گزارش
22 بهمن 93
هانیه پورحسین/ خبرگزاری ایسنا
bolet22 بهمن 93
هانیه پورحسین/ خبرگزاری ایسنا
22 بهمن 93
محسن تورع/ خبرگزاری نسیم
bolet22 بهمن 93
محسن تورع/ خبرگزاری نسیم
کد خبر: ۹۲۴۳۸
تاریخ انتشار: ۰۶ مهر ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۲
رسانه‌ها با آموزش، آگاهی بخشی و به عرصه کشاندن نخبگان در این عرصه، تصویرسازی درست توأم با امیدآفرینی و حفظ منافع ملی می‌توانند، نقش مهمی در کاهش عوارض روانی، تقویت وحدت و انسجام ملی و ایجاد تحرک و نشاط در جامعه داشته باشند.
به گزارش روابط عمومی سازمان بسیج رسانه به نقل از شفاف؛ بی‌تردید موضوعات مهم سیاسی با عدم همراهی و اطلاع رسانی رسانه‌ها تاثیرگذاری اصلی خود را از دست خواهند داد. نیاز اول برای اجرای یک سیاست، همه‌‌گیر شدن دغدغه اجرای آن‌ از جانب مردم و مسئولان است.

اقتصاد مقاومتی به عنوان سیاستی که از جانب مقام معظم رهبری حدود یک سال پیش ابلاغ شده است و نقش عمده و اثرگذاری در موضوعات مختلف جامعه از جمله سیاست‌خارجی، اشتغال، تورم و... دارد باید به یک مطالبه عمومی تبدیل شود تا بازه زمانی ابلاغ تا اجرای آن با سرعت بیشتری طی شود.

با بررسی عملکرد رسانه‌های خارجی در زمینه‌ی اقتصاد مقاومتی، درمی‌یابیم که رسانه‌های خارجی، در راستای پروژه‌ی «تهاجم فرهنگی»، بیشتر به صورت نرم و ضمنی به تخریب و تبلیغات منفی در زمینه‌ی «اقتصاد مقاومتی» می‌پردازند. برای مثال، تلاش برای «کاهش وحدت ملی»، «مصرف‌گرایی» و «تضعیف تولید ملی در برابر تولیدات خارجی» مواردی است که به صورت غیرمستقیم اقتصاد مقاومتی را دچار تهدید می‌سازد.

اما رسانه‌های داخلی بنا به گفته بسیاری از کارشناسان به وظیفه خود در راستای جریان سازی اقتصادی مقاومتی آنچنان که باید و شاید عمل نکردند.

مرتضی حیدری مجری برنامه پایش و گوینده اخبار صداوسیما در این باره معتقد است: «از نظر‌ بنده رسانه‌ها در قبال تبیین اقتصاد‌ مقاومتی ناشیانه رفتار کردند. به نظر می‌رسد اقتصاد‌ مقاومتی از جانب‌ رسانه‌ها به صورت صحیح فهمیده نشده و تنها به تکرار این واژه پرداخته شده است.»

وی در گفت‌وگو با تسنیم در رابطه با وظیفه رسانه‌ها در قبال اقتصادمقاومتی گفت: «مهمترین نکته این است که رسانه‌ها در ابتدا خودشان به موضوع اقتصاد‌ مقاومتی واقف شوند، این موضوع را خوب درک کنند و با شیوه‌های علمی و کاربردی محورهای اقتصاد مقاومتی را تبیین کنند.»

رسانه‌ها با شیوه‌های علمی و کاربردی محورهای اقتصاد مقاومتی را تبیین کنند

علی یوسف‌پور صاحب امتیاز روزنامه "سیاست‌روز" نمایان کردن موانع پیش‌رو برای تحقق اقتصاد مقاومتی را مهمترین وظیفه رسانه‌ها می‌داند. وی در گفت‌وگو با تسنیم، ساختار اقتصادی کشور را یکی از این موانع پیش‌رو دانست که از تحقق اقتصاد مقاومتی جلوگیری می‌کند: «از نظر بنده تشریح محورهای اقتصاد مقاومتی و افشای موانع پیش‌رو اقتصاد مقاومتی از دیگر وظایف مهمی است که رسانه‌ها باید انجام دهند البته برای تحقق سیاست اقتصاد مقاومتی وظیفه اصلی به عهده دولت و مجلس است که باید وارد صحنه شوند.»

حسام‌الدین برومند مدیر مسئول روزنامه "حمایت" نیز معتقد است وظیفه رسانه‌ها در این باره نمایان کردن موانع در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی است. وی در این رابطه به تسنیم گفت: «اگر به طور سیستماتیک یعنی در مکانیزم اقتصادی کشور نیز موانعی پیش‌رو اقتصاد مقاومتی وجود دارد‌ این رسانه‌ها‌ هستند که می‌تواند این نواقص را بگویند.»

موارد گفته شده بیشتر ارتباط دوسویه رسانه-دولت درباره اقتصاد مقاومتی نشان می‌دهد. اما مطالبه از دولت برای اجرای سیاست اقتصاد مقاومتی تنها وظیفه رسانه‌ها در این باره نیست. رسانه‌ها در قبال آشنایی بیشتر مردم با اقتصاد مقاومتی نیز نقش ویژه‌ای دارند. توضیح بیشتر در رابطه با جزئیات این طرح یکی از این موارد است که باعث ملموس شدن اقتصاد مقاومتی در بین مردم می‌شود. مرتضی حیدری در این رابطه معتقد است: «رسانه‌ها باید بگویند ترجمه اقتصاد مقاومتی در بانکداری چیست. رسانه‌ها باید در حوزه بیمه، گمرک و تجارت کاربرد اقتصاد مقاومتی را برای مردم مشخص کنند. این مسائل باید باز شود و سپس رسانه‌ها نظاره کنند چه مقدار عملکردها و اقدامات دستگاه‌های اجرایی با روح سیاست اقتصادمقاومتی تناسب دارد.»

 یکی از وظایف رسانه‌ها تلاش برای اصلاح الگوی مصرف جامعه است

سلیم غفوری معاون مستند شبکه افق، اصلاح الگوی مصرف جامعه را یکی دیگر از محورهای اقتصادی مقاومتی می‌داند که رسانه‌ها می‌توانند در پیش‌برد آن موثر باشند. معاون مستند شبکه افق با اشاره به این موضوع به تسنیم گفت: «بار اصلی ایجاد این تحول به‌عهده رسانه‌هاست که باید الگوی صحیح مصرف و به‌طور کلی الگوی اقتصاد اسلامی را برای جامعه تبیین کنند. طی ۵۰ سال گذشته الگوی مصرفی جامعه دچار تغییر شده است، جامعه‌ای که در گذشته قانع بود و خانواده خود تأمین‌کننده بخشی از نیازهایش بود متأسفانه دچار تغییر شده است. امروز بخشی از جامعه ما مسابقه مصرف‌گرایی دارند که باید این الگو متحول شود.»(۳)

سید نظام الدین موسوی مدیرعامل خبرگزاری فارس فرهنگ‌سازی پیرامون اقتصاد مقاومتی را به این شکل تشریح می‌کند: «در حوزه‌های مصرف‌گرایی و اصراف باید رسانه‌ها برای مردم فرهنگ‌سازی کنند. به طور مثال در حوزه انرژی، ما به صورت‌های مختلف شاهد هدر رفت انرژی در سطح جامعه هستیم. رسانه‌ها در این حوزه نیز مسئولیت دارند و می‌توانند ایفای‌ نقش کنند البته همه این اتفاق‌ها مستلزم این است که بین رسانه‌ها و دولت هماهنگی وجود داشته باشد. اگر صرفا رسانه‌ها پیگیر این موضوع باشند و مسئولان در حوزه اقتصاد مقاومتی به وظایف خود عمل نکنند، کار ابتر خواهد ماند.»

مدیرعامل خبرگزاری فارس به تسنیم می‌گوید: «رسانه‌ها باید کسانی که متولی امور اجرایی هستند را وادار کنند قطار اقتصاد کشور را به ریل دقیق و درست اقتصاد مقاومتی که توسط مقام معظم رهبری تبیین کردند، بازگردانند.»

رسانه‌ها باید متولیان اجرایی را وادار کنند قطار اقتصاد کشور را به ریل دقیق اقتصاد مقاومتی بازگردانند

از طرف دیگر رسانه‌ها می توانند با پاسخ به شایعات پیرامون اقتصاد مقاومتی انگیزه مردم برای همیاری با این سیاست را افزایش دهند. حسام‌الدین برومند مدیر مسئول روزنامه "حمایت" با اشاره به این موضوع، گفت: رسانه‌ها باید به صورت ملموس کارکردهای اقتصاد مقاومتی را برای افکارعمومی تبیین کنند تا مردم گمان نکنند اقتصاد مقاومتی یک ریاضت اقتصادی است.(۵)

طبیعتا اهمیت موضوع می‌طلبد تا جریان ویژه رسانه‌ای برای مباحث اصلی اقتصادی به راه افتد. رسانه‌ها و مطبوعات در تحلیل شرایط اقتصادی کشور برای پشت سر گذاشتن ساختار نادرست و دست‌یابی به اقتصاد پویا و توسعه‌نگر وظیفه مهمی دارند. مدل‌سازی زیر بخشی از وظایف رسانه‌ها در قبال اقتصاد مقاومتی را مشخص می کند. لازم به ذکر است این مدل با استفاده از گفت‌وگو شخصیت‌‌های رسانه‌ای با تسنیم تنظیم شده است.

رسانه‌ها با آموزش، اطلاع رسانی و آگاهی بخشی و به عرصه کشاندن نخبگان در این عرصه، تصویرسازی درست توأم با امیدآفرینی و حفظ منافع ملی می‌توانند، نقش مهمی در کاهش عوارض روانی، تقویت وحدت و انسجام ملی و ایجاد تحرک و نشاط در جامعه داشته باشند. 
نام:
ایمیل:
* نظر: