يك. آثار تربيتى
1-1 تلطيف روح
روح انسان، همواره در حال تدبير بدن است و بدن بدون تدبير روح، مانند كشتى
بدون ناخدا است. در ماه رمضان، به دليل امساك از خوردن و آشاميدن و محدود
كردن آن به ساعاتى مشخص و نيز كنترل حواس (مانند چشم، گوش و تمامى مجارى
ورود اطلاعات به درون ذهن)، فراغت روح و نفس بيشتر فراهم مى شود. فعاليت
روح براى پرداخت به امور مادى و دنيوى كاهش مى يابد و امكان پرداخت به امور
معنوى بيشتر مى شود. در نتيجه روح از لطافت بيشترى برخوردار مى گردد.
1-2 تقويت اراده
خداوند برنامه روزه دارى را به گونه اى تنظيم كرده است كه انسان بايد در
ساعت معيّنى، از خوردن و آشاميدن بپرهيزد و در ساعت خاصى، مى تواند آزادانه
بخورد و بياشامد و از لذت هاى حلال استفاده كند.
ملزم شدن انسان ها به اجراى دقيق اين برنامه و تكرار آن طى يك ماه، تمرين
بسيار مناسبى است براى عادت دادن نفس به امورى، غير از آنچه در ماه هاى
ديگر عادت كرده بود و اين عمل، عزم و اراده انسان را تقويت مى كند.
1-3 كنترل غرايز
روزه دار بايد در حال روزه ـ با وجود گرسنگى و تشنگى ـ از غذا و آب و ساير
لذات (از قبيل لذت جنسى)، چشم بپوشد و ثابت كند كه او همچون حيوانات، در
بند اسطبل و آب و علف نيست. او مى تواند زمام نفس را به دست گيرد و بر هوس
ها و شهوت هاى خود مسلّط شود و اين امر باعث مى گردد كه غرايز به كنترل او
در آيد و علاوه بر اين، در بهره ورى از آنها تعديلى به وجود آيد. خلاصه
اينكه روزه، انسان را از عالم حيوانى ترقى داده و به جهان فرشتگان صعود مى
دهد.
تقوا و پرهيزگارى در تربيت اخلاق اسلامى يك مسلمان، نقش بسيار مهمى دارد و
براى رسيدن به اين صفت شايسته، بهترين عبادت روزه است. قرآن درباره آن مى
فرمايد: «لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ»؛ يعنى، نتيجه و علّت غايى روزه، تقوا از
محارم الهى است.
وقتى پيامبر صلى الله عليه و آله در خطبه «شعبانيه»، فضايل ماه رمضان و
روزه را برشمرد، اميرمؤمنان على عليه السلام پرسيد: بهترين اعمال در اين
ماه چيست؟ فرمود: «الورع عن محارم اللّه » ؛ «پرهيز و اجتناب از معاصى و
گناهان است». بنابراين روزه، عامل بازدارنده از گناه و عامل سركوب كننده
نفس عصيانگر است. شخص با عمل به اين دستور الهى، به خوبى روح تقوا و
پرهيزگارى را در خويش زنده مى كند؛ زيرا با روزه، اصلاح نفس و تربيت آن،
آسان تر مى شود؛ زيرا گرسنگى و ديگر محروميت هاى روزه، شعله هاى سركش غريزه
هاى حيوانى و هواهاى نفسانى را خاموش مى سازد.
پر شدن شكم زمينه بسيارى از ناهنجارى ها و تحريك شهوات، غوطه ورى در حرام و
ظهور خواهش هاى باطل در نفس مى شود؛ چنان كه در حديثى آمده است: «انى اخاف
عليكم من البطن والفرج»؛ «من از شكم و شهوت بر شما بيمناك هستم». اگر شكم
عفيف باشد و به قدر ضرورت اكتفا كند و از حرام و شبهه بپرهيزد، بدون شك
دامن نيز عفيف مى شود. عفت اين دو عضو، زمينه بسيار خوبى براى نشاط معنوى و
صفاى دل و باطن خواهد شد.
1-4 روحيه ايثار و نوع دوستى
انسان موجودى اجتماعى است و انسان كامل، كسى است كه در همه ابعاد وجودى رشد
كند. روزه، بعد اجتماعى انسان را در كنار ساير ابعاد او رشد مى دهد؛ بدين
صورت كه درس مساوات و برابرى در ميان افراد اجتماع است. با عمل به اين
دستور مذهبى، افراد متمكن وضع گرسنگان و محرومان اجتماع را به طور محسوس در
مى يابند و به دنبال آن درك، به اين نتيجه مى رسند كه بايد به فكر
بيچارگان و محرومان باشند. اگر توجه به حال گرسنگان، جنبه حسّى و عينى پيدا
كند، اثر بيشترى دارد و روزه به اين موضوع مهم اجتماعى، رنگ حسّى مى دهد.
با رشد اين بعد اجتماعى، انسان نسبت به هم نوعان خود بى تفاوت نمى شود و
دردهاى فراگير اجتماعى (مانند فقر و گرسنگى) را حس مى كند و مصداق اين سخن
حكيمانه سعدى مى شود كه:
بنى آدم اعضاى يكديگرند كه در آفرينش ز يك گوهرند
چو عضوى به درد آورد روزگار دگر عضوها را نماند قرار
به راستى اگر كشورهاى ثروتمند جهان و اغنيا، چند روز از سال روزه بدارند و طعم گرسنگى را بچشند، باز هم اين همه گرسنه در جهان خواهد بود؟! آيا ميليون ها انسان با سوء تغذيه و كمبود مواد غذايى مواجه خواهند شد؟!
دو. آثار بهداشتى
بدون ترديد در علم پزشكى، اثر معجزه آساى امساك، در درمان انواع بيمارى هاى
جسمانى و روانى به اثبات رسيده است. عامل بسيارى از بيمارى ها، زياده روى
در خوردن غذاهاى مختلف است. پيامبر خدا صلى الله عليه و آلهفرمود: «واعلم
ان المعدة بيت الداء و ان الحمية هى الدواء»؛ «معده مركز و خانه هر دردى
است و پرهيز [ از غذاهاى نامناسب و زياده خورى]، اساس هر داروى شفابخش
است». منشأ بسيارى از بيمارى هاى روانى، افكار غلط، سوء ظن، گناه و شناخت
غيرمعقول و غيرمنطقى است و روزه با ايجاد محدوديت هايى، هم معده و دستگاه
گوارشى را تقويت مى كند و هم با كنترل افكار و اجتناب از گناه، روان انسان
را از آلودگى ها باز مى دارد.
به عبارت ديگر روزه، زباله ها و مواد اضافى و جذب نشده بدن را مى سوزاند و
در واقع، بدن را «خانه تكانى» مى كند و روح را با تلاوت قرآن و خواندن
دعاهاى ويژه تقويت مى نمايد. خلاصه اينكه با روزه، سلامتى جسمانى و روانى
انسان تضمين مى شود و بر همين اساس پيامبر اسلام صلى الله عليه و آله
فرمود: «صوموا تصحّوا»؛ «روزه بگيريد تا سالم شويد». روزه اگر با شرايطى كه
دارد گرفته شود، اثرات مهم تربيتى، اجتماعى و بهداشتى براى انسان دارد.