کد خبر: ۸۵۷۱۵
تاریخ انتشار: ۰۴ تير ۱۳۹۵ - ۲۰:۰۸
دانش آموزان مسلمان در سراسر جهان با شور و اشتیاق ویژه ای در مراسم ماه مبارک رمضان شرکت می کنند.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بسیج فرهنگیان فارس به نقل از پانا، ماه مبارك رمضان در میان دانش آموزان مسلمان در سراسر جهان از جایگاه ویژه ای برخوردار است و دانش آموزان مسلمان کشورهای مختلف جهان در این ماه متناسب با فرهنگ‌های خود، هر كدام آداب و رسوم خاص دارند. در زیر نگاهی اجمالی به آیین های ویژه دانش آموزان مسلمان در کشورهای مختلف می پردازیم.

 

هند،آذین بندی مدارس

دانش آموزان مسلمان در  هند در ماه رمضان به آذین بندی نمازخانه مدارس خود می پردازند و بخشی از مناسک این ماه را در نمازخانه مدارس خود برپا می کنند و با برگزاری کلاس های قرآنی، انس بیشتری با قرآن می گیرند. همچنین دانش آموزان مسلمان هندی همپای خانواده های خود در مراسم شب قدر و اعتکاف شرکت می کنند و این اعتکاف ها عمدتا در مدارس صورت می گیرد. در شب قدر شماری از دانش آموزان به كوچه‌ها و خیابان‌ها می‌روند و درهای خانه‌ها را زده و آنها را برای احیای ماه مبارك رمضان صدا می‌كنند و قداست این ماه را یادآور می‌شوند.
 
 
افغانستان و غبارروبی مدارس
 
دانش آموزان در افغانستان در روزهای پایانی ماه شعبان با جارو و غبارروبی مساجد به پیشواز ماه رمضان می‌روند و در مراسم افطاری با شور و شوق حاضر می شوند و در مساجد برای برگزاری مراسم شب های قدر حضور گسترده ای دارند.
 
مالزی و جشن وشادی
 
دانش آموزان در مالزی ماه مبارک رمضان را با جشن و شادی همراه می کنند و همراه با تلاوت قرآن و مناجات با پروردگار، به جشن و سرور برای ورود به ماه غفران الهی می پردازند.
 
 
قرآن خوانی در تاجیکستان
 
دانش آموزان مسلمان در تاجیکستان به ختم قرآن در ماه مبارک رمضان بسیار اهمیت می دهند و مدارس به گونه ای برنامه قرآن خوانی را تنظیم می کنند که روزانه یک جز قرآن در مدرسه تلاوت شود. همچنین احیای شب های قدر نیز در میان دانش آموزان تاجیکی ارزش والای دارد.
 
 
ترکیه و آش شوربا
 
دانش آموزان مسلمان در ترکیه نیز با آذین بندی حسینیه ها به استقبال ماه مبارک رمضان می روند و در مراسم ویژه آش شوربا که مختص به ماه رمضان و غذای سنتی افطار در ترکیه است، حضور پر رنگی دارند.
 
 
کویت و پوشیدن لباس های سنتی
 
دانش آموزان در کویت نیز با شور و شوق خاصی در مراسم های ویژه ماه مبارک رمضان شرکت می کنند. یکی از این مراسم، برگزاری جشن میلاد امام حسن مجتبی ( ع ) در پانزدهم ماه مبارک است. در این روز دانش آموزان پس از افطار با لباس‌های سنتی و نو به خیابان‌ها آمده و با خواندن سرودهای محلی ویژه‌ای این روز را تبریک می‌گویند. 
 
 
جمهوری آذربایجان و اطعام فقرا
 
دانش آموزان در جمهوری آذربایجان از جمله گروه های فعال در فعالیت های خیریه و اطعام فقرا هستند. آن ها همچنین با برپایی مسابقات مختلف در مدارس، حال و هوای ویژه ای به ماه مبارک رمضان می دهند. دانش آموزان یك هفته قبل از آغاز ماه مبارك به تدارك جشن می‌پردازند.
 
 
ماه رمضان، ماه کودکان در مراکش
 
 در مراکش، مدیر مدارس بر جشن ها و مراسم ویژه ماه مبارک رمضان در مدارس نظارت خاصی دارند. در این کشور این ماه به ماه دانش آموزان و کودکان مشهور است و خانواده ها و مدارس تلاش زیادی می کنند تا دانش آموزان را از کودکی با این ماه و آئین های اسلامی آشنا کنند.
 
 
عمان و خرید فانوس در رمضان
 
دانش آموزان در عمان در مراسم خرید فانوس برای مساجد شرکت می کنند و در مدارس خود برنامه های دینی و فرهنگی مختلفی دارند. در این ماه دانش آموزان درکلاس های درس برای تلاوت قرآن حاضر می شوند و غذاهای مختلفی برای کلاس های بعد ازظهر تهیه می کنند.  علاوه بر این دانش آموزان در جشن نیمه این ماه که به " قرانقشوه " معروف است،  حاضرند و در این جشن به خیابان ها می روند و از مردم درخواست شیرینی می کنند.
نام:
ایمیل:
* نظر: