کد خبر: ۹۴۷۰۹
تاریخ انتشار: ۰۸ آبان ۱۳۹۵ - ۱۸:۵۰
از نظر قرآن تربیت دینی فرزندان به عهده ی مدیر خانواده است و اگر والدین در خودسازی تلاش نکنند و به امر به معروف و نهی از منکر نپردازند و خانواده و فرزندان خود را رها کنند، کیفر آنان آتشی است که هیزم و آتشگیره آن انسان ها و سنگ هاست.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بسیج فرهنگیان فارس،مقاله ی پیش رو با عنوان "تربیت قرآنی و مسوولیت انسان ها" به کوشش محمد بارونی از فرهنگیان بسیجی شهرستان کارزون تهیه و تدوین گردیده که با هم می خوانیم.

قرآن نقشه ی راهی است برای انسان هایی که می خواهند راه سعادت را طی کنند و فلاح و رستگاری دنیا و آخرت را به دست آورند. از جمله مسایل تربیتی که دراین کتاب سراسر نور مطرح شده است، وظیفه مومنان نسبت به "خود" و "خانواده" است.

خداوند عزیز در کتابش خطاب به مومنان می فرماید: ای مومنان " خود " و "خانواده " خود را از آتشی که هیزم آن انسان ها و سنگ هاست حفظ و نگهداری کنید. آتشی که بر آن فرشتگانی خشن و سخت گیر گمارده شده اند و از آنچه خدا به آنان دستور داده است سرپیچی نمی کنند و آنچه را به آن مامورند، همواره انجام می دهند. ( تحریم - آیه 6)

خداوند بزرگ در این آیه به تک تک افراد دستور می دهد که خود را از معصیت و گناه حفظ کنند . از دستورات قرآن پیروی کنند و گوش به فرمان پیامبر اکرم (ص) و ائمه معصومین (ع) باشند. از دروغ و تهمت ، حیله و نیرنگ ، فحش و ناسزاگویی ، دزدی و تعدی به حقوق دیگران بپرهیزند و با تسلیم نشدن در برابر شهوات و خواهش های نفسانی و ترک گناهان کوچک و بزرگ در راه رستگاری گام بردارند .

همچنین خدای دانا به مدیران خانواده و مسوولان جامعه دستور می دهد که مواظب افکار، گفتار و رفتار اعضای تحت مسوولیت خود باشند.
با امر به معروف و نهی از منکر و فراهم ساختن محیطی پاک و خالی از هرگونه آلودگی و گناه ، خود و خانواده خود و جامعه را در برابر گناهان حفظ و نگهداری نمایند . از وظایف پدران به عنوان مدیر خانواده این است که بکوشند تا علاوه بر تامین وسایل آسایش و راحتی ، بستر های لازم برای تغذیه روح و روان همسر و فرزندان خود، از سفره پر برکت قرآن مهیا نمایند. محیطی ایجاد کنند تا افراد خانواده در پرتو نور قرآن و سنت پیامبر گرامی اسلام (ص) در راهی حرکت کنند که صراط مستقیم الهی باشد، نه راهی که خشم وغضب الهی و یا ضلالت و گمراهی به همراه داشته باشد.

این آیه به مومنان گوشزد می کند که مومن بودن به تنهایی کافی نیست، بلکه باید ایمان را از خطرات مهمی که گاهی ممکن است سبب ضعف و یا تهدید آن می شود، حفظ کرد و برای ساختن جامعه ای ایمانی، باید گام اول توسط خود انسان برداشته شود و سپس در حفظ ایمان خانواده وجامعه خود کوشیده شود.

از نظر قرآن تربیت دینی فرزندان به عهده ی مدیر خانواده است و اگر والدین در خودسازی تلاش نکنند و به امر به معروف و نهی از منکر نپردازند و خانواده و فرزندان خود را رها کنند، کیفر آنان آتشی است که هیزم و آتشگیره آن انسان ها و سنگ هاست.

اگر مدیران خانواده و مسوولان جامعه همراه با خودسازی بکوشند با پیروی از دستورات حیات بخش قرآن، محیط خانه و جامعه را با نور ایمان و تقوا آراسته نمایند، در این خانواده ها و جامعه ها فرزندان و افراد پاکی رشد می کنند، که افکار، نیت ها، احساسات، زبانی و رفتاری پاک دارند و همواره به سوی حضرت دوست که سرچشمه ی همه ی پاکی هاست تقرب می جویند.

سخن را با گوشه ای از کلام زیبای پیامبر اعظم (ص) به پایان می رسانیم که فرمودند: همه ی شما نگهبانید و در برابر کسانی که مامور نگهبانی آنها هستید مسوولید. مرد نگهبان خانواده خویش است و در مقابل آن مسوول است . زن نیز نگهبان خانواده شوهر و فرزندان است و در برابر آن ها مسوول است .

منابع :

-تفسیر نمونه ( آیت الله مکارم شیرازی و ...)

-تفسیر نور ( استاد محسن قرائتی )

-قرآن سوره تحریم آیه 6

نام:
ایمیل:
* نظر: