پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳
berooz
۲۰:۰۰:۵۳
کد خبر: ۹۱۸۵۴
تاریخ انتشار: ۳۱ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۸

افراد بالغ در طول سال ممکن ۳ یا ۴ بار سرما خوردگی معمولی را تجربه کنند و این مقدار برای کودکان کمی بیشتر است. کودکان زیر ۲ سال ممکن است بیشتر از ۱۰ بار در سال سرفه و آبریزش بینی ناشی از ویروس سرما خوردگی داشته باشند. در این فصل از سال ممکن است اشتباهاتی ناخواسته از طرف فرد سرما خورده انجام بگیرد که موجب انتشار سریع تر و راحتتر ویروس بشود.

برای افراد معمولی سرما خوردگی یک مزاحمت چند روزه است و از بین می رود اما در افرادی که مبتلا به آسم و یا بیماری های ریوی هستند یک سرما خوردگی ساده می تواند منجر به خطرات جدی برای این بیماران بشود.

Sneezing woman

ماندن در محیط های بسته

یکی از علل سرما خوردگی در فصول سرد این است که افراد در مکان های سربسته مانند کلاس درس و اتوبوس و … بیشتر به سر می برند و وقت کمتری را در محیط های باز می گذرانند. افراد در فصل سرما ترجیح می دهند که به جای پیاده روی در یک پارک به سینما بروند. ویروس ها از طریق دست و یا از طریق سرفه و عطسه از راه هوا منتقل می شوند. اگر بودن در محیط های سربسته برایتان اجتناب ناپذیر است حتما دست هایتان را به خوبی با آب و صابون بشویید. هم چنین برخی مطالعات نشان داده است که ویروس سرما خوردگی در محل های مرطوب زنده نمی ماند. بنابراین دستگاه های مرطوب کننده هوا مانند دستگاه بخور سرد نیز روش خوبی برای جلوگیری از سرما خوردگی است.

زیاد لباس پوشیدن

خیلی از افراد تصور می کنند که هوای سرد موجب سرما خوردگی آنان شده است و به همین دلیل لباس زیادی می پوشند. این تصور کاملا نادرست است چرا که سرما خوردگی به علت ویروس است نه لرز کردن. پس اگر می خواهید در فصول سرد کمتر سرما بخورید لباس هایی را انتخاب کنید که گرم و راحت باشند و کمتر در برف و باران خیس بشوند تا با احساس راحتی با ان ها وقت بیشتری را در هوای تازه بیرون بگذرانید. زمانی که در محیط های سربسته رقابت ویروس ها برای منتشر شدن هر لحظه بیشتر می شود شما می توانید از هوای سالم محیط بیرون لذت ببرید. البته تذکر این نکته مهم است که بگوییم زمانی که بدن شما احساس سرما می کند، سیستم ایمنی بدن شما ضعیف تر می شود و اگر در معرض ویروسی قرار بگیرید احتمال بیمار شدن شما بیشتر می شود.

سرفه و عطسه کردن اشتباه

عطسه و سرفه کردن بسیار عادی است اما اینکه چگونه عطسه کنیم بسیار مهم است. خیلی از افراد هنگام عطسه یا سرفه کردن دستشان را جلوی دهان و بینی شان می گیرند و همین امر موجب می شود تا ویروس پخش شود. به فرزندانتان و همه اطرافیانتان یاد بدهید که یکی از بهترین راه ها زمانی که دستمال یک بار مصرف در اطرافتان نیست این است که روی آرنج تان عطسه و یا سرفه کنید. این کار باعث می شود تا اگر شما به غذا و یا جایی دست زدید ویروسی در دستان شما نباشد تا منتشر شود. هم چنین کمتر به صورتتان دست بزنید تا ویروس ها نتوانند از طریق بینی و دهانتان وارد شوند.

فقط به ویتامین C اکتفا کردن

خیلی ها وقتی سرما می خورند فقط از ویتامین سی استفاده می کنند. مثلا آب پرتقال می نوشند. اما تحقیقات نشان داده که ویتامین سی ممکن است فقط دوره سرما خوردگی شما را کوتاه تر کند البته هنگامی که در اوایل بیماری استفاده شود. قرص های مکیدنی ویتامین C و روی و برخی گیاهان دارویی مانند چای کوهی بسیار موثر در کاهش علائم هستند اما باید بدانید که فقط با یکبار خوردن آن ها علائم کاهش پیدا نمی کند بلکه باید چندین بار در روز مصرف شوند تا موثر باشند.

قرنطینه نشدن در خانه

بسیاری هستند که وقتی سرما می خورند به محل کار یا دانشگاه و مدرسه رفتنشان ادامه میدهند. اما باید بدانید که فردی که حتی نشانه های اولیه یک سرما خوردگی را دارد حاوی ویروس است و باید در خانه بماند. همچنین تمام لباس ها و حوله و لیف حمام، قاشق، رو بالشی و تمام وسایل شخصی او باید ایزوله و تمیز شوند. بقیه افراد خانه نیز باید مرتب دست هایشان رو بشویند. در صورت دیدن اولین علائم خود را قرنطینه کنید تا ویروس را پخش نکنید.

عدم دریافت مقادیر کافی ویتامین D

این ویتامین را در تابستان به مقدار کافی احتمالا دریافت خواهیم کرد اما در زمستان میزان کمی از ویتامین D جذب خواهد شد. مخصوصا در مناطقی که بیشتر فصول هوا ابری اسن باید افراد توجه بیشتری به میزان ویتامین D بدن شان داشته باشند. تحقیقات نشان داده که بزرگسالانی که در خانه های سالمندان به سر می برند به علت کمبود ویتامین D  بیشتر در معرض آنفلونزا قرار دارند. کمبود این ویتامین موجب ضعف سیستم ایمنی بدن می شود. همچنین منجر به بیماری های مربوط به استخوان و حتی خطرات جدی مانند سرطان می شود. بنابراین اگر کمبود این ویتامین را دارید باید از مکمل تحت نظر پزشک استفاده کنید.


نام:
ایمیل:
* نظر: