کد خبر: ۸۳۳۹۸
تاریخ انتشار: ۰۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۲
منتخب بیانات مقام معظم رهبری در جمع فرهنگیان/
حرمت معلمی در جامعه باید احیاء شود؛ آن چنان که اسلام برای معلم معین کرده است. گمان نمی کنم هیچ فرهنگ و مجرای فکری و دینی ای، به قدر اسلام برای معلم اهمیت و ارزش و کرامت قائل شده باشد. ما باید کاری کنیم که معلم در دل های خانواده ها و آحاد مردم و جوانان و دانش آموزان مان همان کرامت و ارزش را داشته باشد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بسیج فرهنگیان فارس، محتوای پیش رو به همت سازمان بسیج فرهنگیان استان فارس و با محوریت سخنان مقام معظم رهبری در موضوع آموزش و پرورش و جایگاه معلم در نظام تربیتی و پرورشی ارائه می گردد.
معلم انقلاب اسلامی،عامل فرآیند پیشرفت و روشنفکری و حامل وجه نرم افزاری انقلاب اسلامی در مسیر عبور از تهدیدات و بهره گیری از فرصت های پیش روست.
انتظارات رهبر معظم انقلاب، خطوط کلی انقلاب اسلامی (به ویژه در جایگاه تعلیم و تعلم) را نشانه گذاری، مشخص و تعریف می نماید.
سازمان بسیج فرهنگیان استان فارس می کوشد با معرفی گوشه هایی از فرمایشات معظم له، نقشه ی راه بزرگ ترین مجموعه آموزشی و پرورشی کشور را به متولیان امر هدیه نماید.

دو وظیفه ی اصلی نهاد آموزش و پرورش کشور

ثروت اصلی برای هر ملتی، نیروی انسانی است.شما ثروت را از حالت بالقوه به بالفعل در می آورید؛ببینید چه قدر این کار حائز اهمیت است! قشر دیگری که شما مدیران و مسئولان آموزش و پرورش با آن ها سرو کار دارید، معلمان اند، که ادامه ی سلسه ی پیامبران اند. معلمی را نباید دست کم گرفت. شما با قشر وسیع و بزرگ معلمان که مستقیما با دل ها و مغزها و روح های جوانان ما مواجه اند و این عناصر بسیار گران بها در دستان آنها قرار دارند، سروکار دارید. مسئولیت عمده ی آموزش و پرورش این است که بتواند به دو قشر، آن چنان که شایسته ی آن هاست، تعامل کند.

بیانات مقام معظم رهبری در جمع فرهنگیان 1381/4/26

لزوم فرهنگ سازی برای ارتقای ارزش معلمان در جامعه

در مورد معلمان تلاش های خوبی شده است – من وقتی گزارش وزیر محترم را نگاه می کردم، دیدم فعالیت ها و تلاش هایی شده است- لیکن هر چه برای معلمان تلاش شود، جا دارد تلاش هم فقط مساله ی معیشت نیست- اگر چه مساله معیشت هم رکن مهمی است که باید به آن توجه کرد- بلکه کرامت و حرمت هم مطرح است. حرمت معلمی در جامعه باید احیاء شود؛ آن چنان که اسلام برای معلم معین کرده است. گمان نمی کنم هیچ فرهنگ و مجرای فکری و دینی ای، به قدر اسلام برای معلم اهمیت و ارزش و کرامت قائل شده باشد.

ما باید کاری کنیم که معلم در دل های خانواده ها و آحاد مردم و جوانان و دانش آموزان مان همان کرامت و ارزش را داشته باشد. البته این، تدابیری لازم دارد. باید کاری فرهنگی دراین زمینه انجام گیرد؛ هم چنان که در بخش تربیت معلم باید سرمایه گذاری معنوی و مادی شود و افراد برای معلمی پرورش پیدا کند و علم و تعهد و تدوین و روحیه ی انقلابی به عنوان ذخیره های حقیقی و مولفه های اصلی شخصیت آنها به وجود آید و این افراد به مدارس بروند.

در این صورت، تاثیر کار این گونه ی معلمان چشم گیر خواهد بود و در چنین حالتی، کرامت و حرمت معلم در چشم ها بیش تر آشکار خواهد شد.

معلمی که عالم و وارد است، کار خود را بلد است، در علمی که تدریس می کند، متبحر است و به شیوه ی تعلیم آگاهی دارد، کرامت و حرمت پیدا می کند. این، نیمی از تلاشی است که باید انجام گیرد، نیمی دیگر از تلاش هم برای اداره ی زندگی ها صرف شود.

بیانات مقام معظم رهبری در جمع فرهنگیان 1381/4/26

یادگیری حقیقی دانش آموزان و حرکت در جهت علایق شان

در مورد دانش آموز هم عرض می کنم؛ تعلیم کاری بسیار ظریف و دقیقاست. تعلیم فقط این نیست که مامجموعه ای از معلومات را در کاغذ بگذاریم و به دانش آموز بدهیم و بگوییم بخوان؛ بعد هم برهه ای از سال را معین کنیم تا بیایند امتحان دهند؛ این ، تعلیم حقیقی نیست. تعلیم باید طوری باشد که ذهن را بسازد، مغز را فعال کند و در درجه ی اول، شوق به دانستن را در دل متعلم ایجاد نماید. کسانی که بدون شوق، رشته ای را می خوانند، هر چه در آن رشته معلومات شان زیاد شود، کارایی آن کسی را پیدا نخواهد کرد که با شوق و ذوق به سمت آن رشته رفته است.

بیانات مقام معظم رهبری در جمع فرهنگیان 1381/4/26

اهمیت و نقش تزکیه در آموزش و پرورش

حداقل نیمی از کار آموزش و پرورش، پرورش و تربیت است. لذا شما می بینید در قرآن وظیفه ی انبیا، تزکیه و تعلیم است. بعضی ها از جلو قرار گرفتن"یزکیهم" در دو آیه قرآن بر "یعلمهم"، استفاده کرده اند که تزکیه از تعلیم هم بالاتر است. می تواند این طور باشد. حداقل این است که تزکیه در کنار تعلیم است؛ " یزکیهم و یعلمهم الکتاب و الحکمه"؛ آن هم تعلیم کتاب و حکمت، نه تعلیم چیزهای پیش پا افتاده.

بیانات مقام معظم رهبری در جمع فرهنگیان 1381/4/26

/انتهای پیام/224224

نام:
ایمیل:
* نظر: