پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳
berooz
۱۵:۴۵:۱۸
گزارش
گزارشی از منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان مرودشت
boletآبخیزداری و منابع طبیعی مرودشت
کد خبر: ۸۹۷۱۹
تاریخ انتشار: ۳۱ مرداد ۱۳۹۵ - ۲۳:۴۸
همزمان با 31 مرداد روز صنعت دفاعی، از نخستین موتور توربوجت ملی هواپیما، با حضور رییس جمهوری رونمایی شد.
به گزارش بسیج مهندسین فارس  ،حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی روز یکشنبه در مراسم روز صنعت دفاعی که در سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع با حضور سردار حسین دهقان وزیر دفاع پشتیبانی نیروهای مسلح، جمعی از مدیران ارشد، دانشمندان و متخصصان این وزارتخانه، نیروهای مسلح و شبکه همکاران صنعتی - تحقیقاتی برگزار شد، از نخستین موتور توربوجت ملی هواپیما با نام اوج رونمایی کرد.

موتور توربوجت ملی اوج به عنوان دستاورد درخشان سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع که در اجرای فرمان فرمانده معظم کل قوا و با دستان با کفایت دانشمندان، طراحان و متخصصان صنعت دفاعی ساخته شده، یکی از پیچیده‌ترین محصولات هوایی است که بدون هیچگونه مشارکت خارجی چه در حوزه دانش و چه در حوزه نرم‌افزار و سخت‌افزار طراحی و در سال اقدام و عمل اولین نمونه ساخته شده آن به منصه ظهور رسیده است.

به گفته وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، با نهایی شدن ساخت این محصول علاوه بر قطع رشته‌های وابستگی به اینگونه موتورهای هوایی، جمهوری اسلامی ایران در زمره 8 کشور صاحب دانش و طراحی و فناوری ساخت این دسته از موتورها قرار گرفته است.

نخستین موتور توربوجت ملی اوج قابلیت عملکرد پروازی تا ارتفاع 50 هزار پا را دارا بوده و مجهز به سامانه‌های متعددی است که در شرایط مختلف عملیاتی و محیطی از توانمندی بالایی برخوردار است و قابلیت نصب بر روی انواع پرنده‌های با وزن برخاست حداکثر 10 تن را دارا می‌باشد.

موتور توربوجت ملی اوج با بیش از 14 هزار قطعه و با فناوری بسیار پیچیده موجب ایجاد یک جهش بلند در دانش طراحی و فناوری ساخت در صنعت هوایی کشور گردیده و به عنوان یک پلتفروم مرجع می‌تواند زمینه ورود کشور به فاز طراحی و ساخت موتورهای توربوفن و توربوشفت نیمه سنگین و سنگین کلاس هوایی و صنعتی را فراهم کند.

دستیابی به فناوری تولید پره‌های توربین به روش ریخته‌گری دقیق در خلاء از مهم‌ترین فناوری‌های حاصل شده در روندساخت اولین موتور توربوجت ملی است که بومی‌سازی برخی از سوپرآلیاژهای کلاس هوایی از دیگر دستاوردهای نخستین این موتور بومی است.

دستیابی به دانش بومی طراحی و فناوری ساخت قطعات گردنده موتور توربوجت شامل محور اصلی، دیسک‌های توربین، اسپول‌های جلویی و عقبی کمپرسور و دیسک کمپرسور با همت و تلاش دست‌اندرکاران و متخصصان صنایع هوایی کشور گردیده است.

وزیر دفاع پشتیبانی نیروهای مسلح با اشاره به اینکه با طراحی و ساخت نخستین نمونه موتور توربوجت، جمهوری اسلامی ایران از نظر علمی و فناوری‌های نوین از جایگاه رفیعی در سطح منطقه و جهان برخوردار می‌شود، گفت: افزایش باور و اعتماد به نفس ملی نسبت به دانش فنی جوانان این مرز و بوم و تلاش در جهت تسریع روند پیشرفت‌های دفاعی به منظور صیانت از حریم هوایی و منافع ملی کشور و نیز الهام‌بخشی و امیدآفرینی با عنوان الگوی اسلامی پیشرفت از مشخصه‌های بارز و دستاوردهای کلان طراحی توربوجت ملی اوج محسوب می‌گردد.

وی همچنین ایجاد زنجیره طراحی و تولید متشکل از سازمان‌های زیرمجموعه وزارت دفاع، دانشگاه ها، مراکز علمی و فناوری و شرکت‌های خصوصی دانش بنیان، برای تحقق این دستاورد ملی را نشان از ابعاد گسترده این پروژه و عزم وزارت دفاع برای بکارگیری ظرفیت‌های کشور در راستای تولید قدرت دفاعی، اقتصاد مقاومتی و اشتغال‌زایی ذکر کرد.

منبع: ایسنا
نام:
ایمیل:
* نظر: