کد خبر: ۹۳۴۵۶
تاریخ انتشار: ۱۸ مهر ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۹
بسیج اساتیداستان فارس:

مقدمه:
امربه معروف و نهی از منكر یكی از اصول عملی اسلام و از مهمترین فرایض دینی شمار می رود. قرآن كریم و روایات منقول از رسول اكرم (ص) و خاندان آن بزرگوار خصوصاً حضرت علی (ع) در كتاب نهج البلاغه به اهمیت و عظمت این دو فریضه اشاره دارد به طوری كه قرآن كریم در سوره های مختلف از جمله، آل عمران، بقره، توبه، لقمان و حج به اهمیت این دو فریضه مهم پرداخته شد.
حضرت علی (ع) به اقرار دوست و دشمن برای همه ابعادی اجتماعی، سیاسی مذهبی دستوراتی نوع و بدیع ارائه فرموده است كه در صورت بكاری انسان از این دستورات می تواند راه نجات و صلاح را برای خود هموارتر كنند. یكی از این دستورات اهمیت و جایگاه امر به معروف و نهی ازمنكر در جامعه اسلامی است. كه در این نوشته سعی شده از آثار و پیامدهای آن بیشتر گفته شود تا از دیدگاه آن حضرت در نهج البلاغه آشناتر شویم. هرچند كه شمارش همه آثار بركات امر به معروف و نهی از منكر در این چند سطر نمی گنجد.

آثار و بركات اجتماعی امر به معروف و نهی ازمنكر :
1-  اجرای احكام اسلام
ماهیت امربه معروف و نهی از منكر به پدیدهای اجتماعی می پردازد و بهترین آثار آن نیز در اجتماع انسانی خود را نشان می دهد به طوری كه حضرت علی (ع) در حكمت374 نهج البلاغه می فرماید: « تمامی اعمال ارزشمند، حتی جهاد در راه خدا در مقایسه با امر به معروف و نهی از منكر چیزی نیست » كه به عنوان اصل در نظارت همگانی یا ضمانت اجرای احكام اسلامی مطرح می شود.
خداوند سبحان علاوه بر اینكه همه پیش بینی های لازم را برای اجرای احكام نورانی اسلام مشخص فرموده است، نظارت بر اجرای آن را به عهده خود افراد جامعه اسلامی نهاد تا هر مسلمانی با امر به معروف و نهی از منكر در اجرای صحیح احكام اسلام كمك و مساعدت لازم را معمول دارند. حضرت امام محمد باقر(ع) در این باره می فرماید: « امر به معروف . نهی از منكر راه پیامبران و روش صالحان است، فریضه بزرگی كه به سبب آن واجبات برپا می شود.»1

2-    عدالت اجتماعی
قرآن كریم در آیه 104 سوره آل عمران می فرماید: « باید برخی از شما مسلمانان خلق را به خیر و صلاح دعوت كنند و امر به نیكو كاری و نهی از بدیها بنمایند. » از این رو جامعه ای رستگار است كه امر به معروف و نهی از منكر در آن زنده باشد، و نظارت عمومی بر حسن اجرای احكام اسلام، زمینه فراگیری عدالت اجتماعی را فراهم می سازد و زندگی عادلانه ای برای اقشار مختلف مردم فراهم خواهد ساخت. حضرت علی (ع) می فرماید: « ( امر به معروف و نهی از منكر ) با برگرداندن مظالم ( به صاحبان اصلی آن ) و مخالفت با ستمگر همراه است. »2
همچنین حضرت علی (ع) در نامه شماره 53 كه از بلندترین نامه های آن حضرت در نهج البلاغه به شمار می رود خطاب به مالك اشتر در خصوص انتخاب فرمانده و یا نظامیان می فرماید: « برگزیده ترین فرماندهان سپاه تو كسی باشد كه از همه بیشتر به سربازان كمك رساند، همانا مهربانی تو نسبت به سربازان، دلهایشان را به تو می كشاند. »3 این همان امر به نیكی و نهی از بدی كردن است كه یك فرمانده باید در سیره و روش نظامی گری خود بدانها توجه و التفات داشته باشد.

3- پایدرای و امنیت برای نظام اسلامی:
امر به معروف و نهی از منكر یكی از مسائل بسیار مهم جامعه اسلامی است كه در سایه آن سایر واجبات دینی اقامه می شود اگر بخواهیم نظام اسلامی در جامعه مستحكمتر بماند باید امر به معروف و نهی از منكر را در جامعه نهادینه بكنیم. تا در سایه سار آن، سایر مشكلات خود را رفع نمائیم.
همانطور كه قبلاً بیان شد امر به معروف و نهی از منكر در تمام نهادهای اجتماعی جایگاه و راه نفوذ دارد اگر كارگزاران نظام اسلامی بخواهند در برابر اعمال مردم، احساس مسئولیت نمایند و تمام توان خود را برای رفع مشكلات آنان بكار گیرند مردم نسبت به نظام خوشبین خواهند شد از سوی دیگر مردم نیز می توانند بر عملكرد دولت نظارت همگانی داشته باشند در این صورت اعتماد متقابل ملت و دولت مستحكمتر خواهد شد.
مقام معظم رهبری حضرت آیت اله خامنه ای طی فرمایشات هشدار دهنده ای در خصوص امر به معروف و نهی از منكر در جامعه اسلامی بیان فرمودند :         
«
جامعه اسلامی با امر به معروف و نهی از منكر زنده می ماند، تداوم حكومت اسلامی به امر به معروف و نهی از منكر است. بقای حاكمیت اخیار به این است كه در جامعه، امر به معروف و نهی از منكر زنده باشد. »4
همچنین هر جامعه ای خصوصاً جامعه اسلامی برای دوام خویش نیاز شدید به آرامش و امنیت دارد تا در سایه امنیت به رشد اقتصادی و اجتماعی و بازسازی خود بپردازد با امر به به معروف و نهی از منكر اشرار و راهزنان دست از شرارت برداشته و یا حكومت با توسل به قوای قهریه آنان را سرجای خود خواهند نشاند و امنیت داخل به ویژه راهها تامین خواهد شد كه در این رهگذر نقش نیروهای مسلح برجسته تر از سایرین خواهد بود. در حدیثی از امام محمد باقر (ع) داریم كه می فرماید: « به وسیله امر به معروف و نهی از منكر راهها امن می گردد و... از دشمنان انتقام گرفته می شود.»5
 4- پاگیزگی كسب و كار یا بركت اقتصادی:
قرآن كریم در آیه 96 سوره اعراف می فرماید: « اگر مردم ایمان آوردند و تقوا پیشه كنند به طور قطع، بركاتی از آسمان و زمین بر آنان خواهیم گشود. » با امر به معروف و نهی از منكر راههای سالم كسب و تجارت و پیشرفت هموار می شود و هركسی در حد و توان خود به امرار معاش می پردازد از طرفی نیز بیكاری، احتكار، گرانفروشی و اختلاس ریشه كن خواهد شد و درآمد مردم حلال و پاكیزه خواهد شد در این راستا حضرت امام محمد باقر (ع) نیز می فرماید: « با امر به معروف و نهی از منكر، كسب ها حلال و زمین ها آباد می شود. »6
اگر حكومت و مردم بخواهند در برابر كم فروشی ها، گران فروشی ها، رباخواری و... احساس مسئولیت كنند و با ابزار امر به معروف و نهی از منكر بازار را اصلاح بكنند به یقین طبق فرمایش قرآن كریم بركات خداوند در زمین زیادتر خواهد شد و فقر از جامعه اسلامی رخت بر خواهد بست. و همه در سایه آسایش و آرامش به زندگی پاك و روان سرشار از بركات كه قرآن كریم وعده آن را داده روزگار خواهند سپرد. در غیر این صورت باید منتظر هر پیامد تلخ اجتماعی و هنجار شكنی در عرصه های مختلف اجتماعی سیاسی و به ویژه اقتصادی باشیم
5- پیشگیری از وقوع جرم در جامعه:
یكی دیگر از آثار امر به معروف و نهی از منكر، پیشگیری از وقوع جرم در جامعه اسلامی است حضور نهادهای مردمی و ایفای نقش به منظور پیشگیری از جرم در تحقق فصل نوینی از فریضه امر به معروف و نهی از منكر است كه منحصراً در افعالی كه جنبه مجرمانه دارد تجلی می كند و انجام آن به خود مردم واگذار می شود. اساساً یكی از ضرورتهای مشاركت مردم مسلمان در زمینه پیشگیری از وقوع جرم از درون مایه های اصل اعتقادی مردم كشور ماست كه علت اصلی آن انگیزه های دینی و مذهبی آنان است كه بزرگترین این انگیزه ها در باب امر به معروف و نهی از منكر است كه قرآن كریم در آیاتی چند به اهمیت این فریضه تاكید فرمود. آن چیزی كه در باب امر به معروف و نهی از منكر مهم تلقی می شود این است كه وجود این پدیده در جامعه باعث می شود مردم به سمت ارتكاب جرم و گناه حركت نكنند چون می دانند یك مراقب همگانی وجود دارد كه متوجه رفتار او است. این باعث امنیت اخلاقی در جامعه خواهد شد از این جهت بوده كه حضرت علی (ع) در نامه 47 نهج البلاغه ی فرماید: « مبادا از هم روی گردانید، و پیوسته دوستی را از بین ببرید. امر به معروف و نهی از منكر را ترك نكنید كه افراد بد بر شما مسلط می گردند آنگاه هرچه خدا را بخواهید جواب ندهد. »
در اینجا چه عاملی می تواند از وقوع جرم پیشگیری كند آیا امر به معروف و نهی از منكر بهترین گزینه نیست؟ قطعاً امر به معروف و نهی از منكر با كمترین هزینه می تواند كارسازترین وسیله باشد كه متاسفانه در برخی موارد جامعه ما هنوز به اهمیت این پدیده اساسی در اسلام پی نبرده است و به آن عمل نمی كنند. قطعاً اگر نظارت همگانی بر كارهای یكدیگر بوجود آید و افراد با درك منافع و مصلحت جامعه كاری را انجام دهند، یك جرم در همان پله اول شروع از بین می رود قبل آنكه فرد مرتكب یك جرم و گناه بزرگتری بخواهد بشود.
6- تضعیف جبهه نفاق و فتنه:
از نخستین سالهای تشكیل حكومت دینی و اسلامی، جریان فتنه و نفاق درصدد تهی كردن جامعه اسلامی از ایمان بوده و هنوز هم ادامه دارد. امروز نیز كفار دنیا از تحقق ارزشهای الهی در هر یك از كشورهای اسلامی و به ویژه ایران اندوهگین هستند، بدون تردید هر ارزش دینی، خود استخوانی در گلوی جبهه كفار خواهد بود و مبارزه با ضد ارزشها برخلاف میل آنان خواهد بود. از این رو با پیچیده ترین ابزارهای رسانه ای و فكری سعی در شكستن ارزشهائی هستند كه شالوده جامعه اسلامی را تشكیل می دهد. لیكن سفیران جبهه اسلام در عرصه امر به معروف و نهی از منكر نباید مایوس شوند چون حضرت علی (ع) می فرماید: « كسی كه نهی از منكر كند، بینی كفار را به خاك می مالد » لذا مومنان باید با سلاح امر به معروف و نهی از منكر به پیكار آنان روند.7
همچنین حضرت در خطبه 151 در خصوص فتنه گران می فرماید: « فتنه جویان چون گورخران، یكدیگر را گاز می گیرند و رشته های سعادت و آئین محكم شده شان لرزان می گردد. و حقیقت امر پنهان می گردد.
خوب است جهت آشنائی بیشتر از فتنه و ریشه های آن به ختبه های 151 و 156 حضرت در نهج البلاغه رجوع شود

آثار و بركات فردی امر به معروف و نهی از منكر:
شامل،   الف) بركات دنیوی    ب ) بركات اخروی می باشد كه مختصراً به آنها اشاره می شود.
الف: بركات دنیوی :
1- سلامتی دین و دنیا: 
آمران معروف و ناهیان از منكر با اقدام به چنین كاری از سلامتی دین و دنیا برخوردار می شوند چنانكه حضرت علی (ع) سه خصلت را ویژه آنان دانست و فرمود: ا- امر به معروف كند و خود نیز بدان عمل كند 2- نهی از منكر كند و خود هم گرد آن نگردد 3- نگهبان حدود خداوند بزرگ باشد.8
بر این اساس حضرت علی (ع) در نامه 31 به فرزندش امام حسن فرمود: « امر به معروف كن تا اهل معروف باشی ».
همانگونه كه هركس لباس می شوید، دست خودش نیز پاك می شود. و در جائی دیگر از این نامه می فرماید به نیكی ها امر كن و خود نیكوكار باش، و با دست و زبان بدی ها را انكار كن و بكوش تا از بدكاران دور باشی و در راه خدا آنگونه كه شایسته است تلاش كن، و هرگز سرزنش ملامت گران تو را از تلاش در راه خدا باز ندارد.
2-   نصرت الهی:
كسی كه امر به معروف و نهی از منكر می كند، از مامورانی محسوب می شود كه بدون تردید، خداوند نیروهای خویش را یاری او خواهد فرستاد. در این باره امام محمد باقر (ع) می فرماید: « امر به معروف و نهی از منكر دو آفریده ای هستند كه هركس آنها را یاری كند خدا یاریش می كند و هركس آن دو را تنها گذارد، خدا تنهایش می گذارد. »9
3- نجات از بلا:
آمرین به معروف و ناهین از منكر از عذاب و بلاهایی كه احیاناً گریبانگیر گناهكاران و فاسدان می شود در امان خواهند ماند. قرآن كریم در آیه 165 سوره اعراف می فرماید: « پس چون آنچه را كه آنان تذكر داده شده بود، فراموش كردند، ما نهی كنندگان از بدی را نجات دادیم و كسانی را كه فسق، می ورزیدند، به عذاب زیانبار گرفتار كردیم ». لذا  امر به معروف و نهی از منكر كنید تا بلا بر شما مسلط نشود، این كلام صالحان و مقربان درگاه الهی است كه ما باید بدان توجه و عمل نمائیم تا از بلا و عذاب الهی و دنیوی در امان باشیم. خداوند به واسطه اینكه فریضه امر به معروف مهم بوده در قرآن اول به ما انسانها فرمود: « همدیگر را امر به معروف كنید تا از بلا و عذاب در امان باشید. » كدام معروف؟ معروفهائی كه در آیات متعدد قرآن به كرات بعد از كلمه امر به معروف و نهی از منكر آمده مثل نماز، روزه، حج، انفاق، احسان و نیكی به پدر و مادر و امر به خوبی ها و نهی از بدی ها و..... بنابراین كسی كه در عرصه  امر به معروف و نهی از منكر تلاش می كند خلیفه خدا و رسول او خواهد بود. از این رو خداوند در آیه 165 سوره اعراب وعده داده كه ما ناصحان را نجات بخشیدیم. 
ب: آثار و بركات اخروی امر به معروف و نهی از منكر :
1- خشنودی خداوند:
هرفردی از افراد جامعه اسلامی چنانچه یكی از فرایض بزرگ، مثل امر به معروف ونهی از منكر را انجام دهد خداوند را خشنود خواهد كرد و هر كسی بستگان خویش را به اجرای احكام الهی وا داشته باشد پروردگار از او راضی خواهد بود و قطعاً مورد عفو و رحمت الهی قرار خواهد گرفت خوشا به حال آن دسته ای كه در این عرصه وارد شده و بوی سبقت را از دیگری ربوده باشند.
2- فلا ح و رستگاری و بهشت برای آمران:
با توجه و عنایت به آیات و روایات، آنانی كه برای خدا امر به معروف و نهی از منكر كنند از جمله مومنانی خواهند بود كه قرآن كریم وعده كرد ( و اولئك هم المفلحون) " آنان رستگارانند " وآ نان را  از آتش دوزخ رهایی خواهد داد و سرانجام آمران به معروف و ناهیان از منكر بهشت برین است. حضرت امام صادق (ع) در این باره می فرماید:  « بهشت را دربی است به نام درب معروف كه جز اهل معروف از آن وارد نمی شوند. »10

پیامد های ترك امر به معروف و نهی از منكر :
هر مسائلی از احكام اسلامی در جای خود اهمیت ویژه و منحصر به فردی دارد و عدم انجام آن نیز در دین خلل وارد می كند. قرآن كریم در آیه 79 سوره مائده كسانی كه نهی از منكر را انجام نمی دادند و كار زشتی كه دیگران انجام می دادند، نهی نمی كردند چه بد كاری می كردند. سرزنش فرمود و به عنوان یك امر ناشایست قلمداد شد. حضرت علی (ع) نیز در این باره می فرماید: « روا نیست برای چشم مومن كه معصیت خدا را مشاهده كند مگر اینكه قبل از برهم  زدن چشم، آن را تغییر دهد. »11
قرآن كریم در آیه 110آل عمران در خصوص ترك این فریضه هم می فرماید : « شما نیكوترین امتی هستید كه برای آن قیام كردند كه برای اصلاح بشری مردم را به نیكوكاری وادار كنید و از بدكاری باز دارند. » 

الف: پیامدهای فردی :
1- تضعیف ایمان:
در حدیثی می خوانیم؛ « كسی كه در برابر خوبی ها و بدی ها بی تفاوت است، مرده ای است كه در میان زنده ها نفس می كشد. » 12
سكوت در برابر گناه نتیجه ای جز خسارت ندارد.
قرآن كریم در آیه 251 سوره بقره می فرماید: « اگر گروهی از مردم جلو فتنه و فساد دیگران را نگیرند، همه زمین به فساد كشیده می شود.» 
ترك امر به معروف و نهی از منكر رفته رفته انسان را نسبت به دستورات الهی سست و بی اعتقاد خواهد كرد. فردی مشاهده كند دیگران به راحتی احكام الهی را زیر پا می گذارند هیچ گونه عكس العملی در قبال كار ناشایست او از خود نشان ندهد كم كم نسبت به شیوع محرمات الهی در جامعه بی تفاوت می شود و جامعه دچار ضعف ایمانی و اعتقادی می شود كه نتیجه ای جز تباه و نابودی انسان نخواهد داشت.
2- شركت در گناه:
یكی دیگر از پیامدهای منفی ترك امر به معروف و نهی از منكر، شریك شدن در گناه دیگران است. وقتی فرد بزهكار در جامعه مشاهده می كند كه كسی در مقابل رفتار هنجار شكنانه او در اجتماعی انسانی توجه ای نمی كند. این احساس در او زنده می شود كه كار او صحیح است و در انجام محرمات الهی جرات پیدا می كند لذا سكوت فرد نشان شریك بودن در گناه اوست گاهی اوقات سكوت در برابر گناه نشانه رضایت است بر اساس آیات و روایات، این گونه افراد شریك گناهكار محسوب می شوند.
امروزه متاسفانه برخی با این توجیه كه گناه دیگران ارتباطی به آنان ندارد سعی در تبرئه خود هستند. بنابر این هر مسلمانی وظیفه دارد كه برای رهائی از شركت گناه دیگران با حداقل وسیله و با تذكر لسانی هم كه شده جلو گناه را بگیرد تا محیط پیرامون خود را پاكیزه نگهدارد. تسلیم نشدن در برابر ظلم از والاترین قیام حضرت ابا عبداله الحسین (ع) بود كه حضرت با ریختن خون خود اسلام را بیمه كرد و منكری را نشانه گرفت كه با ادامه حكومت او چیزی از اسلام باقی نمی ماند، حاكمیت باطل یزید یك منكر سیاسی و اجتماعی بود كه به غیر از امام حسین كسی دیگر نمی توانست با او مبارزه كند. از این ر و امام هیچ وقت حاضر نشدند كه با او بیعت كنند و فلسفه قیام خود را امر به معروف و نهی از منكر عنوان فرمود. و سرانجام این خون بود كه پیروز شد و آن شمشیرها بود كه شكست.
3- ترس:
برخی از افراد می ترسند كه مشتری و خرید آنان كم شود و یا دوستان خود را از دست  بدهند یا به حرف آنان بی اعتنائی نشود امر به معروف و نهی از منكر را ترك می كنند در حالی كه حضرت علی (ع) در بند چهارم حكمت 374 نهج البلاغه چنین می فرماید: « همانا امر به معروف و نهی از منكر نه اجلی (مرگ) را نزدیك می كند، نه از مقدار روزی می كاهد.

ب: پیامدهای اجتماعی :
از آنجائی كه فلسفه اصلی امر به معروف و نهی از منكر ایجاد آثار مثبت در جامعه اسلامی است حضور در این عر صه حساسیت و تعهد نسبت به ارزشهای اسلام و انقلاب و بیمه كردن این نهضت و نظام است این دو فرضیه مظلوم یاور می طلبد و انقلاب به زبان و بازوهای قدرتمندی نیاز دارد كه دلسوز باشند لذا ترك آن نیز آثار منفی  مخربی در بعد اجتماعی در جامعه بجای می گذارد كه به برخی از آنها اشاره می شود.

1- اپیدمی شدن مفاسد اجتماعی و تبدیل منكر به معروف:
هر گناهی وسیله ای برای گناه دیگر می شود اگر انسان مراقب رفتار و حركات خود و دیگران نباشد و به خود و دیگران فریاد نزد این گناه سرچشمه انواع خلافهای دیگر می شود و مجموعه رفتارهای اجتماعی افراد اخلاق عمومی آن جامعه را بوجود می آورد و هیچ فردی را نمی توان جدای از جامعه دانست و رفتار او نیز بی تاثیر از محیط نیست. اگر رفتارهای شایسته در جامعه زیاد باشد اثرات مثبت در جامعه دارد و بر عكس اگر در جامعه هنجار شكنی و منكرات فراوان باشد و نهی از منكر نیز توسط افراد آن جامعه صورت نگیرد آثار منفی ترك امر به معروف و نهی از منكر زیاد خواهد شد و به تدریج كارهای زشت و قبیح جای خود را با كارهای خوب عوض می كند و به عنوان معروف مطرح می شود و میل افراد به انجام كارهای ضد اخلاقی زیاد می شود و سرانجام جامعه اسلامی سرشار از فساد و بی بند و باری می شود و امر به معروف و نهی از منكر متروك می ماند و ارزش ها به ضد ارزشها تبدیل می شود. جامعه در جهل و گمراهی قرار می گیرد. تنها راه نجات بشر امر به معروف و نهی از منكر است مقام معظم رهبری حضرت آیت اله خامنه ای در این باره جهت پرهیز مردم از بی تفاوتی و سلامت جامعه انسانی از مفاسد اجتماعی می فرماید: « در جامعه اسلامی تكلیف عامه مردم امر به معروف و نهی از منكر با لسان است. مگر می شود كسی به سلامت خود و خانواده خود حساس و علاقمند باشد ولی نسبت به مفاسد اجتماعی و افراد خطا كار و رواج گناهان بی تفاوت باشد. مردم باید این روحیه را پیدا كنند، همانطوریكه نماز را واجب می دانند، باید امر به معروف و نهی از منكر را واجب بدانند. جلوگیری و برخورد عملی نسبت به جرائم و مفاسد مفسدان كار حكومت و نظام است، اما نفرت و بیزاری قلبی و تذكر لسانی وظیفه همه است، مهم این است كه این موضوع در میان افراد جامعه به یك فرهنگ تبدیل شود. » در اینجا نقش نیروهای مسلح در فرهنگ سازی و برخورد با مفسدان بی بدیل است كه با سازه كارها و ابزارها و نیروی انسانی ماهر می توانند در تبدیل شدن فرهنگ تذكر لسانی در جامعه كمك شایانی را بكنند تا بیش از این شاهد رشد مظاهر فساد در جامعه اسلامی نباشیم.  
2- تسلط اشرار :   
یكی از مهمترین آثار شوم ترك امر به معروف و نهی از منكر تسلط اشرار برجان و مال و ناموس مردم خواهد شد به طوری كه حضرت علی (ع) در نامه 47 نهج البلاغه فرمود: « امر به معروف و نهی از منكر را ترك نكنید كه خداوند اشرار را حاكم بر امورتان خواهد كرد و ناله ها و دعا های شما دیگر اثر نخواهد داشت. » بدین صورت انسانهای پاك و مومن در جامعه منزوی خواهند شد و نااهلان و نامحرمان بر مومنان مسلط می شوند. اگر می خواهیم به این بلا گرفتار نشویم باید به این فرمایش امام محمد باقر (ع) توجه و عنایت نمائیم كه می فرماید: « امر به معروف و نهی از منكر را پیامبران و روش صالحان است. » فریضه بزرگی كه به سبب آن فرایض بر پا، راهها امن، كسب ها حلال، مظالم (به صاحبانش) بازگردانده، زمین آباد، حق از دشمنان گرفته می شود و امر (حكومت) تحكیم می یابد

آثار و برکات امر به معروف و نهی از منکر ازدیدگاه قرآن:
* برکات معنوی
1- نجات از قهر خدا
امیر المومنین (علیه السلام) فرمودند: هر کس منکر و خلافی را دید و قلباً از آن نا راحت شد، همانا از قهر خدا نجات پیدا کرده وتن به سلامت برده است؛ و هر کس با زبان از کار خلاف نهی کرد، به پاداش رسیده است. 
2- بهره از الطاف خدا 
هر کس با شمشیر و قوت و قدرت برای عزت کلمه الله قیام کند ، به واقعیت الطاف الهی رسیده است.
هرکس بدعتگزاری را با نهی از منکر بترساند، خداوند قلبش را از ایمان پرکند؛ ولی اگر نسبت به او نرمش نشان دهد، قانون خدا را تحقییر کرده است.
3- نشانه بهتر بودن
پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمودند : بهترین مردم کسی است که مردم را به معروف دعوت کند. 
و برعکس اگر کسی در برابر معروف و منکر هیچ گونه احساسی نداشته باشد، انسانیت او دگرگون شده است؛ بنحوی که دیگر حرف خیری را نمی پذیرد.
4- اثر امربه معروف در خود انسان 
حضرت علی (علیه السلام) به فرزندش فرمودند : امربه معروف کن تا اهل معروف باشی.
آری ! همان گونه که هر کس لباس می شوید، دست خودش نیز پاک می شود، کسی که مردم را به خیر دعوت می کند ، به طور طبیعی سعی می کند تا خودش نیز  به  آن کار عمل کند که به دیگران سفارش می کند.
5- شرکت در همه ثوابها 
در روایات متعدد می خوانیم : هر کس مردم را به کار خیر راهنمائی و سفارش و دعوت کند و مردم به خاطر دعوت او آن کار را انجام دهند ، دعوت کننده در پاداش شریک می شود؛ بدون آنکه از اجر دیگری کاسته شود.
هرکس دیگری را به کار خیر راهنمائی و سفارش و با دعوت او آن کار را انجام دهند، دعوت کننده در پاداش شریک می شود؛ بدون آنکه از اجر دیگری کاسته شود
هر کس دیگری را به کار خلاف و انحراف دعوت کند، در کیفر مفاسد او شریک است . بنابراین، کسی که امر به معروف می کند ، در پاداش همه کارهایی که مردم به خاطر دعوتش انجام می دهند شریک است.
*برکات اقتصادی   
خداوند در قرآن می فرماید: اگر مردم مناطق ایمان آورند و تقوا پیشه کنند ( که یکی از مصادیق تقوی امر به معروف و نهی از منکر است) به طور قطع از آسمان و زمین برکاتی خواهیم گشود .
امام باقر (علیه السلام) می فرمایند: با امر به معروف و نهی از منکر، کسبها حلال و زمین ها آباد می شود.
و در جای دیگر می فرمایند : مقدار باران در هر سال یکسان است؛ ولی اگر مردم گناه کردند ، خداوند مسیر باران را تغییر می دهد. سپس ایشان برای هر گناهی آثاری را بیان فرمودند:
-
اگردر جامعه زنا زیاد شود، سکته و مرگ ناگهانی زیاد می شود.
-
اگر کم فروشی رایج شود، قحطی پیدا می شود .
-
اگر زکات پرداخت نشود، برکات زمین کم می شود .
-
اگر پیمان شکنی و بی وفایی زیاد شد، دشمن غالب می شود.
-
اگر صله رحم  قطع شود، اموال به دست نااهلان  می افتد.
-
اگر امر به معروف ونهی از منکر ترک شود، اشرار بر مردم تسلط می یابند؛ بنحوی که فریادها بی اثر می شود.
 *برکات اجتماعی     
قرآن، جامعه ای را رستگار می داند که گروه ویژه ای برای امر به معروف ونهی از منکر داشته باشد.
در آیه دیگری می فرماید : نشانه بهترین جامعه آن است که امربه معروف و نهی از منکر در آن زنده باشد.
صالحانی راکه ما در هر نماز با جمله (( السلام علینا و علی عبادالله الصالحین)) بر آنان سلام می فرستیم، کسانی هستند که امر به معروف و نهی از منکر  می کنند.
در آیه دیگری می خوانیم : هنگام عذاب ، تنها ناهیان از منکر نجات پیدا می کنند و بقیه مردم خواه گناهکار و خواه افراد ساکت و بی تفاوت گرفتار قهر خدا می شوند.
امام باقر (علیه السلام) درباره امر به معروف و نهی از منکر فرمودند : هرکس آن دو را یاری کند خداوند به او عزت می دهد. هر کس خوارشان کند ، خدا او را خوار می کند.
 *برکات سیاسی     
حضرت امیر (علیه السلام) فرمودند: پشتوانه مومنان و وسیله تحقیر کفار، امربه معروف ونهی از منکر است.
اگر امر به معروف نهی از منکر نشود، بتدریج اشرار بر شما حاکم خواهند شد و کار به جایی خواهد رسید که خوبان شما هر چه فریاد زنند، پاسخی نشنوند.
در روایت دیگری می خوانیم: اگر امر به معروف و نهی از منکر نکنید و پیرو اهل بیت پاک رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) نباشید، خداوند اشرار را بر شما مسلط خواهد کرد وچنان در فشار قرار خواهید گرفت که هر چه خوبان شما دعا کنند، مستجاب نشود .
حق به حقدار می رسد  
جمله دیگر در باره نقش امر به معروف ونهی از منکر، در سالم نمودن قوه قضائیه است؛ آنجا که می فرماید : و ترد المظالم ؛ با امر به معروف و نهی از منکر حق به صاحبش بر می گردد. آری! اگر مردم اطلاعات صادقانه ی خود را به عنوان شاهد در اختیار قاضی و دادستان قرار دهند و مسئولان قضایی را آگاه کنند ، بسیاری از ظلمها قابل برگشت است.
اگر هر کس در برابر ظلم به وظیفه خود عمل کند، ظالم میدانی برای ظلم کردن نمی یابد و قهراً حق ها به صاحبش بر می گردد.
امام صادق(علیه السلام) به یکی از یاران خود فرمودند: اگر شما دور بنی عباس را نمی گرفتید ، آنها ما را خانه نشین نمی کردند. سکوت شما ما را خانه نشین کرد.
اگر امروز همه کشورهای اسلامی بر سر اسرائیل غاصب فریاد زنند، او مناطق تحت اشغال خود را به اعراب پس می دهد.

 

 

نام:
ایمیل:
* نظر: