آخرین اخبار
کد خبر: ۸۹۶۳۰
تاریخ انتشار: ۳۱ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۸
دبیر اجرایی " طرح مسجد ما ":
فتوحی کیا گفت: " طرح مسجد ما " با هدف احیای کارکردهای مسجد طراز انقلاب اسلامی و توانمندسازی اصحاب مساجد و بچه مسجدی ها در شیراز در حال اجراست.
به گزارش تنویر، " طرح مسجد ما " طرحی است که با هدف احیای کارکردهای مسجد طراز انقلاب اسلامی با مشارکت 32 مسجد از ابتدای سال 1395 توسط سپاه بقه الله (عج) شیراز در حال اجراست، بمناسبت روز جهانی مسجد با آقای رضا فتوحی کیا دبیر اجرایی طرح مسجد ما درباره جزئیات این طرح به گفتگو نشسته ایم.

•    تنویر: آقای فتوحی کیا درباره " طرح مسجد ما " و اهداف آن توضیح بدهید.

30 مرداد سال 1348 مسجدالاقصی به دست صهیونیست‌ها به آتش کشیده شد، سال‌ها بعد و به همین مناسبت به پیشنهاد جمهوری اسلامی ایران و تصویب اعضای سازمان کنفرانس اسلامی در سی‌امین نشست این سازمان، این روز به نام روز جهانی مسجد نامگذاری شد.

سال 94 یک اردوی 120 نفره با حضور متولیان مساجد اعم از امامان جماعت، فرماندهان پایگاه های مقاومت بسیج، اعضای هیئات امنا و اصحاب مساجد با هدف معرفی مساجد نمونه کشور،  ایده " طرح مسجد ما " در آن اردو به ذهن ما رسید و مطالعات اولیه این طرح نیز نزدیک به هشت ماه زمان بُرد.

" طرح مسجد ما " با هدف احیای کارکردهای مسجد طراز انقلاب اسلامی و توانمندسازی اصحاب مساجد و بچه مسجدی ها در قالب برگزاری برنامه های فرهنگی، آموزشی و معنوی است، این طرح با مشارکت 32 مسجد از ابتدای سال 1395 توسط سپاه بقه الله (عج) شیراز در حال اجراست.

•    تنویر: هم اکنون در چه مرحله ای از اجرای " طرح مسجد ما " قرار دارید؟

در بهار سال 1395 دوره آموزشی خادمان مساجد را با موضوع اخلاق، رفتار و آداب خادمان مساجد برگزار نموده ایم، دوره آموزشی مُکبران مساجد نیز با حضور فرماندهان پایگاه های مقاومت بسیج، امام جماعت و مسئولان هیئات مذهبی مساجد شیراز برگزار شده است و در آینده نزدیک نیز دوره های آموزشی آشنایی با سیستم صوت، تئاتر و خیریه های مساجد برگزار می شوند.

•    تنویر: محتوای دوره های آموزشی و اینکه هر دوره در کدام مسجد برگزار شود، چگونه تعیین می شود؟

" طرح مسجد ما "یک کارگروه تولید محتوا دارد، این کارگروه با بررسی و مشخص نمودن نیاز هر مسجد و جامعۀ پیرامون آن، برنامه های آموزشی، فرهنگی و معنوی مناسب را برای آن مسجد در نظر می گیرد، تولید محتوا نظیر طراحی، چاپ و توزیع پوستر و بروشور متناسب با ایام مختلف نیز یکی دیگر از وظایف این کارگروه است، پس از نوزده ماه حضور در مساجد و تلاش برای اجرای " طرح مسجد ما " امروز می توانیم بگوییم به یک انسجام کُلی و و وحدت رویه در امور مساجد دست یافته ایم و بزودی شاهد نتایج مثبت اجرای " طرح مسجد ما " خواهیم بود.

•    تنویر: درباره نشست های تخصصی طرح کرامت توضیح بدهید.

طرح کرامت دوشنبۀ هر هفته در مساجد محله های شیراز برگزار می شود، در راستای اجرای این طرح پس از تشکیل شورای اداری مسجد، نشست تخصصی با حضور فرماندار شهرستان، شهردار منطقه، فرمانده سپاه شهرستان و اصحاب مسجد برای بررسی مشکلات مسجد و محله و ارائه راهکار برای مشکلات تشکیل می شود، مسجد تنها محل برگزاری نماز نیست بلکه باید محور تشکیل نشست های تخصصی برای رفع مشکلات مردم و برگزاری برنامه های آموزشی، فرهنگی و معنوی باشد، اگر همدلی و هماهنگی بین اصحاب مساجد و توانمند سازی ایشان اتفاق بیفتد شاهد پویایی مساجد خواهیم بود.

•    تنویر: چه مکانیزمی برای سنجش میزان موفقیت " طرح مسجد ما " طراحی شده است؟

با گذشت پنج ماه از اجرای " طرح مسجد ما " در 32 مسجد منتخب شیراز، همزمان با روز جهانی مسجد اولین جشنواره مسجد مــا نیز با عنوان تجلیل از ستارگان مسجد برگزار می شود، در قالب برگزاری این جشنواره پس از بررسی میزان موفقیت طرح در مساجد مختلف از برترین های ائمه جماعت، فرماندهان پایگاه مقاومت بسیج، اعضای هیئات امنا، فعالان فرهنگی و اصحاب مساجد تجلیل بعمل خواهد آمد.

•    تنویر: در پایان اگر در مورد " طرح مسجد ما " مطلبی باقی مانده بیان کنید.

" کمپین من و مسجد " را نیز برای ثبت فعالیت ها در مساجد با استفاده از ابزارهای مبتنی بر فضای مجازی راه اندازی نموده ایم که با استقبال خوب قشر نوجوانان و جوانان مسجدی روبرو شده است.
نام:
ایمیل:
* نظر: