پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
berooz
۰۱:۲۹:۲۲
کد خبر: ۸۷۹۱۹
تاریخ انتشار: ۰۶ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۸
معاون اجرایی شهردار شیراز عنوان کرد
معاون اجرایی و خدمات شهری شهردار شیراز گفت: همایش تاب‌آوری زیست‌بوم شیراز نیمه دوم ماه جاری برگزار می‌شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان بسیج علمی ، پژوهشی و فناوری به نقل از خبرگزاری فارس ، رمضان امینی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شیراز اظهار داشت: امروز بحث آب یکی از مباحث مهم و ضروری کل کشور است و استان فارس نیز طی سال‌های گذشته به سبب کاهش نزولات جوی دچار مشکلاتی از این ناحیه شده که البته تنش آبی تنها یکی از مسائل زیست‌محیطی ما است و باید با سیاست‌گذاری‌ها و برنامه‌ریزی مناسب استفاده بهینه از منابع و اصلاح الگوی مصرف در حوزه منابع آبی را محقق سازیم.

وی افزود: عوامل مختلفی باعث شدند ما با مشکل کمبود آب شرب و کشاورزی روبرو شویم و امروز مهم‌ترین کار این است که باید به‌سرعت مدیریت مناسبی در زمینه آب انجام داده و اقداماتی را به‌صورت ضربتی در این حوزه اجرا کنیم.

امینی خاطرنشان کرد: یک بخش اصلاح الگوی مصرف در حوزه کشت، برداشت‌های بی‌رویه از حوزه آب‌های زیرزمینی و تغییر سیاست‌های حوزه کشت است و اگرچه بخش بزرگ آب در حوزه کشاورزی مصرف می‌شود بخش صنعت و خانگی نیز باید تدابیری برای استفاده بهینه از آب در نظر بگیرند.

وی ادامه داد: در بخش آب ما شاهد آن هستیم که متأسفانه باوجود برنامه‌ها و مسائلی که مدنظر بوده روزبه‌روز بر بحران افزوده‌شده و اکنون بحث فرونشست در شهرستان‌ها را به دلیل خالی شدن آب سطوح زیرزمین شاهد هستیم و چندین شهر فارس و نقاطی از شیراز با کمبود و نبود آب مواجه شده‌اند.

وی یادآور شد: با این اوصاف اصلاح الگو و بهینه‌سازی مصرف باید به‌عنوان یک مسئولیت همگانی ترویج‌شده و در سیاست‌گذاری‌های کلان کشوری، استانی، شهری و بخشی باید به این موضوع توجه شود که آبی که در قرآن کریم مایه حیات دانسته شده در صدر برنامه‌ها قرار گیرد.

امینی ابراز داشت: در دنیا اکنون این بحث به‌طورجدی عنوان‌شده که در سالهای آتی جنگ آب یک مبحث جدی خواهد بود و از این نظر ما وظیفه داریم هر آنچه در توان داریم را برای بهینه‌سازی مصرف آب انجام داده و در گام نخست، ضرورت آن را به مردم یادآور شویم.

معاون شهردار شیراز تصریح کرد: همایش تاب‌آوری زیست‌بوم شیراز که نیمه دوم مردادماه جاری برگزار خواهد شد در همین راستا برای پررنگ کردن این موضوعات مدنظر قرارگرفته تا هشداری مجدد برای همگان بوده و از سوی دیگر دانش و تجربه و ظرفیت‌های موجود را در حوزه کاربردی و دانشگاهی تجمیع کرده راهکارهایی برای ایجاد هم‌افزایی در این زمینه پیدا کند.

وی بیان کرد: مقالاتی که در این همایش بر مبنای محورهای عنوان‌شده طرح خواهد شد در راستای آن است که مشکلات به وجود آمده بیشتر نشده و به بحران بدل نشود.

امینی سپس گفت: امروز تغییرات آب و هوایی در کل جهان رخ‌داده اما موقعیت جغرافیایی کشور ما و متوسط بارندگی پایین استان فارس این موقعیت را برای ما بحرانی‌تر کرده و حتی اگر همین سال جدید ما وارد ترسالی شویم و چند سال ترسالی را طی کنیم درصورتی‌که رویه خود در مصرف آب را عوض نکنیم اتفاق خوشایندی رخ نخواهد داد و مشکلات جدی منابع زیرزمینی و خشک شدن تالاب‌ها و گرمایش و بی‌آبی مناطق و روستاها شاید حتی به نقطه صفر پیش از خشک‌سالی نرسد.

این مدیر شهری متذکر شد: فضای سبزی که ما در شهر شیراز داریم نقش بسیار مؤثری در تلطیف هوا و تولید اکسیژن و ایجاد محیط سالم برای شهروندان دارد و این فضای سبز به آب نیاز دارد که در سالهای گذشته خروجی قنات‌های شیراز از چند هزار لیتر بر ثانیه به اعداد سه‌رقمی دبی رسیده و از این نظر باید ضمن حفظ و توسعه فضای سبز، نکاتی را در راستای استفاده بهینه از آب مدنظر قرار دهیم.

معاون شهردار شیراز افزود: نکته نخست این که باید گونه های که می‌کاریم مناسب آب‌وهوا و اقلیم شیراز بوده و نسبت به بی‌آبی مقاوم و کم آب‌بر باشند و از سویی باید برای جلوگیری از هدرروی آب شبکه‌های نوین آبیاری را برای حداکثر بهره وری آب موجود در دستور کار قرار دهیم چراکه شبکه‌های فرسوده فعلی نیاز به نوسازی و اصلاح دارد.

وی بابیان این که احیای قنات‌ها و چاه‌های موجود نقش تعیین‌کننده در تامین آب موردنیاز فضای سبز شیراز دارد، اظهار داشت: در همایش پیش رو استفاده از آب‌های خاکستری اعم از روان آب‌ها، هرزاب‌ها و برخی سیلاب‌ها را مدنظر قرار دهیم و با حفر چاه و اقدامات در زمینه مهار آب‌های خاکستری، ذخیره‌سازی آب را مدنظر قرار می‌دهیم.

وی یادآور شد: موقعیت جغرافیایی و مکانی شهر شیراز به گونه ای است که پیرامون آن را کوه فراگرفته و شیبی که از شمال غرب به سمت شرق وجود دارد و رودخانه خشک بخش اعظمی از روان آب‌های شیراز را به خارج از شهر هدایت می‌کند و لازم است در ارتفاعات پیرامونی از قبیل باباکوهی، دراک، کوه نور، بام شیراز، گلستان، کیان آباد و ... طرح‌هایی را برای ذخیره آب و تقویت سفره های زیرزمینی و جلوگیری از فرسایش و آبخوان‌داری و آبیاری فضای سبز مدنظر قرار دهیم.

معاون خدمات شهری شهرداری شیراز بیان کرد: فناوری‌هایی که امروز در تصفیه فاضلاب استفاده می‌شود در دستور کار شهرداری قرارگرفته و با روش‌های شیمیایی، بیولوژیک، خورشیدی و تلفیقی آب فاضلاب برای موارد غیر شرب تصفیه می‌شود و از سویی تصفیه‌خانه‌های مرکزی یکی از راه‌های کاهش مصرف آب شیرین است که یک مورد در وزیرآباد شیراز فعال‌شده و خط لوله‌ای به طول 17 کیلومتر به شرق شیراز رفته و یکهزار و 150 هکتار زیتون آنجا و محیط پیرامونی را آبیاری می‌کند و مابقی تا پایان سال به بهره‌برداری می‌رسد و با ایجاد خط انتقال می‌توانیم جنوب و شمال غرب ارتفاعات دراک را پوشش دهیم.

معاون شهردار شیراز گفت: احداث تصفیه‌های محلی را نیز در پنج نقطه شهر شیراز مدنظر داریم که بیشتر غرب و شمال غرب و مرکز شیراز را پوشش می دهد و علت آن این است که اگر تصفیه‌خانه را آنجا بسازیم نیازی نیست شبکه از جنوب شیراز بازگردانده شود چراکه تصفیه‌خانه مرکزی، جنوب شیراز را پوشش خواهد داد.

وی در پایان گفت: در مجتمع‌های مسکونی باید مواردی برای مدیریت آب اعمال شود چنانکه میزان آب تصفیه‌شده که در فلاش تانک سرویس های بهداشتی استفاده می‌شود و یا آب تصفیه‌شده‌ای که در شست‌وشو و استحمام به کار می رود باید با استفاده از تأسیسات و شیرآلات هوشمند کاهش یابد و حتی معماران ما نیز باید در بحث کاهش مصرف آب به کمک بیایند و طرح‌های بومی مطابق با اقلیم شیراز را در این زمینه مدنظر قرار دهند که اگر نخبگان، صنعتگران و تمام اقشار مردم در این زمینه دست به دست هم داده و برای این مهم همت کنند، شاید مشکل از این سطح فراتر نرود.

نام:
ایمیل:
* نظر: