جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
berooz
۱۷:۵۰:۵۴
کد خبر: ۹۰۹۷۱
تاریخ انتشار: ۱۴ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۵
رئیس کل دادگستری استان فارس خبر داد:
دادگستری استان فارس تمهیداتی ویژه ای را در راستای اجرای سریع وبه موقع طرح و ثبت نام الکترونیکی اصحاب دعوی و اقشار مرتبط با دعاوی حقوقی و کیفری فراهم کرده است.
رئیس کل دادگستری استان فارس در نشست خبری به تشریح جزئیات اجرایی شدن این طرح پرداخت و گفت: یکی  از اقداماتی که امروزه در مجموعه قضایی کشور شاهد آن هستیم تغییر و تحولاتی است که در آیین دادرسی کیفری ایجاد شده است.
علی القاصی تصریح کرد: بر اساس قانون آیین دادرسی کیفری مطابق ماده 175 این قانون استفاده از سامانه های رایانه ای و مخابراتی و ارتباط تصویری از راه دور برای طرح شکایت، دعوا و احضار متهم ، نیابت قضایی و غیره بلامانع است. 
وی با اشاره به اینکه مستندات قانونی امروزه، نظام دادرسی را به سمت دیجیتال و الکترونیکی سوق می دهد، اظهار داشت: قبل از اجرای این قانون ابلاغ به اصحاب پرونده از طریق مأمور ابلاغ انجام می شد اما در حال حاضر بر اساس این قانون ابلاغ اوراق قضایی به طرفین  به صورت الکترونیکی انجام می شود که این امر به اجرای طرح رسمیت و اعتبار می بخشد.
نماینده عالی قوه قضائیه در استان فارس  در جمع خبرنگاران خاطر نشان کرد: با توسعه سیستمهای فناوری اطلاعت شاهد تحول و دگرگونی در مجموعه قضایی هستیم واز این به بعد بخشی از اقدامات قضایی از طریق این سامانه های ارتباطی که به صورت الکترونیک است و  زیرساخت آن فراهم شده، انجام می شود.
القاصی افزود: بر اساس آیین نامه ای نحوه استفاده از سامانه های ارتباطی و رایانه ای و ابلاغ الکترونیک در مردادماه ابلاغ شد از این رو اجرای طرح ابلاغ الکترونیکی در آینده ای نزدیک در سراسر کشور لازم االاجراست.
وی با اشاره به اینکه این طرح به صورت پایلوت در استان فارس و قزوین اجرا می شود، بیان کرد:  پس از اجرای مؤفق طرح در این دو استان، طرح مذکور در کل کشور رسمیت پیدا می کند که بر اساس آن ابلاغ دادرسی توسط سامانه های ارتباطی انجام می شود.
رییس کل دادگستری فارس با بیان اینکه با اجرای این طرح  در آینده ای نزدیک  ابلاغ سنتی در دستگاه قضایی برچیده می شود در خصوص اهداف اجرای این طرح اظهار داشت: یکی از اهداف اجرای این طرح، خدمات رسانی آسان و بهتر به مردم و کاهش اطاله دادرسی است.
القاصی اطاله دادرسی را یکی از معضلات قوه قضاییه دانست و گفت: مسئله اطاله رسیدگی ها و طولانی شدن امر ابلاغ  همواره به عنوان یکی از مشکلات دستگاه قضایی مطرح بوده که امروز با راه اندازی این سامانه در سیستم سمپ قوه قضاییه شرایطی فراهم شده است که ابلاغ به صورت دیجیتال انجام شود.
رییس کل دادگستری فارس یکی دیگر از اهداف اجرای این طرح را رعایت حریم خصوصی افراد عنوان کرد و گفت: در گذشته مامور ابلاغ با لباس فرم برای ارائه اوراق به منزل اشخاص مراجعه می کرد و اگر فرد در منزل نبود ابلاغ را به همسایه می داد که این امر مشکلاتی را به همراه داشت اما امروز بدون نیاز به مراجعه حضوری ، افراد می توانند بر روی گوشی تلفن همراه اوراق خود را دریافت کنند.
وی در ادامه گفت: کاهش هزینه یکی دیگر از مزایای اجرایی شدن طرح ابلاغ الکترونیکی است . وی تأکید کرد: در این خصوص هم در هزینه دستگاه قضایی و هم طرف دعوی صرفه جویی خواهد شد و همچنین از  حواشی و لغزشهای احتمالی در فرایند ابلاغ کاسته می شود .
القاصی با بیان اینکه فاصله امر ابلاغ از چند روز به صورت آنی و ساعتی انجام خواهد شد، افزود: این ابلاغ ها بر روی پست و حساب کاربری شخص ارسال و طرفین دعوی و افراد مرتبط با دعاوی می توانند به پست الکترونیکی مراجعه به صورت لحظه ای و آنی ابلاغیه را دریافت نمایند.
زئیس شورای قضایی استان در ادامه خاطر نشان کرد: استان فارس به دلیل دارا بودن زیرساخت های فن آوری اطلاعات یکی از دو استان پیشگام اجرای طرح ابلاغ الکترونیکی درکشور  است از این رو به  خاطر ظرفیت دستگاه قضایی استان و اعتماد قوه قضائیه استان فارس به عنوان استان پایلوت انتخاب شد.
القاصی با اشاره به اینکه تمامی افراد باید دارای حساب کاربری باشند، خاطر نشان کرد: در شیراز افراد باید به دفاتر الکترونیکی مراجعه کرده و نسبت به ثبت نام اقدام کنند اما در شهرستان ها افراد باید  به حوزه های قضایی استان مراجعه کنند.
وی با تاکید بر اینکه اوراقی که از این طریق ابلاغ می شوند از نظر قانونی معتبر و رسمیت دارند، عنوان کرد: دو هفته اول وکلا و کارشناسان رسمی دادگستری باید برای ثبت نام اقدام کنند  و پس از آن افراد دیگر می توانند برای ثبت نام مراجعه کنند البته اگر در این دو هفته نیز افرادی مراجعه کنند نسبت به ثبت نام آنها اقدام می شود.
نماینده عالی قوه قضائیه در استان فارس تاکید کرد:  پس از تمام شدن مهلت ثبت نام واحدهای قضایی از ارائه خدمات به کسانی که حساب کاربری ندارند، معذور است.
معاون قضایی و برنامه ریزی دادگستری استان فارس نیز  دراین نشست خبری گفت:  امکان ثبت نام اصحاب دعوی و وکلا در سامانه با مراجعه به آدرس الکترونیکی http://sakha2.adliran.irهم اکنون فراهم شده است.
سید عبدالنبی نجیبی افزود: علاوه بر وکلا و اصحاب دعوی، افراد حقیقی نیز می توانند با مراجعه به آدرس فوق مشخصات خود را ثبت، سپس برای احراز و تأیید هویت در شیراز به دفاتر خدمات قضایی و واحدهای قضایی و در شهرستان های استان نیز به دادگستری حوزه قضایی مراجعه و شناسه کاربری و رمز عبور دریافت کنند.
سرپرست معاونت فناوری اطلاعات وارتباطات دادگستری استان فارس بیان کرد: در اجرای الزامات قانون آئین دادرسی کیفری هر ایرانی باید یک نشانی الکترونیکی داشته باشد که تمام اوراق  هر فرد برای تمام عمر به این آدرس ارسال خواهد شد و در مرحله بعدی دستگاه های دولتی و افراد حقوقی ملزم به ثبت نام هستند.
وی افزود: سازو کارهای امنیتی برای اجرای این طرح اتخاذ شده و در این فرایند الکترونیک اسرار پرونده های مردم حفظ می شود.
گفتنی است بهنام اکبری رییس کانون وکلای دادگستری فارس نیز گفت: طرح ابلاغ الکترونیک صحت اجرای ابلاغات را بالا برده و مشکلاتی که در روند سنتی ابلاغ وجود داشت را از بین می برد. وی افزود: اجرایی شدن این طرح کاهش اطاله دادرسی را به همراه دارد.
نام:
ایمیل:
* نظر: