یادداشت و گفتگو
قنوت سرخ
یادداشت/حسین قدیانی
boletقنوت سرخ
خطر جنگ، واقعی یا ساختگی؟
یادداشت/ دکتر شعبانعلی رمضانیان
boletخطر جنگ، واقعی یا ساختگی؟
می‌گفت هیچ وقت بسیج را رها نکنید
شهید مدافع حرم حسین معزغلامی؛
boletمی‌گفت هیچ وقت بسیج را رها نکنید
کد خبر: ۹۱۱۰۷
تاریخ انتشار: ۱۹ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۷:۵۸
حجت الاسلام قاضی عسگر:
نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت با اشاره به اینکه سعودی‌ها برنامه درست و منظمی برای مدیریت حج و حرمین شریفین ندارند، گفت: متاسفانه غرور و تکبر سعودی‌ها اجازه نمی‌دهد از جهان اسلام در مورد مدیریت حج مشورت بگیرند.

حجت‌الاسلام سیدعلی قاضی عسکر پنجشنبه شب (18 شهریور) در مراسم بزرگداشت شهدای منا در شبستان امام خمینی (ره) در حرم مطهر حضرت معصومه (س)، با گرامیداشت شهادت امام باقر(ع) عنوان کرد: شهادت 432 نفر زائر ایرانی در حج خونین سال 66 و شهادت 465 نفر از زائران این کشور در حادثه منا سال گذشته و شهادت 12 نفر در حادثه سقوط جرثقیل در مسجد الاحرام از حوادث غمگینی بود که در آن عزیزان خود را از دست دادیم.

 

نحوه مدیریت حج عربستان با معیار دین سازگاری ندارد

 

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت افزود: وقتی عزیزان ما به حج مشرف می‌شوند، در انتظار بازگشت و استقبال از آنها شور و نشاط خاصی داریم، اما حادثه منا جهان اسلام را داغدار کرد و سوء تدبیر و بی‌کفایتی آل‌سعود را نشان داد.

 

وی تصریح کرد: سوالات زیادی پیرامون چرایی این حادثه و علت تعلل سعودی‌ها در جمع‌آوری مصدومان و جلوگیری از شهادت تعداد کثیری از زائران و در نهایت بی‌توجهی به انتقال به موقع شهداء و بی‌کفایتی در رسیدگی به اوضاع پس از حادثه منا وجود دارد، اما مهم‌ترین سوال این است که آیا این گونه مدیریت حج با معیار دین سازگاری و تناسبی دارد؟

 

حجت‌السلام قاضی عسکر خاطرنشان کرد: طبق نظر قرآن، افرادی می‌توانند سرپرستی حج را بر عهده بگیرند که انسان‌های متقی باشند، اگر متولیان حج با تقوا نباشند و در شمار ستمگران باشند، هیچگاه نمی‌توانند تولیت حج را عهده‌دار باشند.

 

وی اظهار کرد: بر عهده داشتن تولیت حج مسئولیت مهمی است که از ناحیه پیامبر(ص) و ائمه معصومین (ع) و حاکمان جامعه اسلامی در طول تاریخ منصوب می‌شدند تا حج را اداره کنند و این افراد طبق ملاک قرآنی باید با تقوا باشند.

 

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت با اشاره به پیشینه تاریخی حج گفت: در طول تاریخ چند صد سال قبل می‌بینیم مردم با مشکلات زیادی در سفر حج روبرو بودند و گاهی از نظر امنیت و بهداشت با گرفتاری هایی مواجه بودند و حضور راهزنان در مسیر و وجود بیماری‌های فراوان گریبان‌گیر حاجیان بود.

 

وی گفت: حتی وقتی افراد مسن از حج سخن می‌گویند، این نکته را یادآور می‌شوند که در هنگام حج وقتی می‌خواستند غسل زیارت کنند، حمامی وجود نداشت و استخری با آب‌های غیر بهداشتی برای این کار در نظر گرفته بودند.

 

قاضی عسکر ادامه داد: در شرایط فعلی اگر کسی بخواهد در مورد مدیریت حج تحقیق کند، باید ببیند تا چه حدی این مشکلات بهداشتی و امنیت حجاج رفع شده است. هر انسان عاقلی با تحقیق به این قضاوت می رسد که وقتی صدها سال حج با عدم امنیت و آسایش حجاج همراه بوده، دیگر حرفی برای مدیریت حج در شرایط فعلی باقی نمی‌ماند.

 

هیچکس در حج احساس امنیت نمی‌کند

 

وی خاطرنشان کرد: افرادی حق مدیریت حج را دارند که با معیارهای دینی منطق باشند، شیوه سازمان‌دهی امور حج این گونه است که هیچکس احساس امنیت نمی‌کند. گاهی در جمرات صدها نفر از حاجیان به پایین پرتاب می‌شوند و تا چند سال قبل به اتوبوس‌ها اجازه می‌دادند تا جمرات بیایند و تعداد زیادی از زائران در میان حرکت اتوبوس‌ها جان خود را از دست می‌دادند.

 

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت بیان کرد: بی‌لیاقتی و بی‌کفایتی در مدیریت حج در سال‌های گذشته تا کنون موجب می‌شود که آبروی جهان اسلام را ببرند و حتی از نظر بهداشتی می‌بینیم گاهی توان جمع‌آوری زباله ها را ندارند و بیماری‌هایی شیوع پیدا می‌کند و حجاج گاهی بر روی خاک‌ها بیتوته می‌کنند و در زمان شستشو با شوینده‌های شیمیایی برخی از حجاج دچار تنگی‌نفس می‌شوند.

 

وی در مورد حادثه منا توضیح داد: متاسفانه بعد از این حادثه بی‌کفایتی‌ها ادامه داشت و با وجود تخت‌های خالی، برخی از مصدومان را روی زمین می‌خواباندند و هیچ چاره‌اندیشی برای نجات جان مصدومان نکردند و حتی جنازه زائران محترم ساعت‌ها بر روی زمین بود، چرا باید جنازه ها را در کانتینر با دمای صفر و با شکل قرون وسطی قرار دهند؟

 

قاضی عسکر خاطرنشان کرد: برخی از جنازه‌ها به گونه‌ای انباشته شده بود که صورت زائران متلاشی گردیده و تفحص شهیدان با مشکل مواجه شده بود. حتی سعودی‌ها نشانه‌هایی که زائران را معرفی می‌کرد از آنها دور کرده بودند و بسیاری از جنازه‌ها در سردخانه‌ها قابل شناسایی نبود.

 

وی عنوان کرد: متاسفانه روحانیون و مفتیان درباری عربستان نیز می‌گفتند که این حادثه قضاء و قدر الهی بوده است، در حالی که نشان از بی‌مسئولیتی و بی‌کفایتی داشت و جهان اسلام باید برای مدیریت حج چاره‌اندیشی کند.

 

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت با بیان اینکه ما هر ساله در خصوص حج و مدیریت آن به آسیب‌شناسی می‌پردازیم گفت: ما نقاط قوت و ضعف حج را هر ساله بررسی می‌کردیم و به گوش آنها می‌رساندیم، اما توجهی به نقاط ضعیف در مدیریت حج نمی‌شد و این گونه حوادث رقم می خورد.

 

وی تاکید کرد: متاسفانه سعودی‌ها برنامه‌ای برای مدیریت حج ندارند و در حالی که به ریاض و طائف رسیدگی می‌کنند، توجهی به مشکلات مکه ندارند. در حادثه منا می‌بینیم هنوز عده‌ای از مسلمانان مفقود هستند، زیرا بدون شناسایی آنها را دفن کرده‌اند و ایران تنها کشوری بود که با موضع‌گیری‌های قاطعانه رهبر معظم انقلاب، توانست پیکرها را به کشور منتقل کند.

 

حجت الاسلام قاضی عسکر عنوان کرد: عربستان سعودی با ثروت‌های کلان حتی ایمان عده‌ای را می‌خرد و با وجود اینکه دست به هر جنایتی می‌زنند، ایران را به مداخله در منطقه متهم می کنند.

نام:
ایمیل:
* نظر: