جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳
berooz
۱۲:۱۸:۴۶
کد خبر: ۹۲۱۳۷
تاریخ انتشار: ۰۳ مهر ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۰
کتاب ناگفته های سکوت، نوشته محبوبه پرهیزگار داستان مراجعه نوجوانی است به نام شیوا، که در روابطش با مادر و نامزدش، دچار مشکل است.

کتاب ناگفته های سکوت، نوشته محبوبه پرهیزگار داستان مراجعه نوجوانی است به نام شیوا که در روابطش با مادر و نامزدش، دچار مشکل است.

مشاور ضمن بررسی مشکل شیوا با نامزد و مادرش، جلسات مشاوره متعددی دارد که در این کتاب تقریبا کل صحبت‌های مشاور، نوجوان، مادر و نامزدش به رشته تحریر در آمده است و نهایتا جلسات مشاوره منجر به خرسندی مراجع از مشاوره و بازسازی روابط بین افراد می گردد.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری موج ما؛ محبوبه پرهیزگار مدت ۱۷سال است که در کار مشاوره فعاالیت دارد و عمده کارمشاوره او مربوط به مدارس و مراکز و هسته های مشاوره‌ای است.

پرهیزگار گفت: با بعضی ارگان ها مثل فرمانداری استهبان، بسیج دانش آموزی و سازمان تبلیغات استهبان و اردوی خانوادگی تیپ انصارالحجه فسا هم طی این سال ها به عنوان مشاور، در پیش دبستانی شکوفه های اسلام، دبستان پسرانه معراج و دبیرستان پسرانه آزادگان استهبان به عنوان عضو و رییس انجمن همکاری داشته ام واکنون به مدت ۳سال به عنوان سرگروه مشاوره شهرستان استهبان در خدمت همکاران بوده ام.

IMG_20160924_041441

این نویسنده با اشاره به اینکه نوشتن را دوست دارد اذعان داشت: تابستان سال گذشته به کتابی برخوردم که نویسنده آن یک روانپزشک خارجی بود و کتاب برایم جذاب بود.

پرهیزگار درباره کتاب مطالعه شده گفت: در آن کتاب نویسنده بیمارانی که به وی مراجعه کرده بودند را با روش های درمان برای آنها انجام داده بود را معرفی کرد تا آنجایی که یادم می آید نویسنده تنها دارو درمانی نکرده بود، بلکه از تکنیک های رفتار درمانی هم استفاده کرده بود که البته این قسمت برای من خیلی جالب بود.

وی ادامه داد: علاوه بر اینکه مطالب مفیدی ازکتاب یاد گرفتم در واقع جرقه ای هم بود برای من که به فکر تالیف کتاب بیفتم و از طرفی مدتی بود که ذهنم به این مسئله مشغول شده بود که چه چیزهایی می تواند مصداق صدقه جاری باشد.

پرهیزگار افزود: انگار با خواندن این کتاب و فکر در مورد تالیف کتاب، تا حدی به یکی از مصداق‌های صدقه جاری رسیده بودم و خوشحال از این که مصداق راپیدا کرده ام، نوشتن رو شروع کردم و چون طی سال‌ها مشاوره با افراد مختلفی برخورد داشتم، می توانستم به عنوان یک تجربه در اختیار هم نوعانم قرار دهم، البته با حفظ رازداری که مهمترین رکن یک مشاور است.

این مشاور در پاسخ به سوال سرانه مطالعه در ایران کم می باشد به نظرتان ریسک نکرده اید، گفت: دقیقا به خاطر همین سعی کردم در نوشتن این کتاب، تحقیق کنم و با استفاده از تجربیات دوستان به گونه ای بنویسم که خوانندگان جذب شوند لذا لازم میدانم از همه کسانی که طرف مشورت من قرار گرفتند از جمله همسر، برادر، همکارانی چون خانم سجادی و آقای آهسته، آقای دوستدار مسئول وقت بسیج دانش آموزی استان فارس و دوستانی مانند خانم فروزانی، آقای آل ابراهیم نویسنده و هنرمند شهرستان استهبان هم تشکر داشته باشم که به تمام سوالات و ابهامات من با روی باز جواب دادند و راهنمابی کردند صمیمانه تشکر کنم.

وی با اشاره به نام کتاب با عنوان ناگفته های سکوت ابراز داشت: انسان ها با هم متفاوت هستند، بعضی ها راحت تر حرف دلشون رو به بقیه می زنند و بعضی ها به سختی این کار رو می کنند اما در واقع هر دو دسته حرف های نگفته ای دارند که منجر به فشارهای روانی در افراد می شود و من در این کتاب سعی کرده‌ام از حرف های گفته نشده و حتی فراموش شده افراد طی سال ها پرده بردارم و روشن کنم که چگونه ممکن است ناگفته های سکوت، منجر به روابط غلط بین افراد و حتی بین نزدیکترین انسان ها از نظر نسبت و به عنوان یک مصداق رابطه فرزند و مادر در این کتاب گرد آورده ام.

پرهیزگار ادامه داد: به نظر میرسد همین نقطه قوت کتاب است چراکه سعی شده درونیات افراد را به خودشون نشان داد، مخصوصا اینکه درونیاتی که خودشان از وجودش خبر نداشته باشند.

IMG_۲۰۱۶۰۹۲۴_۰۴۱۳۵۵

وی با اشاره به اینکه بررسی کتاب به مشکلات قشر نوجوان تنها بر نمی گردد، افزود: درسته که نقطه تمرکز کتاب، روابط یک نوجوان به نام شیوا و خانواده اش است اما به دلیل ارتباط تنگاتنگ افراد خانواده و اجتماع نمی شود گفت من تنها به محدوده سنی نوجوانی پرداخته ام بلکه اگه کتاب با دقت بررسی شود متوجه خواهید بود که در این کتاب به نیازها و عواطف مادر شیوا که یک بزرگسال هم هست توجه شده است و یا نیازهای همسر شیوا که او نیز در دوران جوانی به سر می برد.

این نویسنده به دلیل انتخابش برای گرایش به دوره نوجوانی اظهار داشت: معمولا در جریان مشاوره، نوجوان ها و کم سن و سال ترها همکاری بهتری دارند و در نتیجه به روند مشاوره کمک خوبی میشود و شاید یکی از علل انتخاب دوره نوجوانی در این کتاب همین بوده است.

پرهیزگار با اشاره به اینکه مطالعه کتاب علاوه بر نوجوانان به خانواده و کسانی که در آستانه ازدواج هستند، مشاوران و روان شناسان و همه افرادی که یا به روان شناسی علاقه مند هستند و یا دردهای موجود در جامعه آزارشان می دهد پیشنهاد مطالعه این کتاب را دارم لذا منتظر نظرات سازنده و مفید مخاطبان هستم.

وی در پاسخ به اینکه بیشترین مشکل قشر نوجوان چیست اظهار داشت: به نظر من مهمترین مشکلی که اکثر نوجوان ها با آن روبرو هستند این است که خودشان را آن جوری که باید قبول ندارند و گاهی یادشان میرود که سرشار از انرژی هستند و می توانند دنیا را عوض کنند لذا معمولا موفق ترین ها خودشان رو محدود کردن به کتاب های مختلف تست که البته در حد تعادل همان هم لازم است ولی من معتقدم نوجوان و بلکه همه ما انسان ها انرژی هایی داریم که اگه بخواهیم از آن استفاده کنیم دنیای‌مان خیلی متفاوت می گردد.

این مشاور به نوجوان ها توصیه کرد: قدر خودشان را بدانند و درکنار خوب فکر کردن، خوب هم کار کنند و از همان نوجوانی کارآفرین و خلاق باشند و انتظار نکشند که دیگران کار آماده در دختیارشان بگذارند بلکه مهارت های خود را در زمینه های مورد علاقه گسترش بدهند.

پرهیزگار با اشاره به اینکه نظر خوانندگان کتاب برایش از همه چیز مهمتر است، ادامه داد: از همان اول گفتم که من نوشتن را همیشه دوست داشتم و قطعا میخواهم مثل همیشه بنویسم ولی این که به چه سبکی و چگونه باید زمان بگذرد.

وی با اشاره به راه های تهیه کتاب ناگفته های سکوت برای علاقه مندان ابراز داشت: علاقه مندان می توانند با مراجعه به سایت انتشارات به آدرس  hadisbook.ir و یا تماس با مرکز پخش انتشارات با شماره ۰۹۱۳۳۱۶۵۵۴۳ و یا تماس با نویسنده کتاب با شماره ۰۹۱۷۷۳۰۲۱۴۵ جهت خرید کتاب ارتباط برقرار نمایند.

این مشاور مولف در سخن پایانی خود از خوانندگان این مجموعه خاضعانه تقاضا دارد در نوشتن کتاب های بعدی راهنمایی کنند و نقاط قوت و ضعف کتاب را با وی در میان بگذارنند چرا که من هم متقابلا قول میدهم از توصیه های خوبشان استفاده کنم.

IMG_20160924_041446

نام:
ایمیل:
* نظر: