گزارش
22 بهمن 93
هانیه پورحسین/ خبرگزاری ایسنا
bolet22 بهمن 93
هانیه پورحسین/ خبرگزاری ایسنا
22 بهمن 93
محسن تورع/ خبرگزاری نسیم
bolet22 بهمن 93
محسن تورع/ خبرگزاری نسیم
کد خبر: ۸۶۶۹۰
تاریخ انتشار: ۱۹ تير ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۵
آیت‌الله کلانتری به ایکنا پاسخ داد:
نماینده مردم فارس در مجلس خبرگان رهبری عدم نگاه تخصصی به فرهنگ، موازی‌کاری و عدم اولویت‌بندی را از مهم‌ترین مشکلات کشور در عرصه فرهنگ برشمرد.
به گزارش روابط عمومی سازمان بسیج رسانه به نقل از خبرگزاری ایکنا؛ آیت‌الله علی‌اکبر کلانتری، نماینده مردم فارس در مجلس خبرگان رهبری در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)از فارس، با اشاره به بیانات اخیر رهبر معظم انقلاب در مسئله فرهنگ که ایشان در این زمینه نوعی ولنگاری فرهنگی را احساس می‌کنند، گفت: یکی از مهم‌ترین مشکلات کشور ما در عرصه فرهنگ، عدم نگاه تخصصی به این مقوله است، به این معنا که مدعیان و متولیان امور فرهنگی بسیار فراوان هستند اما معمولاً عده کمی در این زمینه از تخصص کافی برخوردارند و می‌توانند در این مسیر حرکت کنند.

فرهنگ،‌ واقعاً مظلوم است

وی افزود: فرهنگ یک مقوله واقعاً مظلومی است چرا که بسیار تخصصی و مشکل است اما هر کسی به خود اجازه می‌دهد وارد این عرصه شود در حالی که باید افراد و سازمان‌هایی در این عرصه ورود پیدا کنند که مراحلی را طی کرده باشند و از تخصص کافی برخوردار باشند.
آیت‌الله کلانتری اظهار کرد: مشکل دیگری که وجود دارد موازی کاری‌های فرهنگی است به این معنا که گاهی در یک عرصه و مقوله و موضوع معین، نهادها، افراد و گروه‌های مختلفی به فعالیت مشغولند در حالی که اگر این‌ها با یکدیگر تجمیع شوند و تحت فرماندهی واحد انجام وظیفه کنند، بی تردید خروجی کار بسیار مطلوب‌تر و چشمگیرتر خواهد بود.

عدم رعایت اولویت‌ها؛ از مهم‌ترین مشکلات در عرصه فرهنگ

رئیس جامعه اساتید حوزه‌های علمیه فارس،‌ سومین اشکال در عرصه فرهنگ را عدم رعایت اولویت‌ها دانست و گفت: این مفهوم بدان معناست که گاهی ما در عرصه‌هایی هزینه‌های هنگفتی می‌کنیم که اولویت ندارند و برعکس از عرصه‌هایی غافل می‌شویم که بسیار اولویت و فوریت دارند مثلاً گاهی دیده می‌شود برای برگزاری یک کنسرت موسیقی مدت‌ها مقدمه‌چینی و انجام تمهیدات لازم، گرفتن مجوز و غیره صورت می‌گیرد در حالی که این‌ها خیلی اولویت ندارند و اکنون مشکل مردم که برگزاری کنسرت نیست بلکه مشکل مردم اشتغال، فقر و مفاسد اقتصادی و اجتماعی است.

لزوم توجه به نوع هزینه‌کرد در مسائل فرهنگی

وی با تأکید بر لزوم توجه به نوع هزینه‌کرد در مسائل فرهنگی بیان کرد: گاهی اوقات برای یک مطلب غیرضروری همایش‌های سنگین گرفته و پول‌های هنگفتی خرج می‌شود در حالی که مردم برای امور اولیه خود گرفتارند لذا به نظر می‌رسد باید برای جلوگیری از این مشکلات تدبیری اندیشیده شود تا در همه عرصه‌های فرهنگی مدیریت واحدی داشته باشیم.

آیت‌الله کلانتری ادامه داد:‌ نظر مقام معظم رهبری درباره ولنگاری فرهنگی نیز همین مشکل است یعنی اگر تجمیع در فعالیت‌های فرهنگی صورت گرفته و این فعالیت‌ها تحت فرماندهی واحد سیاستگذاری شوند، این ولنگاری تا حد زیادی مرتفع خواهد شد.

برخی اقدامات فرهنگی برگرفته از نگاه‌های تفسیری از فرهنگ غرب است

عضو مجلس خبرگان رهبری در ادامه سخنان خود با اشاره به اتفاقات اخیر پلمپ مجموعه فرهنگی در شیراز که در آن اقدامات ضد فرهنگی و سوءاستفاده از بانوان و برپایی نمایشگاه‌های مدلینگ صورت می‌گرفت و همچنین گرفتن مجوزی برای برپایی «رهاشو» در سومین حرم اهل بیت(ع)، لزوم احترام جایگاه سومین حرم اهل بیت(ع) را یادآور شد و گفت: متأسفانه این اقداماتی که تحت لوای فرهنگ انجام می‌دهند نگاهی تفسیری از فرهنگ غرب است و نوعی فرهنگ وارادتی و توجه به فرهنگ بیگانه است.

انتقاد از اقدامات فرهنگی که همخوانی با آموزه‌های اسلامی ندارد

وی تأکید کرد: بعضی از کارهای فرهنگی که انجام می‌شوند، هیچ‌گونه هم‌خوانی و هماهنگی و تناسبی با آموزه‌های اصیل اسلامی ندارند چرا که در فرهنگ اصیل ما زن و دختر و کلاً بانوان از یک جایگاه و کرامت خاصی برخوردارند و به نظر می‌آید که این‌گونه اقدامات بیشتر ناشی از عدم شناخت کافی نسبت به دیدگاه اصیل اسلام در ارتباط با بانوان و مسائل فرهنگی است.
نام:
ایمیل:
* نظر: