جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳
berooz
۰۹:۱۵:۱۳
کد خبر: ۸۹۰۰۲
تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۸:۲۵
عضو مجلس خبرگان رهبری:
نماینده مردم استان فارس در مجلس خبرگان رهبری بر لزوم تلاش و هم‌افزایی حوزه و دانشگاه در تولید و عرضه تولیدات هنری فرهنگی فاخر تاکید کرد.


به گزارش سازمان بسیج علمی ، پژوهشی و فناوری به نقل از خبرگزاری فارس ، به نقل از دفتر نماینده مردم استان فارس در مجلس خبرگان رهبری، آیت‌الله علی‌اکبر کلانتری در جلسه اعضای جامعه اساتید حوزه علمیه استان فارس با مدیرکل فرهنگ وارشاد اسلامی فارس اظهار داشت: با وجود تلاش‌های صورت گرفته در این زمینه، شیراز و استان فارس با نوعی کاستی و کمبود آثار و تولیدات ماندگار دینی در طول سالیان اخیر روبه‌رو است.

وی با اشاره به اینکه شهر شیراز در گذشته از چاپخانه‌ها و مراکز نشر از لحاظ فراوانی و تنوع برخوردار بود افزود: امروز چاپخانه‌ای مدرن و مجهز که مولفان و صاحبان آثار بتوانند تالیفات خود را به چاپ برسانند وجود ندارد.

رئیس جامعه اساتید حوزه علمیه استان فارس تصریح کرد: محققان و پژوهشگران فارس ناچارند برای نشر آثار خود به قم، تهران و یا دیگر نقاط کشور مراجعه کنند که این مساله برای شیراز که داعیه عنوان‌های فرهنگی را دارد جالب و پسندیده نیست.

عضو مجلس خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: این تعداد چاپخانه و انتشارات موجود در استان فارس و شیراز نیز سرعت عمل لازم برای چاپ و نشر را ندارند و در مجموع شیراز در مقوله چاپ و نشر مطالب ارزشمند و مقالات تخصصی ضعیف است.

استاد دروس خارج فقه و اصول حوزه علمیه شیراز افزود: با توجه به اینکه اسلام و به ویژه مذهب پربار تشیع از منابع غنی در حوزه علوم و معارف الهی و به ویژه اهل بیت (ع) برخوردار است، دستگاه‌های فرهنگی وظیفه دارند در این زمینه فعال‌تر از گذشته عمل کنند.

آیت‌الله کلانتری بیان کرد: باید از خود بپرسیم که 37 سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی در بسیاری از عرصه‌های فرهنگ و هنر به ویژه فیلم‌های کوتاه، داستان‌ها و ادبیات فاخر و ارزشی در راستای توسعه فرهنگ دینی و معنویت در جامعه تا چه میزان کار شده است؟

وی پیشنهاد داد: اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس با مذهبیون به ویژه علاقه‌مندان به ایجاد کانون‌های فرهنگی مذهبی برای ترویج مفاهیم قرآن و عترت، حجاب و عفاف، دین‌شناسی در حوزه جوانان تعامل بهتری داشته باشد.

دانشیار دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه شیراز با ابراز تاسف از اینکه بسیاری از حوزویان و دانشگاهیان استان با مباحث ارزشمند علوم انسانی اسلامی آشنایی کافی ندارند عنوان کرد: چنانچه دانشگاه در زمینه علوم انسانی و هنر نشست‌های مشترک و همراهی‌هایی داشته باشد محتوای غنی در اشکال فاخر، ناقد و اثرگذار تولید خواهد شد.

آیت‌الله کلانتری با بیان اینکه ایران اسلامی در زمینه بن‌مایه‌های فکری و فرهنگی از هیچ کشوری چیزی کمتر ندارد بلکه جلوتر است بر لزوم استفاده بهینه از این ظرفیت در راستای تولیدات فاخر و ارزشی مبتنی بر آموزه‌های دینی و اسلامی تاکید کرد.

مدیر حوزه علمیه آقاباباخان شیراز با تاکید بر ضرورت ورود نیروهای وفادار به انقلاب و نظام اسلامی در عرصه‌های فرهنگی گفت: با توجه به اینکه مذهب شیعه سرشار از منابع فکری و متون علمی است می‌توان از این محتواهای غنی که در 2.5 قرن دوران چهارده معصوم (ع) شکل گرفته است تولیدات فرهنگی هنری فراوانی در قالب‌های گوناگون مانند فیلم، داستان، نمایشنامه، رُمان و غیره ارائه کرد.

نویسنده و پژوهشگر حوزه دین از مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس خواست تا در راستای امیدبخشی به متدینین و انجام امور مشترک بین علما به ویژه طلاب علوم دینی در زمینه امور فرهنگی، هنری، کلاس‌های آموزشی، چاپ و نشر آثار و ایجاد مراکز علمی پژوهشی مرتبط با فرهنگ و هنر دینی مساعدت لازم را داشته باشند.

نام:
ایمیل:
* نظر: