کد خبر: ۸۹۴۵۳
تاریخ انتشار: ۲۹ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۸:۲۴
در نشست اندیشکده واشنگتن مطرح شد:
حزب‌الله با ورود به جنگ سوریه از بروز یک فاجعه در این کشور جلوگیری کرد، همچنین از این جنگ برای بهبود قابلیت‌های نظامی خود بهره گرفت؛ بطوری که پیش‌بینی می‌شود در جنگ آتی خود با اسرائیل استراتژی جنگی تهاجمی‌تری را برای کاهش مدت درگیری به کار گیرد.

به گزارش تنویر به نقل از  پایگاه اینترنتی بسیج، حزب‌الله چگونه از بروز یک باتلاق فاجعه‌بار در سوریه جلوگیری کرد و حتی از لشکرکشی به آنجا برای بهبود قابلیت‌های نظامی خود بهره گرفت؟ ناداو پولاک و حنین غدار از اعضای اندیشکده لبنان در نشستی که به تازگی در اندیشکده واشنگتن برگزار شد به بررسی نقش و چگونگی مشارکت حزب‌الله در سوریه روند تحول این گروه و تهدیداتی که برای آینده لبنان، اسرائیل و نظم منطقه دارد پرداختند.

ناداو پولاک در این نشست گفت: «به‌رغم گزارش‌های گسترده در خصوص مشارکت حزب‌الله در سوریه، به تجربه‌ای که این نیروی نظامی در آنجا به دست آورده یا پیامدهایی که در وطن خود ــ لبنان ــ با آنها روبروست چندان توجهی نشده است. گروه اعزامی حزب‌الله به سوریه در هر زمان بین 5 تا 8 هزار رزمنده را به خدمت می‌گیرد، از جمله نیروهای ویژه (گردان رضوان)، نیروهای ثابت از تمام یگان‌ها، رزمندگان پاره‌وقت (تابعه) و سربازان جدیدی که یک دوره 60 تا 90 روزه‌ آموزش رزمی فشرده را پشت سر گذاشته‌اند، که یک رویداد بی‌سابقه است. با این حال مبارزان حزب‌الله گوشت دم توپ نیستند؛ آنها اغلب نبردها را رهبری کرده و نظامیان سوری و ایرانی را در میدان جنگ فرماندهی می‌کنند.

به نظر می‌رسد که این مشارکت سنگین در سوریه بر رویکرد کلی این گروه در برنامه‌ریزی نظامی و اجرای آن تأثیرگذار بوده است. بر اساس مطالعه‌ای که توسط یک افسر نیروهای نظامی اسرائیل در سال 2014 نوشته شد، حزب‌الله احتمالاً در هرگونه جنگ آتی خود با اسرائیل استراتژی جنگی تهاجمی‌تری را با هدف کاهش طول مدت درگیری به کار خواهد گرفت. و صرف‌نظر از اینکه این گروه واقعاً چنین استراتژی‌ای را اجرایی کند یا خیر، تردیدی وجود ندارد که برخی از قابلیت‌های نظامی‌اش بطور چشمگیری بهبود یافته است. حزب‌الله آموخته که چگونه هواپیماهای بدون سرنشین خود را بطور مؤثرتری مورد استفاده قرار دهد، از راکت‌های کوتاه‌برد خود بهره بهتری ببرد و عملیات‌های تهاجمی پیچیده را اجرا کند.

همزمان، جنگ سوریه محبوبیت حزب‌الله را در میان جامعه شیعیان لبنان کاهش داده، به خصوص به این دلیل که محدودیت‌های مالی منجر به کاهش حقوق و خدمات اجتماعی شده است. در واکنش به این وضع، این گروه جنگ سوریه را به عنوان جنگی الزام‌آور علیه افراط‌گرایی توصیف کرده و رهبر آن سید حسن نصرالله با یادآوری مکرر نیاز برای دفاع در برابر داعش و جبهه‌النصره از نگرانی‌های گسترده فرقه‌ای بهره گرفته است. به‌علاوه، تأمین مالی مستمر حزب‌الله توسط حامیان آن و نیز فقدان یک جایگزین در میان مؤسسات دولتی و یا سازمان‌های دیگر، حمایت مردمی مداوم از آن را به‌رغم کاهش محبوبیت تضمین کرده است.

در رابطه با آینده حزب‌الله مهم است که سه نکته را به خاطر داشته باشیم:
1-  این گروه به جنگ در سوریه در کنار ایران و اسد متعهد باقی خواهد ماند؛
2- این جنگ موجب تحکیم جایگاه حزب‌الله در «محور مقاومت» شده است؛
3- بهبود قابلیت‌های حزب‌الله احتمالاً به دیگر نیروهای شبه‌نظامی در خاورمیانه نیز سرایت خواهد کرد. به عبارت دیگر، گروه‌هایی که توسط حزب‌الله آموزش دیده یا تاکتیک‌های آن را حتی پیش از جنگ سوریه پایش کرده‌اند ــ از جمله شبه‌نظامیان شیعه در عراق، حوثی‌ها در یمن و سازمان‌های فلسطینی مانند حماس و جهاد اسلامی ــ احتمالاً در سال‌های آینده تاکتیک‌های جدید این سازمان را در عملیات‌های خود ترکیب خواهند کرد.»

حنین غدار نیز در سخنانی اظهار داشت: «این جنگ رزمندگان حزب‌الله را خسته کرده، جامعه شیعیان را به لحاظ اجتماعی و مالی تحلیل برده، اختلافات طبقاتی را عمیق‌تر و احساس محرومیت از حقوق شهروندی را در میان بسیاری از شیعیان لبنان به وجود آورده است. این مشکلات اجتماعی، به همراه از دست رفتن سه چهارم فرماندهان میدانی این گروه از جنگ سال 2006 تاکنون، خستگی رزمندگان و شهروندان غیرنظامی شیعه را افزایش داده است.»


نام:
ایمیل:
* نظر: