کد خبر: ۸۲۵۶۹
تاریخ انتشار: ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۰:۴۹
گفت و گو با کارشناس روابط عمومی آموزش و پرورش شهرستان گراش/
مهرداد بدیع زادگان در گفت و گو با خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی بسیج فرهنگیان فارس گفت: یکی از تأثیرگذارترین افراد در شیوه زندگی و تفکر انسان معلم است ، چرا که همه افراد جامعه روزی دانش آموز بوده و مدت زمان زیادی را در مدرسه و در کلاس درس می گذرانند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بسیج فرهنگیان فارس، در ادامه سلسله گفت و گو های ویژه هفته بزرگداشت مقام معلم و بسیج فرهنگیان به معرفی یکی دیگر از فرهنگیان بسیجی استان فارس می پردازیم. در ادامه گفت و گوی خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی بسیج فرهنگیان فارس با مهرداد بدیع زادگان کارشناس روابط عمومی، انجمن اولیاء و مربیان و شورای آموزش وپرورش مدیریت آموزش وپرورش شهرستان گراش را با هم می خوانیم.


- لطفا خودتان را معرفی کنید و بگوئید چگونه شد به آموزش و پرورش وارد شده و شغل شریف معلمی را برگزیدید؟

اینجانب مهرداد بدیع زادگان در رشته علوم قضایی تحصیل کرده و اکنون کارشناس روابط عمومی، انجمن اولیاء و مربیان و شورای آموزش وپرورش مدیریت آموزش وپرورش شهرستان گراش هستم.

دلیل انتخاب این شغل جو فرهنگی خانواده و اینکه پدر بنده نیز بیش از 30 سال در آموزش وپرورش خدمت نموده و به همین دلیل با این سازمان نسبتاً آشنایی داشته و شاید یکی از دلایل انتخاب این شغل همین بوده است.

دلایل دیگری حقیر را جهت انتخاب این شغل ترغیب می نمود این بود که همیشه از دوران تحصیل در مدرسه به این حرفه با علاقه خاصی نگاه می کردم و حتی اکثر معلمان خود را الگو قرار می دادم و همیشه با توجه به فرمایشات امام خمینی (ره) که می فرمودند: معلمی شغل انبیاست، معلمی را شغل بسیار شریف و هادی بشریت می دانستم.


- جایگاه و مقام شامخ شخص معلم در تولید گفتمان تفکر انقلاب اسلامی را در چه شاخص هایی می دانید؟

به جرأت می توان گفت که یکی از تأثیرگذارترین افراد در شیوه زندگی و تفکر انسان معلم است ، چرا که همه افراد جامعه روزی دانش آموز بوده و مدت زمان زیادی را در مدرسه و در کلاس درس می گذرانند ، حال معلم در این ساعات تمام حرکات و نحوه ی رفتار و گفتار خود را خواسته یا ناخواسته به دانش آموزان القا می دهد و همین موجب شکل گیری شخصیت او خواهد شد چه بسا تأثیر معلمین از اولیا نیز بیشتر است.

بنابراین از شاخص هایی که می توان برای یک معلم از جهت تولید گفتمان انقلاب تعیین کرد، داشتن اعتقاد قلبی به ارزش های انقلاب و ولایت فقیه است و این باید در رفتار و کردار شخص به عینت یابد .

یکی دیگر از شاخص های که می توان عرض کرد ، بصیرت و شناخت راه از بیراهه است، سومین شاخص را می توان ایجاد قدرت تفکر و کنجکاوی در دانش آموز دانست . همانطور که استاد شهید مطهری می فرماید: من ستایشگر معلمی هستم که اندیشیدن را به من بیاموزد نه اندیشه ها را ، پس اگر دانش آموز را یک شنونده و پذیرنده محض بار بیاوریم در حق او جفا کرده ایم و قدرت استدلال را از او گرفته ایم و پس از استدلال و تفکر است که ایده خلاق توسط دانش آموزان خلق می شود و این دانش آموز است که فردای این کشور را خواهد ساخت و هر آنچه که آموخته است به جامعه بشری خواهد داد.


- تفاوت نیازمندی های تربیتی در دهه اول و چهارم انقلاب جهت دانش آموزان را دارای چه ویژگی هایی می دانید؟

با توجه به شرایط گوناگون با یکدیگر متفاوتند و بالطبع نیازهای آنان نیز متفاوت است همانطور که مستحضرید نسل اول و دوم انقلاب باتوجه به اینکه در دوران خفقان ستم شاهی و جنگ تحمیلی به سر می بردند، ظلم و ستم و جور را به عینه و به طور ملموس احساس می کردند و دشمن نیز به طرق جنگ سخت و نظامی خود را به آنان نشان می داد و به درستی می شد دشمن و دوست را از یکدیگر تفکیک نمود و با آن مبارزه کرد و بنابراین تربیت این نسل ساده تر از نسل سوم و چهارم است، اما دشمن با روی آوردن به جنگ نرم توانست به بنیان خانواده ها و شیوه های تربیت راه یابد و تربیت فرزندان و دانش آموزان را تحت الشعاع قرار دهد ( هرچند اندک، اما همین تعداد هم برای انقلاب زیاد است) حال ، ما باید معلمان را با تراز های انقلاب و اهداف آن آشنا کنیم و چرا که معلم تراز انقلابی می تواند دانش آموز انقلابی تربیت کند.

دشمن ما با ترویج فرهنگ فاسد غرب و ترویج استفاده بد از فضای مجازی می خواهد فرزندان این مرز و بوم را با خود همسو کند و یا با ترویج فرهنگ فاسد خود در لفافه تاریخ و تمدن کهن ایران به مقصود خود برسد. حال وظیفه معلمان و خانواده ها این است که باید این فرزندان و دانش آموزان را علاوه بر اینکه باید به سلاح استدلال و بصیرت مجهز کنیم ، با تاریخ و تمدن ایران زمین نیزآشنا کنیم در این راستا می توان از حجاب زنان و مردان ایران باستان گفت و از عزت و جایگاه زنان و عفت آنان سخن بر زبان آورد و از خدا پرستی و یکتا پرستی پیشینیان گفت و سپس تعالیم اسلامی را برای آنان از سیر تکامل ادیان و نهایتاً پیامبر اعظم و خاتم(ص) و تعالیم آسمانی دین مبین اسلام برای دانش آموز و فرزندان جامعه سخن بر زبان آورد و آنان را به سوی اهداف اسلامی و انقلابی سوق داد.


- در زمان کنونی نقشه راه آموزش و پرورش جهت تولید و پرورش انسان کامل در چیست؟

با توجه به سیاست های کلی ایجاد تحول در نظام آموزش و پرورش، پرورش یک انسان کامل مستلزم یک همت همگانی است در جهت تربیت و آموختن تعالیم اسلامی و نهایتاً رشد و شکوفایی استعدادها ،حال می بایست در بدو امر به جایگاه معلم نگریست که آیا در شرایط کنونی، معلمین در جایگاه واقعی و شایسته خود قرار دارند، قطع به یقین جایگاه کنونی معلم ، آن چیزی که می بایست باشد نیست پس پرورش انسان کامل نیازمند یک پرورش دهنده ای است که بتواند تمام هم و غم خود را صرف ساختن یک انسان کامل بگذارد، اما اگر معلم ما ، دائم درگیر مسائل و مشکلات معیشتی خود باشد ، حتی اگر از بهترین منابع با محتوایی کاملاً اسلامی و مبنی بر تمامی تعالیم آسمانی و راهکارهای زندگی هم باشد، نمی تواند جان مطلب را برای دانش آموز بیان کند. پس ابتدا می بایست به شرایط و ارتقاء جایگاه معلم نگریست سپس به دنبال تولید محتوای اسلامی – انسانی و تقویت آموزش های تربیتی و سپس مهارت های زندگی در جهت ساختن زندگی شخص براساس حیات طیبه و نهایتاً انسان کامل بود.


- هم اکنون در بازتدوین کتب درسی جای چه سرفصل هایی را خالی میدانید؟

در کتاب های مدارس جای بسیاری از کتب همچون نهج البلاغه ، صحیفه سجادیه، گلستان و بوستان، سعدی ، شاهنامه و بسیاری از کتب ارزشمند دیگر از جمله دروس مهارتی وجغرافیای منطقه ای خالی است، چه بسا می توان با آموختن این کتب و مطلب آموزنده ی آن با سایر دروس ، علاوه بر آموزش آن درس، همزمان به پرورش روح دانش آموز نیز کمک کرد و از این راه می توان اندیشه بزرگان دین و فرهنگ را به دانش آموزان تفهیم نمود . البته این مطالب و این سرفصل ها را نباید مختص یک دوره تحصیلی و یک درس خاص دانست، باید به طور مکرر ذهن دانش آموز را به خود متوجه کند تا با گوشت و پوست او آمیخته شده و ملکه ی ذهن او شود و به استناد سخن بزرگان و سند تحول بنیادین ، زندگی برای زیستن و بهتر زیستن و با هم زیستن است که این روح مشارکت باید نهادینه شود.


- با توجه به اینکه در سال اقتصاد مقاومتی اقدام و عمل هستیم جایگاه آموزش و پرورش در فرهنگ سازی این مهم را در چه می دانید؟

به فرمایش مقام عظمای ولایت اگر به اقتصاد مقاومتی خوب عمل شود هم در عرصه داخلی و هم در عرصه جهانی کشوری قدرتمند خواهیم داشت که همدلی و همکاری همه مسوولین را می طلبد.

و در خصوص جایگاه آموزش وپرورش ، همانگونه که فرهنگیان و دانش آموزان در مسایل مختلف مانند همیار پلیس و ... توانستند نقش خوبی در جامعه ایفا کند، قطعاً می تواند به واسطه توانمندی و تأثیرگذاری زیاد خود در جامعه در فرهنگ سازی اقتصادی در بین دانش آموزان و سپس خانواده های آنان نیز مؤثر باشد و نقش خود را ایفا کند . اما همه اینها مستلزم داشتن روحیه انقلابی ، بصیرت ، درک شرایط و عمل به فرامین رهبری به عنوان یک امر واجب است و اگر این امر محقق شد قطعاً مؤثر خواهد بود.


چگونه است که تاکنون در مدیریت عالی آموزش و پرورش در موضوع اقتصاد مقاومتی برای خود مسئولیتی تعریف ننموده است ؟

البته مدیریت عالی وزارت بنا به فرموده ی مقام عظمای ولایت:« شخصی متدین است و و از این فرصت باید استفاده کرد» در همین راستا مقام عالی وزارت نیز در سخنرانی فروردین ماه خود در جهت تحقق اقتصاد مقاومتی گفتند که باید پرهیز از اسراف را به دانش آموز آموخت.

ایشان همچنین آموزش و پرورش را تأمین کننده اقتصاد مقاومتی در بعد فرهنگی و تربیت نیروی انسانی دانسته است.


- موارد مهمی که در هفته معلم باید به آن پرداخته شود؟

نقش، جایگاه و منزلت اجتماعی فرهنگیان- وضعیت معیشتی فرهنگیان-استفاده از نظرات معلمان در تدوین محتوای آموزشی-تهیه کتب مفاخر ( مذهبی، سیاسی، اجتماعی، ایثارگری و... در هر استان وهمچنین اماکن مذهبی و تاریخی برای ابتدایی)


- سخن پایانی:

از خداوند بزرگ برای همه دست اندر کاران نظام مقدس تعلیم و تربیت طول عمر با عزت و با برکت خواهانم و از اینکه برای حقیر توفیق بیان چند جمله ای حاصل شد بسیار سپاسگزارم . من الله التوفیق

/انتهای پیام/224224

نام:
ایمیل:
* نظر: