمام همکاران بزرگوار در جای جای کیان الهی و اسلامی ایران تبریک عرض نموده و دستان پر از مهر و عطوفت و معنویت ایشان را می فشارم. امیدوارم خداوند به تمامی اعضای خانواده بزرگ تعلیم و تربیت جامعه اسلامی مان اجر مرحمت نموده و ما را در سایه سار ولایت و رهبری ادامه دهنده راه معلمان واقعی انسانیت و بشریت، ائمه هدی، شهدا و صلحاء قرار دهد.

/انتهای پیام/224224

نام:
ایمیل:
* نظر: