کد خبر: ۹۱۹۰۹
تاریخ انتشار: ۰۱ مهر ۱۳۹۵ - ۰۸:۱۱
گفتگوی هفته دفاع مقدس/رئیس شورای عالی قشر بسیج فرهنگیان فارس:
دکتر گودرزی با اشاره به تهدیدات دشمنان گفت: دشمنان به دنبال انحراف مسیر انقلاب از مبانی و اصول حقیقی آن هستند و تا زمانی که ما دست از اصول اصلی خود برنداریم، دست از سر ما برنخواهند داشت.


همزمان با هفته گرامیداشت دفاع مقدس خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی بسیج فرهنگیان فارس به سراغ فرهنگیان بسیجی و نخبه استان رفته و با آنها گفتگو نموده است. در ادامه گفتگو با دکتر محمد گودرزی رئیس شورای عالی قشر بسیج فرهنگیان استان را می خوانیم.


-به نظر شما انگیزه حضور رزمندگان در جبهه های حق علیه باطل در آن زمان چه بود؟


مردم انقلابی، از همان روزهای شروع این حکومت اسلامی، با الهام گیری از رهبری الهی و پیامبرگونه حضرت امام خمینی(ره)، با بیداری، آگاهی و خودباوری انگیزه های لازم را برای حضور در تمامی عرصه ها و میادین مختلف از جمله جنگ 8ساله تحمیلی پیدا کردند.





سوال خوب، به جا و عمیقی است منتها برای اینکه جواب خوب و شایسته ای بدهیم باید به عوامل شکل گیری انقلاب اسلامی اشاره ای داشته باشیم تا بتوانیم تبیین دقیق و تحلیلی مناسب داشته باشیم . یعنی اینکه به گونه ای باید طرح موضوع کرد که چرا به مردمی که تازه انقلاب کرده اند و خواسته اند که مطابق خواست و اراده خودشان زندگی کنند، جنگی ظالمانه و ناخواسته و آنهم به درست 8 سال بر آنها تحمیل شود؟

برون تردید پاسخ به این پرسش به مبانی و اصول تشکیل این انقلاب اسلامی برمی گردد. انقلابی که پایه های آن بر اساس موازین ارزش های ناب دین مبین اسلام طراحی شده است. خوب در چنین شرایطی طبیعی است که سردمداران دول استعماری و استکباری که حیاتشان در منفعت طلبی و استعمار ملت های دیگر است، نمی توانند در مقابل شکل گیری، بسط و گسترش چنین نظام اسلامی سکوت کنند. چون هویت استعماری و استبدادی و ظالمانه آنها در معرض نابودی و خطر هست! مردم انقلابی، از همان روزهای شروع این حکومت اسلامی، با الهام گیری از رهبری الهی و پیامبرگونه حضرت امام خمینی رضوان الله تعالی علیه، با بیداری، آگاهی و خودباوری انگیزه های لازم را برای حضور در تمامی عرصه ها و میادین مختلف از جمله جنگ 8ساله تحمیلی پیدا کردند. شما به لحاظ آماری اگر به موضوع هم نگاه بکنید متوجه خواهید شد که انگیزه در همه اقشار و آحاد جامعه اعم از پیروجوان، زن و مرد، محصل و دانشجو، پزشک و معلم، قاضی و کارگر، کشاورز و صنعتگر و ... وجود داشته و بیشترین شهدا، متعلق به همین اقشار مختلف هست یعنی فقط نیروهای نظامی، انتظامی و امنیتی و مسلح ما انگیزه دفاع از مملکت را نداشته اند. و امروز هم بحمدالله علیرغم همه نقشه های شیاطین این انگیزه وجود دارد.

-به نظر شما مصداق رفتاری جوانان آن دوران را می توان برای جامعه کنونی(جوانان) الگوسازی نمود؟


داشتن انگیزه و شور و شعور انقلابی و اسلامی همراه با اخلاص از ویژگی های جوانان آن دوران بود



ببینید شما باید یک نکته مهم را در نظر داشته باشید و آن اینکه هر پدیده ای را باید در شرایط خاص زمانی، محیطی و عاطفی خودش بررسی کنید.

جوانان نسل اول انقلاب در شرایطی رشد و نمو کردند که اساسا در رژیم ستم شاهی بود که تجربه همراهی با مردم برای مبارزه با این رژیم را در پروژه خود دارد بعد از پیروزی انقلاب شرایط سخت و نفس گیر 8 سال دفاع مقدس را هم دارد در حالی که جوان نسل سوم و چهارم انقلاب یا اصلا تجربه نکرده اند و یا حتی مفاهیم دست اول و مناسبی از آن دوران هم به اینها منتقل نشده است.

داشتن انگیزه و شور و شعور انقلابی و اسلامی همراه با اخلاص از ویژگی های جوانان آن دوران بود که در سوال اول هم عرض کردم که بحمد الله در جوان امروزی هم همین خصائص وجود دارد علیرغم شرایط بسیار پیچیده و جنگ نرم دشمن. منتها بنده اعتقاد دارم در آن دوران اول انقلاب و حتی قبل از انقلاب کسانی که متوجه و به نوعی مدیریت می کردند(یعنی انقلابیون)مباحث و مسائل رو برای خودشون و زیر مجموعه هاشون خوب و مناسب تبیین می کردند و به همین علت هم همنوایی و همفکری در سطح بالایی بود. به عنوان مثال شما یک جوان سیزده ساله به نام شهید فهمیده می شناسید که رهبر یک امت اسلامی در مورد ایشان می فرماید: «رهبر ما آن طفل سیزده ساله ای است که نارنجک به خود می بندد و به زیر تانک می رود» من از شما می پرسم بحث دفاع از اسلام و کیان انقلاب اسلامی چگونه برای حسین فهمیده تبیین شده بود که با وجود سن کم، اوج بصیرت و ولایت مداری را در حد اعلای خودش بروز می دهد؟ یا مگر حسن باقری و امثالهم چند سالشون بود که فرماندهی جنگ را بر عهده داشتند؟ اگر با این زاویه به مسئله نگاه شود مصادیق زیادی را می توان بیان کرد که این نکته حقیر را روشن تر خواهد کرد.

-به نظر شما هم اکنون عرصه های دفاع از انقلاب اسلامی در جامعه کنونی دارای چه مشخصاتی است؟


در عرصه دفاع از انقلاب اسلامی فارغ از آموزه های ناب اسلامی نمی توان بود و به تعبیر حضرت آقا در صورت دوری و فاصله از مبانی سیلی سختی خواهیم خورد.




به طور کلی ما باید این نکته اساسی را مد نظر قرار دهیم که انقلاب اسلامی ایران پدیده و حادثه ای بزرگ در قرن بیستم بود که جریان عادی تفکر و نوع حکومت داری در عالم را دگرگون کرده است تحول بزرگی در حوزه های مختلف بشری صورت داده است.

یک انقلابی آمده است و ادعای اداره جامعه و زندگی بشر با تفکر دینی و اسلامی دارد و میخواهد منشا تحولات عظیمی در صحنه های مختلف اعم از سیاست، فرهنگ و اجتماع شود و در ذات خود بزرگ ترین دشمن و مانع قدرت های تمامیت طلب و استعمارگر هست.

عرض کردم کاملا روشن است که نمی توانند تحمل کنند و سعی دارند که با بکارگیری تمامی امکانات مادی خود در تمامی عرصه های گوناگون اولا سعی در نابودی و دوما در صورت عدم توفیق حداقل آن را متوقف کنند و یا تحت مدیریت و کنترل خود در آورند.

در مبانی و در حوزه عمل هیچ گونه اعتنایی به مدل های غربی و لیبرالیستی و ساختار های شرقی و سوسیالیستی نداشته و ندارند و تماما بر اساس آموزه های ناب اسلامی تبیین و عمل می شود.

در عرصه دفاع از انقلاب اسلامی فارغ از این مشخصات نمی توان بود و به تعبیر حضرت آقا در صورت دوری و فاصله از مبانی سیلی سختی خواهیم خورد.

-چه تفاوت هایی بین عرصه و میادین دفاع مقدس در دهه اول انقلاب و دهه چهارم ( هم اکنون) وجود دارد؟


باید سعی کنیم با حفظ وحدت کلمه، روحیه تلاش و بصیرت راه امام و شهدا را ادامه بدهیم




در دهه اول انقلاب دشمن احساس کرد با جنگ سخت می تواند ملت ما را در بشکند به همین دلیل دیوانه خونخوار به اسم صدام را اجیر کرد و به کشور ما حمله کردند و 8 سال برای ما هزینه درست کردند اما با وجودی که تمام دنیای استعمار و استکبار و ایادی دست نشانده اشان در مقابل ما صف آرایی کرده بودند به فضل و مدد الهی و رهبری بی بدیل امام رحمه الله علیه و شور و شعور انقلابی این ملت شکست خوردند و کاری نتوانستند از پیش ببرند، بنابراین سعی کردند میدان و عرصه مبارزه را عوض کنند و در حال حاضر جنگ نرم را از طریق پروژه نفوذ در دستور کار قرار داده اند و سعی دارند که حداقل کمی مدیریت و کنترل مدیریتی ما را در دست خودشون بگیرند و به تعبیر عامیانه پیچ شل و سفت کن امور ما در دست آنها باشد. البته این کینه و دشمنی از سوی آنها کاملا طبیعی است منتها ما باید سعی کنیم با حفظ وحدت کلمه، روحیه تلاش و بصیرت راه امام و شهدا را ادامه بدهیم که ان شاالله وعده خداوند هم تحقق خواهد شد که «ان تنصروالله ینصرکم و یثبت اقدامکم»

-امروزه تهدیدات دشمنان بیرونی متوجه کدام جنبه از ارکان و بخش های انقلاب اسلامی است( فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، نظامی و...)؟


دشمنان به دنبال انحراف مسیر انقلاب از مبانی و اصول حقیقی آن هستند و تا زمانی که ما دست از اصول اصلی خود برنداریم، دست از سر ما برنخواهند داشت.




تهدیدات دشمن دیروز و امروز ندارد، همه ارکان و بخش های انقلاب اسلامی را هم مد نظر دارد و منتظر هستند که غفلتی از سوی ما شکل بگیرد و نسبت به یکی از حوزه ها غافل بشویم.

قطعا در حوزه نظامی، انتظامی و ایمنی قادر نیستند اما در مقوله فرهنگ و اجتماع و سیاست امیدوارترند و عرض کردم: پروژه نفوذ به همین معناست. آنها به دنبال انحراف مسیر انقلاب از مبانی و اصول حقیقی آن که توسط حضرت امام قدس سره تبیین شد هستند، به تعبیر حضرت آقا دنبال خارج کردن انقلاب از ریل اصلی خودش هستند و تا زمانی که ما دست از شعار ها و اصول اصلی خودمان برنداریم اینها دست از سر ما برنخواهند داشت.

-آموزش و پرورش با توجه به فرصت های فرهنگی که در اختیار دارد چگونه می تواند در مقابله با آسیب ها و تهدیدات فرهنگی نقش خود را به خوبی ایفا نماید؟


دوران ابتدایی مدارس را دریابید که دانشگاه دیر است



حضرت امام رحمه الله علیه تعبیری به این مضمون دارد که دوران ابتدایی مدارس را دریابید که دانشگاه دیر است. دقت در این عبارت پاسخ شما را به نظر بنده به طور کامل خواهد داد.

-به نظر شما هم اکنون آموزش و پرورش مجاهد انقلاب اسلامی تربیت می کند؟ آیا این مجاهد توان خلق صحنه های حماسی در فرصت های دفاعی را دارد؟


تربیت امری نیست که از عهده دستگاه آموزش و پرورش به تنهایی بر بیاد، نیازمند همت و اراده جمعی است



اینکه آموزش و پرورش مجاهد انقلاب اسلامی تربیت می کند یا خیر بحث گسترده و مفصلی می خواهد اما اجمالا اگر بخواهیم جواب بدهیم پاسخ شما منفی است.یعنی خروجی آموزش و پرورش در تراز انقلاب اسلامی نیست اما علل و عوامل آن چیست و به عبارت دیگر آسیب شناسی آن بحث دیگری است که باید در فرصت دیگری به طور مبسوط پیرامون آن بحث کنیم. چون تربیت فلسفه خاص خودش و تعریف خاص خودش را دارد و پیرامون آن دیدگاه های متفاوتی وجود دارد که با بررسی و تحلیل دقیق پاسخی شایسته دارد. در یک کلام تربیت امری نیست که از عهده دستگاه آموزش و پرورش به تنهایی بر بیاد، نیازمند همت و اراده جمعی است که در فرایند تعلیم و تربیت چه به صورت رسمی و چه غیر رسمی نقش دارند.

نام:
ایمیل:
* نظر: