کد خبر: ۸۴۱۵۹
تاریخ انتشار: ۱۳ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۲
شاخص های مکتب سیاسی، الهی امام خمینی (ره)
روحیه انقلابی امام (ره) فرصتی بود که ظرفیت های جدید اسلام را به عنوان یک موئلفه اصلی در ایجاد حکومت به جامعه بین المللی معرفی و بیرق دین، معنویت و عقلانیت را بر یک علم به اهتزاز درآورد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بسیج فرهنگیان فارس، در آستانه بیست و هفتمین سالروز ارتحال حضرت امام(ره)، حمید حسن زاده طی یادداشتی به بیان شاخص های مکتب سیاسی، الهی امام خمینی (ره) می پردازد.

در مکتب سیاسی الهی امام (ره) شاخص های رفتاری در حوزه های نظری و عملی به صورت جامع و در یک جهت نشانه گزاری شده است و آن نگاه فراگیر و ژرف به ماهیت تکلیف گرایی در قامت معنویت است.

درک صحیح شاخص های مکتب امام در بر گیرنده تمامی موئلفه های فکری و فهم دقیق ایشان از اصول ثابت دین در سایه تشکیل حکومت دینی در جامعه است. ضروریست عملکرد عینی و اجرایی امام (ره) به صورت جامع در این جهت نشانه گذاری شده و به آن پرداخته شود.

متد و مدل حکومتی که حضرت امام (ره) در جهت فهم فقهی نظام حاکمیتی اسلام مورد تاکید قرار داد در حقیقت دارنده تمامی احکام ثابت دینی است که با درایت و بینش صحیح آن روح قدسی توانست پس از سال ها موفق به تشکیل حکومت با محتوای الهی شود. در این مسیر مقابله با تحجر، جهل، حصارهای خرافه پرستی و بدعت های نظری و عملی در تفکر امام (ره) جایگاه ویژه ای دارد.

روحیه انقلابی امام (ره) فرصت و پتانسیلی بود که ظرفیت های جدید اسلام را به عنوان یک موئلفه اصلی در ایجاد حکومت به جامعه بین المللی معرفی و بیرق دین، معنویت و عقلانیت را بر یک علم به اهتزاز در آورد.

اجتهاد در تمامی حوزه های مدیریتی و پویایی فقه اسلام در صحنه های اجتماعی یکی دیگر از شاخص های اصلی مکتب امام (ره) در به روز رسانی حکومت دینی است تا تمامی بن بست های اجرایی شکسته و راه برون رفت از معضلات داخلی و خارجی گشوده شود.

فهم فرامکانی و فرازمانی امام (ره) در ایجاد رابطه بین دین و ملت به مفهوم امت دینی نشان داد که چگونه می توان ملت ها را حول محور دین و در راستای پیوند دین و سیاست در تشکیل حکومت دینی به عینیت رساند. پیوندی که مبنای آن اخلاق با تاکید بر انجام تکلیف شرعی است و این چنین است که خاستگاه فکری امام (ره) تشکیل حکومت از یک منبع محض دینی است که باید ها و نباید های خود را از ایدئولوژی اسلامی می گیرد.

در قالب آنچه گفته شد شاخص های مکتب امام (ره) به شرح ذیل بیان می شود:

مکتب امام 1: روحیه انقلابی:

در مکتب امام (ره) روحیه انقلابی برگرفته از ادبیات قرآنی است. جهاد با حکومت طاغوت تا مرحله براندازی، مسئولیتی شرعی بر فقیه عالم و عادل است تا با استقرار حکومت اسلامی در پی اجرای احکام الهی با ماهیت معنوی باشد.

مکتب امام2: استکبار ستیزی:

امام (ره) سازش با استکبار را نافی عزت مسلمین می داند که از آموزه های قرآنی است با دو ویژگی الهی بودن و سازش ناپذیری ،در مکتب امام نماد استکبار آمریکا است و سازش با آن عدول از موازین انقلاب است.

مکتب امام3: عشق به مردم:

اعتماد، اعتقاد و تکیه به ایمان مردم در سایه نیروی هماهنگ کننده امت اسلامی جهت ایجاد تحولات عظیم انقلابی از ویژگی های مکتب امام(ره) است.ایشان انقلاب را از مردم،برای مردم، جهت ایجاد حکومت اسلامی و برپایی ارزش ها می داند.

مکتب امام 4: پیوند اخلاق و سیاست

در مکتب امام (ره) ابعاد معنوی انقلاب از ابعاد مادی آن مقدم است .هدف انقلاب تربیت نسل ها در پرتو حاکمیت ارزش هاست. امام سیاست را در امتداد اخلاق و تلاش برای تحقق آرمان ها جهت نتایج بزرگ معنوی می داند.

مکتب امام 5: ساده زیستی:

رهیدن از قیود مادی در عین تنوع صحنه های گسترده مسئولیتی امام (ره) در زندگی فردی از علائم وارستگی و زی طلبگی ایشان در تبیین ماهیت معنوی انقلاب اسلامی است. خوی کاخ نشینی و اشرافی گری مانع پیش برندگی انقلاب در تربیت نسل هاست.

مکتب امام 6: ولایت مداری:

در مکتب امام (ره) ولایت حلقه واصل شدن به اهداف تعالی بخش ، میثاق و عهدی که خداوند در یک اتحاد درونی با ولی و امت اسلامی دارد می باشد. ولایت مدیریت علوی در جامعه توحیدی با تمسک به حبل المتین با نگاه جریان سازی توحیدی است.

مکتب امام 7: معنویت:

درمکتب امام(ره) نقش معنویت در اداره حکومت و در جهت رشد فضائل اخلاقی است. معنویت ثمره ایمان، عبودیت و خلوص بندگی در جهت حضور خدا در تمامی صحنه های اجتماعی است. در مکتب امام(ره) نوسازی معنوی مقدم بر نوسازی مادی است. معنویت عامل پیش برنده نظام اسلامی در عبور از تهدیدات است.

مکتب امام 8: عرفان:

درمکتب امام(ره) عرفان علم به باطن شریعت به منظور فهم واقعیت های دینی در مبانی حکومتی است. این عرفان با تمامی بخش های جامعه در ارتباط است و مخالف انزوا است. در این مکتب، سیر الی الله جنبه اجتماعی دارد و عارف مرد تدبیر، سیاست و جهاد است.

مکتب امام 9: پیوند حوزه و دانشگاه:

درمکتب امام(ره) قبل از پیوند حوزه و دانشگاه، پیوند طلبه و دانشجو مد نظر است که هر دو در جریان فرهنگ سازی جامعه بر مبنای هویت فکری و اعتقادی نقش ارزنده داشته و یکی نماینده دولت و دیگری نماینده امت است و جدایی ایشان انشقاق فرهنگی را به دنبال خواهد داشد.

مکتب امام 10: تکیه و اعتماد به مردم:

درمکتب امام(ره) مردم عامل اصلی انقلاب و حضور آنها در صحنه، سبب جاودانگی دستاوردهای معنوی انقلاب است. امام(ره) با تکیه به نیروی ایمان مردم بزرگترین تحولات اجتماعی با محتوای دینی را در جهت معرفی حکومت فقهی به جهانیان عرضه داشت.

مکتب امام 11: انقلاب و قیام: 

درمکتب امام(ره) انقلاب جهت براندازی حکومت طاغوت و استقرار حاکمیت اسلامی و خداگونه شدن مردم و احیای ارزشهای اسلامی است. در این مکتب قیام امانتی از سوی خدا بر گرده مردم است که با مبارزه بر علیه استکبار ادا می شود. اعتماد به الطاف الهی کارآمدترین سلاح مجاهدان است.

مکتب امام 12: جایگاه ولایت فقیه:

درمکتب امام(ره) هستی بر اساس ولایت پدیدار است و عالم غیب و شهود مظهر حقیقت محمدی و علوی است. در این مکتب مشروعیت نظام به اسلامی بودن آن و اسلامی بودن حکومت به ولایی بودن آن است که موافق حکم خداوند متعال است. ولایت عامل صیانت از انقلاب و دفع اجانب است.

مکتب امام13: مقاومت در برابر خلافکاران:

اتکای عمیق امام(ره) به مبانی فکری و اعتقادی اسلامی چنان بود که هیچ فردی را یارای ایجاد تردید در وجود ایشان را نداشت به نحوی که در تمامی مراحل انقلاب تکلیف دینی خود را بر رضایت اشخاص مقدم داشته، صراحت و صداقت درکلام را با عمل همراه می نمود.

مکتب امام 14: بدبینی به اجانب:

سخن اول و آخر امام در خصوص اجانب فاقد نوسان کلامی و محتوایی بوده و با بصیرت باطنی که داشتند، پیوسته اجانب را بدخواه نظام اسلامی دانسته و به چشم امید به ایشان نمی گریستند.

امام (ره) تا پایان عمر آمریکا را دشمن بزرگ معرفی و شعار حقوق بشر آنها را سلاح نرم دشمن می دانست.

مکتب امام 15: وحدت:

در مکتب امام (ره) وحدت وظیفه ای همگانی است که ضامن پیروزی انقلاب، حفظ و تداوم دستاورد های آن است و با اتکال به خداوند و با همبستگی دیانت و سیاست به منظور صدور ارزش های اسلامی با راهبرد نوسازی معنوی محقق می شود.

مکتب امام 16: امنیت:

در مکتب امام (ره) امنیت مفهومی عمیق داشته که با شاکله نظام سیاسی در ارتباط است. در دیدگاه امام (ره) کلید واژه امنیت، امر به معروف و نهی از منکر است و هدف نهایی آن اسقرار آرامش در جامعه به منظور رشد و اعتلای جامعه اسلامی.

مکتب امام 17: خودسازی:

در مکتب امام (ره) خودسازی جهاداکبر است ، تقدم تربیت فردی بر اصلاح اجتماعی در جهت تحقق حکومت اسلامی . گام نخست خودسازی ، تهذیب نفس و انجام تکالیف فردی در جنبه های اخلاقی و علمی به منظور ساختن انسان کامل است که مقدم بر تمامی جهادهاست.

مکتب امام 18: آسیب شناسی:

شاخص ترین رفتار اجتماعی امام (ره) در مدیریت فقهی، آسیب شناسی است. ایشان بزرگترین آسیب حکومت دینی را جایگزینی ضد ارزش ها به جای ارزش ها با تحریف آرمان های انقلابی و گرایش به تجمل گرایی و راحت طلبی نیروهای انقلاب دانسته و غفلت از اهداف اولیه انقلاب را گناه نابخشودنی می خواندند.

مکتب امام 19: آرمان خواهی:

عالی ترین آرمان امام(ره) تربیت انسان های الهی به منظور متعالی شدن جامعه انسانی متناسب با ارزش های نبوی است. ایشان وصول به این مهم را مسئولیت اجتماعی دانسته و نهایت آرمان خواهی دینی را حاکمیت بلا منازعه ارزشهای الهی و نفی تمامی طاغوت های نفسانی می دانند.

مکتب امام 20: اخلاص:

در مکتب امام (ره) اخلاص مقدم بودن نیت بر عمل و تقدم کسب رضایت حق تعالی به جای رضایت فردی در جهت تسخیر قلوب مردم است.

این اخلاص دارای سه ویژگی است؛ اخلاص در گفتار، در عمل و در هدف. رمز موفقیت امام (ره) در خلق قیام برعلیه طاغوت های بیرونی و درونی و ایجاد حکومت دینی اخلاص عینی است.

مکتب امام 21: عدالت اجتماعی:

در مکتب امام (ره) عدالت اجتماعی تحت تاثیر جهانبینی توحیدی است و ابزاری جهت وصول به کمال معنوی بشر. امام (ره) عدالت را بسط صفت حق تعالی در جامعه به وسیله ایجاد حکومت دینی می داند. در این دیدگاه هیچ فردی دارای حق ویژه نبوده و کمال کارگزاران خدمتگزار بودن ایشان به مردم است.

مکتب امام 22: پیوند دین و سیاست:

در مکتب امام (ره) اسلام عین سیاست است و مسائل سیاسی دین بیش از احکام عبادیش می باشد .نماد عالی این پیوند در ایجاد حکومت دینی بر پایه فرامین الهی است. احکام دین،جمیع تمام شئونات زندگی است و راه وصول به آن در ایجاد حکومت بر مبنای دیانت است و مخالف آن بدعت گزار در دین خواهد بود.

مکتب امام 23: بصیرت:

روشندلی و درک درست شرایط و فضای مسئولیتی در اختیار و بینش صحیح در رفتار و کردار امام (ره) در جامعه اسلامی از شاخص ها ی اصلی این مکتب است. امام (ره) بصیرت را عامل سعادت حکومت و مردم و چشم بینای امت اسلامی می داند. عالی ترین نشانه بصیرت امام (ره) تبیین تئوری حکومت اسلامی در عصر کنونی است.

مکتب امام 24: همت بلند:

عزت نفس در اوج تواضع و فروتنی و غیرت انقلابی امام (ره) که ناشی از اتصال آن نفس مطمئن به سرچشمه ازلی می باشد مقدمه ایجاد و شکل گیری حرکت انقلابی انسانی می شود که با همت بلند خود و با شعار « ما می توانیم » ادبیات سیاسی جهان را متحول می نماید.

مکتب امام 25: استقلال:

امام (ره) استقلال را بازگشت هویت اسلامی به حکومت و برائت از اجانب می دانند. روح استقلال با تحمل سختی ها و اتکا به توانمندی داخلی با توکل بر خداوند ایجاد می شود. امام (ره) وابستگی به اجانب ، احساس حقارت امت اسلامی در برابر بیگانگان و روحیه اشرافی گری را مانع رسیدن به استقلال می دانند .

مکتب امام 26: مردمی بودن:

در مکتب امام (ره) تظام اسلامی مظهر تحقق حقوق حکومت بر مردم و حقوق مردم بر حکومت است . رمز پیروزی و بقاء انقلاب حضور دائم مردم در صحنه و وفاداری متقابل مردم و دولت اسلامی به یکدیگر است . این مهم با استمرار نهضت اسلامی در جوامع انسانی ارتباط مستقیم دارد .

مکتب امام 27: تربیت انسان کامل:

خلقت انسان به گونه ای است که می تواند تجلی بخش حقیقت دین و عینیت اسم اعظم الهی باشد . در مکتب امام (ره) انسان کامل مظهر اسماء و صفات خداوند و بزرگترین حجت خدا بر زمین است که تربیت ایشان تنها در پرتو حکومت دینی ، تحت زعامت فقیه عالم ، عادل و جامع الشرایط امکان پذیر است. حاکم اسلامی تکلیف دارد در جهت اعتلای نام دین و در مسیر شریعت انسان کامل را که مظهر صفات الهی است را تربیت نماید.

مکتب امام 28: دشمن شناسی:

فهم و بینش فراگیر امام (ره) در شناخت فرصت ها،چالش های فکری و اعتقادی و مصالح امت اسلامی در ابعاد داخلی و خارجی باعث شد تا معمار انقلاب اسلامی پیوسته دشمن اصلی و استکبار جهانی را آمریکای جنایتکار و صهیونیسم جهانی معرفی و با بصیرت و صبر انقلابی خود ،ایشان را در نقشه های شوم خود ناکام نماید.

مکتب امام 29: احیاگر ارزش ها:

امام (ره) با طراحی یک نظام دینی فهیم که قابلیت اداره جوامع انسانی در پرتو ارزش های اسلامی را دارد، توانست راه صحیح را به تمام جوامع بشری نشان دهد. در این مکتب حفظ ارزش ها با دمیدن روح اعتماد به نفس در ملت ها با آرمان خواهی دینی امکان پذیر است و غرور ملی را در دین باوری نهاینه نموده و استقلا را در خودکفایی فکری می داند .

مکتب امام 30: حکومت:

در مکتب امام (ره) حکومت، فلسفه عملی تمامی فقه است. مبنای تشکیل حکومت اجتهاد در عرصه های عملی در موقعیت های اجتماعی است. متد امام (ره) در تبیین حاکمیت « اسلام ناب محمدی (ص) » با راهبرد مبارزه با تحجر و جاهلیت است . هنر امام(ره) در تشکیل حکومت تعریف جمهوریت در اسلامیت در راستای شریعت است.

مکتب امام 31: انقلاب جهانی:

نهضت امام (ره) جهانی می اندیشد و جهانی عمل می کند و خود را در برابر سرنوشت تمامی انسان ها مسئول می داند . مکتب امام مرزها را درمی نوردد و در برابر جهانی سازی استکبار ، جهانی سازی اسلامی را مطرح می کند . امام (ره) از جامعه عقیدتی بدون مرز صحبت می کند.

مکتب امام 32: تکلیف گرایی:

در مکتب امام(ره) حلقه واصل دینداری و خردورزی در جهت تحقق جمهوریت در راستای شریعت در یک انتصاب عام الهی ، تکلیف گرایی است که در این دیدگاه مقدم است بر حقوق فردی و مسئولیت های اجتماعی .

و در آخر اینکه:

مکتب امام (ره) مکتب انقلاب است، ویژگی های عملی و آرمانی انقلاب اسلامی از تفکر ناب دینی امام (ره) ناشی شده است. در این مکتب تقدم عقیده در برابر مصلحت و خودباوری در مقابل خودمحوری آنچنان آشکار و روشن است که حجت را بر همگان به اکمال و اتمام رسانده است و از همین جهت است که دشمنان انقلاب در ابتدا سعی به تحریف مکتب امام (ره) داشته تا در ادامه مکتب انقلاب را دگرگون و به سمت روحیه لیبرالی متحول نمایند.

در مکتب امام (ره) هدف از مقابله با حکومت طاغوت کاملا مشخص است، شیوه حکومتی تعیین شده است ، وظایف متولیان در تمامی حوزه های اجرایی شاخص گزاری شده است و می توان ادعا کرد در این دیدگاه در ماهیت و چیستی انقلاب و حکومت در نظام اسلامی احتیاج به اجتهاد فردی نیست.

در مکتب امام (ره) فقه حکومتی کاملا پویا و حاضر در صحنه است و بالندگی خود را از مبانی اندیشه فردی دریافت می دارد که به تمامی نیاز های جامعه واقف است، فرصت ها و آسیب ها را می شناسد، به تمامی اندیشه ها و مکاتب بشری و ایسم هایی که یکی پس از دیگری وعده سعادتمندی بشر را داده اند آشناست و به همین جهت است که با تحلیلی درست از حوادث و موضوعات سیاسی و اجتماعی پیرامونی با بصیرتی مبتنی بر فهم دینی به مدیریت حکومتی همسو با آرمان های دینی می پردازد.

تا زمانی که امت خود را در مبانی این مکتب و در دنباله آن و در زمان کنونی به ولایت رهبر معظم انقلاب، امام خامنه ای عزیز متصل بداند و این اتصال را تا ظهور آقا امام زمان (عج) حفظ نماید باید مطمئن باشد که در امتداد حکومت انبیاء و اوصیا بوده و از سوی دشمنان و معاندین آسیب نخواهد خور . ان شاءالله

/انتهای پیام/224224

نام:
ایمیل:
* نظر: