کد خبر: ۸۳۹۶۹
تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۴
پدر و مادرها قبل از شروع آموزش حفظ قرآن کریم به فرزندانشان به این نکات توجه کنند.
به گزارس سایت بسیج مداحان فارس پدر و مادرهای بسیاری علاقه دارند تا فرزندانشان حافظ قرآن شوند و از همان دوران کودکی با مکتب و سیره پیامبر(ص) مأنوس باشند، اما شاید جزئیات اینکه آموزش قرآن از چه سنی و با چه روشی برای کودکان مثمر ثمر است را ندانند. 

برخی از همان دوران کودکی به فرزندانشان سوره‌های کوتاه جزء 30 را آموزش می‌دهند و گروهی دیگر فرزندانشان را در مؤسسات و مهدهای قرآنی ثبت‌نام می‌کنند.

انس با قرآن در تمام دوران زندگی به انسان آرامش می‌دهد اما اینکه چگونه و در چه زمان و حالتی باید حفظ قرآن انجام شود برای بسیاری مشخص نیست.

حفظ قرآن در سنین کودکی اصولی نیست

محمد امین قاسمی نیا، حافظ کل قرآن کریم در گفتگو با خبرنگار قرآن و عترت باشگاه خبرنگاران جوان در این باره گفت: برای حفظ قرآن کریم نباید سنین پایین را انتخاب کرد، چون در آن سن درک کاملی از آیات صورت نمی‌گیرد و به سرعت فراموش می‌شود.

وی ادامه داد: البته افراد استثناء توانایی این کار را دارند، درست است که در سنین کودکی حافظه کودکان بسیار قوی است اما حفظ بدون درک فایده‌ای برای آنها نخواهد داشت. پدر و مادر باید تلاش کنند تا در این سن، بیشتر مفاهیم آسان و قصه‌های قرآنی را به فرزندان خود آموزش دهند.

این حافظ کل قرآن کریم تصریح کرد: در سن 18 سال به بالا هم بهتر است که بیشتر مفاهیم مورد بررسی و ارزیابی قرار بگیرد، در آن سن نیاز بیشتر انسان‌ها به این موضوع است و همچنین حفظ قرآن بسیار زمان می‌خواهد.

قاسمی‌نیا درباره بهترین سن حفظ قرآن کریم اظهار کرد: بین سن 13 تا 18 سال بهترین زمان برای حفظ قرآن کریم است چون در آن سن هم حافظه انسان قویی است، هم توانایی درک آدم بسیار بالا بوده و زمان کافی در اختیار دارد.
 
وی اظهار داشت: برای حفظ قرآن باید ابتدا یک برنامه‌ریزی دقیق صورت بگیرد، برای نمونه فرد باید تعیین کند که روزی چند آیه حفظ کند. در حین حفظ هم باید به مفاهیم توجه شود تا آیات به خوبی در ذهن بنشیند.

امید است که این توصیه ها برای آموزش حفظ قرآن مورد توجه خانواده ها و نهادهای آموزشی قرار بگیرد و در آینده شاهد انس جوانان و نوجوانانمان با قرآن همراه با درک مفهومی و موضوعی این کتاب آسمانی باشیم.


نام:
ایمیل:
* نظر: