کد خبر: ۸۴۸۲۱
تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۶
یک اندیشکده آمریکایی مدعی شد شکست قابل توجه نیروهای اصولگرای ضد جریان اصلاحات با افزایش فرصت‌های اقتصادی خارجی تقویت یافته و منجر به ترغیب فعالیت‌های اصلاح طلبانه در ایران می‌شود.

پایگاه اطلاع رسانی بسیج اساتید فارس، َاندیشکده آمریکایی کیتو در گزارشی پیرامون انتخابات ایران و عملکرد آمریکا در ادوار گذشته و خط مشی آینده برای ایجاد یک ایران اصلاح‌طلب مطابق معیارهای غرب نوشت: ایرانیان جمعه گذشته در انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان شرکت کردند. در این بین اصلاح طلبان میانه‌رو به موفقیت‌هایی رسیدند که توجیه کننده تصمیم دولت اوباما برای پیشبرد رویکرد دیپلماسی بعد از سال‌ها مواجهه با ایران بوده است.

– مهندسی‌های پر اشتباه آمریکا در قبال ایران

بر اساس این گزارش، روابط ایران با آمریکا سال‌هاست که دچار مشکل است. آمریکا در سال ۵۳ میلادی مهندسی کودتا علیه دکتر «محمد مصدق» نخست وزیر وقت را شکل داد. واشنگتن سپس برای ۲۵ سال از حکومت استبدادی و فاسد «محمدرضا شاه» که در پی ارتقای توان نظامی، سرکوب مخالفت‌های مسالمت‌‌آمیز و نیز تغییر اجباری جامعه سنتی ایران به جامعه مدرن بود، حمایت کرد. اما نتیجه این اقدام‌ها انقلابی با پیروزی آیت‌الله خمینی شد که به تبع آن ماجرای اشغال سفارت آمریکا در تهران، حمایت دولت ریگان از جنگ عراق علیه ایران و اشتباه در سرنگون‌ سازی هواپیمای مسافربری ایران در سال ۱۹۸۸ میلادی را موجب گشت.

– گروهک منافقین آلترناتیو مناسبی نیست

در دنباله این گزارش با اشاره به حوادث بعدی چون حرکت ایران به سوی انرژی هسته‌ای و اتفاق‌های رخ داده تا توافق، انتخابات هفته گذشته ایران، پیروزی ائتلاف میانه‌روها و اصلاح طلبان در تهران، اشاره به میل واشنگتن در ایجاد تغییرات مطابق معیارهای غرب با تمرکز بر میانه‌روها و اصلاح طلبان و حتی ارجحیت آنها به نسبت گروهک منافقین آمده است: «تغییرات در ایران نامعلوم و زمانبر است. در حقیقت بسیاری از میانه‌روها در قیاس با اصولگرایان که باعث عدم موفقیت این کشور شده‌‌اند معقول‌تر هستند. اگرچه نقطه جانشین‌ها آن‌ها که نیروهای سازمان مجاهدین خلق (منافقین) بوده و مورد علاقه تندروهای آمریکا به ویژه نومحافظه کاران نیز قرار دارند، تنها به فکر ادامه تحریم‌های اقتصادی و تهدید نظامی ایران هستند که به یقین هیچ تغییر در امور داخلی ایران ایجاد نمی‌کند. واشنگتن نیز توانایی جادویی برای رسیدن به ایران و تبدیل اصولگرایان مسلمان به لیبرال‌های غربی و ایجاد حکومتی دوست آمریکا ندارد زیرا این برهه دیگر سال ۱۹۵۳ که به شکلی بد خاتمه یافت، نخواهد شد. اگر مهندسی جامعه بین‌المللی این قدر ساده بود، روسای جمهوری چون ریگان، بوش، کلینتون و بوش دوم نیز مایل بودند مشکل ایران را سال‌ها قبل رفع نمایند.

– ایجاد نخبگان غربگرا در راستای امتیازهای هسته‌ای

در ادامه این مطلب با اشاره به تبعات تهدید کردن ایران و برخورد احتمالی ایران و عربستان سعودی یا اسرائیل یا حتی از همه بدتر حمله آمریکا آمده است: «واشنگتن باید بازی بلند مدتی را اجرا گذارد. بیش از ۶۰ درصد جمعیت ایران زیر سی سال و بسیاری از جوانان این کشور طرفدار غرب و ارزش‌های غربی هستند. توافق هسته‌ای نیز «حسن روحانی» رییس جمهور ایران را قدرتمند و شهروندان کنجکاو این کشور را انرژی بخشیده است.»

اندیشکده کیتو در ادامه راهکار خود نوشت: «آمریکا نیاز دارد وجود یک فضای بین‌المللی مفید برای ایران را القا و افکار ایرانیان را منعطف به خارج نماید. هرچه قدر که جمعیت ایران از توافق صلح آمیز دستاورد داشته باشند و رفاه و امنیت را در آن پیدا کنند بعد از انقضا توافق هسته‌ای نیز این کشور در همین مسیر باقی می‌ماند. به ویژه رشد اقتصادی پایدار درحال رسیدن به طبقه روستایی و کارگری ایران و نیز وجود نخبگان بیشتری غربگرا امری مهم است. بنابراین فارغ از این‌که چه کسی در راس کار باشد، یک فضای سیاسی لیبرال‌تر و اجتماعی‌تر در ایرانی که مجدد وارد بازارهای نفتی شده و از سرمایه‌های غربی منفعت می‌برد محتمل‌تر است.

– توافق هسته‌ای، مسیری به سوی ایران اصلاح طلب

در خاتمه این مطلب با تاکید بر «چاره ساز بودن توافق هسته‌ای» آمده است: «آینده نامعلوم است اما گام مثبت «توافق هسته‌ای» است. هر چند که موفقیت دشوار است اما دست‌کم مسیری به سوی ایران دموکرات‌‌تر و آرامتر برای آینده است که برای خاورمیانه از جمله اسرائیل و عربستان سعودی و آمریکا نیز مفید خواهد بود. هرچند که منتقدان دولت آمریکا اتخاذ رویکرد ستیز و دشمنی را خواستارند اما تاکنون توافق هسته‌ای ایران را از توسعه سلاح‌های هسته‌ای به عقب رانده و موجب جنگ قوی‌تر برای اصلاحات در ایران شده است.

منبع: سایت فتن
نام:
ایمیل:
* نظر: