گزارش
22 بهمن 93
هانیه پورحسین/ خبرگزاری ایسنا
bolet22 بهمن 93
هانیه پورحسین/ خبرگزاری ایسنا
22 بهمن 93
محسن تورع/ خبرگزاری نسیم
bolet22 بهمن 93
محسن تورع/ خبرگزاری نسیم
کد خبر: ۸۲۸۰۵
تاریخ انتشار: ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۸
مطالبات گندمکاران زمین‌های سد درودزن؛
جلسه پیگیری مطالبات گندمکاران زمین‌های سد درودزن به‌همت ستاد «پیگیری، مطالبه‌گری و گفتمان‌سازی اقتصاد مقاومتی بسیج دانشجویی فارس» و با حضور جمعی از کشاورزان و دانشجویان بسیجی از دانشگاه‌های شهر شیراز برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی سازمان بسیج رسانه فارس به نقل از سایت شیرازه جلسه پیگیری مطالبات گندمکاران در ناحیه دانشجویی استان فارس به همت ستاد پیگیری، مطالبه‌گری و گفتمان‌سازی اقتصاد مقاومتی بسیج دانشجویی استان فارس با حضور جمعی از کشاورزان و دانشجویان بسیجی از دانشگاه های شیراز برگزار شد.

 در آغاز این جلسه یزدان‌پناه یکی از کشاورزان مزارع طلایی گندم با بیان اینکه، تامین 90 درصد مواد غذایی مردم بر عهده کشاورزان است، گفت: طبیعی است که کشاورزی نسبت به صنعت و مصرف خانگی و آب شرب سهم بیشتری به خود اختصاص دهد  مسئولین و مدیران دوره های قبل کارهایی را به صورت سلیقه ای و غیر کارشناسی انجام داده اند که مدیران حال حاضر آن را اشتباه می دانند.خیلی از مدیران آینده هم کار مدیران فعلی را رد می کنند اما دود این اشتباهات به چشم مردم می رود.
 
حفر غیرقانونی چاه در حریم سد اوضاع سد درودزن را وخیم کرده است
 
وی با اشاره به اینکه تعداد زیادی چشمه پر آب از بالا دست سد درورد زن وارد این سد می‌شد، افزود: این در حالی است که اجازه حفر غیر فانونی  500  چاه در کنار این چشمه ها را داده اند وپول آن را گرقته اندو الان آب ورودی به سد کاهش زیادی داشته است.

یزدان پناه در ادامه بیان داشت:  45 سال پیش رئیس جمهور آمریکا حدس زده است که جنگ آینده، جنگ آب است اما متاسفانه ما 5 سال پیش هم به این قضیه پی نبرده ایم.

خطا از سازمان آب بوده اما تاوان آن را باید کشاورزان پس بدهند

این کشاورز خسارت دیده با بیان اینکه استان فارس استان خشکی است، گفت: درکجای دنیا دیده اید که در یک استان خشک اجازه شلتوک کاری داده شود

یزدان پناه اظهار داشت: 70 سال در سرما، گرما،مگس،پشه و سالک، برای مردم زندگی کرده ایم شاید خود کشاورزان 300 کیلو از گندم تولید شده خود استفاده کنند بقیه آن متعلق به مردم و کل کشور است.

وی با اشاره به هدف نهایی این اتفاقات اظهار داشت: مگر هدف جز این است که دست ما برای گندم جلوی دشمنان خود دراز نشود؟

وی گلایه کرد: آیا کشاورزی  2500ساله را حذف می‌کنید جایگزینش چه می‌‌شود؟ جواب مشکلات ما را در سازمان آب با زنگ زدن به پلیس 110 می‌دهند.
 
سازمان آب یک بام دو هوا کار کرده است
 

یزدان پناه با بیان اینکه سازمان آب یک بام دو هوا کار کرده است، تصریح کرد: تلاش ما بر این است که حق به حق دار برسد و عدالت رعایت شود چرا آب برای گندم ما که دوبار بیشتر آب لازم دارد نیست اما برای شلتوک کاری اب نگه می دارند که شش ماه در سال آب لازم دارد؟

وی در آخر اظهارات خود بیان داشت: اگر حالا به گندم های این کشاورزان آب برسد فایده دارد ولی اگرتا یک هفته آینده آب نرسد دیگرفایده ای نخواهد داشت . فقط یک هفته فرصت باقیست تا مزارع طلایی گندم را نجات دهیم.

دیلمی عضوشورای مرکزی خانه کشاورزی ایران نیز در این خصوص گفت: استاندار محترم فارس حل این مشکل را به معاون اقتصادی خود سپرده است .وضعیت گندم های ما مثل مریض بدحالی است که نیاز به رسیدگی فوری دارد اما از تاریخ پنجم اردیبهشت حداقل 17 روز زمان هدر رفته اما هنوز بلاتکلیف هستیم

وی افزود: زراعت مثل انسان زنده است باید سریع تصمیم گیری شود نمی شود زمان را هدر داد هرلحظه که زمان بگذرد میزان ضرر و زیان بیشتر می شود . هجدهم هم در استانداری جلسه شورای کشاورزی استان بود گریزی  هم به این قضیه گندم های پایین دست سد درودزن زده شد معاون اداره آب گفت: آب پشت سد درودزن تنها به مقدار آب آشامیدنی و پایداری سد است
 
 اگر آب نیست مسئولین استان به موقع اعلام کنند کشت ممنوع است
 

اما سوال ما این است چرا 80میلیون متر مکعب آب پشت سد ملاصدرا نگه داشته شده است؟ اگر این آب آزاد شود به سد درودزن می رسد هم مشکل نگهداری سد رفع می شود هم مازاد آن مشکل کشاورزان و گندم ها را حل میکند. همانجا هم این سوال را پرسیدم استاندار محترم فارس هم گفت حتما اگر آب مازادی وجود دارد به کشاورزی اختصاص داده شود. 

پس از آن جلسه دوباره اعلام کردند  65 میلیون متر مکعب آب برای نگهداری سد ملاصدرا نیاز داریم آیا واقعا نمی شود با مقدار کمتری آب سد را نگهداری کرد که ضرر کمتری به کشاورزان برسد؟ حتی با این حساب هم 15میلیون متر مکعب آب سد ملاصدرا باید طبق گفته استاندار آزاد شود و به داد کشاورزان برسد .اما این کار انجام نشد

این کشاورز زحمتکش و دلشکسته هشدار داد: 10هزار هکتار گندم در معرض از بین رفتن است.حدود 100میلیارد تومان می توانستیم از این گنم ها برداشت کنیم حدود سی میلیارد هم تا کنون هزینه شده است حدود 130میلیارد ضرر مالی در پیش است اگر این گندم ها از بین برود.

وی تصریح کرد: اگر آب نیست مسئولین استان به موقع اعلام کنند کشت ممنوع است تا ماهم کشت نکنیم. اما این هم اعلام کنند که چندهزار خانواده ای که تنها راه امرار معاش آنها کشاورزی هست باید چکار کنند و چگونه زندگی خود را بگذرانند؟؟؟
 
اگر کشت نکنیم برای امرار معاش خود دقیقا چکار کنیم؟؟؟

 
دیلمی ادامه داد: برخی از مسئولین به این گندم کاران بعد از آب اول اعلام کردند کشت نکنید آن زمان هزینه بسیاری به کشاورزان تحمیل شده بود، کشاورز زندگی خود را فروخته و خرج بذر و سم و کود کرده بود این منطقی نیست که این موقع اعلام کنند نباید کشت کنید.

مسئله فقط این نیست که آب هست یا نیست، اینکه چه موقع اعلام شود آب نیست و کشت نکنید هم خیلی مهم است از آن مهمتر این است که حالا که آب نیست و برخی تجویز می کنند که نباید کشت کنیم دقیقا اعلام کنند 75روستا از بند امیر تا خرامه که گفتند نباید کشت کنند، برای امرار معاش خود چکار باید بکنیم؟؟؟

وی پیشنهاد داد: خب یک شهرک درست کنید مردم این روستاها را در آن سکنی دهید با معدن سنگ، از جان اینها با سنگ کار بکشید یک راهی جلوی پای ما بگذارید.

دیلمی با بیان اینکه آسان ترین روش درسیستم مدیریت نه گفتن است، ادامه داد: ما کشاورزان هم عادت کرده ایم که نه بشنویم و سرمان را پایین بیندازیم و برویم. آینده نگری مسئولان را ستایش می کنیم که به فکر آب دوسال آینده مردم شیراز هستند اما چطور مسئولین آینده نگر سفره بدون نان امروز کشاورزان را نادیده می گیرند و از سفره بدون نان ما برای پیش بینی آب دوسال آینده غافل شده اند ما هم جزو مردم همین استان هستیم

حالا که خشکسالی شده مردم بروند بمیرند؟ پس وظیفه دولت چیست؟
  

در ادامه این برنامه کاظمی رییس نظام صنفی کشاورزی شیراز و عضو شورای مرکزی خانه کشاورزی ایران  با بیان اینکه بیش از  100 ملیارد تومان سرمایه کشاورزان در معرض نابودی است، گفت: فوری ترین راهکار برای رفع مشکل گندم کاران رهاسازی آب سد است. باید نعمت خدادادی باران را عادلانه بین مردم تقسیم کنند .

 فوری ترین راهکار برای رفع مشکل گندم کاران رهاسازی آب سد است

وی با اشاره به اینکه باید بررسی شود آیا نظر کارشناسی پشت رها سازی نشدن آب است؟، افزود: سازمان آب یک طرفه به قاضی رفته است و توانسته که استاندار را راضی کند که آب مازاد را برای کشاورزان گندم کار رها نکند.ما انتظار داشتیم نماینده کشاورزان هم در جلسه شخص استاندار با اداره اب حضور داشته باشند.

نماینده کشاورزان در ادامه اظهار داشت: اگر میزان آبی که پشت سد است رها شودیک مقدار از زمین های زراعتی شیراز و مرودشت وخرامه را شاید بشود نجات داد.
 
کاظمی در بخش دیگری از سخنان خود بیان داشت: تبخیر پشت سد درود زن و ملاصدرا به چه صورتی انجام می‌شود؟ پشت سد درود زن منافعی وجود دارد. چرا در زمین های پشت سد کشت می کنند که اگر حجم آب پایین بیاید آب بو بگیرد؟ذهنیت کشاورزان این است که کشت گندم آنها بخاطر منافع پشت سد درود زن دارد به نابودی کشانده می شود.
 
وی با بیان اینکه کجای دنیا در حریم سد حفر چاه می کنند؟، گفت:صدها حلقه چاه غیر مجاز در حریم سد است، چه کسی پاسخگو است؟ زمینی که زادگاه کشاورزان بوده را دولت خریداری کرده برای احداث سد و آن را در اختیار حفر چاه غیرمجاز داده اند.
 
 کاظمی گفت: مشورت با مردم باعث حل این مشکلات است چرا از مردم مشورتی در این زمینه گرفته نمی‌شود؟
 
یکی دیگر از کشاورزان بخش دورد زن استان فارس با اشاره به اینکه کسی که مسئول میشود مسئول همه مردم است نه فقط هم محلی های خودش تصریح کرد: عدم مدیریت در این مملکت باعث نابودی شده است و باید یک دریچه نجاتی برای این مشکلات پیدا کرد. برخی وقتی به صندلی مسئولیت می رسند فراموش می کنند که مسئول همه هستند وتوان و خدمات خود را تنها روی محله خاصی متمرکز می کنند.

وی افزود: ما از سازمان آب شاکی هستیم مشکل ما این است که نمی دانیم درد خود را به چه کسی بگوییم؟اداره آب خودش پشت سد زمین ها را برای کشت اجاره داده و در این قضیه ذی نفع است با اعلام ممنوعیت کشت شلتوک، فقط قیمت برنج را بالا بردند اما عملا می بینیم که آب برای کشت شلتوک نگهداشتند.
 
درد دل های کشاورران متاثر کننده و طولانی بود و فرصت نجات دسترنج آنها و سرمایه ای که قطعا همه مردم کشور به آن نیاز دارند اندک. بسیار اندک و فقط در حد یک هفته!

ما مشتاق هستیم که پاسخ مسئولین مربوطه و راهکار عملی آنان برای رفع این مشکل را هرچه سریعتر دریافت کرده و منعکس کنیم تا هم افکار عمومی قانع شوند و هم پاسخ سریع و به موقع مسئولین التیامی بر زخم این کشاورزان زحمتکش باشد.
نام:
ایمیل:
* نظر: