کد خبر: ۸۶۰۵۴
تاریخ انتشار: ۰۹ تير ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۸
منتخب بیانات مقام معظم رهبری در جمع فرهنگیان/
شیوه ی سازمان دهی آموزش و پرورش هم از لحاظ قالب،هم از لحاظ محتوا یک شیوه ی تقلیدی محض است. این شیوه عیوبی دارد که یکی از عیب هایش همین حافظه محوری است به جای فکر محوری. آموزش و پرورش ما حافظه محور است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بسیج فرهنگیان فارس، محتوای پیش رو به همت سازمان بسیج فرهنگیان استان فارس و با محوریت سخنان مقام معظم رهبری در موضوع آموزش و پرورش و جایگاه معلم در نظام تربیتی و پرورشی ارائه می گردد.
معلم انقلاب اسلامی،عامل فرآیند پیشرفت و روشنفکری و حامل وجه نرم افزاری انقلاب اسلامی در مسیر عبور از تهدیدات و بهره گیری از فرصت های پیش روست.
انتظارات رهبر معظم انقلاب، خطوط کلی انقلاب اسلامی (به ویژه در جایگاه تعلیم و تعلم) را نشانه گذاری، مشخص و تعریف می نماید.
سازمان بسیج فرهنگیان استان فارس می کوشد با معرفی گوشه هایی از فرمایشات معظم له، نقشه ی راه بزرگ ترین مجموعه آموزشی و پرورشی کشور را به متولیان امر هدیه نماید


اصلاح شیوه ی تقلیدی حافظه محور

یکی از چیزهایی که یاد گرفتیم مسئله ی آموزش و پرورش است. آن ها شیوه ی های آموزش پرورشی خوبی داشتند و ما هم از آن ها یاد گرفتیم.

این که دبستان ها از مکتب خانه های قدیم بهتر بود؛ دبستان،دبیرستان، تقسیم بندی ها خوب بود این ها را که ما رد نمی کنیم؛ این ها مفید است؛ اما بالاخره چه قدرش، چه جورش، با کدام رویکردش، ما دیگر به این توجه نکردیم و یک پارچه گرفتیم. آن ها گفتند شش کلاس این جور باشد، شش کلاس آن جوری باشد، ما همان را آوردیم. بعد، آن ها روش شان را تغییر دادند، پنج کلاس و سه کلاس، ما هم این را یاد گرفتیم، آوردیم. خوب که نمی شود. آن ها کتاب درسی با درس های مختلف داشتند، گفتند این ها را تعلیم بدهید، ما هم همین طور این تراکم تعلیمات را فراگرفتیم. شیوه ی سازمان دهی آموزش و پرورش هم از لحاظ قالب،هم از لحاظ محتوا یک شیوه ی تقلیدی محض است. این درست نیست. ما باید نگاه کنیم ببینیم چه لازم داریم، این شیوه ای که هست، کجایش معیوب است. این شیوه عیوبی دارد که یکی از عیب هایش همین حافظه محوری است به جای فکر محوری. آموزش و پرورش ما حافظه محور است. بچه ها باید همین طور دائم محفوظات درست کنند.

 

استفاده از کلیه ی ظرفیت های علمی کشور در امر تعلیم و تربیت

مسئله دیگر، مسئله ی تربیت معلم و آموزش گر آموزشگاه های آموزش و پرورش است، که خیلی مهم است. این جا هم من معتقدم- البته امروز خوشبختانه وزارت آموزش و پرورش ظرفیت خوبی در تربیت معلم دارد، که از این ظرفیت باید حداکثر استفاده را کرد- که از ظرفیت های دانشگاهی هم استفاده شود. در را به بیرون نبندید؛ از همه ی ظرفیت ها استفاده شود.

همچنین، متقابلا از آن طرف می خواهم بگویم آموزش و پرورش مسئول تحویل دادن آدم های درس خوانده و کارآمد در همه ی سطوح است، اشتباه است اگر خیال کنیم آموزش و پرورش لزوما مقدمه ی دانشگاه است؛نه. بعضی دنیا و آخرت خودشان را به راه یافتن به دانشگاه وصل کرده اند. شنیده اید، جوانی که در کنکور رد شده، فرض کنید بلایی سرخودش آورده، یا افسردگی پیدا کرده، یا پدر و مادرش تو سری بهش زده اند! نه آقا! دانشگاه راه رشد علمی و راه رشد تحقیق است، بسیار خوب؛ این برای کشور لازم است.

 

وسعت تربیتی آموزش و پرورش نسبت به دانشگاه

پس آموزش و پرورش این جور نیست که فقط مقدمه ای باشد و نیم خورده ای برای دانشگاه درست کند؛ نه. دانشگاه هم خیلی خوب است؛ دانشگاه هم لازم است؛ اما دایره ی آموزش و پرورش خیلی وسیع تر از دانشگاه است. همت شما باید این باشد که در آموزش و پرورش کسانی را تربیت کنید که این ها به حد لازمی از فرزانگی و دانایی و معلومات دست پیدا کنند که در هر جایی که انسان مشغول کار هست، از این حد از دانش و فرزانگی برخوردار باشد. حالا بعضی ها استعداد دارند، شوق دارند، می روند دانشگاه، بعضی ها نه، یا شوقش را ندارند، یا استعدادش را ندارند، نمی روند.

 

هم سویی آموزش با مسئله ی پرورش

عرض می کنم که از این مسئله غفلت نکنید که تربیت کردن هم جزو کار شماست. و چه بهتر که با نفوذ معلمی، با تاثیر روحی معلم بر متعلم از این امکان استفاده کنید و یک نقطه ی روشن و نورانی در قلب دانش آموز باقی بگذارید. یک کلمه از خدا، یک کلمه از پیغمبر، یک جمله از قیامت، یک کلمه از معنویت و سلوک الی الله و محبت به خدا، گاهی ممکن است از شما به عنوان دبیر ریاضی یا دبیر ادبیات یا معلم کلاس اول دبستان یا دوم دبستان صادر شود که شخصیت این کودک یا این نوجوان انسانی را که مخاطب شماست، شکل مطلوب بدهد که از صد ساعت حرف زدن در شکل های دیگر اثرش بیشتر باشد. این به جای خود محفوظ؛ این وظیفه است، لکن نافی این نیست که ما در آموزش و پرورش یک بخشی داشته باشیم که به طور متعهد و مسئول، نگران قضیه ی پرورش باشد؛ چون می دانیم آموزش بدون پرورش راه به جایی نخواهد برد، آموزش بدون پرورش همان بلایی را بر سر جوامع انسانی خواهد آورد که امروز بعد از گذشت صد سال، صد و پنجاه سال و یا بیشتر، جوامع غربی دارند آن را احساس می کنند.

 

بیانات مقام معظم رهبری در جمع فرهنگیان 1387/2/12

 
/انتهای پیام

نام:
ایمیل:
* نظر: