یادداشت و گفتگو
قنوت سرخ
یادداشت/حسین قدیانی
boletقنوت سرخ
خطر جنگ، واقعی یا ساختگی؟
یادداشت/ دکتر شعبانعلی رمضانیان
boletخطر جنگ، واقعی یا ساختگی؟
می‌گفت هیچ وقت بسیج را رها نکنید
شهید مدافع حرم حسین معزغلامی؛
boletمی‌گفت هیچ وقت بسیج را رها نکنید
کد خبر: ۹۱۲۹۶
تاریخ انتشار: ۲۱ شهريور ۱۳۹۵ - ۲۳:۴۷
عربستان سعودی از جان باختن ۲۳۹ حاجی در جریان موسم حج امسال خبر داد.

به نقل از اداره آمار وابسته به اداره کل گذرنامه عربستان، این اداره روز شنبه اعلام کرد که تعداد حجاجی که از ابتدای موسم حج امسال تا پایان روز جمعه یه عربستان آمده اند، به یک میلیون و 325 هزار و 137 حاجی می‌رسد که 239 تن از آنها جان خود را از دست داده‌اند.

 

بر اساس این گزارش، تعداد حجاجی که از طریق هوایی وارد عربستان شده اند، به یک میلیون و 246 هزار و 660 نفر  و تعداد کسانی که از طریق زمینی به این کشور سفر کرده‌اند به 65 هزار و 754 نفر می‌رسد. همچنین 12 هزار و 723 نفر نیز از طریق دریا به عربستان سفر کرده‌اند.

 

اداره آمار وابسته به اداره کل گذرنامه عربستان گفت: تعداد حجاج امسال در مقایسه با سال گذشته 52 هزار و 182 نفر کاهش یافته است که این رقم کاهش 3.8 درصدی حجاج در حج امسال را نشان می دهد.

 

این در حالی است که عربستان سعودی برای چهارمین سال متوالی به بهانه توسعه ساخت و ساز در اطراف مکه مکرمه تعداد حجاج داخل را به میزان 50 درصد و تعداد حجاج خارج را به میزان 20 درصد کاهش داده است.

 

سال گذشته در اوج مناسک حج ابراهیمی به‌دلیل تقصیر، بی‌کفایتی و برخی مقاصد پیدا و پنهان خاندان آل سعود، حدود 7000 حاجی جان خود را به‌صورت فجیعی از دست دادند.

 

هزاران نفر از حجاج در حالی که عازم مراسم رمی جمرات بودند براثر بسته شدن راه ورودی جمرات از سوی نیروهای سعودی دچار ازدحام، فشردگی و برخورد با یکدیگر شده و بعد از روی زمین افتادن، جان خویش را از دست دادند در حالیکه هیچ‌گونه توجیهی برای این حادثه تلخ که منجر به قربانی شدن 7 هزار نفر از حاجیان کشورهای مسلمان شد، وجود ندارد.

 

در این فاجعه مرگبار که به سبب بی‌کفایتی و بی‌لیاقتی و بنابر اخبار و اظهارات مقامات مسئول، به دلیل برنامه از پیش طراحی شده سعودی‌ها برای کشتار به‌وقوع پیوست، حاجیان که قصد عزیمت برای مناسک را داشتند بر اثر ازدحام و به علت گرمای بیش از حد هوا و به سبب برخورد با زائرانی که قصد بازگشت به عقب را داشتند، دچار خفگی و مشکلات تنفسی شده و جان باختند.

 

ایران نیز یکی از 39 کشوری است که نام زائرانش در زمره جان‌باختگان فاجعه منا قرار گرفت و نزدیک به 465 نفر از حاجیان خویش را از دست داد و این فاجعه هولناک، قلب تمامی خانواده‌های حاجیان و ایرانیان را جریحه دارد.

 

نخستین فاجعه‌ تلخ حج تمتع سال گذشته نیز در مسجدالحرام اتفاق افتاد و یکی از جرثقیلهای نصب شده در مسجدالحرام بنا به دلایلی که همچنان مبهم است سقوط کرد و باعث جان‌ باختن 107 زائر و مجروح شدن 238 زائر دیگر شد.

 

در میان جان‌باختگان فاجعه جرثقیل در مسجدالحرام، 11 زائر ایرانی نیز بر اثر سیاست‌های خصمانه خاندان آل سعودی، ندای حق را لبیک گفتند و این باعث تاثر بسیاری از هموطنان ما شد.

 

بهانه جویی های عربستان که از سال ها قبل و به اشکال مختلف در برگزاری فریضه حج به انحای مختلف جریان داشته ، سرانجام در آستانه موسم حج امسال به قطع روابط همه جانبه با ایران و در نهایت ممانعت از ورود حجاج ایرانی به سرزمین وحی منجر شد.

نام:
ایمیل:
* نظر: